doru wrote:Un reportaj simpatic de la NY Audio Show 2017, cu dedicatie pentru "fanii" Harbeth (in prima parte sunt prezentate Harbeth M30.2, o editie speciala si limitata, aniversara, a modelului M30.1):
https://www.youtube.com/watch?v=mYhab13OjAc" onclick="window.open(this.href);return false;
foarte simpatic reportajul deoarece este foarte realist. Imi dau seama ca toate expozitiile de genul asta oriunde in lume sunt cam la fel, aceeasi atmosfera, aceleasi tipologii umane, etc.
De remarcat in acest domeniu, oamenii sunt in cea mai mare parte ori batrani, ori foarte batrani, obezi, bolnavi, ramoliti, bolnavi de parkinson, cu fetze galbene de boala, fara dinti in gura, etc. Gerontologie extinsa, un domeniu gerontologic.
Alta remarca - parca e o industrie mai degraba de artizanat. Intai de toate pare sa conteze finisajul, aspectul, designul. La boxe prima discutie este despre furnir! Care este unic, serie limitata.... ca si pretul deosebit de nesimtit de porc de mare! Mi se pare atat de jenant sa discuti (prima oara) de furnirul boxelor! Pai da, asta e domeniul acum, design, finisaj, marketing.... in rest, multi aud, putini "pricepe'.
Sunetul la astfel de expozitii este in cea mai mare parte dezamagitor de prost din scule uluitor de scumpe. De multe ori este expus un sunet mediocru, banal (de galena gaurita) care ar putea fi reprodus si cu trancote vechi si ieftine de doi lei. pe bufetul din bucatarie. Acum 50 de ani era o problema sa redai sunet din ceva aparate. Acum orice "divais" gutzuie sunet, un player intra intr-un supozitor si copiii de gradinita au telefoane care canta orice, chiar si cu imagine! Color! Nu mai este nici o performanta sa faci aparate audio, este tehnologie la nivel de prajitor de paine si aspirator de praf! Intr-o era in care se discuta despre zborul uman spre Marte. Asa ca inafara de design, furnir, "haureala", ma intreb pe ce se cer banii ?!?! Rar sau aproape niciodata nu se justifica pretul in sunet. Mai degraba in finisaj, design, faima numelui, abureli de marketing. Aici este greseala fundamentala a domeniului si de aceea se duce grabnic la fund (de la an la an brandurile dispar, magazinele dispar, dealerii dispar, etc). Atata vreme cat domeniul este mai degraba fudulie de finsaj si design, cu timpul isi va pierde clientela. Oricum, tineretul nu da doi bani pe toate astea, majoritatea nici nu stiu ca exista si chiar daca vad, nici nu intreaba. Copilasii sunt crescuti de mici total racordati la internet prin ecrane si ecranase, imersi in "retele sociale" si "socializand" prin micutele taste virtuale din "smart". Nici mancarea nu le mai aluneca pe beregata daca nu au ochii lipiti de micul ecranas pus pe masa langa farfurie. Ar fi o enormitate sa ii vezi interesati de niste aparate care atarna atatea kile ca-ti rup noada cand le muti, si care fara sa aiba imagine (macar un ecranas color cu youtube, feisbuc si tzitzer!) scot niste sunete pe care cica trebuie sa le asculti cu ochii privind..... la ce?! La tavan?!?! Ce enormitate! Pai acum e la moda sa vezi filme pe telefon fara sonor! Daca ai scris, ce-ti mai trebuie sonor?!?! Zilele trecute era o stire despre un sofer ruman de TIR care a intrat cu camionul in fundul unui trailer pe o autostrada in Germania si s-a facut ciulama. L-au scos cu flexul, ranit grav, facut ciulama. Accidentul s-a intampla deoarece soferul privea un film pe telefon. Nemtii au spus ca atunci cand l-au scos dintre fiare, semiconstient continua sa vada filmul pe telefon, ceea ce a facut si in salvare in timp ce-l carau la spital deoarece voia sa vada cum se termina serialul!
Din ce in ce mai multi nu-si mai desprind ochii din ecrane si ecranase, multi merg pe strada, in metrou, pe scara rulanta avand ochii lipiti de'un ecranas. Nu se mai pot desprinde.
A doua directie de educatie, sunt invatati sa nu mai aiba nimic, sa nu mai pipaie nimic, cresc intr-un mediu "virtual" vanand pochemoni si adunand puncte. Ce pot intelege astia dintr-un magnetofon ?! E OZN! Interesant este ca nici nu mai intreaba daca vad si nu inteleg ce vad, sunt invatati sa nu-i intereseze decat strict cele doua, trei chestii pe care le "cunosc" copiind tot ce vad in jur la anturaj si respingand orice nu se incadreaza cu "ceea ce stiu ei".
Intr-un cuvant, dupa ce se duc batranii astia (audiofili), nu mai vine nimeni sa-i urmeze.
Ideea de a merge cu 2 microfoane legate cu "soricei" de urechi, mi se pare excelenta. De aceea minireportajul pare foarte autentic, realist si e foarte placut de urmarit, ca si cand ai fi acolo. Cu atat mai mult pentru cine a fost la astfel de expozitii, descoperind ca atmosfera si ceea ce se intampla e practic la fel peste tot.
Chiar si in conditii de youtube se simte ca boxele Audio Note sunt altceva decat restul. Defapt un intreg sistem Audio Note (UK) deoarece oricare "componenta" de-a lor daca e instrainata de sistem se comporta aiurea, inclusiv boxele.
Cam dubios sa-mi dau cu parerea din youtube, dar ce se aude in camera cu Harbeth nu e deloc promitator. Dealtfel si comentariul batranului era spre negativ, axat pe raceala sunetului. Probabil prima vina o poarta sursa, acel DAC nemtesc si laptopul de pe scaun. Aiurea de dat "verdicte" insa mi-a lasat senzatia de foarte dezamagitor daca ne gandim ca scularaia aia costa totusi enorm! Cam asa se petrec lucrurile la cei mai multi dintre expozanti. De aceea o plimbare la astfel de expozitii induce mai mult concluzii depresive, cel putin nu prea optimiste. Mai ales pentru cel care se gandeste si afla cat costa scularaia expusa, avand si pretentii pe masura preturilor.
Alta remarca, un fapt bine stiut - se foloseste muzica foarte simpla si usor de redat, din pacate si foarte plictisitoare. Parca e un cliseu, aceleasi muzici pe la toate expozitiile, cat mai simple, cat mai nerelevante pentru scularaie. Un fluier, o tanti care se tanguie, un cinel, un contrabas prin spate, adormeli si plictiseli. Totusi sa fim obiectivi, ce poti pretinde de la niste boxe mici cu difuzoare mici intr-o camera de hotel care mai mult ca sigur este placata integral cu rigips si prea mare pentru micile "chistoace" de debara ?!
Dar cea mai problematica chestiune, am zis, este imbatranirea avansata a publicului consumator de astfel de hobby. Ma intreb ce se va alege de ei peste 10...20 de ani ?!?! Probabil expozitiile vor fi populate numai cu telefoane smart, dacuri cu blu-stiutz, multe luminite LED, "boxe" cat cana de cafea, evident fara fir, totul fara fir sau "uairles" cum se spune, cacareze cu USB, probabil un avans al castilor in detrimentul boxelor (e greu cu boxele daca locuiesti intr-o cutie de pantofi si poti deranja pe toata lumea), nimic fizic, nimic palpabil, poate in final.... nimic! Avand in vedere ca si muzica cunoaste o cadere fara precedent transformata in colaje facute cu laptopul si mausul clickaind "bituri" puse unul peste altul..... defapt canta calculatoarele, in curand vor face treaba singure! Plus fatuca in chiloti care se cracaneaza si se tanguie (sau zbiara ca scroafa de Ignat) pe fondul "biturilor" computeristice. Muzica si melodia au disparut ca notiune. Avem zgomote sacadate ca un pichamăr spargand asfaltul. Iar in zona de clasica..... aceeasi gerontologie, doua treimi din sala cu parul alb, salile vechi din evul mediu, prea putine noi iar educatia praf.