Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)
Posted: 17 Sep 2019, 17:23
13 septembrie
ORCHESTRA FILARMONICĂ DIN OSLO, VASILY PETRENKO dirijor
Øyvind Torvund Lucrare orchestrală în primă audiție
Grieg Concertul pentru pian și orchestră în la minor op. 16
Bartók Concertul pentru orchestră Sz. 116 BB 123
14 septembrie
ORCHESTRA FILARMONICĂ DIN OSLO, VASILY PETRENKO dirijor
Strauss Poemul simfonic „Don Juan”
Enescu Simfonia concertantă pentru violoncel și orchestră op. 8
Ceaikovski: Simfonia nr. 5
_____De la Enescu, am reținut din săptămâna trecută cele două seri cu Vasily Petrenko și Oslo, ambele peste media acestui festival. M-am bucurat mai ales de reușita interpretării Concertului pentru orchestră al lui Bartok. E o lucrare dificilă, foarte complexă ritmic și foarte dinamică, cu intensități sonore ale diferitelor planuri tematice, ce trebuiesc atent dozate. Petrenko, un dirijor exact, tot timpul în control, s-a dovedit foarte potrivit lucrării, iar orchestra a răspuns promt și exact indicațiilor. Ca și la Liverpool S.O, se simte că e vorba de o colaborare dirijor-orchestră rodată în timp. Totuși, deși interpretarea a fost foarte bună, nu am avut acea senzație de “nemaipomenit”, de “irepetabil”, pe care o am la concertele, foarte puține de altfel, pe care știu că nu le voi uita niciodată. Chiar și așa, e puțin probabil să am șansa să mai aud vreodată, live, o interpretare măcar la fel de bună a acestei lucrări.
_____A doua seară, dintr-un program mai puțin pe gustul meu, mi-a plăcut totuși poemul lui Strauss, chiar dacă eu îl prefer pe Don Quixote lui Don Juan. Simfonia lui Ceaikovski m-a lăsat rece, dar cum eu nu mă împac cu acest compozitor, nu are rost să comentez mai mult.
_____Una peste alta, două seri reușite în care m-am bucurat de unul dintre dirijorii mei favoriți, V. Petrenko.
_____Duminică, la Ateneu, într-un program pe sufletul meu – Concertul de vioară nr 2 al lui Bartok și Simfonia a 5a a lui Prokofiev – am avut ghinionul să dau peste cea mai slabă combinație dirijor-orchestră din acest festival, cel puțin relativ la programul prezentat. Solistul, bun, condamnat fără vină, nu avea cum să salveze singur o lucrare atât de complicată precum acest concert al lui Bartok.
_____În partea a doua, lăsați de capul lor, Orchestra din Liege și Gergely Madaras au masacrat simfonia lui Prokofiev și nervii mei.
_____La începutul concertului, vecina de scaun, o doamnă franțuzoaică mai în vârstă, mi-a mărturisit, în engleză, că locuiește in Liege, că știe orchestra și dirijorul și că le apreciază. La final, doamna a strigat "Bravo!", eu n-am putut nici măcar să aplaud de complezență.
ORCHESTRA FILARMONICII REGALE DIN LIEGE
GERGELY MADARAS dirijor
RENAUD CAPUÇON vioară
Enescu - Suita a II-a pentru orchestră
Bartok - Concertul nr. 2 pentru vioară și orchestră
Prokofiev - Simfonia a V-a
ORCHESTRA FILARMONICĂ DIN OSLO, VASILY PETRENKO dirijor
Øyvind Torvund Lucrare orchestrală în primă audiție
Grieg Concertul pentru pian și orchestră în la minor op. 16
Bartók Concertul pentru orchestră Sz. 116 BB 123
14 septembrie
ORCHESTRA FILARMONICĂ DIN OSLO, VASILY PETRENKO dirijor
Strauss Poemul simfonic „Don Juan”
Enescu Simfonia concertantă pentru violoncel și orchestră op. 8
Ceaikovski: Simfonia nr. 5
_____De la Enescu, am reținut din săptămâna trecută cele două seri cu Vasily Petrenko și Oslo, ambele peste media acestui festival. M-am bucurat mai ales de reușita interpretării Concertului pentru orchestră al lui Bartok. E o lucrare dificilă, foarte complexă ritmic și foarte dinamică, cu intensități sonore ale diferitelor planuri tematice, ce trebuiesc atent dozate. Petrenko, un dirijor exact, tot timpul în control, s-a dovedit foarte potrivit lucrării, iar orchestra a răspuns promt și exact indicațiilor. Ca și la Liverpool S.O, se simte că e vorba de o colaborare dirijor-orchestră rodată în timp. Totuși, deși interpretarea a fost foarte bună, nu am avut acea senzație de “nemaipomenit”, de “irepetabil”, pe care o am la concertele, foarte puține de altfel, pe care știu că nu le voi uita niciodată. Chiar și așa, e puțin probabil să am șansa să mai aud vreodată, live, o interpretare măcar la fel de bună a acestei lucrări.
_____A doua seară, dintr-un program mai puțin pe gustul meu, mi-a plăcut totuși poemul lui Strauss, chiar dacă eu îl prefer pe Don Quixote lui Don Juan. Simfonia lui Ceaikovski m-a lăsat rece, dar cum eu nu mă împac cu acest compozitor, nu are rost să comentez mai mult.
_____Una peste alta, două seri reușite în care m-am bucurat de unul dintre dirijorii mei favoriți, V. Petrenko.
_____Duminică, la Ateneu, într-un program pe sufletul meu – Concertul de vioară nr 2 al lui Bartok și Simfonia a 5a a lui Prokofiev – am avut ghinionul să dau peste cea mai slabă combinație dirijor-orchestră din acest festival, cel puțin relativ la programul prezentat. Solistul, bun, condamnat fără vină, nu avea cum să salveze singur o lucrare atât de complicată precum acest concert al lui Bartok.
_____În partea a doua, lăsați de capul lor, Orchestra din Liege și Gergely Madaras au masacrat simfonia lui Prokofiev și nervii mei.
_____La începutul concertului, vecina de scaun, o doamnă franțuzoaică mai în vârstă, mi-a mărturisit, în engleză, că locuiește in Liege, că știe orchestra și dirijorul și că le apreciază. La final, doamna a strigat "Bravo!", eu n-am putut nici măcar să aplaud de complezență.
ORCHESTRA FILARMONICII REGALE DIN LIEGE
GERGELY MADARAS dirijor
RENAUD CAPUÇON vioară
Enescu - Suita a II-a pentru orchestră
Bartok - Concertul nr. 2 pentru vioară și orchestră
Prokofiev - Simfonia a V-a