nu l-am scurmat, doar am aruncat o privire sub capota acum cativa ani cand l-am luat. E 99,9% cu bila, adica are potentiometru chior si asta se misca sacadat cu un mic mecanism primitiv cu biluta. Mie unul imi plac chestiile astea, nu l-as strica.diversetrancote wrote:E corect să presupun că la Philips 386 e tot mecanică? E cu bilă, cum spui tu? Pot să elimin la fel de ușor treaba asta așa cum am făcut-o la celălalt amplificator?
Diferenta intre canale pe care ai observat-o e datora imperfectiunii peliculei rezistive de carbon la potentiometrii obisnuiti. Chiar si cei neobisnuiti (din aia scumpi si haudiofili, in general APLS albastrii) exista diferente, dar nu grosolane ca la astia chiori si banali. De aceea exista solutia descrisa mai sus de mine si hondaru, cu multicontact si galeti, acolo rezistenta e perfect egala pe canale la fiecare treapta pentru ca se pot sorta rezistentele. Solutia e foarte scumpa si necesita multa munca. Numai ca in cazul asta chiar nu ai ce face, trebuie sa te multumesti cu treptele, si de cele mai multe ori in regim de amator (de casa) nu e deloc multumitor, adica se intampla fenomenul nesuferit pe care l-ai descris. De aceea se accepta o mica imperfectiune in beneficiul ergonomiei, in cazul acestor trancote totusi nu de top la vremea lor, si asa potentiometrii erau pe noroc.
Apropos de asta imi aduc aminte ca in anii 80 cumparasem printr-o intamplare (descrisa probabil undeva pe forum) un equalizer (grafic) IEI care are 10+10 potentiometrii liniari romanesti. Astia erau deosebit de prosti in toate sensurile cuvantului, asa ca prezentau doua variatii majore, atat rezistenta totala (in jurul a 100K din ce-mi aduc aminte.... adica unii aveau 85K si altii 120K!) cat si variatii in diverse pozitii ale cursorului, adica acele variatii care iti creeaza tie disconfortul actual. Nu-ti poti imagina ce am facut! M-am dus pe Academiei si am cumparat o poala de potentiometrii deoarece omul cu basca albastra & halat de acolo nu mi-a permis sa-mi aleg pe taraba cu aparatul de masura. Am platit o poala de bani cu care altii mergeau la mare si am inceput sa sortez ca tembelul pana mi-am ales doua serii cat de cat constante in ambele sensuri. Probabil nu ai cum realiza cat de dificil este sa sortezi asa ceva avand in vedere cele doua variatii, mai ales pe cea de pozitie! Pentru ca discutam de un EQ grafic. Evident, rezultatul a fost un EQ ceva mai liniar si evident nu l-am utilizat (deoarece inca de pe atunci ma deranjau exagerarile in sunet) dar eram impacat cu gandul ca am un EQ perfect! Asa ca eu am trecut acum o suta de ani pe cealalata Planeta prin obsesia potetiometrilor.
Chestia cu biluta e facuta din ratiuni de marketing, lumea prefera asa ceva, parea "mai profesional" pe vremea aia. Cand evident nu existau cdplayere cu semnal de iesire de 2V ! Daca bagi un cass deck sau mag de casa o sa vezi ca ai mai multa cursa la volum si imperfectiunile intre canale nu se vor mai simti. La o adica printr-o operatie simpla se poate scadea sensibilitatea la o intrare dedicata cdplayerului (de exemplu alegi AUX). Chestia asta poate chiar ar mari impedanta de intrare si chiar compatibilitatea. Dar necesita niste cunostinte de electronica. Si nu s-ar vedea "ciobanit" deoarece probabil ar trebui modificate doar vreo 2 rezistente, eventual adaugate unele.