AKAI

A fost odata ca niciodata
User avatar
hondaru
Posts: 317
Joined: 31 Oct 2010, 06:35
Location: La tara...
Contact:

Re: AKAI

Post by hondaru »

Din pacate Teac-ul il am modelul monobloc si 4 piste pe motive economice, intrucat mi-ar fi dificil daca nu imposibil sa refac imprimarile.
Eu m-as fi ferit de 625 pe motiv ca un asemenea contoar imbie utilizatorul la "frecatul" aparatului. Dar ai perfecta dreptate aspectul este intr-adevar mai bun iar diferenta de pret nu este uriasa. Pina la urma dupa atatia ani e chestie de bafta sa prinzi un magnetofon in stare buna si mai ales nesurubarit! Acum au devenit accesibile la pret aparatele din liga profi care nici nu sufera comparatie cu cele consumer sau prosumer. Singurul lor dezavantaj ar fi dimensiunile de gabarit care nu se prea impaca cu locuintele noastre...dar pana la urma mai bine unul si bun decat 5-6 mediocre care pana la urma cumulat ocupa mai mult loc. :D
◄◄ REW ► PLAY ▌▌PAUSE █▌STOP ►► FF
Daca nu ajungi sa te pierzi in muzica atunci muzica se pierde in sistemul tau

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: AKAI

Post by momolo »

Sunt totusi slabute la sunet (si REC) cele japoneze in comparatie cu cele europene. Eu unul am ajuns sa-mi cumpar mufe DIN dupa vreo 25 de ani de cand nu am vrut sa am mai aud de asemenea tampenii (in era ceausista cand predominau sculele comuniste, mufa DIN era la putere). Evident, pana voi avea vreodata timp sa schimb mufele de pe sasiu.
:lol: Si iata un caz in care mufele nu conteaza, magurile pot suna grozav si cu cele coclite si ruginite....OK, ma opresc, pot fi acuzat de trancotarie cronica. :lol:

Iar cat priveste magurile profy cele adevarate, nu mi se par deloc ieftine. Iata un exemplu oarecare (fiind licitatie vedem pretul adevarat):
http://www.ebay.de/itm/STUDER-A-820-VU- ... 1971960992" onclick="window.open(this.href);return false;

Detin in paralel atat trancote pe 4 track cat si pe 2 track. Acum nu ma mai deranjeaza ideea asta, dimpotriva!
Inexplicabil, dar pe vremuri aveam o anume idee venita de prin anii 80 si era fixata ca un soi de lege a Universului indiscutabila - credeam ca daca aveam deja maguri pe 4 nu trebuia sa iau nici macar unul pe 2. Un soi de idee ca trebuie sa fie totul uniform si la fel, o tampenie. Pai ce problema este sa avem benzi pe 4 si benzi pe 2 ?! Doar trebuiesc notate benzile trase pe 4 sau 2 si mai trebuie spatiu sa pun doua maguri la indemana.

Un mare avantaj la 2 track - poti trage suportabil chiar si pe banda furajera, pierderile si drop-out-urile sunt mult diminuate; cele pe 4 sunt considerabil mai pretentioase la starea benzii; ori in ziua de azi banda noua costa si ficatzii din noi, defapt sunt multe maguri foarte bune (care necesita doar un pic de curatenie si cauciuce) pe care le poti cumpara cu pretul a doua, trei benzi noi.

O chestie pe care poate putini o stiu - in cazul magurilor profy 2 track (si de ce nu ?! Chiar si cele 4 track) benzile se pastreaza nederulate. Adica, in cazul ca banda a fost trasa (REC) se depoziteaza dupa ce s-a tras pana la capat (pe alta rola) fara a fi derulata de la inceput. In cazul ca vrei sa o asculti intai o derulezi si dupa aia o asculti dupa care o lasi asa in cutie, depusa dupa PLAY. Asa se pastreaza profy si explicatia e simpla - la PLAY sau REC banda s-a depus ordonat pe rola (si fiecare pista sta perfect depusa peste ea insasi, adica nu vine depusa "deraiata" peste pista alaturata); la derulare niciodata nu se depune atat de bine.
Problema vine mentionata datorita faptului ca la 2 track trebuie sa derulezi pentru directia corecta; la 4 track e simplu, asculti sau tragi si lasi asa, nu trebuie sa derulezi, ambele directii sunt folosibile.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
nicumur
Posts: 340
Joined: 03 Oct 2008, 17:57

Re: AKAI

Post by nicumur »

Mie personal benzile cu doua piste mi se par neeconomice - am doar jumatate din muzica din cele pe 4 piste.
Iar delurarea benzilor cu 4 piste nu o fac, ca nu am de ce - pur si simplu ascult banda si pe fata 'rosie'.
Diafonia este prezenta dar nu extrem de deranjabila, se aude doar la pauza dintre melodii (asta daca se aude).
Din lipsa acuta de material plastic ornat cu diverse personalitati defuncte :mrgreen: a trebuit sa renunt la 'bijuteriile' coroanei, adica la un TEAC 1000M si la un deck Pioneer 900 din seria blue :cry:
Asta-i via, asta-i gara, vorba maestrului VTP.
"Forumul nu e o anexă a dormitorului sau a closetului de-acasă. E o ieşire în lume, cu tot ceea ce o asemenea ieşire presupune, de la veşmînt la discurs." - ANDREI PLESU

User avatar
hondaru
Posts: 317
Joined: 31 Oct 2010, 06:35
Location: La tara...
Contact:

Re: AKAI

Post by hondaru »

Lasand la o parte aspectul comercial, de altfel deloc de neglijat, din pacate trecerea de la 4 piste la 2 mi-este aproape imposibila intrucat benzile imprimate acum cativa ani buni de pe vinil nu le mai pot reface pe 2 piste intrucat nu mai este disponibila sursa!
Clar calitatea este mai buna la 2 piste la banda sfert de inci intrucat suprafata de banda magnetizata e mai mare deci flux marit la intrefier samd.
In privinta pastratului benzii rulata pe play, da, este o alternativa, teniunea din banda la rularea pe play e aproape constanta pe toata durata si asezarea benzii in bobina foarte buna neexistand portiuni de banda nealiniata care se poate deteriora mecanic sau care poate fi expusa la praf, lumina, caldura. La pastrarea pe termen lung este cea mai buna solutie. Benzile ascultate frecvent pot fi rulate si pe derulare, intrucat timpul intre doua ascultari succesive nu lasa loc pentru deteriorari.
Scuze ptr deraiere de la topic.
Apropo' de Akai, are vreun coleg manualul de service ptr GX 912 sau macar GX9? Am un asemenea deck care mi-a ajuns tavalit bine de curier si care necesita o interventie pe cord deschis saracul, intrucat o buna parte din afisaj nu mai se aprinde, mecanismul casetei la comanda "play" intra intr-un ciclu infinit din pozitia usa deschisa in cea inchisa si viceversa... Multumesc anticipat si platesc bine! :D
◄◄ REW ► PLAY ▌▌PAUSE █▌STOP ►► FF
Daca nu ajungi sa te pierzi in muzica atunci muzica se pierde in sistemul tau

omudenisip
Posts: 35
Joined: 05 Feb 2009, 15:45

Re: AKAI

Post by omudenisip »

un model destul de rar intalnit pe pietele din Europa si ft. aspectuos, VU metrele sunt de culoare verde deschis ca si la magul 625

http://www.okazii.ro/sisteme-audio/deck ... a117158130" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: AKAI

Post by momolo »

Akai PS-200M, un final de 30 kile!

http://www.dnaelectronics.ca/gallery/ak ... _pics.html" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.google.ro/search?q=Akai+PS- ... 1&bih=1001" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Image
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

tatatodor
Posts: 140
Joined: 13 Dec 2008, 15:45
Location: arad

Re: AKAI

Post by tatatodor »

Asa,pune sare pe rana !.... :twisted:
Saptamana aceasta i-a sosit unui amic de la mine din urbe pre-ul Akai din poza de mai sus (stare stoc,ebayul englezesc....),PS-200C.Amandoi avem cate unul,si acum suntem avizi de "putere"......Din fericire el a asortat-o oarecum cu o putere de la Kenwood ,L-1000.
Back in the days music was the only drug you needed

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: AKAI

Post by momolo »

:D Sare pe rana zici ?!
Pe astea le sti ?
http://forum.vintage-audio-laser.com/ga ... -2620.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Image

Image
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

tatatodor
Posts: 140
Joined: 13 Dec 2008, 15:45
Location: arad

Re: AKAI

Post by tatatodor »

Doar din poze...Dar am avut o perioada AM-2600.A cantat singur toata noaptea vreo 4-5 nunti(sala mica 50-60 persoane),ajutat de un cooler de carcasa pc.Nu era nimic schimbat in el,totul era original.Poate mai canta inca,dar l-a dorit un fanakai ,si impreuna cu egalizatorul EA-G90 (12 benzi/canal),a luat drumul capitalei pt 450 eur.Alte vremuri .....
Back in the days music was the only drug you needed

User avatar
LEKTOR
Posts: 1774
Joined: 05 Oct 2008, 16:08
Location: Audiofilsburg

Re: AKAI

Post by LEKTOR »

Citeva maguri frumoase de la AKAI, maguri mici pt benzi de 7" ( nu am pus aici pe GX-77 si 4000 )

AKAI GX 255 - to be perhaps, the pinacle of the mid-priced 7" reel decks, the Akai shown here basically used the same electronics and mechanical design as the higher-end GX-620D, GX-625D, and GX-635D sets, which were the 10.5" reel versions. The GX-255 was not directly imported into the USA as far as I know, and so, it is not seen that often. One feature which really sets it apart, from most similar models in the GX-2xx line, is its partial smoke grey clear head cover, and the matching smoked grey ( lighted when operational ) Operation Block Controls - which are really neat ! I'm especially fond of the green blinking Play Button during the "Pause" function. The GX-255 has the later IC Logic based operational controls as can be found on the GX-620D, and GX-625, two sets which have a fairly similar look to the GX-255. Still, if you look closely, you'll see that the two 10.5" sets have the pinch roller situated above the capstan, as the various GX-630D sets also do. Note that GX-6xx sets are all 10.5" reel capable. Something else that sets the GX-255 apart is, that in a four-head configuration ( auto-reversing in playback only ) deck, it uses the same later model heads ( perhaps by the numbers, even later heads than are found in the much revered GX-747 and GX-747dbx ). Specifically, the GX-255 has the R4-242 Record Head along with the P4-251 Playback Heads. It also uses a high end capstan motor model SCM-200B, which, from the "B" designation probably means it is a revised/improved version of the capstan motor found in the highest end of the Akai's, the: GX-620D, GX-625D, GX-635D, GX-636, GX-646, and GX-747 decks. Interestingly, the GX-230D, and the GX-255 both have a solonoid operated pause control, a design which is not found on some of the higher-end auto-reverse / reverse recording decks, such as the six head: GX-265D, GX-266D, GX-266II, and GX-267D.

http://slbender.exactpages.com/gx255.jpg

http://slbender.exactpages.com/gx255_1.jpg

AKAI GX-266 II - Evolving to the final version in the 7" reel, 6 head design, within the GX-2xx Series, we come to the GX-266II, which incorporates three additional features: 1) The capstan motor found in the GX-635D and higher numbered sets in the GX-6xx Series. 2) A Remote Control Socket on its rear. 3) The front panel +/- 6% Pitch Control to adjust the Servo-Control in Playback mode. A refinement over the GX-266D/267D is the twin stationary (reverse) sensing posts, whereas the prior sets had one stationary post on the left, and one sensing post on the moving right tension arm, which is prone to failure, much like the similar right tension arm that is found on the GX-400D.
Cosmetically, I do prefer the black button accenting and contrasting seen on the GX-266D/267D to the GX-266II's all-silver/no contrast look. Still, the record and playback heads of the GX-266II seem to have also evolved one iteration numerically from the prior sets: the R4-241 record head, the P4-251 Playback head. Just how much the large numerical jump in Playback Head designation effects a sound improvement in the GX-266II as opposed to the GX-266D/267D is very difficult to know. But in general, record and playback heads that are higher numerically, do have a better frequency response specification, as listed in the Service Manuals.

Truth be told, both the GX-267D and the GX-266II use some of the best circuitry in the audio path, no IC's, not even for the headphones. Some of the other sets use an IC here and there, and for the most part, those more expensive later designed sets, for all their fancy features ( specifically the GX-255, GX-620, GX-625, GX-635D, GX-636, GX-646, and GX-747 all use an IC for the headphone output, which I think limits the Sonics, and also the output headroom... at least from the headphone jack. The GX-267D and GX-266II instead use a simple complementary-symmetry output stage, after multiple single-ended stages and for some reason ( or maybe for that exact reason, it simply sounds better than some of its brother and sister sets ). The later GX Heads, those with higher numbers, are found in the later machines, which are usually the more expensive models. Other than those half a dozen differences, the GX-266II appears to be quite identical to the prior GX-266D, and the GX-267D. While I don't care much for the "revisionist" VU Meters found on the GX-266II... What can you do? The second picture is a closeup of these VU meters on the GX-266II...

http://slbender.exactpages.com/gx266d2.jpg

http://slbender.exactpages.com/266d2mtr.jpg

AKAI GX-265D - There are several similar sets later in the GX-260 line, which all feature basically the same electronics and somewhat similar mechanical designs. Mechanically the GX-265D does resenble the GX-230D to some extent. On a functional note, when foil activated reverse is initiated, on both the GX-230D and the GX-265D this simply reverses the direction of the capstan motor, without stopping. Later sets have an intermediate function, where the pinch roller is disengaged for nearly 2 seconds during which time the capstan motor changes direction, then the pinch roller is re-engaged. Its a "Clink, Hmmm, Clink" process that takes about two seconds to complete and I guess it doesn't mean much, but it is present on the later 266D/267D/266II sets, which are closer to the high end GX-620D, GX-625D, GX-635D, 10.5" Reel versions.
GX-265D, and those sets that followed, use a symmetrical head configuration, with a center capstan drive. The GX-265D uses two of the combo erase/record heads, while later sets: the GX-266D, GX-267D, and GX-266II all use a true 6 head configuration, with auto- reverse, continuous reversing and reverse-recording initiated by using foil activated sensing posts.


http://slbender.exactpages.com/gx265d.jpg
... living a vi(ntage)king analog lifestyle in a digital world ...

User avatar
LEKTOR
Posts: 1774
Joined: 05 Oct 2008, 16:08
Location: Audiofilsburg

Re: AKAI

Post by LEKTOR »

Capetele GX - http://www.allegrosound.com/AKAI_GX-266 ... Sound.html - GENERATIA LATE 70'S
... living a vi(ntage)king analog lifestyle in a digital world ...

User avatar
hondaru
Posts: 317
Joined: 31 Oct 2010, 06:35
Location: La tara...
Contact:

Re: AKAI

Post by hondaru »

Ceea ce nu spun cei de la Akai este si neajunsul designului capului GX. Desenul cu fluxul magnetic este fortat in interesul lor realitatea este ca natura isi urmeaza legile cu precizie. Capetele lor sufera de o pierdere de flux datorita distantei marite intre intrefier si banda prin interpunerea stratului de sticla. Aceasta pierdere este compensata ulterior prin corectiile circuitului de preamplificare. De ce oare aparatele cu dedicatie profesionala nu au fost dotate cu astfel de capete?! Acolo se pune problema uzurii si a curateniei mai mult decat la uz domestic si ar fi fost perfecte dar din pacate calitatea sunetului are de suferit dramatic facandu-le incompatibile cu cerintele de calitate pro. Pentru uz casnic sunt perfecte atata timp cat nu au fost supuse unui stres termic.
◄◄ REW ► PLAY ▌▌PAUSE █▌STOP ►► FF
Daca nu ajungi sa te pierzi in muzica atunci muzica se pierde in sistemul tau

User avatar
LEKTOR
Posts: 1774
Joined: 05 Oct 2008, 16:08
Location: Audiofilsburg

Re: AKAI

Post by LEKTOR »

Ai dreptate. Acel gap a fost ajustat ulterior, dar la cass deckuri - pt ca magurile deja incepeau sa dispara - ma refer la seria Gx 95MKII / A&D. Capete discrete Super GX.

Image

Image

" GX ISM has become a fully independent separate type of mount system, making it the were separately mount the playback head and the recording head structure. Thus, in the combination type head becomes a recording head was not adjustable and can be individually of azimuth adjustment of playback head, according to the one by one tape running even after incorporating the head to the mechanism can be adjusted to the best phase characteristics have.
In addition, the head winding is adopted the finest oxygen-free copper wire with a reduced component of quality harmful hydrogen gas to the limit, "LC-OFC class 1 material (quantum)".


De exemplu, am 2 GX-F91 - unul original, altul modificat - mecanica si capetele de la GX 95 MKII - asa zisele capete Discrete Super GX, ceramic tape path, plus modificat pt 2 viteze - x1 normal si x 1,35 ( " a 15 kHz waveform is the same wavelength as approximate a 11 kHz signal at normal speed " ) sau 135% ( Akai Quartz lock PLL ) - diferente f.f.f mari la inregistrare intre cele 2 , al 2lea pe viteza marita si caseta Sony Super Metal Master sau Maxell Vertex suna excelent.

" true discrete head layout in which the record, playback, and erase heads are physically and electrically independent. This enables the ability to individually align and optimize for perfect results. The Akai's tried and true closed loop double capstan Quick&Quiet transport system with ceramic composite tape guides ensures ultra smooth and stable tape travel. "

De obicei, benzile trase pe liniile de top de la Akai - fie cass fie mag ) se aud f. bine pe aparate cu capete moi - Permalloy, inregistrarile au f. mare rezolutie. Un GX 747 in top shape mint condition, cu cutia originala si accesorii - wireless remote, Capac plexi,etc - poate ajunge la 4-5000 $.Nu este pro dar pe un system bun, pe o banda buna, reda un sunet placut.

Plus tot ce a facut AKAI au fost scule f.f.f fiabile ( si aratoase ), inca se mentin in top shape dupa 30-40 ani !
... living a vi(ntage)king analog lifestyle in a digital world ...

User avatar
hondaru
Posts: 317
Joined: 31 Oct 2010, 06:35
Location: La tara...
Contact:

Re: AKAI

Post by hondaru »

Sigur ca capetele mai noi cu intrefier mai mic sunt mai performate! Pierderile in acel intrefier sunt mai micide unde si un raspuns in frecventa mai bun! Chestia cu Cupru OFC e o chestie de reclama mai mult capetele mai vechi aveau cupru cel putin la fel de bun doar intrefierul difera.
Cu viteza marita cred si eu ca este superior. Eu am Braun ce stie viteza de 9 si merge bestial pe acea viteza! Ca sa nu mai vorbesc ca contoaru digital de banda stie sa contorizeze si atunci cand derulezi si afiseaza timpul ramas cu precizie uimitoare.
Akai au indiscutabil unele dintre cele mai frumoase aparate. Fiabilitatea este de top (pana sa produca aparate audio au fost firma de motoare electrice de-aia motoarele lor n-au moarte). Raman insa rezervat in privinta sunetului. Eu am 2 GX 912 singurul cass deck Pro si cel mai scump produs de ei vreodata. Are multe chestii bune insa sunetul este specific.
Insa cand am facut un test simplu manat de curiozitate cat de tare se poate imprima pe banda semnal de 10kHz am descoperit ca doar un anume deck (nu Akai) poate trage nivel pina in -4dB! Nici un alt aparat nu a putut trece de -7dB. Am folosit aceeleasi casete pe toate aparatele. Masurate cu sweep test la imprimare toate respecta specificatiile si imprima fara probleme.
Problema majora este stabilitatea tranzitului benzii prin fata capetelor. Akai la ultimele modele a abandonat ghidajul atasat la capete si se bazeaza doar pe ghidajul de la rola presoare stanga si presiunea in rola presoare dreapta ce trebuie sa mentina banda pe cale. Aceasta metoda este paguboasa cand apar uzuri in mecanism.
◄◄ REW ► PLAY ▌▌PAUSE █▌STOP ►► FF
Daca nu ajungi sa te pierzi in muzica atunci muzica se pierde in sistemul tau

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: AKAI

Post by momolo »

LEKTOR wrote:http://slbender.exactpages.com/gx255.jpg

http://slbender.exactpages.com/gx255_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
linkurile nu merg, "Hotlinking Error", cel putin la mine din mai multe locatii.

Discutia despre gap-ul capetelor GX este falsa. Chestia asta e doar un aspect din multe alte aspecte care in final conduc la un sunet de calitate sau nu.
Dealungul vremurilor (incepand chiar din perioada "iepocii de aur" dupa care ofteaza nostalgicii azi) am avut masinarii AKAI de toate felurile. Si pot spune ca povestea asta cu "ultimele capete care au corectat problema GX-ului" este cat se poate de falsa. Au corectat un rahat. Exista model de cassdeck de la mijlocul anilor 70 care suna fantastic cu tot cu capetele alea GX "cu problema de cracanare". Ba culmea, unele mai si trag excelent.
Iar cat priveste cele afirmate de LEKTOR despre F91 modificat, este si normal din moment ce trage pe viteza mai mare, a fost bibilit de un mester adevarat si are chiar capete discrete.

Cat despre maguri, in opinia redau si trag prea bine fatza de cat te-ai astepta daca le-ai judeca osciloscopist :wink:
Asa cum zice si LEKTOR, o banda trasa pe un 747 (dar si pe 636, 625, 646, etc) suna grozav! (daca banda e potrivita magului, AKAI vor banda subtire si usor de tras, nu trag bine pe benzi groase profesionale, ceea ce este absolut firesc).

Defapt daca am discuta fara interese (sa iasa bine anume firme din diverse motive, de exemplu ce am avea la vanzare...pana vindem :wink: Adica daca am fi obiectivi cu adevarat!) eu care am fost cu ani in urma foarte critic la adresa magurilor AKAI mi-am dat seama in timp ca sunt pur si simplu excelente pentru omul normal care vrea un mag "de casa" fara sa-si bata capul si fara sa aiba cunostinte profesionale. Sunt simple si fiabile, asta e adevarul si culmea, nu suna rau deloc dar depinde si cu ce le amplifici, depinde si de banda cum am zis, depinde de starea tehnica, etc

Toate discutiile astea cu citate din textele vremii despre GX-uri si alte teorii nu au nici o valoare. Era si atunci marketing cum e si acum (dar mai inteligent si mai tehnic). Marketingul trebuie sa-l faca pe client sa creada mereu ca noul model este neaparat superior si trebuie sa dea la tomberon modelul vechi. Astea sunt judecati osciloscopiste, sculele trebuie in primul rand avute in stare tehnica corecta si ascultate! Pe langa gapul ala mai conteaza materialele si alte chestiuni de care poate nu stim. Iar mecanica perfecta nu exista, si nici nu as judeca o scula veche care nu e pastrata corect sau chiar e ciobanita. Daca am fi avut aparatele noi scoase din cutie, asa ar fi fost clar, altfel, depinde de conservare.

As vrea eu sa am parale sa-mi cumpar unele cassdeck-uri si maguri AKAI (in stare "mint") daca ar fi sa aleg ce-mi place pipota! Au fost masini exceptionale! Cu GX cracanat sau nu! :D
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

Post Reply