comanr wrote:nu putem aborda altfel lucrurile decat inginereste, in mod sigur daca exista minuni legate de picioruse ele au o explicatie inginereasca, nu vine nimic din luna.
ok. Explica-mi si mie, inginereste, de ce se modifica sunetul (atat de mult) cand schimb cablul de alimentare curent, cand schimb cablul de semnal (unul mai lung se aude MULT mai bine ca altul scurt, mai gros, mai bun constructiv), etc, etc ?! Sau explica-mi de ce sunetul se schimba si mai dramatic cand asez sculele unui sistem audio (scule, nu trancote!) pe un rack audiofil facut special ?!.....
Evident, nu ai cum sa intelegi despre ce e vorba daca nu ai auzit nimic pana acum.
Insa te asigur, aici pe forum, pe langa mine sunt multi altii care AU AUZIT (si de multe ori sunt fenomene care contravin logicii.... ingineresti!).
Ti-am spus doar din prietenie. Nu de alta, dar cu unele afirmatii (prin diverse posturi) te poti face de bascalie fara sa sti. Multi dintre cei care au experienta acestor lucruri citesc, insa nu toti posteaza si putini au chef sa intre in contradictie sau "polemica". Insa te asigur, iti scapa unele lucruri pe care nici nu le banui (ceea ce este firesc, pana nu auzi, nu ai cum intelege).
comanr wrote:un rack sanatos e binevenit in casa oricarui pasionat, mie pesonal imi plac si cele din sticla groasa sablata, acum am unul vintage din mdf insa nu e nimic de curul lui, il tin si eu cat mai rezista, e destul de uzat si nu foarte stabil.
Una la mana, am intalnit caz de rack super "sanatos" (care tine si o basculanta) si care "suna" considerabil mai prost decat un alt rack vai de steaua lui pe care daca pui ceva mai greu se prabuseste.
Doi la mana, sticla este horror sub orice forma, chiar si sablata
Si nu e horror numai cand asezi trancotele audiofile pe ea, este si prin simpla existenta in camera de auditie. Chiar am ajuns sa cred ca sticla nu prea are ce cauta intr-o camera de auditie. Ferestrele ar trebui si ele sa fie cumva acoperite de draperii cat mai grele. Si sa fie cat mai normale, nu ditamai peretii de sticla, caz in care dai de mare belea (acustica).
remoteviewer1 wrote:A-propos, din experientele dumneavoastra, care este solutia cea mai ok dpdv compromis(calitate sonora/pret) pentru rafturile unui rack? Sticla,MDF, lemn, metal, etc?
as exclude din start sticla si metalul, in special fier, otel, se poate accepta cumva picioare din dural sau aluminiu moale. Unii folosesc totusi otel inox special cu o compozitie special omogena pe care numai nemtii stiu sa-l fabrice in Europa (vezi din ce sunt facute Clearaudio). Insa orice schelet din metal trebuie cumva compensat prin platforme foarte bune din lemn sau derivate lemn. Totusi, exista multe cai, exista o firma germana care fabrica rack-uri extrem de grele ale caror elemente verticale de rezistenta sunt din granit negru si bari din otel inox de care am mentionat. Ins platformele lor sunt patentate si secrete, folosesc straturi presate din diverse materiale printre care si cupru. Am "auzit" un rack din asta (care costa cat o masina) si chiar e ceva special.... ca si mutarea monstrului format din elemente foarte grele.
Totusi lemnul este cel mai bun material accesibil si ieftin.
Sa faci un rack audiofil nu e la indemana oricui insa pentru cine cauta ceva "bun si ieftin" as recomanda lemnul din brad masiv.
MDF-ul nu e chiar asa de minunat (cum crede lumea), intervine in sunet destul de "obraznic". Deasemenea, m-as feri de lemnul de esenta tare (stejar, fag) deoarece sunt cele mai "obraznice", au tendinta sa faca sculele si boxele sa cante cum vor ele (lemnele
).
M-as feri si de piatra naturala (mai ales ca platforma) deoarece suna a cavou. Am vazut ca unii nu s-au prins nici acum (dupa ani de zile!) cat de prost suna sculele puse peste placi de marmura si chiar granit (care e si mai "de mormant" decat marmura).
Culmea, daca e s-o dam in piatra, betonul este mai putin prost decat piatra naturala (taiata din lastra, ex. marmura, granit).
Insa solutia cea mai simpla si umana este cu lemnul de esenta moale. Eu am gasit de mult, inca din anii 90 ca brandul este printre cele mai bune lemne haudiofile. Drept dovada ca si viorile se fac din brad.
Mai este bun si teiul, e lemn moale.
Straniu este ca in cazul unui rack din lemn masiv, greutatea, masivitatea nu asigura automat calitatea cea mai buna (in sunet), cateodata o sandrama subtirica din brad poate suna nesperat de bine contra unei marete constructii grele.
Un exemplu de subtirenie este faimoasa masuta Lack de la IKEA. Asta se fabrica de la inceptul anilor 80 cand un suedez destept a avut ideea sa intrebe la fabricile de usi celulare (alea goale pe dinauntru care se fabricau din anii 60-70) daca ii pot face si lui (pentru IKEA) blaturi de mobila. Si asa a aparut mobila IKEA din... carton. Structura interna este formata din zig zaguri din carton intre doua blaturi subtiri din placaj.
Din punct de vedere audiofil conteaza esenta lemnului, coniferele sunt bune si astea se si folosesc din motive de pret, ca-s mai ieftine. Una peste alta, experimentand practic am constatat ca lucrurile pot fi foarte ciudate cateodata, multe constructii minunate din punct de vedere teoretic, tehnic, ingineresc pot fi surclasate de diverse "sandramale" schilambice.
Insa pentru o realizare kuser, ce am spus nu e tocmai 100% valabil. Chiar si din brad masiv poate suna prost daca nu gasesti cum sa procedezi in timp ce asa cum am dat exemplu, exista rack audiofil cu structura din granit si otel inox (adica rack de mare calitate).
Concluzie nu se poate trage, posibilitatile sunt vaste insa de sticla, piatra si otel trebuie sa te feresti daca nu ai la indemana un laborator de cercetari si o fabricuta. Sandramaua din lemne e solutia saracului care nu are nici parale si nici nu stie prea multe.