Ar fi foarte mult de discutat pe tema asta. Sunt multi in aceeasi situatie datorita noilor materiale si metode de constructie.
Personal nu cred ca as avea un raspuns sau o solutie garantat viabila dar ceea ce pot sa-ti spun ca opinii personale:
- sa umplii cu spuma sau polistiren extrudat+spuma nu cred ca ajuta la nimic. Poate doar atenueaza (sau modifica) efectul de membrana al placilor de rigips si in plus este foarte posibil ca spuma sa impinga in asa hal incat sa burteasca peretii, asa cum ai presupus si tu. Consider ca nu ar folosi acustic datorita masei foarte scazute (spuma, polistiren). In acustica masa/densitatea conteaza.
- in timp am observat ca ceea ce numim noi acustica la un spatiu inchis este produsul atat al materialelor de constructie folosite si masei/densitatii acestora dar si produsul geometriei spatiului. Daca asupra materialelor mai ai unele solutii de modificare, interventie, asupra geometriei spatiului e mult mai greu sa intervi. In ultima instanta as spune ca geometria spatiului e chiar mai importanta decat materialele si de aceea nu am vazut nici un caz de spatiu imbunatatit (in mod eficient si important) cu diverse obiecte materiale acustice (bureti dedicati, panouri cuburi lemn, trape de bas, etc). Acestea schimba dar putin si nu intotdeauna in bine, mai degraba in "altfel", de multe ori in rau producand o acustica moarta, flata, lesinata. Iar "binele" asta e la fel de discutabil si subiectiv precum si aprecierea sunetului la urechea fiecaruia. Cert este ca eu unul nu am intalnit nici un caz fericit in care o acustica proasta a fost schimbata intr-una buna, doar diverse paleative gen algocalmine si comprese la durerea de masea, de cele mai multe ori cu bani si eforturi risipite aproape in zadar. De aceea spun ca cea mai eficienta modificare e pana la urma gasirea, formarea unui sistem audio
mai bun (calitate sunet). Insa sunt si cazuri atat de proaste cu acustica incat nu se mai aplica nici o regula, e munca in zadar, practic iti bati joc de sculele audio....
- alta observatie personala - acustica necesara unui studio profesional de inregistrare nu este potrivita pentru auditia/
consumul audiofil la domiciliu; pentru noi sunetul trebuie sa fie placut, frumos, sa dea senzatia cat mai aproape de ralitate si natural; in studio sunetul trebuie sa fie nepoluat cu reverberatii, curat, liniar, analitic, precis, focusat sec, acolo se asculta pentru analiza, pentru disecare, pentru fabricare. Noi in pasiunea noastra de consumatori de muzica avem nevoie de o acustica mai degraba la jumatatea drumului intre o sala de concert de muzica clasica neamplificata si un studio de inregistrare, de o imbinare a reflexiilor benefice cu absorbtia sunetului, de un echilibru foarte delicat dar as inclina mai mult catre acustica tipica unei sali de concert muzica clasica decat cea necesara studiourilor profy. Lucrul asta e greu de realizat in camere mici si de aceea acasa nu ne va suna niciodata ca intr-o sala de concert, de aceea trebuie avut in vedere imbinarea cu tipul de acustica de studio (specific spatiilor limitate) pentru ca nu ai de unde sa ai mai mult spatiu. Nu mai spun ca la frecvente foarte joase lungimile de unda se iau la intrecere cu lungimile camerelor noastre, chestie care intr-o sala de concert nu e o problema.
- in cazul tau, ideala ar fi solutia eliminarii placarilor cu rigips si apoi tencuirea peretilor. Dar asta nu cred ca e posibil, exista tuburile (copex) de instalatii destul de groase, de multe ori trecute unele peste altele (pentru ca au avut spatiu), ar necesita mult material si manopera pentru acoperire, tencuiala nu s-ar incadra in limita standart de 2,5....3,5 cm, nu mai spun de mizerie si costuri. Dar ideala ar fi tencuiala mortar de var clasica peste care glet si zugraveala si evident, zidaria caramida plina.
- nu ai spus daca pe plafon ai tot placare cu rigips sau glet pe placa de beton armat ? Banuiesc, ai tot placare rigips, acum asa se procedeaza in prezent, e mult mai ieftin, mai rapid si poti ascunde usor o groaza de instalatii. In cazul asta cred ca-ti dai seama, orice interventie la pereti e doar o parte a problemei.
Ok, am punctat unele aspecte. Daca as fi in aceeasi situatie probabil cautand o imbunatatire cat mai simplu de realizat si cu costuri de bani si timp cat mai decente (si cred ca tu esti de asemenea constient ca poti numai sa imbunatatesti dar nu sa si rezolvi) as proceda cam asa:
1. demolare pereti rigips existenti cu tot cu structura aia de tabla foarte daunatoare acustic (cu grija sa nu se strice instalatiile ascunse).
2. montare rigle de lemn verticale direct peste zidaria sau diafragma de beton existenta. Aici trebuie avut grija cu instalatiile, trebuiesc facute decupaje, etc. Riglele trebuie sa fie cat mai masive si le-as ancora cu tije filetate, saiba, piulita ingropata stransa cu tubulara. Recomand numai lemnul de brad dar asta se si gaseste la pret cat de cat decent.
Asta ar fi pregatirea suportului. Din pacate prizele electrice existente trebuiesc usor mutate ca pozitie deoarece dupa demontarea firelor, acestea vor fi usor prea scurte. Nu cred ca e cazul sa tragi alte fire, eventual ar trebui sa-ti faci o priza audiofila cu sarme cupru 4...6 mmp direct de la tablou, circuit separat (atentie si ce sigurante tablou pui in cazul asta).
3. montare placi grele tip "bentonit" sau "betonyp" (
http://www.b2b.co.ro/betonyp" onclick="window.open(this.href);return false;) sau orice alte placi utilizate pentru fatade si medii agresive. Ideea e sa aiba masa mare si rigiditate. Aceste placi costa mult, sunt extrem de grele, se transporta greu, se gauresc cu rotopercutie, se taie foarte greu dar formeaza un perete net superior acustic decat banalul rigips. Sub placi intre montantii de lemn as baga vata bazaltica cu densitate maxima; asta vine in placi rigide. Va fi problema tot cu tuburile de instalatii dar nu e musai sa umplii tot spatiul gol cu vata asta, cel mai de folos e sa vina lipita de noul panou betonyp. Vata o prinzi cu dibluri speciale pentru panouri polistiren fatade, din alea cu rozeta si neaparat cu masca pe fatza si manusi.
4. daca sunt parale as pune un al doilea strat panou greu dar nu l-as lipi, doar prindere mecanica.
5. peste asta as da clasicul glet si zugraveala dar eu as plusa cu un lambriu din lemn de brad (evident, fara glet). Poate ca unora li se pare cam urat, arata a cabana sau carciuma insa acustic e chiar bunicel lambriul de lemn moale.
De riglele montati nu trebuie sa-ti faci prea multe griji cu lemnul uscat. Le strangi cat mai bine de perete cu tije, dibluri, etc din 40 in 40 cm. Oricum panourile astea grele sunt si greu deformabile si cum am spus.....foarte grele. Asta e si ideea.
Insa la plafon nu stiu ce sa spun.... Nu prea merge sa agati panouri bentonit (cand o sa vezi cum arata si cat de grele sunt...). Mai degraba as mai pune un rigips de 9mm prins mecanic (holtzsuruburile clasice) peste cel existent, numai sa tina structura dar cred ca tine la 9mm, sunt usoare. Mai imbunatateste putin si nu prea ai ce-i face decat....inca un lambriu lemn dar pe urma prea arata a cabana. S-ar mai putea monta la plafon casete din scandura cam de 12cm, ar avea si un rol estetic.
Pe jos as pune covor de lana. Mi se pare cel mai bun acustic. Adica cel clasic, tesut cu multe noduri, cat mai greu, nu chestii mitoase moderne; alea sunt cam frectie din punct de vedere acustic. Cum am spus, in acustica masa conteaza.
Ar fi ceva santier sa faci treburile astea dar daca nu ai posibilitatile, minimul pe care-l poti face e sa mai tragi placi de rigips peste cele existente (prinse numai mecanic). Asta e simplu si rapid dar mare branza nu iese.
Iar daca iti pui speranta in bambane, saltele, bureti si frectii audiofile, o sa-ti dai seama dupa o vreme de futilitate. Mai arata si urat. Intr-un final forma camerei conteaza mult iar la peretele cu geamuri neaparat trebuie o draperie de plus greu precum cele de la teatru.
Cam atat m-am priceput eu sa-ti spun, sunt sigur ca exista si alte idei bune.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.