Vintage romanesti.

A fost odata ca niciodata
Kross
Posts: 527
Joined: 05 Apr 2017, 18:17

Re: Vintage romanesti.

Post by Kross »

In loc de SDT9207 erau 2n3055, etc...trafuri care baraiau, nu mai zic de boala cronica, tastere cu probleme, potzii harraiau...
1) Technics SU-V8K 2) SU-8080K
1) Linn Isobarik DMS 2) JBL LX-55
1)Technics SL1200GR (curând)2) Technics SL-B202 & Technics SL1500-C.
1)Technics ST-8044k 2) ST-8080K.
1) Sony CDP-X33ES 2) CDP-X55ES/philips n4504
1) Living 2)Dinning.

Kross
Posts: 527
Joined: 05 Apr 2017, 18:17

Re: Vintage romanesti.

Post by Kross »

Inca ceva ce chiar el mi a spus legat de a350: fiind schema copiata dupa japonezi, original a fost destinata a lucra la 6 ohmi nu la 4 la ce e declarat in manual si pe spate. Dar desi nu se ardeau (poate suporta 2 ohmi fara sa se defecteze ea in sine , dar nu fara urmari uneori catastrofale asupra difuzoarelor ), se auzeau prea dur. Pe 6 ohmi nu ii scadea puterea semnificativ, oricum si pe 8 ohmi putea sa dea peste 35 w, dar suna mai temperat.

Alte gafe dupa 1988, au fost imperecherile tranzistoarelor finali si prefinali...
1) Technics SU-V8K 2) SU-8080K
1) Linn Isobarik DMS 2) JBL LX-55
1)Technics SL1200GR (curând)2) Technics SL-B202 & Technics SL1500-C.
1)Technics ST-8044k 2) ST-8080K.
1) Sony CDP-X33ES 2) CDP-X55ES/philips n4504
1) Living 2)Dinning.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Vintage romanesti.

Post by momolo »

Kross, nu e prima oara cand zic asta, semeni (la exprimare si debit) cu unul din cei mai teribili troli de pe forumurile "de profil" (care de curand a fost banat definitiv ....a doua oara..... :lol: "definitiv" e o notiune relativa pe audioweb, dupa ce aici fusese banat cu un definitiv mai putin relativ si mai definitiv :lol: ).
Pe bune, parca postezi isteric (trolul respectiv pare cam isteric de felul lui, adica genul super impulsiv care nu se poate abtine), in serie si de multe ori pari sa nu citesti nimic la subiectul unde postezi (de aceea repeti ca o placa LP deraiata aceleasi chestii la infinit).
Alta chestiune ciudata la tine - la inceput parca din ce retin spuneai ca nu le ai cu electronica dupa care in unele posturi pari sa fi foarte in tema (cu letconul in mana).
Insa de remarcat (si de lauda pana acum) te-ai pastrat numai in topicurile si sectiunile forumului care te intereseaza, adica zona trancotara-vintage.

Daca as sti ca ai cu adevarat un amplif IEI A-350, ti-as spune in privat despre ce e vorba, sa vad ce parere ai.
Daca nu esti trolul celebru de care am mentionat, trimite-mi nr de tel pe privat sa te sun si discutam direct la subiectul IEI, adica iti spun "secretul".

Eu am avut pe vremuri mult timp trancota asta cu drag si a fost bun ani de zile pentru mine, erau alte vremuri. Cand m-am prins de problema (defapt era plin de probleme) am tot proiectat sa-l modific (adica imbunatatesc) insa nu am terminat proiectele din lipsa de timp, resurse si pentru ca prin 1986 am trecut pe amplificari "capitaliste" care nu mai aveau nevoie de nici o modificare. Sigur am scris (de data asta ma repet eu ca un LP deraiat), primul "capitalist" care l-a inlocuit pe IEI A-350 la mine, a fost un Technics SU-V3 ( https://www.hifiengine.com/images/model ... _panel.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; ) care pe langa modul cum arata (superb) suna cu un rafinament pe care IEI nici nu-l visa. Tin minte ca atunci cand l-am luat am dat de baut (vodka Stolichnaya originala din URSS, se putea obtine numai prin comanda la "Mercur". Cine a trait in vremurile alea stie ce era o comanda la Mercur - un fel de loteria bonurilor fiscale, adica tot atatea sanse aveai si atunci sa obti o comanda telefonica la Mercur). Pana sa ne facem pulbere cu vodka aia minunata dupa care nu te durea capul, ne-am crucit cum poate sa sune Technics alta muzica decat marlanul bubuitor de IEI. Atunci s-a confirmat prima oara fara tagada ca amplifurile nu sunt toate la fel, ca unele pot revela detalii si parti din muzica pe care nici nu le visezi la altele, tot atunci s-a confirmat ca bubuiala nu inseamna neaparat muzica si tot atunci am constatat ca nu e necesar sa scoli tot cartierul pentru a intelege muzica! :lol:
Unul din amici tocmai isi luase o combina SANYO din Shop (aparate separate HiFi, scula de scula) si mi-a zis ca se duce sa-si arunce combina pe geam dupa ce auzise la mine Technics-ul! Evident, sursa nu erau fisierele ( :lol: :lol: :lol: ) ci numai LP-uri sau benzi de magnetofon. Asa a ajuns IEI prima oara sa stea depozitat degeaba deoarece nici la bairame nu-l mai luam avand altceva mai bun. Insa tot i-am proiectat niste placi diferite si am modificat finalul cu alte piese (mai ales alti tranzistori) folosindu-l de cobai si experimente. Totusi dupa cativa ani l-am abandonat cu totul. Insa mi-a fost unul din cele mai dragi aparate!
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

Kross
Posts: 527
Joined: 05 Apr 2017, 18:17

Re: Vintage romanesti.

Post by Kross »

Da. Il am cu adevarat, de nou, a fost forjat in fel si chip. Cand ajung acasa ii fac si o poza. Dar acum e folosit ca si slave la o stație akai am u3 (destul de exotica si haioasa )primita cadou, adica, iesirea linie a lui akai e cuplata la o intrare a ieib. SA am un soi de quadro. Am si manualul pe undeva, am si schema. Totusi din sculele romanesti, ca despre asta e vorba...astea de ieib si amplituner delia mi s au parut a fi de departe cele mai bune scule din RO. Erau fiabile totusi, sunau decent. Tehnoton si Electronica, erau...dusi. Nu stau pe audioweb, nu ascult decat rar mp3 si wma , si aia doar in.masina,desi ascult Romantic fm in cei 64 km cat fac zilnic cu masina. Tata a fost electronist, fiind inginer mecanic de utilaj greu am fost obligat sa invat electronica, cand eram mic visam sa ma fac electronist, dar intre timp au inceput sa imi placa masinile si utilajul greu. Am trait intre scule si mai bune si mai proaste. Cunosc pe cineva care mai aduce scule din.Germania, Italia, Belgia...imi place sa le vad, pipai si sa imi amintesc ce ma fascinau ca si copil. Sunt perfect de acord, ca multe scule romanesti sunt proaste, sub cccp, ddr, etc, desi bune ca scheme. Si e bine sa ne amintim ca am facut si noi odata demult scule audio...ca cine isi uita istoria risca sa o repete...stiu sa citesc o schema cat de cat, stiu sa schimb o piesa, dar nu ma.bag la diagnoza scule audio ( doar automobile si masini grele)...vintage...asta e stilul meu...si ar fi si la auto, nu am masina bmw cu nr bulgaresc, am restaurat o volga m21 si un gm din 1955...si sculele audio vintage imi plac, atat la design cat si la calitate. Mizeriile din altex &co ma lasa rece.
1) Technics SU-V8K 2) SU-8080K
1) Linn Isobarik DMS 2) JBL LX-55
1)Technics SL1200GR (curând)2) Technics SL-B202 & Technics SL1500-C.
1)Technics ST-8044k 2) ST-8080K.
1) Sony CDP-X33ES 2) CDP-X55ES/philips n4504
1) Living 2)Dinning.

Moromete
Posts: 32
Joined: 22 Nov 2022, 18:07

Re: Vintage romanesti.

Post by Moromete »

Experiența mea este limitată. Am crescut cu un radio cu Pick up mono Pacific 4 făcut la Tehnoton Iași despre care nu merită să vorbesc. Primul meu radio casetofon stereo a fost Rcs 002, făcut la Electronica. Că design arăta occidental. Carcasa era din plastic vopsit cu bidineaua. Pe radio se auzea foarte bine și avea ambele benzi FM, est și vest. Casetofon cu cap unguresc, un dezastru. Înregistrare execrabilă. O casetă trasă bine pe un Deck Akai se auzea onorabil. Un amic avea un radio casetofon Tehnoton cu același cap care înregistra și reda mult mai bine. Era urât față de Stereo spațial ul meu dar suna astfel.

DonCarlos
Posts: 23
Joined: 14 Jun 2020, 14:11

Re: Vintage romanesti.

Post by DonCarlos »

Am dat din întâmplare de acest subiect, pot spune că domnul Kross fabuleaza extraordinar! A350 nu a fost copiat după nici un amplificator japonez, a fost proiect romanesc 100% , șeful proiectului fiind ing Popoiu.
Nu a fost fabricat niciodată cu tranzistori finali japonezi, am depanat zeci de A350, întotdeauna am găsit în ele doar piese românești.
Am un A350 fabricat în 1987.
"Defectul" schemei, defapt sunt două, selectorul de putere care atenuează semnalul și reglajul de balans.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Vintage romanesti.

Post by momolo »

DonCarlos wrote:
21 Dec 2022, 07:55
Am dat din întâmplare de acest subiect, pot spune că domnul Kross fabuleaza extraordinar! A350 nu a fost copiat după nici un amplificator japonez, a fost proiect romanesc 100% , șeful proiectului fiind ing Popoiu.
Nu a fost fabricat niciodată cu tranzistori finali japonezi, am depanat zeci de A350, întotdeauna am găsit în ele doar piese românești.
Exact! Bine spus!
DonCarlos wrote:
21 Dec 2022, 07:55
"Defectul" schemei, defapt sunt două, selectorul de putere care atenuează semnalul și reglajul de balans.
IN SFARSIT! Dupa 5 ani iata, exista cineva care stie problema!
Apropos, in anii 80 cand am gasit buba si l-am modificat ("castrat") am ramas uimit de schimbarea in bine la momentul ala. Nu-mi venea sa cred ca o chestie atat de simpla poate afecta atat de mult!
In rest, eu unul pot spune ca mai erau probleme ca de exemplu:
- traful ala are tendinta ca in timp sa se desfaca, slabeasca, adica "se arunca singur afara". Multe bazaiau de noi sau dupa o vreme.
- comutatoarele liniare (in opinia mea dupa model Philips - am vazut la ei unele practic identice insa fabricate bine) foarte proaste in partea mecanica, la materiale, la plastic. Comutatorul metalic interior era totusi argintat, o chestie "de lux" insa se stricau la mecanica de retinere.
- potentiometrii (cred ca si astia copiati de pe undeva) oribili! Materiale sinistre, executie proasta, pelicula de carbon depusa aiurea dadea valori aiurea si in timp se lua.
- rezistentele alea verzi sunt niste gunoaie. La unele se rupeau imediat piciorusele.
In rest lipiturile erau in general bune.... dar mai existau si unele reci sau se spargeau in timp. Firele erau totusi de calitate. Piesele aveau intai picioarele indoite, ideal ar fi fost din motivul sa faca contact mecanic si dupa aia pus fludor, insa cred ca faceau asta doar din ratiuni de fabricatie, unii bagau piesele si altii lipeau.
ETC
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

DonCarlos
Posts: 23
Joined: 14 Jun 2020, 14:11

Re: Vintage romanesti.

Post by DonCarlos »

A350 ar fi fost un amplificator decent dacă măcar s-ar fi respectat valorile componentelor de pe schemă și tipul de tranzistori, în timp am întâlnit o mare varietate de tranzistori, puneau ce aveau pe stoc, ălta problemă, reglajele curentului de mers în gol și a limitatoarelor de curent cred că se făcea la ochi, am întâlnit amplificatoare care frigeau in draci la volum mic, curent de nerd in gol ca porcul, altele cu distorsiuni de crossover, curent de mers in gol prea mic.
Reglajul limitatoarelor de curent, ori bloca finalii prea devreme, ori nu îi bloca niciodată :lol:.
Altă economie, lipsa unui montaj electronic care să decupleze incintele la apariția componentei continue pe ieșire și conectarea cu întârziere a incintelor, decât să fi pus porcăria aia de comutator cu care se selecta puterea ......
Din unele surse știu că inițial trebuia să aibe și vu-meters cu ace, s-a renunțat și la asta.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Vintage romanesti.

Post by momolo »

Se vede ca ti-au trecut multe prin mana si te pricepi! Probabil esti electronist profesionist.

Si astfel mi-ai adus aminte ce experimente am facut pe al meu dupa ce l-am considerat cobai. Se pare ca eu aveam unul cumparat prin 1985 de aceea era cu tranzistorii din schema, dupa aia au inceput sa bage ce aveau, am vazut in altele. Ca de obicei in sistemul socialist, primele serii ramaneau cele mai bune dupa care urma bataia de joc la orice. Imi aduc aminte ca l-am cumparat de la un Ferometal de cartier si Seful de acolo, unul cu halat albastru si basca s-a rastit la mine ca nu se deranjeaza degeaba, sa-i arat ca am bani, altfel nu imi pune unul pe tejghea! Nu avea cum sa ia spaga deoarece zacea expus pe raft (costa foarte mult, imi aduc aminte ca parca 450 lei cand un salariu mediu era 200....250 lei pe luna si suta de lei avea putere mare.....teoretica, ca in general nu aveai ce cumpara), si de aceea cand nu era vorba de spaga astia deveneau niste zmei mitocani. Si mai tin minte ca mi-a spus ca nu am cum sa-l probez! Desi daca ar fi facut un efort, se putea. Mi-a zis ca "e ceva profesional pentru oameni care se pricep" (a se intelege ca un tzingau ca mine cu muci la nas nu stia ce inseamna) asa ca unica proba a fost sa invart de potentiometrii sa simt cum se rotesc. Deoarece gunoaiele alea erau intepenite din fabrica, cateodata apucai cu carpa sa-i poti invarti, ca-ti aluneca mana pe plasticul ala cromat! Eram deja in cunostinta cu ampliful deoarece il avea un vecin strungar care-si cumparase cu o galeata de bani si niste boxe mici (bookshelf) Marantz de la un pilot TAROM, evident boxe pe 2 cai cu diful mid-bass alb care avea o cursa imensa, iesea si intra centimetri si facea ca usa lui de la intrare sa se zgaltaie de atata bas. Ceea ce era rupator la inima! Pe vremea aia daca reuseai sa misti usile cu BASUL, erai cel mai tare din parcare. Si evident, nu exista notiunea ca poti deranja vecinii iar daca erai mai bataus ca vecinul meu (cu muschi de strungar), erau toti mielusei, nu indraznea unul sa se planga! Omul isi tinea A350 cu loudness-ul cuplat si + 2 la corectorul de bas, si evident la "Treble" era pus pe maxim sa tzitzie, ca asa era moda in decada 80, sa tzitzie, ca daca nu tzitzia, nimanui nu-i placea!

Cand l-am facut cobai pe al meu A350 i-am eliminat partea de preamplificare cu totul (si proiectam alta pe aceleasi axe - atunci nu concepeam ceva fara corector de ton!), si in ce-a ramas bagam semnal printr-un preu simplu cu volum, un cablajel facut de mine pe 2 tranzistoare pe canal si potentiometru sovietic pus pe gaura celui original (cei mai buni potentiometrii erau TESLA dar nu gaseai decat anume valori si nu ce trebuia. Pe locul 2 erau sovieticii, oricum mult peste cei romanesti). Asa ca la inceput am schimbat totul cu rezistente sovietice MLT (alea rosii) deoarece facusem o "afacere" la magazinul Dioda, adica am cumparat o traista mare plina de cutii carton cu folii carton cu MLT-uri de toate valorile, adica fiecare cutie de carton avea o anume valoare (si putere). Am luat multe valori uzuale, de fapt ce aveau ei sa lichideze un stoc, asa ca aveam aprovizionare. Dupa care i-am schimbat tranzitorii cu ce am avut, adica ne-capitalisti (nu aveam de unde sa iau capitalisti, pe vremea aia nu existau "trancote" sa scoti din ele, orice aparat capitalist era pe post de Buda in altar si ne inchinam la el cu matanii dupa ce costase cat jdemii de salarii), adica bagam tranzistori sovietici care se mai gaseau la Dioda si Academiei.

Schimbam totul pe rand, pe caprarii dupa schema si apoi ascultam cum suna. Evident, suna al naibii de diferit mai ales dupa ce schimbam tranzistori. Intr-un final am marit curentul de mers in gol pana in pragul craparii si se pare ca imi si oscila nitel montajul (astea cand oscileaza nitel, suna cel mai bine), deci atunci a sunat cel mai bine ever moment in care am ars finalii .....instant (a fost un noroc ca la frigere nu am avut boxele Unitra Tineret 140W legate ca ramaneam fara ele - si apropos....eliminasem protectia cu totul deoarece citisem in Tehnium, probabil de la dl. Aurelian Mateescu ca protectiile strica sunetul - ceea ce s-a dovedit adevarat dupa eliminare si dat cu urechea - si apropos de asta, testele periculoase le faceam intai pe casti, care evident sunt legate pe final dupa care puneam boxele) si apoi am trecut la bagarea de alti finali comunisti de tabla de la Tesla, romanesti si sovietici, oprindu-ma la niste sovietici facuti rost cu cheltuiala si efort, dar evident mai buni ca restul.

Dupa care nu am mai avut timp de experimente si a ramas sub forma de schelet abandonat deoarece descoperisem surubareala si creatia la un QUAD 405.
La momentul ala QUAD405 era suprema racheta de realizat, toti se ocupau cu QUAD-ul!
Evident, "instigatorii" miscarii de masa erau tot cei de la Tehnium unde aveam abonament si cand venea revista eram atat de bucuros ca azi nu stiu ce ar trebui sa repet bucuria aia de atunci?!

Apropos, condesatorii romanesti de tabla dopati cu cauciuc, inclusiv aia mari de filtraj erau destul de buni si in timp s-au dovedit rezistenti, chiar daca valorile lor erau aiurea si departe de ceea ce scria. Insa la electrolitici stim ca valoarea e importanta doar in cazuri mai rare, doar in anume locuri pe schema, in rest valoarea nu e critica. Precizez ca NU sunt electronist, doar "minitehnicus cu letconul".

Condensatori electrolitici mai prosti erau aia de plastic gri.
Din cei nepolarizati am bagat instant toti sovietici fara ezitare deoarece dupa parerea mea, erau chiar foarte buni. Desi unii condensatori nepolarizati romanesti sunau chiar minunat, erau buni audio dar vesnica problema cu valorile reale care erau varza cu carne. Si pe atunci capacimetru nu avea nimeni dintre muritori, si am visat mereu sa am capacimetru. Abia dupa anii 2000 mi-am cumparat o chinezarie cand nici nu am mai surubarit.

Apropos, ca uite asa cand povestesc imi vin in minte chestii uitate, visul asta de a avea capacimetru a fost unul din cele mai lungi si stabile in vremurile mele. Mereu visam sa imi permit si sa gasesc un capacimetru!
Totusi anii '90 au venit cu schimbari si timpul si cheful de surubareala se diminuase mult.
Si timpul a zburat din ce in ce mai repede. La un moment dat am avut de toate ce nici nu visasem inainte, dar pe langa timp disparuse si cheful.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

Post Reply