Anii 90: tarabagii de muzică

A fost odata ca niciodata
Moromete
Posts: 32
Joined: 22 Nov 2022, 18:07

Anii 90: tarabagii de muzică

Post by Moromete »

Îmi amintesc cu sau fără nostalgie de tarabele cu casete din anii 90. A fost o adevărată explozie. Profitabilă. După penuria de muzică din comunism au apărut casetele "originale" peste tot, pe tarabe. La Universitate, la Romană, prin târguri. În "top" erau strămoșii manelelor, alde Naste din Berceni, Azur, Albatros, Tomis Junior ot Galați. Prin centru găseai și Led Zeppelin,Ac Dc, Beatles. Originale, vorba vine. Erau coperți trase la xerox iar casetele no name înregistrate, în general prost, pe dublu Deck cu viteză rapidă pentru productivitatea muncii. Îmi amintesc că tarabagiii forjau un dublu radio casetofon Fisher care nu se auzea rău. Alții aveau Deck Technics, stație și boxe Unitra. După un timp au apărut alte petarde "originale" poloneze gen Viva și Poker. Undeva spre sfârșit se trăgea masiv pe Raks. Tarabele cu muzică au dispărut pe la sfârșitul anilor 90, cred...

kaav
Posts: 2233
Joined: 19 Oct 2008, 18:33

Re: Anii 90: tarabagii de muzică

Post by kaav »

Asa este. Povestile astea, fara noima pentru unii, daca nu sunt spuse deloc, se vor uita complet in timp.

Moromete
Posts: 32
Joined: 22 Nov 2022, 18:07

Re: Anii 90: tarabagii de muzică

Post by Moromete »

kaav wrote:
29 Nov 2022, 19:03
Asa este. Povestile astea, fara noima pentru unii, daca nu sunt spuse deloc, se vor uita complet in timp.
Și câte alte povesti ar mai fi! Cu radiocasetofoane făcute pe vapor gen Panasuanic, Sunny sau International care se vindeau prin târguri gen Castani. Ieftine și execrabile ca și Domotec. Dar aveau orgă de luminițe la difuzoare.
Cumpărau românașii ca pita caldă.
Sau despre marile magazine Panasonic/ Technics de la Unirii și de pe Stefan cel mare unde stăteam și lingeam vitrinele crezând că sunt Sfântul Graal al hi fi ?
Sau perioada anilor 2000 când am fost spălați pe creier și am aruncat la gunoi colecții de vinil, casete și benzi cu tot cu sculele aferente. Nu visam decât digital

User avatar
_BGD_
Posts: 415
Joined: 09 Oct 2018, 13:56
Location: Bucuresti

Re: Anii 90: tarabagii de muzică

Post by _BGD_ »

Slava Domnului, am avut si eu de la cine sa ascult aceste relatari (tata si socrul). Vremurile nu le-am prins.

Da, cunosc multe cazuri, unele in familie chiar, cand la aparitia digiatului, aruncau magnetofoane, benzi.....si din discutii, ce am aflat ca aruncau.....m-am zgariat pe ochi! Daca m-as intoarce in timp....as contrui nu o magazie, un hangar!, si as depozita acolo toate cele, sa le pastrez pentru viitor :)

Tata-socru, electronist de meserie, mai repara in tinerete diverse, si imi povestea ca, la aparitia modei cu casetofoanele "de pe vapor", cu luminite si toate rahaturile, le primea la reparat pe banda rulanta, pana s-a saturat si nu mai le accepta. In interior erau penibile, 1 amplificator - mono, din care plecau fire stanga si dreapta, desi pe ele scria in 5 locuri STEREO.....s-a profitat la greu dupa revolutie, si s-au facut tzepe la greu.

Legat de casete, cand am avut si eu recent nebunia asta (m-am potolit acum), am incercat casetele originale, adica cele facute de casele de discuri - se auzeau bine, corect.
Dupa am descoperit casetele type IV - Metal....ma innebuneau cum se auzeau, dar 80-100 ron o caseta Metal noua prin tarabele digitale autohtone m-a facut sa renunt (mai puneam 20-30 de ron si deja imi luam o banda de mag). Si am mai gasit pe la ai mei si casetele astea luate din tarabe (am amintiri cand mergeam cu tata si luam casete, VHS-uri, dischete pt jocul pe televizor....), majoritatea inscriptionate VIVO - firma pirat probabil :lol: . Deci, niste gunoaie, sunet sters/fad/spart.....la pubela galbena direct au plecat.

User avatar
brighty
Posts: 957
Joined: 06 Nov 2008, 19:05
Location: Bucuresti

Re: Anii 90: tarabagii de muzică

Post by brighty »

Despre acest subiect s-a mai discutat in urma cu peste 9 ani de zile... vreo cativa forumisti ne-am entuziasmat atunci si ne-am desertat amintirile frumoase, cu mult, mult patos! :D

Va las link-ul paginii 8 din topicul "Galeria forumistilor", din thread-ul STEREO, dupa ce o parcurgeti pe aceasta cititi si continuarea, in pagina 9! :)

viewtopic.php?f=1&t=16&start=105

Mai revin in acest nou-deschis topic, pe masura ce mai imi amintesc cate ceva fain din trecut... :wink:

Salutari!!

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Anii 90: tarabagii de muzică

Post by momolo »

Moromete wrote:
29 Nov 2022, 19:30
Și câte alte povesti ar mai fi! Cu radiocasetofoane făcute pe vapor gen Panasuanic, Sunny sau International care se vindeau prin târguri gen Castani. Ieftine și execrabile ca și Domotec. Dar aveau orgă de luminițe la difuzoare.
Panasoanic ! Scris cu identic aceleasi caractere. Insa cel mai tare a fost "AKAIWA" care multumea atat fanii AKAI cat si fanii AIWA! :lol:
La gunoaiele astea puneau botul numai novicele si tineretul prea fraged, cei care nu stiau ce fusese inainte, care abia deschideau ochii. Aparatele made in Japan din anii 80 creau emotie la despachetare! Nimeni nu uita mirosul aparatului nou si emotia! Dar si calitatea fantastica! (si drept dovada majoritatea inca mai functioneaza dupa 40...50 de ani!)

Casetele RAKS erau bune, lux pe langa alte variante, unele avand si proveninenta BASF dar proaste - sau mai degraba exista o problema - benzile europene sunt complet diferite de cele japoneze si in consecinta cass-urile de brand european au fost reglate si facute pe BASF si AGFA pe cand la japonezi era invers. Problema e ca multi trageau cu stive de deck-uri Technics din anii 90, "gogosile" de plastic faimoase dar extrem de rezistente - pe benzi BASF sau AGFA industriale. Banda europeana necesita alte reglaje si corectii. Deck-urile japoneze erau proiectate si reglate pe Maxell si TDK. Asa ceva nu ajungea in saracia de aici. Doar banda vraf de la BASF-EMTEC si poate si AGFA cat a mai fabricat banda. Ori multiplicatoare europene.... mai rar sau deloc si evident erau mai scumpe decat cele provenite din Asia (probabil am fi discutat de Revox, Studer, etc) Asa ca puneau banda ieftina (si deci si cam proasta) europeana pe scule asiatice proiectate si reglate pe benzi japoneze.

La deck-urile Technics se consumau numai rolele presoare, capetele si curelele, le duceau la service si le faceau ca noi dupa care inapoi in stiva tragand 24/24.

Cativa de care stiu au importat si scule profy speciale de multiplicat casete, niste huidume urate care erau facute pentru scop industrial. Alea trageau bine, mai bine decat improvizatia cu gogosi Technics (care costa si mai mult).

Se pare ca profiturile erau enorme, le conveneau sa traga pe stive de deck-uri Technics (care cum stim costau cumplit de scump in raport cu veniturile rumanului de atunci). Prin volum mare cu adaos mic ieseau saci de bani si sa tinem cont de evaziunea fiscala imensa de atunci! Totul era pe spaga, coruptie, organul isi lua portia si intreprinzatorul privat isi vedea de treaba. Prin coruptia asta au mers bine afacerile, doar statul pierdea insa oricum risipea si fura banii publici. Asta e si cauza paraginei generalizate. Deci si a saraciei de lumea a treia. Ca o paranteza, nu exista un sistem bun si altul rau complet, fiecare are avantaje si dezavantaje. Pe vremea aia cine facea afaceri se imbogatea repede si fara mult efort dupa ce invata cum sa manevreze coruptia necesara. "Organul" facea la randul lui avere (ca un parazit perfect) si in final consumatorul se bucura si el de ceva accesibil care in conditii corecte de piata occidentala ar fi fost de neatins pentru sclavul de rand. Insa per total pierdea toata societatea care baltea in paragina, saracie si izolare. Iar unele chestii raman amintiri placute cum e camaraderia din puscarie.

Existau putini care se preocupau si de calitatea "audiofila". Eu eram mai diliu cu treaba asta, nefiind o preocupare majoritara. La majoritar nu prea conta calitatea audio, totul era sa zbiere cat mai tare. Casetele erau trase cat de tare permitea banda si chiar peste, multe erau trase in rosu si distorsionau daca le ascultai pe scule bune, dar pe rasnite era "beton" pentru ca ERA TARE! Trebuia sa ai scule peste medie sa iti dai seama ca au fost trase in rosu. Daca le trageau audiofil, deci sub 0VU zicea lumea ca "sunt trase prost, leshinat"! Aia mai semi audiofili trageau corect, casetele alea sunau mai incet, nu placeau la boomboxuri, insa din pacate bagau si EQ in V la REC. Era chiar o manie! EQ-ul a fost un aparat foarte dorit si indragit in perioada 80-90.

Era unul mai "audiofil" cu taraba chiar in statia de metrou Universitate.
Sa nu uitam ca in statiile de metrou existau tarabe peste tot pana in momentul cand nici nu mai aveai loc sa treci de ele! Imi aduc aminte ca erau si pe tunelul intre Unirii 1 si Unirii 2 - nu exista atunci nici o preocupare pentru dezastre, evacuari de urgenta, etc. Daca te prindea urgia acolo se lasa cu morti si raniti, dar interesant, chiar asa fara reguli, fara asigurare, fara planuri, fara organe de salvare nu s-au intamplat catastrofe teribile. Pentru ca lumea era adaptata lumii in care traia, ma refer la majoritate.

Imi aduc aminte abundenta de tarabe cu casete si CD-uri pirat (mai ales cu softuri krakuite) la Universitate dar si la Romana la coloane.
Casetele in general au fost trase cel mult mediocru. Si ala care se lauda (de care am spus, statea in statia Universitate de metrou, cred ca sus pe tunel spre Inter) tragea cel mult mediocru dar mult mai bine ca restul. Cele mai multe casete erau copiate pe viteza dubla, evident, se foloseau si deck-uri duble (in general tot Technics) care cam toate aveau copiere pe viteza dubla. Avantajul chestiei asteia e ca ridica fahsaitul sursei la ultrasonic si copia iese aparent cu mai putin zgomot insa sunetul este mortificat.

Dupa valul tip tsunami de casete pirat a inceput cam de prin 1999 sa se raspandeasca masiv si CD-audio (aparusera de mai multi ani dar mai nimeni nu avea pe ce le pune) si astea incet au dominat, casetele se mai redusesera de la un val urias la ceva mai putin urias.

La CD-uri audio a fost mai bine, pirateriile chiar sunau bine, cateodata excelent in comparatie cu originalul. Cele mai bune CD-uri pirate au fost cele bulgaresti din prima etapa timpurie (in jur de 1995) cand mai nimeni nu avea pe ce sa le asculte. Dar pretul era decent si se gaseau numai titluri bune, numai bunatati.

Probabil am mai scris, eu am avut CD-uri cu mult inainte sa imi pot cumpara un cdplayer. Le cumparam si nu aveam ce face cu ele, doar cateodata pe la cunoscuti care aveau cdplayer.
Apoi (maI spre urma) bulgarii au bagat EQ (in V) sa placa la tzaranoi (BUM-TZATZ-etc) si s-au stricat. Dupa care au aparut piratele din Ukraina. La inceput alea au fost foarte bune dupa care s-au stricat (la sunet). Mai erau si pirate din Russia care au fost exceptionale, am intalnit cazuri in care pirateria ruseasca suna mai bine ca originalul fabricat in Olanda sau Germania (la comparatie). Dar spre urma s-au stricat toate la sunet. Si apoi nu mai tin minte cand s-a terminat, a fost legat de legile cu drepturile de autor si intrarea noastra in lumea civilizata. Care asa cum am spus, vine si cu bune dar si cu rele.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

Moromete
Posts: 32
Joined: 22 Nov 2022, 18:07

Re: Anii 90: tarabagii de muzică

Post by Moromete »

momolo wrote:
30 Nov 2022, 11:20
Moromete wrote:
29 Nov 2022, 19:30
Și câte alte povesti ar mai fi! Cu radiocasetofoane făcute pe vapor gen Panasuanic, Sunny sau International care se vindeau prin târguri gen Castani. Ieftine și execrabile ca și Domotec. Dar aveau orgă de luminițe la difuzoare.
Panasoanic ! Scris cu identic aceleasi caractere. Insa cel mai tare a fost "AKAIWA" care multumea atat fanii AKAI cat si fanii AIWA! :lol:
La gunoaiele astea puneau botul numai novicele si tineretul prea fraged, cei care nu stiau ce fusese inainte, care abia deschideau ochii. Aparatele made in Japan din anii 80 creau emotie la despachetare! Nimeni nu uita mirosul aparatului nou si emotia! Dar si calitatea fantastica! (si drept dovada majoritatea inca mai functioneaza dupa 40...50 de ani!)

Casetele RAKS erau bune, lux pe langa alte variante, unele avand si proveninenta BASF dar proaste - sau mai degraba exista o problema - benzile europene sunt complet diferite de cele japoneze si in consecinta cass-urile de brand european au fost reglate si facute pe BASF si AGFA pe cand la japonezi era invers. Problema e ca multi trageau cu stive de deck-uri Technics din anii 90, "gogosile" de plastic faimoase dar extrem de rezistente - pe benzi BASF sau AGFA industriale. Banda europeana necesita alte reglaje si corectii. Deck-urile japoneze erau proiectate si reglate pe Maxell si TDK. Asa ceva nu ajungea in saracia de aici. Doar banda vraf de la BASF-EMTEC si poate si AGFA cat a mai fabricat banda. Ori multiplicatoare europene.... mai rar sau deloc si evident erau mai scumpe decat cele provenite din Asia (probabil am fi discutat de Revox, Studer, etc) Asa ca puneau banda ieftina (si deci si cam proasta) europeana pe scule asiatice proiectate si reglate pe benzi japoneze.

La deck-urile Technics se consumau numai rolele presoare, capetele si curelele, le duceau la service si le faceau ca noi dupa care inapoi in stiva tragand 24/24.

Cativa de care stiu au importat si scule profy speciale de multiplicat casete, niste huidume urate care erau facute pentru scop industrial. Alea trageau bine, mai bine decat improvizatia cu gogosi Technics (care costa si mai mult).

Se pare ca profiturile erau enorme, le conveneau sa traga pe stive de deck-uri Technics (care cum stim costau cumplit de scump in raport cu veniturile rumanului de atunci). Prin volum mare cu adaos mic ieseau saci de bani si sa tinem cont de evaziunea fiscala imensa de atunci! Totul era pe spaga, coruptie, organul isi lua portia si intreprinzatorul privat isi vedea de treaba. Prin coruptia asta au mers bine afacerile, doar statul pierdea insa oricum risipea si fura banii publici. Asta e si cauza paraginei generalizate. Deci si a saraciei de lumea a treia. Ca o paranteza, nu exista un sistem bun si altul rau complet, fiecare are avantaje si dezavantaje. Pe vremea aia cine facea afaceri se imbogatea repede si fara mult efort dupa ce invata cum sa manevreze coruptia necesara. "Organul" facea la randul lui avere (ca un parazit perfect) si in final consumatorul se bucura si el de ceva accesibil care in conditii corecte de piata occidentala ar fi fost de neatins pentru sclavul de rand. Insa per total pierdea toata societatea care baltea in paragina, saracie si izolare. Iar unele chestii raman amintiri placute cum e camaraderia din puscarie.

Existau putini care se preocupau si de calitatea "audiofila". Eu eram mai diliu cu treaba asta, nefiind o preocupare majoritara. La majoritar nu prea conta calitatea audio, totul era sa zbiere cat mai tare. Casetele erau trase cat de tare permitea banda si chiar peste, multe erau trase in rosu si distorsionau daca le ascultai pe scule bune, dar pe rasnite era "beton" pentru ca ERA TARE! Trebuia sa ai scule peste medie sa iti dai seama ca au fost trase in rosu. Daca le trageau audiofil, deci sub 0VU zicea lumea ca "sunt trase prost, leshinat"! Aia mai semi audiofili trageau corect, casetele alea sunau mai incet, nu placeau la boomboxuri, insa din pacate bagau si EQ in V la REC. Era chiar o manie! EQ-ul a fost un aparat foarte dorit si indragit in perioada 80-90.

Era unul mai "audiofil" cu taraba chiar in statia de metrou Universitate.
Sa nu uitam ca in statiile de metrou existau tarabe peste tot pana in momentul cand nici nu mai aveai loc sa treci de ele! Imi aduc aminte ca erau si pe tunelul intre Unirii 1 si Unirii 2 - nu exista atunci nici o preocupare pentru dezastre, evacuari de urgenta, etc. Daca te prindea urgia acolo se lasa cu morti si raniti, dar interesant, chiar asa fara reguli, fara asigurare, fara planuri, fara organe de salvare nu s-au intamplat catastrofe teribile. Pentru ca lumea era adaptata lumii in care traia, ma refer la majoritate.

Imi aduc aminte abundenta de tarabe cu casete si CD-uri pirat (mai ales cu softuri krakuite) la Universitate dar si la Romana la coloane.
Casetele in general au fost trase cel mult mediocru. Si ala care se lauda (de care am spus, statea in statia Universitate de metrou, cred ca sus pe tunel spre Inter) tragea cel mult mediocru dar mult mai bine ca restul. Cele mai multe casete erau copiate pe viteza dubla, evident, se foloseau si deck-uri duble (in general tot Technics) care cam toate aveau copiere pe viteza dubla. Avantajul chestiei asteia e ca ridica fahsaitul sursei la ultrasonic si copia iese aparent cu mai putin zgomot insa sunetul este mortificat.

Dupa valul tip tsunami de casete pirat a inceput cam de prin 1999 sa se raspandeasca masiv si CD-audio (aparusera de mai multi ani dar mai nimeni nu avea pe ce le pune) si astea incet au dominat, casetele se mai redusesera de la un val urias la ceva mai putin urias.

La CD-uri audio a fost mai bine, pirateriile chiar sunau bine, cateodata excelent in comparatie cu originalul. Cele mai bune CD-uri pirate au fost cele bulgaresti din prima etapa timpurie (in jur de 1995) cand mai nimeni nu avea pe ce sa le asculte. Dar pretul era decent si se gaseau numai titluri bune, numai bunatati.

Probabil am mai scris, eu am avut CD-uri cu mult inainte sa imi pot cumpara un cdplayer. Le cumparam si nu aveam ce face cu ele, doar cateodata pe la cunoscuti care aveau cdplayer.
Apoi (maI spre urma) bulgarii au bagat EQ (in V) sa placa la tzaranoi (BUM-TZATZ-etc) si s-au stricat. Dupa care au aparut piratele din Ukraina. La inceput alea au fost foarte bune dupa care s-au stricat (la sunet). Mai erau si pirate din Russia care au fost exceptionale, am intalnit cazuri in care pirateria ruseasca suna mai bine ca originalul fabricat in Olanda sau Germania (la comparatie). Dar spre urma s-au stricat toate la sunet. Si apoi nu mai tin minte cand s-a terminat, a fost legat de legile cu drepturile de autor si intrarea noastra in lumea civilizata. Care asa cum am spus, vine si cu bune dar si cu rele.
Momolo zici că ai scris cu vorbele, ideile și amintirile mele! Așa este tot ce ai narat. Raks erau chiar foarte bune, zici că erau japoneze. Și da, ai mare dreptate cu calibrarea Deck urile japoneze și europene. Eu am un Denon drm 740 căruia nu i plac decât casetele japoneze. Poate să fie și mama lui BASF Chrome Maxima, iese prost înregistrarea. Brici iese pe TDK, Maxell, Sony. Culmea e că i plac și Agfa.

Kross
Posts: 527
Joined: 05 Apr 2017, 18:17

Re: Anii 90: tarabagii de muzică

Post by Kross »

Țin minte VIVO și POKER.

Astea două "branduri" cu muzica anilor 90 sunau chiar ok. Nu îmi permiteam CD uri, aveam un Sony Discman adus din America din duty free, dar bani de cd-uri...ioc.
Aveam că sculă personală un Hitachi TRK 650 Luat din bani strânși cu greu. Prin 1990 , nou. Îl am și azi la bucătărie (valoare sentimentală). Apoi am avut un Panasonic cu CD (excelent și ăla, doar că mi l-a furat când ne-a spart mașina la mare). Astea japoneze mergeau pe veci .

Casetele la calitate variau dramatic, unele se auzeau ca pe unde medii/lungi, altele ziceai că e calitate peste digital. Deckurile Technics erau foarte robuste, îndurau multe că și cd playerele , erau mulți care trăgeau cd-uri pe casete pentru omul de rând. Cu scule Technics, deși simpliste în anii 90 erau zdravene.

Panasoanic, Sonny, etc erau deliciul multor copilandrii. Mai erau casetofoanele duble International sau niște jafuri cu disco lights și boxe detașabile (la niște prieteni mi-am distrus casete în ele după o redare). Casete luam strângând banii de buzunar. Uneori luam goale și imprimam de pe Viva și MTV (luăm semnal de la scart - Mono evident dat splituit în bifonic). Hitachi avea intrare aux. Casetele erau fie RAKS, Goldstar (proaste), Lucky (execrabil). Uneori stocuri vechi ORWO. Dar ziceam mersi...Ce tdk sau Panasonic sau Sony sau Jvc...alea erau lux...la preț de 1 Panasonic luam 3 RAKS... și îmi convenea să iau RAKS. Dar și alea se găseau greu...amintiri.
1) Technics SU-V8K 2) SU-8080K
1) Linn Isobarik DMS 2) JBL LX-55
1)Technics SL1200GR (curând)2) Technics SL-B202 & Technics SL1500-C.
1)Technics ST-8044k 2) ST-8080K.
1) Sony CDP-X33ES 2) CDP-X55ES/philips n4504
1) Living 2)Dinning.

phoenix
Posts: 35
Joined: 16 Oct 2019, 13:18

Re: Anii 90: tarabagii de muzică

Post by phoenix »

In craiova , raiul tarabagiilor copiatori era in statiile de autobuz de la gara , erau vreo 6 statii in care se aflau gheretele de tabla , cum intrai doua stive de cate 10 technics uri rs tr 373 , cel mai ieftin capabil de HIGH SPEED DUBBING , care trageau incontinuu selectii eurodance , populara si manele , casetele erau dintre cele mai ordinare , carcasa complet transparenta , faceau baietii la xerox copertile , vanzatoarele taiau cu foarfeca cat sa intre copiile in cutia casetei si uite asa iesea ,, ultima selectie,,.......din ce tin minte erau si cateva maguri , bineinteles akai , insa nu stiu ce era cu ele , mintea mea de atunci visa la cd , priveam cu mare dispret hodoroaiele alea imense cu role , posibil sa fi tras muzica de pe benzi pe o caseta ,,master,, , erau timpurile in care toata lumea voia sa se auda cat mai tare , oricum , chiar daca s ar fi tras la 0 db , nu aveam pe ce sa ne dam seama , casetofoanele cu luminite si difuzoare cu dust cap ul ala lucios ,nu aveau vumetre sau daca aveau bateau acele alandala , erau si boombox uri SHARP, PANASONIC,AIWA dar cine isi permitea ? Trebuia sa fii cu staif sa detii asa ceva .......imi aduc aminte ca la o taraba din asta erau agatate la intrare doua boxe mici , cam 35 cm inaltime RFT , basul cu suspensie de cauciuc si un difuzor dreptunghiular cu membrana de hartie si suspensia din pliuri care juca rol de tweeter cred , pareau a fi pe compresie , ei bine aceste boxe aveau un bass de tremurau pantalonii pe tine , caci bineinteles muzica mergea cat tinea taraba deschis sa atraga musterii si desigur cat mai tare posibil , eu cu posibilitati materiale medii , aveam acasa o pereche de boxe unitra cele de 90 , care desi erau mai mari si mai frumoase ca RFT urile alea, orice le as fi facut nu aveau basul alora , am incercat nspe mii de aranjari prin camera insa degeaba , tare ciuda imi era pe boxele alea....

User avatar
brighty
Posts: 957
Joined: 06 Nov 2008, 19:05
Location: Bucuresti

Re: Anii 90: tarabagii de muzică

Post by brighty »

Kross wrote:
01 Dec 2022, 09:06
Țin minte VIVO și POKER.

Astea două "branduri" cu muzica anilor 90 sunau chiar ok.
Fii serios... POKER Sound mai sunau cum mai sunau, insa VIVO, execrabil. VIVO au avut un sunet destul de bun la aparitie, insa cam din 1995 s-a ales praful... Ca sa nu mai zic ca durata benzilor era de 45 min., fapt pentru care erau nevoiti sa inlature cateva melodii din tracklist-ul albumului. Tin minte ca am fost odata la "fabrica" lor, din Timpuri Noi...castigasem un premiu in 10 casete organizat de ziarul "VIP", in '95!... :) Mai intai, am fost la redactia "VIP", aflata atunci undeva pe Bd. Magheru, la un subsol de bloc, mi-au facut un document tip "delegatie" :lol: ca sa ma primeasca aia de la VIVO, pentru premiu... :) :) Sediul VIVO era intr-o fosta fabrica, spatiul era destul de mare, parca tin minte ca aveau linii din acelea profesioniste de copiat casete...plus o gramada de rafturi cu casete, din care mi-am ales preferatele pentru premiu.

Kross wrote:
01 Dec 2022, 09:06
Ce tdk sau Panasonic sau Sony sau Jvc...alea erau lux...la preț de 1 Panasonic luam 3 RAKS... și îmi convenea să iau RAKS. Dar și alea se găseau greu...amintiri.
Scuza-ma , dar am avut de a face cu casete Panasonic, am cumparat cateva chiar din reprezentantele Panasonic-Technics din Bucuresti, tin minte ca aveau doar un singur model (Ferro), cu tipla albastra, cu doua lungimi, 60 si 90. In NICI UN CAZ Panasonic NU erau scumpe, cum afirmi, ba mi se pareau chiar ieftine, avand in vedere renumele brandului si locatiile in care erau vandute... Erau, la vremea aceea, cam 1 USD, aproximativ 1500 - 1700 lei, la banii romanesti de atunci (1994-1996). Erau casete bune, peste petardele turcesti de RAKS, care nici astea nu erau mult mai ieftine decat Panasonic, cum iarasi zici... RAKS erau mai diversificate in gama, diverse lungimi si chiar tip II (CrO2), imi amintesc ca la magazinul Muzica s-au tot gasit asa ceva pana la reorganizarea acestuia...

Chiar si SONY erau accesibile, am luat atunci (1995-1996) cateva EF60, din alea cu tipla albastra cu galben, made in Japan (!!), direct din magazine, si nu imi amintesc sa ma fi costat o avere... Le am si astazi, suna ca in prima zi! Da, daca iti doreai calitate (Chrome, Metal) costau blankurile de te indoiai, le admiram cu jind prin Sony Center, dar nu imi permiteam...

TDKurile erau mai rare, dar nu de negasit, la fel si JVC-urile, niciodata, in anii aia, nu mi s-au parut inabordabile ca pret. La noi, pare-se ca au circulat si loturi de TDK contrafacute...o cunostinta se aprovizionase, mandru nevoie mare, cu 2 baxuri de TDKuri, convins ca a dat lovitura! :D Cand colo...tzeapa...erau niste petarde, calitatea era zero barat!! :lol: La randul meu, m-am fript cu doua SONY ferro, niste porcarii ordinare, despre care am avut, ulterior, sentimentul ca erau 100% contrafacute... Nah, aia erau anii...circula marfa de te miri unde, fara nici un control de calitate.

User avatar
brighty
Posts: 957
Joined: 06 Nov 2008, 19:05
Location: Bucuresti

Re: Anii 90: tarabagii de muzică

Post by brighty »

Poate va era dor sa ii revedeti, pe unii dintre ei!... :D

Image

Image

Erau multe zone in Bucuresti cu tarabagii de casete, insa ca in Piata Romana nu era nicaieri!... :D Diverse muzici, de la VIVO cu discotecile lor, pana la tarabe pentru rockeri metal, care numai din astea vindeau. Mai erau, in zona, la coloane, vreo doua tarabe cu muzici mai elitiste (pop, jazz si rock 70s), celebrele coperte albe, trase la xerox, cu o bufnita pe post de brand, ori Digital Record a d-lui V. Padure, benzi trase de pe CD, cu o calitate excelenta. Celebrul Atila casetarul era la una dintre ele, personaj spumos in conversatii si toba de cultura generala rock...daca te luai cu dansul la vorba, nu mai plecai o ora de langa taraba lui!! :lol: Poate unii il recunoasteti, din poza de mai jos, gasita pe o retea de socializare:

Image

Moromete
Posts: 32
Joined: 22 Nov 2022, 18:07

Re: Anii 90: tarabagii de muzică

Post by Moromete »

Brighty, mi ai pus limba în ghips și m a podidit nostalgia!

Kross
Posts: 527
Joined: 05 Apr 2017, 18:17

Re: Anii 90: tarabagii de muzică

Post by Kross »

Brighty: eram elev și adunam banii de buzunar. De nu aveam noroc, ștergeam vechi casete de povești. Se auzea ca dracu dar mă bucuram de muzică...plus agfa și basf și Philips vechi...deja uzate.

Panasonic era pe Victoria cel mai apropiat. Am luat și de acolo 2 casete, pe alea am tras de pe MTV și de pe CD, și era vis. RAKS au fost decente. Le luam de la magazinul Muzica, acolo erau ieftine.
Am luat odată 2 Jvc, erau ok, însă cu Sony am furat-o și eu. Una era bună, cealaltă însă puteam să jur că era orwo redenumită. Toate luate cu bani strânși greu...

Asta ziceam și eu, VIVO la începutul lor au fost ok, dar mai târziu au început cu buleală. Poker ,da, sunau mai bine dar și costau ceva mai mult. Și coperțile arătau mai bine. Pentru mine, elev atunci de strângeam bani, era cam sacrificiu. La fel și cu casete blank, deși compilații îmi făceam acasă uneori de pe MTV sau MCM sau VIVA. După 1996, deja începeau să mai scadă prețurile la cd-uri și deja lumea își mai permitea. La mama la serviciu venea un nene cu genti pline de cd-uri, destul de ieftine. Parca mașina (o Dacie break)în curte (trecea de poartă, îl lăsa). Și pleca cu jumate din cât aducea, toată întreprinderea lua (mama a lucrat medic la cabinetul de întreprindere al Electrica). Ba și directorii și șefii luau , avea de toate genurile. Venea cam de două ori pe săptămână. Mereu marfă nouă. Oricum prin 1998 își luase deja un vw nou (golf), deci îmi dau seama ce bani au făcut unii din muzică. Deja cam în orice casă începea să mai fie câte un CD player (sau rc cu CD sau combină cu cd, chiar și din alea mai ieftine). Plus că și prețurile la cd-uri au mai scăzut, dar destule contrafăcute și alea .
1) Technics SU-V8K 2) SU-8080K
1) Linn Isobarik DMS 2) JBL LX-55
1)Technics SL1200GR (curând)2) Technics SL-B202 & Technics SL1500-C.
1)Technics ST-8044k 2) ST-8080K.
1) Sony CDP-X33ES 2) CDP-X55ES/philips n4504
1) Living 2)Dinning.

Mirciulik
Posts: 36
Joined: 15 Mar 2018, 14:18

Re: Anii 90: tarabagii de muzică

Post by Mirciulik »

phoenix wrote:
01 Dec 2022, 23:02
In craiova , raiul tarabagiilor copiatori era in statiile de autobuz de la gara , erau vreo 6 statii in care se aflau gheretele de tabla , cum intrai doua stive de cate 10 technics uri rs tr 373 , cel mai ieftin capabil de HIGH SPEED DUBBING , care trageau incontinuu selectii eurodance , populara si manele , casetele erau dintre cele mai ordinare , carcasa complet transparenta , faceau baietii la xerox copertile , vanzatoarele taiau cu foarfeca cat sa intre copiile in cutia casetei si uite asa iesea ,, ultima selectie,,.......din ce tin minte erau si cateva maguri , bineinteles akai , insa nu stiu ce era cu ele , mintea mea de atunci visa la cd , priveam cu mare dispret hodoroaiele alea imense cu role , posibil sa fi tras muzica de pe benzi pe o caseta ,,master,, , erau timpurile in care toata lumea voia sa se auda cat mai tare , oricum , chiar daca s ar fi tras la 0 db , nu aveam pe ce sa ne dam seama , casetofoanele cu luminite si difuzoare cu dust cap ul ala lucios ,nu aveau vumetre sau daca aveau bateau acele alandala , erau si boombox uri SHARP, PANASONIC,AIWA dar cine isi permitea ? Trebuia sa fii cu staif sa detii asa ceva .......imi aduc aminte ca la o taraba din asta erau agatate la intrare doua boxe mici , cam 35 cm inaltime RFT , basul cu suspensie de cauciuc si un difuzor dreptunghiular cu membrana de hartie si suspensia din pliuri care juca rol de tweeter cred , pareau a fi pe compresie , ei bine aceste boxe aveau un bass de tremurau pantalonii pe tine , caci bineinteles muzica mergea cat tinea taraba deschis sa atraga musterii si desigur cat mai tare posibil , eu cu posibilitati materiale medii , aveam acasa o pereche de boxe unitra cele de 90 , care desi erau mai mari si mai frumoase ca RFT urile alea, orice le as fi facut nu aveau basul alora , am incercat nspe mii de aranjari prin camera insa degeaba , tare ciuda imi era pe boxele alea....
Da, mai vindeau casete la taraba si pe Unirii sau Lipscani(Romania Muncitoare) pana prin 95. Dupa aia au aparut niste mici magazine care vindeau oficial casete originale, dar neoficial mai faceau si inregistrari la un pret rezonabil. La un moment dat prin 96-97 scriam cate o scrisoare cu ce vreu sa cumpar o trimiteam in Timisoara si primeam casetele la posta cu ramburs :lol: . Parca era 10 lei caseta sau echivalentul de atunci 10000 lei vechi, nu mai stiu, oricum ieftin, dar erau inregistrate bine si aveam o lista imensa de ei cu albume (mai ales rock) care efectiv nu aveai de unde sa le iei, din cand in cand o mai primeam actualizata, mama credea ca citesc ziarul...

Moromete
Posts: 32
Joined: 22 Nov 2022, 18:07

Re: Anii 90: tarabagii de muzică

Post by Moromete »

Tot prin anii 90, undeva pe bulevardul Victoria Socialismului, Intr un gang era un studio micuț de înregistrări cu super albume și super calitate. Lucrau cu materialul clientului, adică pe casetele tale. De acolo am tras Jesus Christ Superstar. Nu mai știu cum se numea studioul.

Post Reply