Sfat achizitie pick-up

Analogic, digital, sisteme audio, casti, revelatii si review-uri
ionroata
Posts: 41
Joined: 15 Aug 2012, 11:42
Location: Piatra Neamt

Re: Sfat achizitie pick-up

Post by ionroata »

spitfire wrote:Am intrat sa vad niste sfaturi privind achizitia unui pick-up si cand colo Antena 1. Daca nu se cearta romanii pe forumuri cand se intalnesc parca nu-s romani. Macar ati taiat bilete inainte? Faceati un ban cinstit.:) Momolo am citit foarte multe din posturile tale si te respect pentru majoritatea ideilor pe care le expui. In cazuri de astea gresesti fata de ceilalti utilizatori care vin aici pentru cu totul altceva. Trebuia sa stergi si sa dai ban instant fara alte explicatii. Ce atata drama?
Buna dimineata
Cam acelasi lucru am facut si eu. Am intrat si am citit cam tot ce s-a scris in acest topic. Recunosc ca nu prea scriu pe forum si nici sfaturi utile nu prea am dat, dar am preferat sa nu ma bag unde nu stiu. Eu am inceput cu metoda mai grea : scule vintage si ceva mai ieftine plus surubareala. Am invatat destul de multe si sint convins ca mi-a prins bine.
Cit priveste stergerea posturilor nu cred ca e necesara. E util sa fie la vedere. Oamenii in general isi arata caracterul in situatiii limita sau atunci cind nu le convine ceva (discutie in contradictoriu). Nu iau apararea sau partea nimanui aici, nu tin cu nimeni, dar citind tot imi pot face o parere despre cine, ce si cum. De fapt parerea mi-am format-o. Si apoi, romanului ii place scandalul, va creste numarul de vizualizari a forumului :lol: . Personal nu-s de acord cu banul instant, poate omul care posteaza are o zi proasta, ceva probleme pe la munci., etc. Trebuie sa-i acordam totusi o sansa.
Gata cu offtopic-ul.

Deabia astept sa vad ce sistem va pune pe picioare SOLO. Macar vizual sa-mi fac o parere, desi mi-ar place foarte mult sa pot asculta si alte sisteme bazate pe pick-up.

O zi cit mai buna sa aveti.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Sfat achizitie pick-up

Post by momolo »

spitfire, cand vei avea forumul tau, facut si tinut de tine, cand vei avea multe in spate, atunci sa procedezi cum doresti tu deoarece vei fi in casa ta, construita de tine (unde intra cateodata unii doar sa te scuipe).
Pana una alta, ar trebui sa citesti regulamentul unde scrie foarte clar, nu se permite comentariu asupra moderarii si administrarii.
As putea sa comentez si eu la comentariul tau ca noi rumanii le stim pe toate si ne bagam in toate sa dam sfaturi "stiind" cum e mai bine.

Va rog, reveniti la subiect.

On topic - frumos ce a scris remoteviewer1. Imi place mai ales dintr-un motiv, imi dau seama ca nu-s singurul care a vazut cateodata ca "Imparatul este gol". Am avut multe ocazii sa ascult table moderne care costa enorm si sa raman uimit cat de prost suna, dandu-mi seama ca atata pot, asta stiu sa faca.
La randul meu parca nu mai am cuvinte sa descriu ce mizerie se poate vinde (in materie de table noi) in zona de piata low-end sau chiar de mijloc!
Daca in zona scumpa se mai gasesc scule remarcabile, in zona ieftina e jale!

E totusi important fiecare cum incepe. Daca nimereste ceva naspa de la prima incercare, exista riscul sa ramana cu o respingere generala si definitiva asupra intregului ansamblu.

Eu am avut aceleasi sfaturi pentru o tabla "vintage" clasica, cat mai simpla, mecanica si nu electronica/sofisticata, brat S, headshell standard tip SME, ori belt-drive, ori direct-drive, nu conteaza decat modelul in sine (deoarece sunt scule si belt si DD care suna excelent).

Ba mai mult, i-am recomandat exact un model, CEC BD 2000 (belt drive din anii 70 care nu are nici macar autostop, deci nimic sa se strice). La asta poate cumpara o doza vintage de la Audio Technica, de exemplu se potriveste bine un VM8, AT10, AT11 sau avand in vedere sistemul lui de amplificare (boxe mici, rezolutie scazuta, muzicalitate frumoasa) as recomanda un AT13 (rezolutie mai mare insa sunet mai tablos).

La oricare dintre aceste vechituri e recomandabil sa cumpere ac nou, daca se mai gaseste NOS e ideal (si de exemplu la AT10 se gaseste!) dar nu e musai sa cumpere ac Jico extrem de scump, ar fi un exemplu de sarit calul, exemplu de sfat aiurea (nu de alta, dar un ac din asta poate costa mai mult decat tabla! Si poate obtine mai multa rezolutie dar exista pericolul sa nu mai aiba.... muzica!).

Singura mestereala de care nu scapa in cazul acestor vintage (daca nu cumva a rezolvat-o altul inainte) este cablul phono atarnator. De obicei CEC BD 2000 gaseste pe piata europeana cu mufa DIN.
Spun asta nu numai pentru SOLO - daca gaseste unul in stare buna si neatins din piata europeana, deci cu mufa DIN (in Germania se gasesc cele mai multe) poate cumpara pe post de amplif phono un integrat din anii 70-80 tot de pe piata europeana, deci cu mufe DIN. Baga tabla direct in trancota si apoi ii va trebui doar un adaptor sa scoata semnal din phono. Aici e o parte buna si una rea - de obicei sculele europene suna mai bine (daca e sa facem o statistica si daca mai functioneaza.... deoarece sunt mai prost facute decat cele japoneze si deci se strica mai repede) dar exista problema standardului european DIN unde semnalele de linie sunt extrem de mici, de exemplu 50mV in loc de 150.....775mV. La unele scule DIN (de exemplu aproape la toate sculele "comuniste" si cam jumatate din cele "capitaliste") semnalul de iesire REC (cel folosit pentru a scoate semnal din partea phono din integratul audio) este normal (folosibil la japoneze), adica maricel sau chiar normal. Nu e numai o problema de nivel tensiune, este si o problema de impedanta, semnalul tipic DIN fiind practic de nefolosit la sculele de azi si cele dinafara standardului DIN. Eu am intalnit cazuri mai rare in care standard-ul DIN era 100% la aparat, de obicei au fost facute in anii 70-80 sa poata fi folosite (chiar si cu adaptor de mufe) si in combinatie cu sculele japoneze.
Dar, macar asta sa fie problema, mufa DIN sau lipirea de mufe RCA!
Evident, ca preu phono recomand trancote, integrate cu preu MM.
Cu MC e alta discutie, nu recomand unui incepator (deoarece cheltuiala e mai mare, riscul mai mare si nu e cazul decat mai tarziu, dupa ce face o perioada de practica in domeniu).
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Sfat achizitie pick-up

Post by momolo »

Desi am pickup si manevrez viniluri inca din 1979, nu incetez sa ma minunez cum se pot auzi placile astea si sistemul asta de redare primitiv!

Cam de anul trecut aproape nu am mai ascultat nici un CD desi am foarte multe pe care nu le-am pus macar o data. Asa ca m-am obisnuit cu placile. Insa de aproximativ o luna am renuntat cu totul deoarece nu am mai avut timp. Mereu pe fuga, era peste posibilitati sa pun placa, sa o curat de praf, sa am grija de invartelnitza, etc, etc, vinilul necesita manopera, spatiu si timp. N-am avut. Cu CD-ul e foarte comod, tine mult, l-ai bagat acolo sa cante si poti sa pleci ca se opreste singur.
Ei bine, azi avand in premiera putin timp am repus instalatia viniloasa. Si mi-a cazut basca din cap! Obisnuit cu CD-urile de peste o luna, socul a fost maricel. Pur si simplu nu exista comparatie! Ascult un concert de pian (placa LP de la Melodia 1980) si seamana cu ceea ce am auzit nu demult in viu la Festivalul Enescu! Pianul este pian, nu altceva! Parca e alt sistem de amplificare!
Si este atat de simplu si de ieftin sa faci in ziua de azi o sursa "viniloasa" macar decenta! Nici placile nu sunt atat de scumpe avand in vedere piata second hand!

In concluzie, merita din plin!
LP-ul este o continua surpriza si delectare audiofila! Simti ca timpul are rost si are greutate!
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

porto
Posts: 416
Joined: 08 Nov 2008, 04:47
Location: Montreal

Re: Sfat achizitie pick-up

Post by porto »

Eu daca ar fi sa cumpar o tabla de-a gata as lua fara ezitare ca o prima tabla Mission 775 cu brat original.

User avatar
remoteviewer1
Posts: 936
Joined: 14 May 2011, 11:13
Location: Bucuresti

Re: Sfat achizitie pick-up

Post by remoteviewer1 »

momolo
Ei bine, azi avand in premiera putin timp am repus instalatia viniloasa. Si mi-a cazut basca din cap! Obisnuit cu CD-urile de peste o luna, socul a fost maricel. Pur si simplu nu exista comparatie! Ascult un concert de pian (placa LP de la Melodia 1980) si seamana cu ceea ce am auzit nu demult in viu la Festivalul Enescu! Pianul este pian, nu altceva! Parca e alt sistem de amplificare!
Si este atat de simplu si de ieftin sa faci in ziua de azi o sursa "viniloasa" macar decenta! Nici placile nu sunt atat de scumpe avand in vedere piata second hand!
La mine e invers si la fel :D ! Incep cu similarul, lipsa de timp...bat-o vina...in ultima vreme din ce ince mai putin timp disponibil (2-3 ore pe saptamana maxim sau chiar deloc). Termin cu inversul...In acest timp redus nu prea am timp sa ascult mare lucru si cand o fac ascult vinil (asta insemna sa fii mafiot!). Odata sau de doua ori in ultima saptamana, fiind agitat prin casa si neputand sta in (mini)fotoliul de ascultare, am pus timid un cd (in ideea de a avea un fond sonor placut), in prealabil lasand scula cateva zile in priza...la incalzit pentru a nu trage concluzii pripite...Daca in primele secunde impresia este ca ...hmm parca merge...si cd-ul, dupa cateva minute senzatia este de panica sonora, de sunet lipsit de naturalete, viata si sclipire...de mortaciune imbalsamata. De ciuda... am fost in week-end prin oras si am mai achizitionat 1-2 viniluri noi cu care mi-am clatit urechile dupa...nu mai suportam sunetul ala in urechi fara sa fac misto. Cu privire la Melodia, am un disc cu un concert de pian interpretat de Richter, disc luat la 2 lei(pe bune) si cu o inregistrare destul de salbutza sonor. Chiar si in aceste conditii il prefer majoritatii discurilor de muzica clasica din dotare...E ca si cum as prefera o limonada de casa mai diluata facuta de o bunica in fata unui pet de kola la 2 litri.
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Sfat achizitie pick-up

Post by momolo »

Ultimele cateva zile am gasit putin timp sa ascult si sa compar cate ceva din colectia mea de table. Am ascultat si am facut mai multe comparatii pe un Micro Seiki. Am schimbat mai multe doze de toate felurile si diverse preuri phono, inclusiv cabluri. Intr-un final (desi nu exista final!) am concluzionat si mai ferm un lucru - tabla (masinaria) conteaza de departe cel mai mult. Peste doza, peste preuri sau altceva, tabla e cea care da sunetul si grosul calitatii. Astfel, e interesant cum o anume doza suna atat de diferit de la o tabla la alta si interesant cum cu ajutorul diverselor preuri phono se pot compensa anumite lucruri. De exemplu daca tabla si doza dau rezolutie prea mare si prea obositoare, e bun un preu mai rotund si mai muzical sau invers, daca tabla nu poate, se poate ajuta cu un mega preu cu rezolutie mare.

De ce fiecare tabla suna asa cum suna ?!.... Asta e o intrebare grea. Deoarece lucrurile nu sunt atat de logice pe cat ar trebui sa fie. Adica, de exemplu un platan greu, o masa mare si o inertie mare ar trebui sa duca automat la un sunet mai bun; in realitate nu e intotdeauna asa, chestii care nu arata si nu atarna in mod deosebit pot suna fantastic in anumite conditii si alte aparate care arata si atarna fantastic, pot sa nu dea nici o satisfactie. Exista situatii care sfideaza "logica" (celor care nu au experienta decat din poze sau din situatii de viata jalnice).

Dar intr-un fel am o banuiala, simplitatea este un lucru bun in cazul tablelor. Iar aspectele care duc la calitatea sunetului sunt de obicei ascunse privirii. De exemplu o calitate deosebita a lagarului si axului, sau un anume material in sasiu si altul in platan, etc, etc. Astfel, cateodata teoria despre cum ar trebui sa fie (logic) e una si realitatea e cu totul alta. Fara sa experimentam in conditii obiective, nimic nu putem afla cu adevarat.

Si in continuare (dupa ani si ani) raman adeptul dozelor MM. Cu preferinta spre cele facute in anii 70. Sunetul (analizat din punct de vedere audiofil) este in primul rand un ECHILIBRU si apoi orice altceva. Cel mai greu echilibru se obtine intre muzicalitate si rezolutie, de obicei dusmane intre ele. La mijloc este echilibrul tonal, cel care ne arata daca situatia e in regula sau nu, un fel de arbitru care insa fara jucatori nu si-ar gasi rostul pe teren. Si fara muzica clasica eu unul nu as putea sa judec sunetul in mod obiectiv. Celelalte genuri muzicale sunt binevenite dar in capul mesei se afla muzica clasica, ea da tonul si tot ea pune punctul.

Deci, SOLO, tabla, masinaria conteaza inainte de toate! Unele pot mult, altele nu pot nimic, altele isi arata repede limita si nici una nu se poate judeca la ochi, doar la ureche si prin comparatii avand repere. Cine da vina pe doza, preu, cabluri, rack, intai de toate ar trebui sa se uite la tabla.

PS - de un lucru am o multumire, citesc pe forumuri de limba engleza si italiana si gasesc aceleasi opinii despre aceleasi aparate/lucruri pe care le am si le-am ascultat si analizat. Asta este o dovada ca sunetul de calitate nu este ceva relativ sau ceva pe gusturi si preferinte. Dincolo de gusturi si inclinatii personale exista o judecata universala daca in privinta acelorasi lucruri gasesc alti oameni din diverse parti ale globului care au ajuns la exact aceleasi concluzii la care am ajuns si eu, fara sa ne cunostem si nici macar in acelasi timp!

Insa pe langa informatie de calitate netul este plin de multa poluare, ba as spune ca poluarea reprezinta procentul majoritar.

Cat priveste netul (r)romanesc, nici nu exista in acest domeniu (audio-stereo). Din pacate limba noastra e folosita in scopuri mizerabile si josnice, diverse personaje marunte dar cu orgoliu enorm se rafuiesc in baltoaca lor minuscula de noroi (de unde anumiti broscoi oracaie disperati si furiosi la camionul care le-a format baltoaca din care traiesc).

Netul (r)romanesc e plin de injurie si cuvinte demolatoare, netul (r)romanesc imbarliga (limba si cuvantul), netul (r)romanesc nu are substanta inafara de substanta agresiunii, barfei, calomniei, dejectiei dejectate de indivizi cu probleme majore in raport cu propria fiinta si restul lumii.

Netul (r)romanesc e un strigat gutural de nepuntinta a neaderthalului pe cale de extinctie care are unica arma impotriva lui Homo Sapiens, muschii si o ghioaga de spart capul. E ultimul racnet de neputinta in fatza viitorului care apartine creierului si nu muschilor.

Netul (r)romanesc reprezinta de prea multe ori ghioaga impotriva spiritului, zona de defulare a diverselor afectiuni comunicationale.

De aceea, noi cu forumul nostru mititel suntem o mica insulita pe care noroiul vrea sa o revendice!
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
remoteviewer1
Posts: 936
Joined: 14 May 2011, 11:13
Location: Bucuresti

Re: Sfat achizitie pick-up

Post by remoteviewer1 »

Apropo de ce ai scris mai sus momolo despre importanta covarsitoare a tablei, un articol extrem de interesant, daca ignorati titlul, continutul mi se pare exceptional:
http://www.iar-80.com/page12.html

But how exactly is this job divided up among the turntable, arm, and cartridge? Most people would say that the cartridge has the job of reproducing the entire music waveform, and that the turntable and arm have lesser passive roles, merely responsible for being stable platforms for the record and cartridge, so the cartridge can do all the active work, reading the entire music waveform from the record.
That's wrong. The cartridge does not read the entire music waveform from the record. It can't.
Why not? Because the vinyl record contains only half of the music waveform.
Where then does the other half of the music waveform come from? It comes from the turntable. That's right. The turntable is fully responsible for actively supplying half of the music waveform, and the other half comes from the cartridge.
This puts turntables in a whole new light. If a turntable's job is to actively supply half of your music's waveform, then it had better be doing its job right, otherwise your music will obviously and dramatically suffer -- to an extent you wouldn't have imagined when you thought that music's entire waveform came from the cartridge.
What do we mean by saying that half the music waveform comes from the turntable? You know that music's waveform can be plotted on a graph or on an oscilloscope. The graph of a music waveform has two axes, as do most common graphs. The vertical axis represents amplitude, and the horizontal axis represents time. The music waveform needs both these axes to exist, since it is a two dimensional entity in nature. If one dimensional axis or the other were somehow missing, there couldn't be any music waveform, and there couldn't be any music. Music itself is a time bound art form, and its existence depends on the two dimensions of time and amplitude as surely as a sculpture depends on three spatial dimensions (but not on time in the case of static sculpture).
In a record player, the vertical amplitude axis of the music waveform comes entirely from the cartridge. But the horizontal time axis of this music waveform comes entirely from the turntable.
The vinyl record groove contains an analog of the vertical amplitude axis variations of the music waveform. These amplitude variations are laid out along the length of a long linear groove (that happens to spiral). These amplitude variations are laid out along this groove length with the assumption (repeat: ASSUMPTION) that the horizontal time axis for the music waveform will later be supplied by a turntable rotating the vinyl disc at a constant speed. But the time axis for the musical waveform is not (repeat: NOT) encoded into the vinyl disc itself. The disc groove contains only the amplitude axis variations, so it only contains half the information needed to recreate or plot the original music waveform on a graph. The disc groove contains not the slightest clue about what the horizontal time axis of the music waveform is supposed to be (as you know if you've ever played back a 45 rpm LP at 33 rpm). There are no guiding ticks imprinted into the groove at a constant timing rate (say 1 per second). There are no discrete CD pits to guide the turntable platter to spin at the correct rpm.
It's like a gentleman's agreement. The record manufacturer actually gives you only half the music waveform in the groove, for your cartridge to read, namely the vertical amplitude axis. You agree to supply the other required half of the music waveform, the horizontal time axis, by agreeing to employ an accurate turntable to play back the record manufacturer's disc. The turntable that you chose to employ literally supplies the time axis half of the music waveform, while your cartridge reads the amplitude variation half (and only that) furnished by the record manufacturer, as the groove is passed underfoot by your turntable recreating the time axis half on the fly.
Dupa citirea acestui articol, ar fi multe de zis despre contructia de table, despre angrenare directa sau cu curea, despre importanta masei platanului, frecarilor in rulment, motoare electrice etc. Discutia ar fi incredibil de complexa si probabil multi producatori moderni de table se afla in afara subiectului...nu l-au studiat cu profunzime.

Cu privire la celalalt subiect, eu zic sa ignoram guzganii mai mult sau mai putin rozalii de pe forumul romanesc, ar fi pacat sa stricam atmosfera curatzica de aici cu miros de fecale provenite de la diversi frustrati ce apar periodic si dispar in negura apoi...Pace tuturor, timpul le rezolva pe toate pana la urma...
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche

User avatar
SOLO
Moderator
Posts: 1881
Joined: 25 Sep 2008, 22:42
Location: Milan

Re: Sfat achizitie pick-up

Post by SOLO »

Azi mi-a atras atentia o tabla Micro Seiki.
Nu stiu daca pretul cerut e prea mare, tabla nu e perfecta dar pe ansambu arata ok. Mi s-a spus ca a fost modificata si ca proprietarul a pus placa cu mufa la spate in asa fel sa pui ce cablu vrei ( phono banuiesc ) .

Image
Image

Alte poze ale aceluiasi produs :

http://www.audiogears.it/product.php~id ... DD35~.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Every foot from the wall adds 1000$ to the sound
*Doneaza pentru libertatea si sustenabilitatea forumului

User avatar
remoteviewer1
Posts: 936
Joined: 14 May 2011, 11:13
Location: Bucuresti

Re: Sfat achizitie pick-up

Post by remoteviewer1 »

Pretul mi se pare cam mare, tabla nu pare a fi un OZN din poze. Micro a facut multe table faine, eu salivez la cele cu motorul separat pe curea, modelul prezentat aici pare un entry...acum depinde de cum privesti lucrurile. Fatza de o plasticarie moderna la 500 de euro(la lista) s-ar putea sa se auda mai bine oricum, de fapt as garanta ca se aude mai bine, insa cu banii astia eu cred ca s-ar putea cumpara mau mult. Legendarul Kenwood L07D (ce se vinde la cateva mii sanatoase de dolari in ziua de astazi) Direct Drive era fabricat tot de Micro. La fel ca si Luxmanurile de top (PD555 de exemplu) si multe alte brand-uri. Ca sa ma exprim asa Micro erau niste tatici ai tablelor in anii lor de glorie, mi-e greu sa cred ca aveau vreun model ce suna prost. Kenwood-ul meu (KD990)era fabricat tot de ei...

Ca sa fac diferenta dintre o tabla japoneza de calitate medie (Kenwood, Direct Drive fara suspensie) si o tabla europeana de exemplu(Thorens, belt Drive cu suspensie) din posesia mea as putea sa incerc sa le descriu. Suna total diferit ca stil, nu as putea sa generalizez, eu le folosesc alternativ in functie de stilul de muzica. Tabla japoneza pare a fi mai aproape de cd (in sensul bun), e mai precisa, mai dinamica, extrage mai multa informatie de pe disc. Merge foarte bine cu muzica clasica, instrumente naturale, pian, vioara,chitara, mai putin pe muzica elctronica, unde pare mai aspra, scotand in evidenta niste asperitati ale sunetului. Tabla elvetiana cu doza americana, este mai putin precisa, are capetele de banda un pic retezate, insa este extraordinara pe medii, voce, sunete generate, si un poseda sound-stage superior, combinatia este mai muzicala pe ansamblu. Care imi place mai mult? Hmm nu stiu..., pe un disc bun cu interpretari de chitara (neamplificata) as prefera combinatia Kenwood/Nagaoka, pentru ultimul vinil a lui Jean Mishu Jaratec (pe care nu il am in posesie) as folosi Thorens/Grado. In aceste cazuri vorbesc de aceleasi componente in aval: preu phono,amplificare si boxe.Daca le-a mai schimba pe acestea cine stie ce combinatii as mai putea gasi...
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche

User avatar
remoteviewer1
Posts: 936
Joined: 14 May 2011, 11:13
Location: Bucuresti

Re: Sfat achizitie pick-up

Post by remoteviewer1 »

Draga SOLO, nu vreau sa par bagacios si nici insistent, dar ai renuntat sa mai achizitionezi un pick-up? Poate nu ai mai avut timpul necesar... (cum se intampla adesea in viata moderna guvernata de alte prioritati), insa ai renuntat la ideea de a primi analogul in casuta? Eu sper ca nu...daca ai nevoie de sfaturi, incercam (in functie de puterile fiecaruia) sa te ajutam...
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche

User avatar
SOLO
Moderator
Posts: 1881
Joined: 25 Sep 2008, 22:42
Location: Milan

Re: Sfat achizitie pick-up

Post by SOLO »

Salutare!

Nu am renuntat, poate mai bine spus sunt intr-un blocaj decizional. Cred ca mi-e frica de faptul ca as putea cumpara ceva care m-ar dezamagi si m-ar indeparta definitiv de la idea de a investi in analogic. As vrea intr-un fel sa pasesc cu dreptul.
Every foot from the wall adds 1000$ to the sound
*Doneaza pentru libertatea si sustenabilitatea forumului

eXtremZ
Posts: 37
Joined: 17 Sep 2014, 07:33

Re: Sfat achizitie pick-up

Post by eXtremZ »

Sunt incepator si eu...dar am riscat prima data cu bani putini si am luat un dual de prin 1980 cu doza originala ~ 100euro. (cs410). Am avut noroc. Se aude peste toate sursele pe care le am (cd, deck, digital - un asus xonar)....bate tot de la distanta. E doar o experienta personala, de data aceasta fericita.
Spor la ascultat... sper sa-ti gasesti ceva care sa se "meciuiasca" cu urechile tale. :)

User avatar
remoteviewer1
Posts: 936
Joined: 14 May 2011, 11:13
Location: Bucuresti

Re: Sfat achizitie pick-up

Post by remoteviewer1 »

Precautia este semn de inteligenta, insa cateodata in viata este bine poate sa ne aruncam un pic cu capul inainte. Eu multi ani am ignorat cu desavarsire analogicul, nu ma interesa deloc sa aflu nimic despre acest domeniu. Mie mi-a bagat "mortul" in casa un amic, ce colectioneaza tot felul de trancote, mi-a spus la un moment dat "trebuie sa iti cumperi un pick-up sa il asculti". Am inceput cu un Dual 601 belt-drive cu doza Ortofon originala cu acul indoit achizitionat cu 100 ron(25 euro). Amicul meu mi-a adus un disc Supraphon (niste sonate de pian Beethoven) zgariat ca vai de mama lui, insa cand l-am pus in priza si i-am dat drumul, am cazut pe spate(un preamp utilizat de pe un mic integrat din anii 70 conectat prin iesire de casti la amplificator). La vremea aceea eram mandru posesor de cd-player cu bufer pe lampi Audioaero Prima, ce nu fusese ieftin mai ales pentru omul de rand si tot am fost impresionat. Dupa cum predica unii membri pe forum, lucrurile bune (sunetul bun) se detecteaza din prima, performanta iese la iveala imediat. Dupa contaminare, nu a mai fost cale de intoarcere, ma gandeam numai la table invartitoare...as fi cumparat cu containerul daca as fi putut si avut spatiu de depozitare. Apoi am descoperit dozele, am inceput cu un Ortofon 2M Blue, restul e istorie...In acest caz, Solo, "tehnologia" analogica este atat de buna, de performanta, de rafinata,incat nu ai cum sa dai gres...sincer, chiar daca incepi de jos de undeva, tot vei fi la un nivel stratosferic fata de celelalte tehnologii de redare. Dupa ce prinzi gustul, nu mai e cale de intoarcere...dupa cum colegul eXtremZ tocmai afirma mai sus...Sa nu mai amintesc de discurile de vinil, ce sunt dupa parerea mea, niste bijuterii de colectionat ce imbina frumusetea artistica cu muzica, ce poate fi mai frumos de atat?
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Sfat achizitie pick-up

Post by momolo »

remoteviewer1 wrote:Eu multi ani am ignorat cu desavarsire analogicul, nu ma interesa deloc sa aflu nimic despre acest domeniu.
La mine a fost si mai rau!

Cand m-am nascut nu exista decat analogicul. Digitalul avea sa astepte zeci de ani pana sa fie inventat. Astfel, am avut mag de la varsta de 0 ani deoarece taica-meu isi cumparase un Tesla B3 in 1965, adica inainte sa apar eu pe lume. Magul respectiv era destinat "ceaiurilor" (asa se numeau petrecerile intre tinerii anilor 60, imbracati in majoritate in costume si fetele in rochii de femeie, nu in blugi gauriti). Aveau sa treaca decenii pana cand "ceaiurile" sa fie preschimbate in "bairame" si pana sa se inventeze manelele. Asa ca magul Tesla B3 canta muzica pop a anilor 60, in mare parte americana, italiana si frantuzeasca. Tata folosea magul si pentru inregistrarea cu microfonul (microfon care venise cu magul de nou, in dotare, adica o mica "caramida" alba, mono ca si magul, evident caci cine avea stereo in anii 60 ?! Doar capitalistii de rand si comunistii de frunte!). Insa calitatea inregistrarii era fabuloasa! (pe banda BASF din aia in cutie de carton rosie din anii 60, adica o banda facuta sa dureze o suta de ani, cea mai buna banda ever din tot ce am avut si vazut!). Magul cu microfonul Tesla prindea absolut tot, la o harmalaie de petrecere dintr-o camera puteai distinge clar fiecare voce pana in amanunt. Din pacate in anii 70 am sters benzile alea, am faramat microfonul (sa vad cum e construit) si imi pare rau si acum! Ar fi fost niste inregistrari istorice! Pe vremea aia se mai gasea cate cineva la un "ceai" sa cante la pianina, la chitara sa/si cu vocea. Inca lumea stia de muzica.

Ok, sa revin. Dupa ce in copilarie am avut magul asta pe care am incercat (fara succes in repetate randuri) sa-l stric, am ajuns ca sa zic asa, "magnetofonar" (si prin anii 70 il stiam pe de rost si reusisem sa-l fac bucati, sa-l asamblez la loc dar nu reusisem sa-l fac din mono, stereo). Aveam pur si simplu dispret pentru casetofoane doarece comparam cum se aude la ureche iar cassurile (foarte scumpe!) de la prieteni se faceau de rusine la comparatie cu magul. Dupa B3 au urmat si alte maguri (comuniste si apoi si capitaliste) plus pickupurile deoarece daca atunci nu aveai "tabla", nu aveai ce asculta sau ce trage pe benzi (fara pickup erai pe vremea aia fara cai la caruta). Cert este ca mai analogic ca mine, nici ca se putea!

Ei bine iata, vin si anii 80-90 cand digitalul incepuse in lume sa faca ravagii. A venit tiptil, tiptil din vestul cel putred de capitalist. Intai si-a facut anuntul prin legende si povesti, mujicul comunist stia de existenta acestui "balaure" stralucitor dar inca nu-l vazuse si nu-l auzise. Curiozitatea era enorma, reklamele stralucitoare si pierzatoare de minti zugraveau digitalul ca si cand era sosit din galaxia vecina! Eu am vazut si auzit foarte tarziu un cdplayer in carne si oase (dupa ce pipaisem cu ochii de melc zeci de reviste si citisem chiar si ultima fituica care-mi picase in mainile mele de prizonier in lagarul comunist). Intalnirea cu cdplayerul a fost undeva prin 1987-1988 la un bijnitar care tragea muzica pe benzi (contra 100 lei din aia albastra pentru o banda). Chiar si cu asta e o poveste intreaga, poate mai demult am scris, nu stiu, cert e ca momentul a fost supra-realist. CDplayerul cu pricina era un aparat pe care azi daca l-as vedea langa tomberon nu m-as obosi nici sa-i trag un sut.

Asa cum am zis, in vremurile alea negre aveam cumva acces la reviste, la informatie, in mare parte reviste germane si frantuzesti gasibile la niste prieteni. Avem deci si anturaj simandicos, prieteni cu parinti care plecau "dincolo", oameni cu valuta care-si cumparau din shop sau aduceau diverse. Asa ca avem cateodata posibilitatea sa vad poze! Pe vremea aia era ceva extraordinar! Nimeni azi, mai ales dintre cei tineri nu-si imagineaza cum era lumea fara computer si fara telefonul mobil! (ba in plus, eram intr-un mare gulag ferecat unde gardienii destinului hotarasera ca tu mujic, nu ai voie sa vezi si nici sa auzi ce-i dincolo de gard).

Astfel, cum ziceam, povestea oficiala (a planetei) in vremea aia era simpla, digitalul este viitorul, lumina de rasarit, calea! Era considerat de un milion de ori mai bun ca analogicul si argumentul suprem era ca-n digital poti copia de milioane de ori fara sa se piarda si culmea, nici zgomot de fond nu are! Ori cum stim, analogicul inseamna sa copiezi cu pierderi, bagi una, scoti alta daca nu ai scule de scule. Pierderea era la ea acasa, iar daca copiai copia pierderea devenea din ce in ca mai mare, nu ajungeai nici la a zecea copie pana sa se duca sunetul de tot.

Cand am dat de digital si avand deja "legenda" imprimata pe creier (caci omul e cumva o maimuta, se ia dupa alte maimute) pur si simplu dispretuiam analogul!

Digitalul in vremruile alea era scump si rar, era o trufanda si visul suprem al omenirii! Il visam pentru ca nu-l cunosteam. E ca atunci cand visezi printesa din castel fara sa o vezi macar de aproape, daramite altceva!

Chit ca dupa ce o cunosti in real life afli ca-i pute gura, ca e proasta de moare, grasa si plina de bube! Insa de la distanta si cu legendele satului in cap, ti se pare printesa vazuta la fereastra castelului de la doi kilometri, parca rupta din soare!

Asa si eu cu digitalul, intr-un minut as fi aruncat tot analogicul la groapa de gunoi daca as fi avut posibilitatea sa trec complet la digital!

Abia pe la sfarsitul anilor 90 am avut primul meu cdplayer, un Technics nou luat din magazin cu o geaca plina de bani, cam o juma de galeata de bancnote devalorizate. Era modelul "470" tin minte, ultimul din coada care avea telecomanda (la care tineam foarte mult sa fie. Exista si un model ultim fara telecomanda insa diferenta nu se merita). Seriile anilor 90, gogosi de plastic subtire, rar de gasit azi o trancota "vintage" sa sune mai prost! E o informatie pretioasa, sa nu radeti, nu-i usor sa gasesti ceva "vintage" sa sune atat de prost!

Vorba aia, abia cand ajungi cu printesa din turn acasa la tine in pat iti dai seama despre ce e vorba. Dar nu a fost asa brusc, am trecut cu bine luna de miere cu digitalul si abia apoi am inceput sa fiu cumva nedumerit. Mintea, logica ramasesera setate, insa urechea tampita imi spunea altceva. Nici o problema, eu sunt un om logic! :) Ce aveam in cap era prea bine cimentat, vreo 20 de ani omenirea toata invatase (si eu cu toata lumea) ca digitalul era lumina de la rasarit, aia care face diferenta intre zi si noaptea vesnica a analogului! Insa e greu sa-ti dai seama ca imparatul e in pielea goala, vorba basmului danez, il stim.

Imi aduc aminte, aveam CD-uri cu mult timp inainte sa am cdplayer. Le mai puneam pe la amici cu dare de mana. Cand am luat Technicsul (cu o avere de bani) aveam deja un raft plin numai cu ale mele!
Pe la inceputul anilor 90, ani de mare saracie postcomunista, unul din amici, primul audiofil intalnit in viata mea de trancotar (feroce), avea cdplayere din UK, USA si evident, ca tot omul avea si pickup.
Dar cel mai important, avea si LP-uri si CD-uri! Se mai indura de mine si-mi copia casete (deoarece el nu avea mag si nu dorea; eu inca eram magnetofonar dar se cam dusese vremea). Super cassuri avea omul, deck-uri, unele grozave, modele serioase cu 3 capete si 2 capstane, chestii mirobolante chiar si azi, pentru astea te apleci sa le culegi de langa tomberon.

Asa am ajuns sa fac rost si de casete cu care ma duceam pe capul lui sa-mi copieze tot soiul de albume noi si vechi. In materie de muzici aveam aceleasi gusturi si as fi stat zi si noapte sa trag discurile din colectia lui. Ei bine, aici voiam sa ajung, multe albume le avea si pe LP dar si pe CD. Ma intreba dupa ce sa mi le copieze ? Eu, CD,CD,CD,CD!!! O data i-am trimis printr-o prietena casete blank sigilate (dealea japoneze adevarate, TDK, Maxell) sa-mi traga si mie ca tocmai ii mai venisera niste discuri din UK. Omul mi-a copiat dupa LP, evident, dorea sa-mi faca cele mai misto casete si asta a facut. Considera (si abia dupa multi ani am inteles) ca LP-urile suna.... mai bine decat CD-urile! ... Dar era blasfemie sa zici asa ceva pe vremurile alea :D , erai demolat de toti marii specialisti! Acum vad discutiile si-mi dau seama ca multi saracutii poate sunt prea din provincie, totusi multa lume e ramasa in urma sau refuza realitatea, sau nici nu gusta pana sa spuna ca nu le place.

Eu cand am venit si aflat (ca-mi copiase bunatate de albume din LP), m-am sifonat foc, am considerat ca omul e chitros, ca nu vrea sa-si toceasca laserul la cdplayer :) :lol: , consideram ca deaia mi-a tras de pe placa paraita si basita :lol: :lol: :lol: , ca sa faca economie la CD, sa nu-si toceasca laserul! :lol:

Eram foarte ferm in prostia mea, degeaba a incercat sa-mi spuna ca pickupul se aude mai bine! Eu nu si nu, ii dadeam inainte cu teoria, bitzii, dinamica, graficele, tot ce scrie in cartile stiintifice! In mintea mea de trancotar nu puteam sa inteleg cum o chestie de 48 dB poate suna mai bine ca una de 96 dB ?! Nu avea cum, exclus! Asa ca dupa o vreme am si sters bunatatile alea de casete ca sa trag dupa visul meu, digitalul, CD-ul!!! (si au iesit niste basini de casete)

Poate multi ati observat, in anii 80 si inceput 90 (dupa care devenise ceva banal la toata lumea) pe multe scule analogice scrie cumva "DIGITAL". De exemplu, chiar daca un cassdeck e bietul de el pur si simplu (doar) analogic, se lipea o eticheta sclipitoare cu scrisul "DIGITAL" pe motiv de counter care cica era digital. Cert este ca majoritarul de atunci daca vedea scris "DIGITAL" ciugulea margeaua instant si ii aluneca pe gat fara s-o mestece!

Imi aduc aminte, in anii 80 cumparam discuri LP (evident) comuniste din magazin. Ma stia vanzatoarea si cand ma vedea imi dadea ce a pus deoparte sau scotea de dupa perdea LP-uri frumoase de la vecinii comunisti (ca pe alea Electrecord nu le voiam nici atunci iar capitaliste nu existau in comert). Supraphon (si parca si OPUS sau mai tarziu poate Eterna, nu-s sigur) incepusera sa scoata si placi cu eticheta fatala, "DIGITAL"! Era scris intr-un colt, colorat, vizibil, imi luau ochii, salivam! Daca vedeam ca placa (LP :lol: ) e digitala, putea sa cante si cvartetul "Gigica a Scroafei" lieduri de Hans Ditrih Ghensher, ca le luam instant! Ba culmea, cred ca erau si mai scumpe, daca nu ma insel o placa din import costa cam vreo 42...43 lei iar una din asta "digitala" costa poate mai mult, vreo 48...52 de lei. Leii erau lei pe vremea aia si conta pretul cand luai cu vraful, dadeam o data cat manca o familie de mujici intr-o luna (daca aveau ce! :) ). Cred ca mai strangeam si cureaua (adica faceam foamea) cand dadeam de un lot nou si ma curatam la magazin. De mentionat si calitatea copertilor de la Supraphon (sau alte deastea comuniste). Era superba la nivel capitalist. In timp ce placile Electrecord parca aveau coperti din carton de hartie igienica. Rusii de la Melodia mai scoteau coperti frumoase, mai ales cele lucioase cu tablouri rusesti celebre dar Supraphon era regele calitatii copertii, etichetei, prezentarii marfii, superbe absolut iar cele "digitale" erau cu prezentare maxima! Cum am mai scris, cehii se uitau la nemti ca la lumina soarelui, casa DG (care se degitalizase din zorii digitalului, cam din 1979) era modelul de urmat de toata suflarea inginereasca de atunci!

Treaba este ca intr-o zi mi-am dat seama ca LP-ul suna mai bine decat CD-ul. Si de atunci nu m-am mai vindecat. Cel mai greu de acceptat este cum lumea in loc sa progreseze in ceea ce conteaza (... pentru mine! :) :) :) ) se duce invers. Dealungul vremii mi-am dat seama ca majoritatea oamenilor nu dau doi bani pe calitatea audio. Am constatat mirat la inceput ca pana si diversi muzicieni nu dau doua parale pe chestia asta. Unii asculta simfonii de Beethoven la Zgomotekul din bucatarie si nu le pasa de treaba asta. Specia asta a noastra, audiofili si chiar si trancotari, e rara, chiar foarte rara!
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
doru
Posts: 257
Joined: 16 Oct 2008, 14:28

Re: Sfat achizitie pick-up

Post by doru »

momolo wrote:
Cand m-am nascut nu exista decat analogicul...
Frumoasa si nostalgica rememorare a unor vremuri trecute…Pentru mine cel putin, fiindca ma regasesc aproape in totalitate in cele descrise de momolo.
Eu m-am trezit in casa cu un Telefunken Magnetophon 77, stereo (avantaj parinti)! http://www.johansoldradios.se/tape-reco ... etophon-77" onclick="window.open(this.href);return false;
In rest parcursul a fost aproape identic...
Probabil ca a fost nevoie sa trecem prin perioada de glorie a sculelor digitale inceputa in anii 90’, pentru a realiza ce am pierdut. Din pacate unele pierderi s-au dovedit irecuperabile (placi de vinil, magnetofoane, pickup-uri, stricate, aruncate la gunoi sau vandute pe 2 lei)...
Most people use their stereos to listen to music. Audiophiles use music to listen to their stereos.

Post Reply