Re: Festivalul George Enescu - editia 2015
Posted: 26 Sep 2015, 12:57
(Mi-am ramas dator cu ultimele patru comentarii la Festival. Nu am avut timp si cand am avut, nu am avut chef si nici inspiratie. Dar e foarte bine de tinut un jurnal, poate recitesc peste ani si imi aduc mai bine aminte)
Comentariu de final de Festival:
Sa incep cu ROYAL LIVERPOOL PHILHARMONIC ORCHESTRA dirijata de VASILY PETRENKO.
Primul concert a fost foarte frumos exceptand partea cu Alexandru Tomescu la vioara care nu-mi place oricat m-as stradui. In opinia mea omul asta nu are pic de suflet si nici muzicalitate, as putea spune ca-mi pare mai degraba un sportiv de aerobic la vioara.
Nu mi s-a parut ca a cantat gresit Glazunov dar nici ok. Si-a ales o piesa extrem de complicata, ca bucatarul ucenic care incepe cu sufleul frantzuzesc. O stiam pe dinafara interpretata de Jascha Heifetz considerat de mine cel mai mare violonist al tuturor timpurilor. Cand o ai in cap astfel.... e cam greu de ascultat Tomescu! Si nici vioara lui nu-mi place cum suna (dar sa tinem cont, vioara suna in functie de mainile care o tin).
Inceputul, Respigni, doar orchestra engleza, a fost dragut dar nu m-a dat pe spate. Totusi filarmonica din Liverpool mi se pare foarte buna, dar la prima piesa erau intr-un efectiv redus.
Dupa pauza primului spectacol a fost Rachmaninov, Simfonia nr. 1. Minunat! Mi-a placut foarte mult aceasta orchestra cu tanarul si simpaticul dirijor rus!
Ca timbru, opinia mea, orchestra asta suna viu, optimist, acutele sunt curate, echilibrul tonal mi se pare bun, transmite buna dispozitie si viata. Stand foarte aproape am putut observa multe lucruri.
Mi s-au parut (la vedere) mai saracuti ca dotare, am avut senzatia de orchestra saraca in comparatie cu celelalte venite anul asta la Festival. Partea de bas (tobe, timpane, etc) mi s-a parut slabuta ca dotare tehnica insa toti isi fac treaba excelent sub bagheta simpaticului si optimistului rus.
Am remarcat in mod special prim-violonistul, un tip urias, cu burta, inalt. Vioara lui suna de vreo zece ori mai bine decat Stradivariusul lui Tomescu! In ambele spectacole l-am remarcat ca cel mai bun prim-violonist din intreg Festivalul! Omul ca infatisare pare desprins dintr-un film cu Harry Potter. Se vede si in foto. Am stat la cativa metri si m-a rupt la suflet cum a putut canta! Mi s-a parut nedrept la recitalul lui Tomescu, omul asta stand alaturi, pe scaun, in orchestra, facea vioara lui sa cante superb, sa tremure, sa vorbeasca, pe cand Stradivariusul lui Tomescu parea o drujba care toaleteaza copacii din sectorul 3.
La al doilea spectacol ROYAL LIVERPOOL PHILHARMONIC ORCHESTRA dirijata de VASILY PETRENKO a urmat un machedon la pian, nu stiam de el. Era chiar ziua lui de nastere, ne-a zis, a invatat cateva cuvinte romanesti pe care le-a spus bine, a amuzat sala si a avut o prezenta foarte placuta. Dar nu mi s-a parut interpretarea lui Rachmaninov din cale afara de buna. Cam mediocru, pe alocuri insa a avut si accente interesante. Pianistul are o infatisare placuta, semana cu un actor englez cunoscut, are un look de anii 1930. Orchestra l-a acompaniat exceptional, s-au inteles aparent bine.
Spectacolul a fost prezentat ambasadorul UK si daca tin minte unul de-al nostru din diplomatie. Discursul ambasadorului britanic a fost in romaneste, dovada de respect chiar daca s-a chinuit destul de mult sa citeasca in limba noastra.
Dupa pauza celui de al doilea spectacol a urmat o piesa extrem de grea, simfonia nr.3 de George Enescu. Aceasta piesa a fost intepretata la editia din 2013 de LONDON PHILHARMONIC ORCHESTRA dirijata de faimosul Vladimir Jurowski si la vremea aia am scris aici pe forum si mi-a ramas in memorie ca cea mai fantastica, superba, incredibila piesa muzicala din intreaga editie 2013 a Festivalului Enescu. De atunci Jurowsky a introdus in repertoriul londonez Enescu si a avut succes incat banuiala mea e ca anul asta a fost un fel de "competitie" nedeclarata in care Vasily Petrenko si Liverpool Philharmonic a vrut sa demonstreze ca pot si ei.
Ei bine, a fost frumos, nu am remarcat chestii nelalocul lor dar nu se compara cu interpretarea lui Jurowsky si London Philharmonic.
Defapt versiunea dirijata de Petrenko a fost foarte diferita. A avut o maniera cumva vesela, optimista, zglobie, plina de viata. Pe cand Jurowsky a abordat-o dramatic, maret, monumental. Diferenta intre ei este totusi foarte mare, Jurowsky a reusit sa redea impecabil (am ramas cu gura cascata la vremea aia!) elementele din muzica nationala romaneasca pe care Enescu le-a introdus in opera lui pe cand Petrenko in cel mai bun caz a introdus elemente de.... balet rusesc Interpretarea Liverpool a fost frumoasa si interesanta dar nu a adus nici macar pe departe cu ceea cred eu ca inseamna Enescu.
Si acum trec la faimoasa si uriasa orchestra ROYAL CONCERTGEBOUW ORCHESTRA AMSTERDAM dirijata de nu mai putin faimosul Andris Nelsons.
La primul spectacol de sambata 19 septembrie 2015 am ajuns abia la pauza (si poate bine am facut!). Asa ca nu am ascultat decat Șostakovici, Simfonia nr. 7 "Leningrad".
La primele acorduri ale olandezilor am ramas efectiv cu gura cascata! Cred ca nu am vazut la editia de anul asta o orchestra mai mare ca asta (formatul lor la Simfonia 7 a fost maxim, dupa aceea la orice au interpretat au fost mai putini).
Soundul filarmonicii din Amsterdam este pur si simplu incredibil! Rar mi-a fost dat sa aud asa ceva! Si nu am fost singurul. Am avut langa mine oameni din domeniul muzicii, ziaristi si pasionati, toti am fost de acord ca armonia, bogatia sunetului, polifonia, timbrul acestei orchestre sunt cum rar am auzit vreunul vreodata!
Ca sound nu am nici un dubiu, este de departe orchestra cea mai senzationala ascultata la editia de anul asta.... si poate din toate editiile ascultate acolo in Sala Palatului dealungul anilor. Efectiv, nu glumesc, eram cu gura cascata, nu-mi venea sa cred ce aud!
Cat priveste interpretarea piesei "Leningrad" a lui Șostakovici, rar sau niciodata nu am auzit asa ceva! A fost una din cele mai zdrobitoare piese ascultate la Festival!
Langa mine un specialist in muzica clasica a avut ceva de comentat la urma, i s-a parut ca tempoul a fost prea lent la ultimele doua parti. Eu nu mi-am dat seama. Dar asta e stilul lui Andris Nelsons si pot sa va spun ca din ceea ce am auzit acum pe viu, cred ca orice dirijeaza omul acesta imi place. Pur si simplu stilul lui imi place, punct! Desi nu e conventional si poate la unele piese abordeaza ciudat. Mi se pare mare maestru in special la pasajele lente si pianissiomo. E foarte delicat si reuseste sa imprime multa emotie. Oricum, e un dirijor care munceste, se agita, traieste muzica, e una cu aceasta mare orchestra care este fabuloasa! Practic acolo toti sunt la fel de buni. Unii mai buni ca altii.
De exemplu, la simfonia 7 "Leningrad" o mare parte au avut-o suflatorii de mijloc (oboi, flaut, fagot, etc). Au fost senzationali, nu am auzit suflatori atat de buni la aceasta editie! Aprecierea celor care sunt in domeniu muzical a fost aceeasi, la superlativ! Dar si sectiunea de percutie a fost zdrobitoare! Defapt nu am cuvinte sa descriu!
Spectacolul s-a terminat cu poate cele mai lungi si intense aplauze din intreaga editie.
Apoi duminica a urmat tot ROYAL CONCERTGEBOUW ORCHESTRA AMSTERDAM cu Andris Nelsons dar cu un repertoriu mai comestibil la publicul larg.
Simfonia a doua de Brahms, o piesa extrem de frumoasa a fost interpretata frumos, muzical, emotional, stilul lui Nelsons. Mi-a placut foarte mult dar parca nu s-a comparat cu seara precedenta, parca nu aveau acelasi chef, parca erau putin obositi. Dirijorul nu, el pare neobosit, curg apele pe el la urma.
Dupa pauza a urmat Rapsodia a doua de Enescu, o piesa pe care o cunoaste tot poporul, doar era semnalul postului de Radio Romania Libera inainte de 1989.
Au cantat-o vai de capul lor. Era si normal sa nu inteleaga nimic, exista prea multe elemente de muzica populara romaneasca, o muzica complet originala in comparatie cu celalte popoare si culturi. Cine nu stie muzica traditionala romaneasca, nu are cum canta Rapsodia. Trebuie o anume cultura si anume studiu in spate sa o poti intelege si intepreta corect. Nu ajunge partitura.
Dar a fost dragut si publicul i-a aplaudat, remarcabila stradania lor deoarece piesa implica abordari tehnice foarte dificile conform partiturii.
Apoi a urmat ultima piesa programata, Ravel – „Daphnis şi Chloé“ Suita nr. 2. Asta a fost suprema, mai ales pentru stilul lui Nelsons, i se potriveste manusa! Nu am cuvinte de lauda! Parca era holograma unui basm! Aplauzele au fost fara sfarsit!
Au dat un bis si gata, s-a terminat Festivalul 2015 !
CONCLUZII:
Editia de anul acesta a fost cea mai slaba din ultimele 4 editii. Atat ca prezenta, atat ca interpretari dar si ca repertoriu ales dupa parerea mea nu foarte inspirat avand in vedere ca mare parte din public nu este foarte avizat in muzica clasica. Acei "impatimiti" hard core sunt totusi putintei, cam cat ar intra in vreo doua treimi de Ateneu.
Organizarea a fost proasta. Rusine organizatorilor ca nu au fost in stare sa remedieze probleme stupide care treneaza de ani si ani de zile!
De exemplu, pocnetul scos de grupul de boxe (de nunta si botez) atarnate in dreapta. Pocneau la fel si acum doua editii! Pocnetul este aleatoriu, se poate ca un spectacol sa nu bubuie deloc sau o data incet dar in alte cazuri a traznit de mai multe ori.
Acum la urma, in ultimul spectacol, spre sfarsit s-a produs si dezastrul final - grupul de boxe manelare au tras un zgomot infernal si lung de secunde bune, toata sala s-a speriat, orchestra era in timpul interpretarii, cu greu au trecut mai departe. Probabil a fost Dorel care a apasat pe un buton, cine a fost in sala stie! E rusine mare in fatza strainilor veniti la festival. Mai ales ca problema e atat de veche! Nu au fost ei in stare sa repare amplificatoarele alea de 6 ani ?! Numai la noi se poate asa ceva! Mai ales ca la ultimele doua editii, 2011 si 2013 a deranjat constant orchestre mari!
Alta chestiune - in parculetul ala amarat din fatza Salii Palatului nu a fost nimeni in stare sa planteze niste banci! Totul e ramas identic din perioada comunista, inafara sa ude iarba cateodata, altceva nimeni nu a facut. Si scarile salii sunt ciobite, iti poti rupe piciorul, e vai de ea de constructie lasata in paragina! Noroc de faptul ca in anii 60 se construia serios si cu materiale bune, daca era o constructie din asta noua cu polistiren, pvc, table, etc, se ducea praf in zece ani.
Pai ce sa ne mai miram cand vedem chiar in timpul spectacolului cum Primarul Capitalei este arestat cu spaga in buzunar ca ultimul gainar ?!?!! (ceea ce si este).
Alta parere - daca cu adevarat domnul Holender renunta anul asta sa mai organizeze urmatoare editie, eu cred ca se va alege praful. Datorita lui am avut ce am avut. Deocamdata a anuntat oficial si ferm ca pentru el a fost ultima oara.
Ok, ar fi multe de spus dar inchei cu propriul clasament (stiind ca nu se fac clasamente in domeniul asta ...)
- pe locul 1 ROYAL CONCERTGEBOUW ORCHESTRA AMSTERDAM cu Andris Nelsons cu piesa lui Șostakovici – Simfonia nr. 7 în Do Major op.60 „Leningrad“
- pe locul 2 (desi as pune la egalitate) BAYERISCHES STAATSORCHESTER dirijata de CONSTANTINOS CARYDIS cu Șostakovici – Simfonia nr. 5 în re minor op. 47. A fost ceva vrajit si ireal! Unul din momentele in care ne putem da seama ce inseamna cu adevarat muzica clasica!
- pe locul 3 - ISRAEL PHILHARMONIC ORCHESTRA, dirijor: ZUBIN MEHTA - cu orice au interpretat. Imi par o orchestra si un dirijor capabili sa intepreteze la cote maxime absolut orice piesa muzicala!
- pe locul 4 - STAATSKAPELLE DRESDEN, dirijor: CHRISTIAN THIELEMANN - mie imi plac orchestrele provenite din fostele RDG-iste, mai ales Dresda si Leipzig. Nu sunt o filarmonica in stare de a interpreta orice dar au stilul lor unic si extraordinar. Imi plac mult in intepretarea compozitorilor germani.
- pe locul 5 - THE KING’S CONSORT – Orchestră şi cor - dirijor: ROBERT KING plus grupul cantareti de opera. Sunt absolut incantatori! Calitate de top, calitate englezeasca autentica!
- pe locul 6 - SANKT PETERSBURG PHILHARMONIC ORCHESTRA, dirijor: YURI TEMIRKANOV cu - Rimsky – Korsakov– Suita simfonică op. 35 „Sheherazade“ - desi cam neseriosi si pusi pe glume, au scos-o frumos la capat! Este adevarat, si piesa e una dintre cele mai frumoase! Rusii astia au o muzicalitate a lor aparte, unica.
Si un premiu pentru cea mai proasta orchestra nu numai de la editia asta dar de la toate la cate am fost - SAN FRANCISCO SYMPHONY, dirijor: MICHAEL TILSON THOMAS - au fost jalnici! Nu mi-a venit sa cred ce au facut din bietul Mahler!
Ok, s-a mai dus o editie!.... (si e posibil sa fie ultima de nivelul asta de top pe care noi nu-l merita deloc!)
Comentariu de final de Festival:
Sa incep cu ROYAL LIVERPOOL PHILHARMONIC ORCHESTRA dirijata de VASILY PETRENKO.
Primul concert a fost foarte frumos exceptand partea cu Alexandru Tomescu la vioara care nu-mi place oricat m-as stradui. In opinia mea omul asta nu are pic de suflet si nici muzicalitate, as putea spune ca-mi pare mai degraba un sportiv de aerobic la vioara.
Nu mi s-a parut ca a cantat gresit Glazunov dar nici ok. Si-a ales o piesa extrem de complicata, ca bucatarul ucenic care incepe cu sufleul frantzuzesc. O stiam pe dinafara interpretata de Jascha Heifetz considerat de mine cel mai mare violonist al tuturor timpurilor. Cand o ai in cap astfel.... e cam greu de ascultat Tomescu! Si nici vioara lui nu-mi place cum suna (dar sa tinem cont, vioara suna in functie de mainile care o tin).
Inceputul, Respigni, doar orchestra engleza, a fost dragut dar nu m-a dat pe spate. Totusi filarmonica din Liverpool mi se pare foarte buna, dar la prima piesa erau intr-un efectiv redus.
Dupa pauza primului spectacol a fost Rachmaninov, Simfonia nr. 1. Minunat! Mi-a placut foarte mult aceasta orchestra cu tanarul si simpaticul dirijor rus!
Ca timbru, opinia mea, orchestra asta suna viu, optimist, acutele sunt curate, echilibrul tonal mi se pare bun, transmite buna dispozitie si viata. Stand foarte aproape am putut observa multe lucruri.
Mi s-au parut (la vedere) mai saracuti ca dotare, am avut senzatia de orchestra saraca in comparatie cu celelalte venite anul asta la Festival. Partea de bas (tobe, timpane, etc) mi s-a parut slabuta ca dotare tehnica insa toti isi fac treaba excelent sub bagheta simpaticului si optimistului rus.
Am remarcat in mod special prim-violonistul, un tip urias, cu burta, inalt. Vioara lui suna de vreo zece ori mai bine decat Stradivariusul lui Tomescu! In ambele spectacole l-am remarcat ca cel mai bun prim-violonist din intreg Festivalul! Omul ca infatisare pare desprins dintr-un film cu Harry Potter. Se vede si in foto. Am stat la cativa metri si m-a rupt la suflet cum a putut canta! Mi s-a parut nedrept la recitalul lui Tomescu, omul asta stand alaturi, pe scaun, in orchestra, facea vioara lui sa cante superb, sa tremure, sa vorbeasca, pe cand Stradivariusul lui Tomescu parea o drujba care toaleteaza copacii din sectorul 3.
La al doilea spectacol ROYAL LIVERPOOL PHILHARMONIC ORCHESTRA dirijata de VASILY PETRENKO a urmat un machedon la pian, nu stiam de el. Era chiar ziua lui de nastere, ne-a zis, a invatat cateva cuvinte romanesti pe care le-a spus bine, a amuzat sala si a avut o prezenta foarte placuta. Dar nu mi s-a parut interpretarea lui Rachmaninov din cale afara de buna. Cam mediocru, pe alocuri insa a avut si accente interesante. Pianistul are o infatisare placuta, semana cu un actor englez cunoscut, are un look de anii 1930. Orchestra l-a acompaniat exceptional, s-au inteles aparent bine.
Spectacolul a fost prezentat ambasadorul UK si daca tin minte unul de-al nostru din diplomatie. Discursul ambasadorului britanic a fost in romaneste, dovada de respect chiar daca s-a chinuit destul de mult sa citeasca in limba noastra.
Dupa pauza celui de al doilea spectacol a urmat o piesa extrem de grea, simfonia nr.3 de George Enescu. Aceasta piesa a fost intepretata la editia din 2013 de LONDON PHILHARMONIC ORCHESTRA dirijata de faimosul Vladimir Jurowski si la vremea aia am scris aici pe forum si mi-a ramas in memorie ca cea mai fantastica, superba, incredibila piesa muzicala din intreaga editie 2013 a Festivalului Enescu. De atunci Jurowsky a introdus in repertoriul londonez Enescu si a avut succes incat banuiala mea e ca anul asta a fost un fel de "competitie" nedeclarata in care Vasily Petrenko si Liverpool Philharmonic a vrut sa demonstreze ca pot si ei.
Ei bine, a fost frumos, nu am remarcat chestii nelalocul lor dar nu se compara cu interpretarea lui Jurowsky si London Philharmonic.
Defapt versiunea dirijata de Petrenko a fost foarte diferita. A avut o maniera cumva vesela, optimista, zglobie, plina de viata. Pe cand Jurowsky a abordat-o dramatic, maret, monumental. Diferenta intre ei este totusi foarte mare, Jurowsky a reusit sa redea impecabil (am ramas cu gura cascata la vremea aia!) elementele din muzica nationala romaneasca pe care Enescu le-a introdus in opera lui pe cand Petrenko in cel mai bun caz a introdus elemente de.... balet rusesc Interpretarea Liverpool a fost frumoasa si interesanta dar nu a adus nici macar pe departe cu ceea cred eu ca inseamna Enescu.
Si acum trec la faimoasa si uriasa orchestra ROYAL CONCERTGEBOUW ORCHESTRA AMSTERDAM dirijata de nu mai putin faimosul Andris Nelsons.
La primul spectacol de sambata 19 septembrie 2015 am ajuns abia la pauza (si poate bine am facut!). Asa ca nu am ascultat decat Șostakovici, Simfonia nr. 7 "Leningrad".
La primele acorduri ale olandezilor am ramas efectiv cu gura cascata! Cred ca nu am vazut la editia de anul asta o orchestra mai mare ca asta (formatul lor la Simfonia 7 a fost maxim, dupa aceea la orice au interpretat au fost mai putini).
Soundul filarmonicii din Amsterdam este pur si simplu incredibil! Rar mi-a fost dat sa aud asa ceva! Si nu am fost singurul. Am avut langa mine oameni din domeniul muzicii, ziaristi si pasionati, toti am fost de acord ca armonia, bogatia sunetului, polifonia, timbrul acestei orchestre sunt cum rar am auzit vreunul vreodata!
Ca sound nu am nici un dubiu, este de departe orchestra cea mai senzationala ascultata la editia de anul asta.... si poate din toate editiile ascultate acolo in Sala Palatului dealungul anilor. Efectiv, nu glumesc, eram cu gura cascata, nu-mi venea sa cred ce aud!
Cat priveste interpretarea piesei "Leningrad" a lui Șostakovici, rar sau niciodata nu am auzit asa ceva! A fost una din cele mai zdrobitoare piese ascultate la Festival!
Langa mine un specialist in muzica clasica a avut ceva de comentat la urma, i s-a parut ca tempoul a fost prea lent la ultimele doua parti. Eu nu mi-am dat seama. Dar asta e stilul lui Andris Nelsons si pot sa va spun ca din ceea ce am auzit acum pe viu, cred ca orice dirijeaza omul acesta imi place. Pur si simplu stilul lui imi place, punct! Desi nu e conventional si poate la unele piese abordeaza ciudat. Mi se pare mare maestru in special la pasajele lente si pianissiomo. E foarte delicat si reuseste sa imprime multa emotie. Oricum, e un dirijor care munceste, se agita, traieste muzica, e una cu aceasta mare orchestra care este fabuloasa! Practic acolo toti sunt la fel de buni. Unii mai buni ca altii.
De exemplu, la simfonia 7 "Leningrad" o mare parte au avut-o suflatorii de mijloc (oboi, flaut, fagot, etc). Au fost senzationali, nu am auzit suflatori atat de buni la aceasta editie! Aprecierea celor care sunt in domeniu muzical a fost aceeasi, la superlativ! Dar si sectiunea de percutie a fost zdrobitoare! Defapt nu am cuvinte sa descriu!
Spectacolul s-a terminat cu poate cele mai lungi si intense aplauze din intreaga editie.
Apoi duminica a urmat tot ROYAL CONCERTGEBOUW ORCHESTRA AMSTERDAM cu Andris Nelsons dar cu un repertoriu mai comestibil la publicul larg.
Simfonia a doua de Brahms, o piesa extrem de frumoasa a fost interpretata frumos, muzical, emotional, stilul lui Nelsons. Mi-a placut foarte mult dar parca nu s-a comparat cu seara precedenta, parca nu aveau acelasi chef, parca erau putin obositi. Dirijorul nu, el pare neobosit, curg apele pe el la urma.
Dupa pauza a urmat Rapsodia a doua de Enescu, o piesa pe care o cunoaste tot poporul, doar era semnalul postului de Radio Romania Libera inainte de 1989.
Au cantat-o vai de capul lor. Era si normal sa nu inteleaga nimic, exista prea multe elemente de muzica populara romaneasca, o muzica complet originala in comparatie cu celalte popoare si culturi. Cine nu stie muzica traditionala romaneasca, nu are cum canta Rapsodia. Trebuie o anume cultura si anume studiu in spate sa o poti intelege si intepreta corect. Nu ajunge partitura.
Dar a fost dragut si publicul i-a aplaudat, remarcabila stradania lor deoarece piesa implica abordari tehnice foarte dificile conform partiturii.
Apoi a urmat ultima piesa programata, Ravel – „Daphnis şi Chloé“ Suita nr. 2. Asta a fost suprema, mai ales pentru stilul lui Nelsons, i se potriveste manusa! Nu am cuvinte de lauda! Parca era holograma unui basm! Aplauzele au fost fara sfarsit!
Au dat un bis si gata, s-a terminat Festivalul 2015 !
CONCLUZII:
Editia de anul acesta a fost cea mai slaba din ultimele 4 editii. Atat ca prezenta, atat ca interpretari dar si ca repertoriu ales dupa parerea mea nu foarte inspirat avand in vedere ca mare parte din public nu este foarte avizat in muzica clasica. Acei "impatimiti" hard core sunt totusi putintei, cam cat ar intra in vreo doua treimi de Ateneu.
Organizarea a fost proasta. Rusine organizatorilor ca nu au fost in stare sa remedieze probleme stupide care treneaza de ani si ani de zile!
De exemplu, pocnetul scos de grupul de boxe (de nunta si botez) atarnate in dreapta. Pocneau la fel si acum doua editii! Pocnetul este aleatoriu, se poate ca un spectacol sa nu bubuie deloc sau o data incet dar in alte cazuri a traznit de mai multe ori.
Acum la urma, in ultimul spectacol, spre sfarsit s-a produs si dezastrul final - grupul de boxe manelare au tras un zgomot infernal si lung de secunde bune, toata sala s-a speriat, orchestra era in timpul interpretarii, cu greu au trecut mai departe. Probabil a fost Dorel care a apasat pe un buton, cine a fost in sala stie! E rusine mare in fatza strainilor veniti la festival. Mai ales ca problema e atat de veche! Nu au fost ei in stare sa repare amplificatoarele alea de 6 ani ?! Numai la noi se poate asa ceva! Mai ales ca la ultimele doua editii, 2011 si 2013 a deranjat constant orchestre mari!
Alta chestiune - in parculetul ala amarat din fatza Salii Palatului nu a fost nimeni in stare sa planteze niste banci! Totul e ramas identic din perioada comunista, inafara sa ude iarba cateodata, altceva nimeni nu a facut. Si scarile salii sunt ciobite, iti poti rupe piciorul, e vai de ea de constructie lasata in paragina! Noroc de faptul ca in anii 60 se construia serios si cu materiale bune, daca era o constructie din asta noua cu polistiren, pvc, table, etc, se ducea praf in zece ani.
Pai ce sa ne mai miram cand vedem chiar in timpul spectacolului cum Primarul Capitalei este arestat cu spaga in buzunar ca ultimul gainar ?!?!! (ceea ce si este).
Alta parere - daca cu adevarat domnul Holender renunta anul asta sa mai organizeze urmatoare editie, eu cred ca se va alege praful. Datorita lui am avut ce am avut. Deocamdata a anuntat oficial si ferm ca pentru el a fost ultima oara.
Ok, ar fi multe de spus dar inchei cu propriul clasament (stiind ca nu se fac clasamente in domeniul asta ...)
- pe locul 1 ROYAL CONCERTGEBOUW ORCHESTRA AMSTERDAM cu Andris Nelsons cu piesa lui Șostakovici – Simfonia nr. 7 în Do Major op.60 „Leningrad“
- pe locul 2 (desi as pune la egalitate) BAYERISCHES STAATSORCHESTER dirijata de CONSTANTINOS CARYDIS cu Șostakovici – Simfonia nr. 5 în re minor op. 47. A fost ceva vrajit si ireal! Unul din momentele in care ne putem da seama ce inseamna cu adevarat muzica clasica!
- pe locul 3 - ISRAEL PHILHARMONIC ORCHESTRA, dirijor: ZUBIN MEHTA - cu orice au interpretat. Imi par o orchestra si un dirijor capabili sa intepreteze la cote maxime absolut orice piesa muzicala!
- pe locul 4 - STAATSKAPELLE DRESDEN, dirijor: CHRISTIAN THIELEMANN - mie imi plac orchestrele provenite din fostele RDG-iste, mai ales Dresda si Leipzig. Nu sunt o filarmonica in stare de a interpreta orice dar au stilul lor unic si extraordinar. Imi plac mult in intepretarea compozitorilor germani.
- pe locul 5 - THE KING’S CONSORT – Orchestră şi cor - dirijor: ROBERT KING plus grupul cantareti de opera. Sunt absolut incantatori! Calitate de top, calitate englezeasca autentica!
- pe locul 6 - SANKT PETERSBURG PHILHARMONIC ORCHESTRA, dirijor: YURI TEMIRKANOV cu - Rimsky – Korsakov– Suita simfonică op. 35 „Sheherazade“ - desi cam neseriosi si pusi pe glume, au scos-o frumos la capat! Este adevarat, si piesa e una dintre cele mai frumoase! Rusii astia au o muzicalitate a lor aparte, unica.
Si un premiu pentru cea mai proasta orchestra nu numai de la editia asta dar de la toate la cate am fost - SAN FRANCISCO SYMPHONY, dirijor: MICHAEL TILSON THOMAS - au fost jalnici! Nu mi-a venit sa cred ce au facut din bietul Mahler!
Ok, s-a mai dus o editie!.... (si e posibil sa fie ultima de nivelul asta de top pe care noi nu-l merita deloc!)