cristina wrote:Altii se plimba la mare eu m-am plimbat toata ziua pe net si pe site.
Acum de la mare e la moda sa te intorci infectat cu covid. E mai putin periculoasa navigarea pe internet. Plus ca acolo (in opinia mea) e o groapa de gunoi si o mare tiganie.
cristina wrote:Este si acesta un motiv pentru care caut sa-mi perfectionez sistemul: ma deranja la culme sa ascult Hendrix pe aparate proaste, mai ales variantele de studio, cu mai multe suprapuneri de instrumente, pentru ca-mi dadea mereu o senzatie de galagie, de ingramadeala. Dupa ce mi-am luat Cantoanele, DAC-ul (mai ales) am observat castigul in claritate, in profunzime a sunetului, separare evidenta a instrumentelor, etc.
Hendrix.... Super tare! Meriti ajutata!!
cristina wrote:Dar acum trebuie sa le casatoresc. Ma gandesc ca fiind si ele in varsta poate ar fi indicat sa fie impreunate cu un amplif de varsta apropiata. Ar conta oare asta pentru sunet?
nu are nici o importanta varsta in cazul acestor fieratanii. Intotdeauna s-au facut jdemii de boxe si amplificatoare extrem de diferite, potrivite, nepotrivite, etc, etc. Varsta e relevanta numai pentru bolile vechimii (uzura). Cele mai vechi boxe din lume pot sa sune bine cu cel mai nou amplificator din lume.
cristina wrote:Mie nu imi apareau pentru ca am pus o limita de pret la cautare, de la o mie in sus. Dar parca toti spuneau ca boxele Dynaudio au nevoie de puteri mari, ori acele amplifuri nu prea par asa (ma refer strict la wati, oare mai conteaza si altceva).
in general trebuie amplificator mare care inseamna automat si curent mare pe iesire insa nu este o regula 100%. Asa cum am scris de multe ori, diverse amplificatoare mari se intampla sa nu se descurce cu diverse boxe cu sarcini mai complicate si diverse amplificatoare mici se pot intampla sa se potriveasca cu boxe complicate. Dar in mare Dynaudio vor curent si control.
cristina wrote:Eu despre "vechituri" nu am o parere foarte buna. Am citit pe site o discutie pe care o purtai cu cineva referitor la vintage si respectivul mergea pe aparate cu o vechime de maximum 10 ani la amplificatoare.
irelevant daca respectiviul mergea pe ce voia el. Exista vechituri de 43 de ani care merg perfect fara sa le fi reparat nimeni, chiar acum ascult asa ceva. Exista aparate de 10 ani carora le-a crapat borshul in condensatorii chinezi, de exemplu eboda unui var, aparat care a stat nefolosit cativa ani si cand l-a bagat in priza a constatat ca nu mai citeste DVD-uri si i-am spus sa-l duca la tomberon ca-i dau eu pomana unul mai bun de 3 ori mai vechi ca ala.
cristina wrote:Am gasit si eu ceva. Pare interesant? Luxman L430. Este vechi si are si ceva putere. 120 w la 4 ohmi. Eu despre "vechituri" nu am o parere foarte buna. Am citit pe site o discutie pe care o purtai cu cineva referitor la vintage si respectivul mergea pe aparate cu o vechime de maximum 10 ani la amplificatoare. Acest Luxman spunea domnul vanzator ca a fost servisat in Germania cu piese de calitate, echivalente. Eu stiu? Asa sa fie, dar asta inseamna vechiul, piese posibil degradate, care posibil sa-si piarda caracteristicile initiale.
unii nu mai stiu ce povesti sa inventeze ca sa vanda. Trancotele astea nu se mai vand deloc, cred ca l-a luat inima cand l-a sunat cineva interesat! Acum la moda intre "samsarii" de scule este sa spuna (minta) ca vechitura a fost surubarita in Germania deoarece (in sfarsit!) toata lumea a aflat ca in Romania locuieste Dorel! Care cand pune mana se cunoaste! Ca si faza cu tarnacopul pe linia de curent care alimenteaza cartierul.
Deci, e abureala nesimtita faza cu "restaurarea" din Germania.
Iar Luxman L430 nu-ti duce boxele, e o jucarie. Nu mai lua de bune datele tehnice in zona "de casa" unde se minte din cele mai vechi timpuri. De aia zic eu de zona profesionala, acolo se minte mai putin. Apropos de asta, prin anii 80 vad la un prieten in casa o revista profesionala de la Tascam (divizia profy de la TEAC) si cum eram interesat de sorbeam paginile unei asemenea reviste (pe vremea aia sa citesti asa revista, sa o ti in maini echivala cu a te plimba azi intr-o masina Tesla). Si vad eu acolo niste cass deck-uri de la Tascam si datele tehnice. Si ma apuca rasul cand citesc banda de frecventa la un cassdeck de 30 Hz....12.500 Hz si ii zic omului, "
-Ce-i cu flashneta asta?!
Un deck AKAI din coada catalogului are 20 Hz....18.000 Hz!". Uite asa am invatat si eu prima oara in anii 80 ca sunt mai multe moduri de a tipari datele tehnice, unul real in profesional si altul "cosmetizat" in HiFi. Mi-a zis omul ca deck-ul ala Tascam face de rusine orice AKAI. Banda aia era data la 0dB pe cand AKAI-urile erau masurate la -10dB sau chiar -20dB. Daca masurau Tascam-ul la -10dB nu folosea la nimeni (in zona profesionala) pentru ca inginerul de sunet trage la 0dB si asta il intereseaza, insa iesea peste AKAI. In zona profy nu se minte ca e vorba de oameni de meserie si daca un brand ii minte pe astia, iese nasol.
Intre timp lumea s-a tampit in mod avansat si in zona profesionala au patruns si tot soiul de maimute analfabete, asa ca se minte acum peste tot. Are departamentul de marketing grija sa cantareasca kilogramul cat zece kilograme... pe hartie. Acum nu mai exista publicatii serioase ca pe vremuri, toate sunt corupte, traiesc din publicitate si cum sa lovesti mana celui care iti da de mancare?!
cristina wrote:Si, oare este ceva deosebit daca are 4 tranzistori finali pe canal?
poate sa aiba si 8 sau 10 sau si mai multi. E o discutie tehnica, in general se baga multi tranzistori pentru a obtine putere si curent pe iesire deoarece fabricarea unor tranzistori foarte puternici este o problema, a fost mereu. Asta cu mai multi vine la pachet si cu dezavantaje. Insa nu trebuie sa-ti bati capul, trebuie doar sa le asculti legate la boxele tale. Am zis mereu, nu poti sti cum suna doar daca citesti schema. Poti avea unele asteptari sau poti sa eviti sa-ti pierzi vremea cu proba, dar pana nu asculti, nu sti.
cristina wrote:Dar parca toti spuneau ca boxele Dynaudio au nevoie de puteri mari, ori acele amplifuri nu prea par asa (ma refer strict la wati, oare mai conteaza si altceva).
numarul watilor e doar un aspect al problemei. Si asa cum ziceam, foarte multe firme mint cu nerusinare la numarul watilor sau sa fac o analogie, sunt ca un vanzator din piata Obor care cantareste pana iese ce vrea el.
cristina wrote:Imi trage cu ochiul un Denon AVC 1D. Are putere, e si mai "tanar" si, aici chiar nu pot sa pricep, e la jumate pret fata de un Luxman din 1980 resapat. Stiu prea bine discutiile pe care le-ati purtat vizavi de receivere dar acesta pare chiar un model reusit. Se spune ca are bun sunetul pe 5.1 dar pe stereo e chiar foarte bun, comparabil chiar cu amplificatoare stereo de calitate. 5.1 nu ma prea intereseaza dar nu se stie niciodata, poate voi pastra si Cantoanele si as fi chiar curioasa cum se aude un King Crimson remasterizat surround, spre exemplu.
nu ai ce face cu asta. Daca il iei e numai pentru stereo. Chestia cu surround e complicata si nu ai rezolvat nici stereo, dai in altceva, mult mai alambicat dar si inutil. Sunetul surround nu se merita pentru treaba aia, e o aiureala fara rost. Un stereo de calitate e mai surround decat o babilonie de boxe zapacite pe un receiver vechi si depasit exact in partea de procesare surround. Pe partea asta s-a progresat mult in ultimii ani insa pe partea de amplificare treaba e la fel de cand lumea, bagi banul, ai calitate, nu bagi banul... e pe noroc.
Denon faceau receivere bune in vremea aia, sfarsitul anilor 90, am intalnit si eu receiver din 1998 care suna chiar bine pe stereo insa nu e ce iti trebuie. Te alegi cu o harabaie imposibil de revandut pe care o s-o folosesti stereo cu poate rezultate mai bune decat micul Pioneer dar totusi aceste receivere nu au rafinamentul necesar pentru Dynaudio si DENON nu are nici timbrul potrivit, fiind mai dark. Nu merge amplif dark pentru boxe dark. Aici unii suntem mai pretentiosi.
Problema este ca gasirea unui amplif care "sa duca" boxele nu rezolva situatia decat partial. Conteaza multe altele. Asezarea boxelor in camera (asta conteaza pentru perceptia 3D dar si separatia instrumentelor in sunet, evident si pentru detaliu si rafinament), conteaza enorm acustica camerei, conteaza cum se "pupa" sursa cu amplificarea si aici discutia e deosebit de delicata, chiar si astia mai experimentati ne-am trage capete in gura pe subiectul asta care in limbaj audiofil se numeste matching, conteaza chiar si sarmele folosite si cum bagi aparatele in priza, conteaza multe amanunte. In acest hobby cei cu experienta stiu ca o gramada de aparate foarte bune pot fi facute sa sune foarte prost. Chiar legat de acest subiect multi stim ca un "dealer" (vanzator de aparatura audiofila = o meserie pe cale de disparitie) se poate "juca" cu un client fara experienta demonstrandu-i ca un aparat mai slab poate suna "mai bine" ca unul superior. Totul jongland din aceste "amanunte" care pentru omul neinformat nu conteaza, de aceea nici nu observa ce "manevre" face dealerul chiar in fatza lui.
Dar fara dubiu, cand pui un amplificator impotent pe niste boxe halitoare, se aude de catre oricine. Apoi daca pui unul mai potent iar se simte. Si in genere cand gasesti un amplificator potrivit se simte in orice conditii, nu conteaza "amanuntele". Dar apoi cauti sa mergi mai departe. E cum ai descalci un ghem de fire, la inceput te apuca disperarea, pare ceva imposibil, prea complicat, etc. Apoi daca reusesti sa apuci de niste capete de fire esentiale incepi sa desiri si sa intelegi si apoi merge din ce in ce mai usor si mai clar pana gramada incalcita se transforma in bobine ordonate. Pas cu pas. Nu o sa nimeresti din prima. Apropos de un film vazut recent, o vorba interesanta in cursele de masini - "
O cursa nu se castiga la primul viraj dar acolo se poate pierde".