Wigo A13
Am placerea sa va prezint o pereche de boxe vintage de foarte buna calitate, fabricate de o firma germana disparuta de mult : Wigo Acustic.
Despre firma Wigo sunt foarte putine informatii. Se pare ca a a inceput fabricarea de boxe in 1930 si a disparut ca firma prin 1980 .
In 1978 , Wigo producea peste 1 milion de boxe pe an. Mentionez ca boxele Wigo moderne din plastic care se gasesc acum pe piata nu au nici o legatura cu firma disparuta , si evident nici cu calitatea modelelor vintage.
Boxele despre care discutam azi sunt Wigo A13 (model imediat sub capul de serie Wigo A16 ) fabricate in 1978.
Desi mai aveam destule boxe ( si spatiul devine o problema !) am achizitionat si aceste boxe din curiozitate.
Primele impresii , ca aspect : boxe fabricate fara economie, din materiale de cea mai buna calitate ; cutii massive , solide, fara placaje ieftine ; masti din sita metalica , nedetasabile. Lucratura de calitate . Boxe foarte grele pentru marimea lor.
Am testat Wigo A13 cu diferite amplificatoare. Pot spune ca aceste boxe nu canta cu adevarat cu amplificatoare de jucarie si in nici un caz cu amplificatoare moderne plasticoase. E nevoie de amplificator potent ca sa scoti muzica din ele. Testele s-au facut pe jazz , clasica si ceva muzica audiofila de test ( exclus Diana Krall , Nils Lofgren sau Allan Taylor) . Stiind cate variabile determina sunetul si cum sunetul se modifica la orice schimbare a amplificatorului , cablurilor, sursei sau camerei de auditie , nu ma hazardez sa spun ca suna asa sau pe dincolo. Foarte multi trag concluzii gresite : fara a avea suficiente amplificatoare cu care sa imperecheze niste boxe, suficiente cabluri , suficienta experienta audiofila pentru a sti sa faca sa “cante” un sistem etc. etc. emit judecati , care evident sunt false si lipsite de valoare.
As dori totusi sa punctez cateva aspecte care, in opinia mea, le deosebesc de alte boxe ; pentru ca boxele de calitate sunt ca si parfumurile de calitate , care desi miros diferit – toate miros frumos.
Pe langa soundstage , separare , dinamica, claritate, realism etc. , boxele acestea au ceva ce mai greu de exprimat in cuvinte : au “viata” in ele. Ascultand High Life ( Arne Dommerus ) , sotia , care nu se pricepe la termeni audiofili dar are ureche ( a facut cor ) imi zice : “ Pe astea sa nu le dai, ca au efecte ! “ . Un prieten cu urechea formata care le-a ascultat in test A-B cu boxele ITT B760 ( boxe foarte, foarte respectabile – unele din preferatele mele ) a spus ca e greu sa te pronunti care suna mai bine.
As mai putea compara sunetul acestor boxe cu sunetul unui acordeon Hohner de cea mai buna calitate : un sunet clar, puternic , cu o amprenta specific germana. Orga ( Toccata si Fuga de Bach ) se aude superb pe aceste boxe.
Personal consider Wigo A13 peste multe boxe noi de 1000 de Euro. Cred ca multe boxe moderne suna modest si ca se vand la preturi astronomice doar datorita marketingului si reclamelor ( la fel ca mancarea junk-food) , unor cumparatori din ce in ce mai bombardati cu informatii dar in fapt, din ce in ce mai putin avizati .
Pe mine boxele moderne Wonder Plastic Fantastik nu ma impresioneaza , si trebuie sa fii copil sa crezi ca poti sa scoti o orchestra simfonica dintr-o boxulita de doua palme care foloseste nu stiu ce supertehnologie. Asta e parerea mea, desigur, altii pot avea alte pareri.
Revenind on topic , un link cu pozele boxelor , luate dupa net (nu le-am “faramat” pe ale mele ca sa le pozez ) :
https://photos.app.goo.gl/XoCAcpNjiwdDwEtH6" onclick="window.open(this.href);return false;