Ce ne mai trece prin mana – diverse trancote de zi cu zi

A fost odata ca niciodata
User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ce ne mai trece prin mana – diverse trancote de zi cu zi

Post by momolo »

diversetrancote wrote:E corect să presupun că la Philips 386 e tot mecanică? E cu bilă, cum spui tu? Pot să elimin la fel de ușor treaba asta așa cum am făcut-o la celălalt amplificator?
nu l-am scurmat, doar am aruncat o privire sub capota acum cativa ani cand l-am luat. E 99,9% cu bila, adica are potentiometru chior si asta se misca sacadat cu un mic mecanism primitiv cu biluta. Mie unul imi plac chestiile astea, nu l-as strica.

Diferenta intre canale pe care ai observat-o e datora imperfectiunii peliculei rezistive de carbon la potentiometrii obisnuiti. Chiar si cei neobisnuiti (din aia scumpi si haudiofili, in general APLS albastrii) exista diferente, dar nu grosolane ca la astia chiori si banali. De aceea exista solutia descrisa mai sus de mine si hondaru, cu multicontact si galeti, acolo rezistenta e perfect egala pe canale la fiecare treapta pentru ca se pot sorta rezistentele. Solutia e foarte scumpa si necesita multa munca. Numai ca in cazul asta chiar nu ai ce face, trebuie sa te multumesti cu treptele, si de cele mai multe ori in regim de amator (de casa) nu e deloc multumitor, adica se intampla fenomenul nesuferit pe care l-ai descris. De aceea se accepta o mica imperfectiune in beneficiul ergonomiei, in cazul acestor trancote totusi nu de top la vremea lor, si asa potentiometrii erau pe noroc.

Apropos de asta imi aduc aminte ca in anii 80 cumparasem printr-o intamplare (descrisa probabil undeva pe forum) un equalizer (grafic) IEI care are 10+10 potentiometrii liniari romanesti. Astia erau deosebit de prosti in toate sensurile cuvantului, asa ca prezentau doua variatii majore, atat rezistenta totala (in jurul a 100K din ce-mi aduc aminte.... adica unii aveau 85K si altii 120K!) cat si variatii in diverse pozitii ale cursorului, adica acele variatii care iti creeaza tie disconfortul actual. Nu-ti poti imagina ce am facut! M-am dus pe Academiei si am cumparat o poala de potentiometrii deoarece omul cu basca albastra & halat de acolo nu mi-a permis sa-mi aleg pe taraba cu aparatul de masura. Am platit o poala de bani cu care altii mergeau la mare si am inceput sa sortez ca tembelul pana mi-am ales doua serii cat de cat constante in ambele sensuri. Probabil nu ai cum realiza cat de dificil este sa sortezi asa ceva avand in vedere cele doua variatii, mai ales pe cea de pozitie! Pentru ca discutam de un EQ grafic. Evident, rezultatul a fost un EQ ceva mai liniar si evident nu l-am utilizat (deoarece inca de pe atunci ma deranjau exagerarile in sunet) dar eram impacat cu gandul ca am un EQ perfect! :D Asa ca eu am trecut acum o suta de ani pe cealalata Planeta prin obsesia potetiometrilor. :)

Chestia cu biluta e facuta din ratiuni de marketing, lumea prefera asa ceva, parea "mai profesional" pe vremea aia. Cand evident nu existau cdplayere cu semnal de iesire de 2V ! Daca bagi un cass deck sau mag de casa o sa vezi ca ai mai multa cursa la volum si imperfectiunile intre canale nu se vor mai simti. La o adica printr-o operatie simpla se poate scadea sensibilitatea la o intrare dedicata cdplayerului (de exemplu alegi AUX). Chestia asta poate chiar ar mari impedanta de intrare si chiar compatibilitatea. Dar necesita niste cunostinte de electronica. Si nu s-ar vedea "ciobanit" deoarece probabil ar trebui modificate doar vreo 2 rezistente, eventual adaugate unele.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

diversetrancote
Posts: 186
Joined: 04 Jul 2017, 09:17
Location: Bucuresti

Re: Ce ne mai trece prin mana – diverse trancote de zi cu zi

Post by diversetrancote »

Momolo: “La doze cu pickupuri potrivirea e data naibii!”


E dată dracu, nu naibii! Ți-o spune un începător! :)

Mi-am luat primul pick-up târziu, după ce am citit eu în niște forumuri că asta ar fi scurtătura drumului în căutarea muzicalității. Eu rătăceam pe vremea aia în lumea chineză a lui NAD, Monitor Audio și Tannoy cel nou. Nu știam atunci că nu este ieșire de acolo cu banii mei. Bănuiam însă că există lumi mai bune. Într-un fel ciudat, mi le aminteam chiar, din copilărie, din magnetofoanele unchiului de la țară și din boxele lui din placaj.

Am cumpărat deci primul pick-up. Singurul criteriu de alegere: să fie în stare cât mai bună și de la un vânzător cât mai serios / de încredere. Așa eram eu pe vremea aia, încă sub ideea că, dacă nu e nou, măcar să fie perfect :) S-a nimerit un JVC L-F210 cu o doza Audio Technica mai veche, am uitat modelul ei. Și nu a fost rău, dar s-a dus acul și am schimbat doza cu totul. O doză, două, trei – nu mai era la fel, nu mă mai mulțumea.

La un moment dat a venit Iluminarea: am vândut toți chinezii și am trecut pe trancote! :)
Am înlocuit NAD 325 și Tannoy DC2 cu Studio 2000 și Box 270. Oricine aude de treaba asta crede că mi-am vândut sculele audio pentru că aveam nevoie de bani să-mi iau electrocasnice. Studio 2000? Box cât?

Am păstrat doar pick-up-ul. Însă JVC-ul nu cânta nici după Marea Schismă. La un moment dat am găsit chiar și un CD player banal și ieftin care suna mai bine ca el. Mi-am spus: e timpul pentru a încerca și altceva. Și am trecut, cu ajutorul unui om de bine, la un Grundig PS 8000 cu o doză “vintage” pe care însă nu scrie nimic - luată după un Hitachi, spunea el. Omul s-a dovedit priceput în potriveli iar eu am regăsit plăcerea ascultării după vinil. Și am fost mulțumit până când n-am mai fost mulțumit și am vrut să încerc și altceva.

Mi-am luat deci, de curând, un pick-up și mai vechi: Wega 3420 (adică un Dual 1219), cu doză Shure DM103 M-E. Ăsta mi-a plăcut atât de tare încât i-am cumpărat dozei un ac de rezervă, original, NOS, care a costat de două ori cât cel mai scump ac nou. Poate n-o să-mi mai placă după un timp, dar mai e până atunci.

Între timp am tot experimentat, am schimbat dozele între pick-up-uri, permutări de x luate câte y. Am ajuns astfel la o concluzie ... e dată dracu treaba asta cu potrivirea dozelor cu pick-up-uri! :)

Cred însă că prefer dozele mai vechi. (Iar JVC-ul, tabla, trebuie s-o vând!)
Last edited by diversetrancote on 05 Feb 2018, 21:11, edited 1 time in total.

User avatar
hondaru
Posts: 317
Joined: 31 Oct 2010, 06:35
Location: La tara...
Contact:

Re: Ce ne mai trece prin mana – diverse trancote de zi cu zi

Post by hondaru »

Solutia mecanica descrisa (bu bila sau lamela elastica) era pur si simplu de design si feeling cum bine zice si momolo. Cea cu rezistente era cu mult mai scumpa si doar amplificatoare extrem de scumpe o folosesc.

In prima parte a cursei marea majoritate a potentiometrilor nu au o variatie egala si de aici diferentele intre canale. Faptul ca CD playerul are semnal mare pe iesire te forteaza sa stai cu volumul la o pozitie unde variatia este foarte brusca datorita faptului ca acel potentiometru de volum are o variatie logaritmica pentru a compensa sensibilitatea urechii si efectul placebo ca dai putin de potentiometru si incepi sa auzi muzica din ce in ce mai tare. Daca potentiometrul ar fi variat liniar ar fi trebuit sa treci de jumatate de volum sa incepi sa auzi ceva mai tare muzica ceea ce nu ar fi "dat" bine toata lumea s-ar fi intrebat cum naiba merge ampliful asta de trebuie sa trec de jumatate cu volumul sa pot asculta ceva?!
◄◄ REW ► PLAY ▌▌PAUSE █▌STOP ►► FF
Daca nu ajungi sa te pierzi in muzica atunci muzica se pierde in sistemul tau

diversetrancote
Posts: 186
Joined: 04 Jul 2017, 09:17
Location: Bucuresti

Re: Ce ne mai trece prin mana – diverse trancote de zi cu zi

Post by diversetrancote »

@Hondaru
"In prima parte a cursei marea majoritate a potentiometrilor nu au o variatie egala si de aici diferentele intre canale."

@Momolo
"Diferenta intre canale pe care ai observat-o e datorata ..."

Dacă doi oameni îmi răspund alături de întrebarea mea, înseamnă că eu nu am pus-o bine.

Eu nu mă plâng de diferența între canale, la mine stânga și dreapta sună la fel de tare/încet. Problema e saltul prea mare de volum între două trepte consecutive ale potențiometrului, observabilă mai ales la volume mici.

diversetrancote
Posts: 186
Joined: 04 Jul 2017, 09:17
Location: Bucuresti

Re: Ce ne mai trece prin mana – diverse trancote de zi cu zi

Post by diversetrancote »

Momolo: "Chestia cu biluta e facuta din ratiuni de marketing, lumea prefera asa ceva, parea "mai profesional" pe vremea aia."

Da, asta e o explicație. La un fel de modă m-am gândit și eu, dar nu-i știam rădăcinile, nu știam că vine dintr-o soluție electronică mai complicată, precum cea descrisă de tine și Hondaru.

diversetrancote
Posts: 186
Joined: 04 Jul 2017, 09:17
Location: Bucuresti

Re: Ce ne mai trece prin mana – diverse trancote de zi cu zi

Post by diversetrancote »

Momolo: "Alta chestie - sa incerci Philips 22RH426 pe DUAL CV40 (daca ai)."

Dintre amplificatoarele de la Dual sunt interesat de CV 120. Sunt curios și de CV 1600 & 1700, dar astea sunt scumpe. Pe CV 120 l-am avut, dar n-am apucat să-mi fac o părere solidă și să scriu despre el pentru că i s-a ars un canal. Acum caut să mi-l cumpăr din nou, e un amplificator interesant, e și ieftin. Am apucat însă să probez Philips 22RH426 cu CV 120 și-mi amintesc că mi s-a părut o combinație ok, boxele Philips mai transparente, Dual-ul mai dark, puțin cam mormăit pe joase, nu prea exact. Impresii, amintiri, nu bag mâna'n foc. De CV 40 nu știu nimic.

User avatar
hondaru
Posts: 317
Joined: 31 Oct 2010, 06:35
Location: La tara...
Contact:

Re: Ce ne mai trece prin mana – diverse trancote de zi cu zi

Post by hondaru »

diversetrancote wrote:
Dacă doi oameni îmi răspund alături de întrebarea mea, înseamnă că eu nu am pus-o bine.

Eu nu mă plâng de diferența între canale, la mine stânga și dreapta sună la fel de tare/încet. Problema e saltul prea mare de volum între două trepte consecutive ale potențiometrului, observabilă mai ales la volume mici.
Asa cum am scris variatia valorii rezistentei potentiometrului este logaritmica deci, are o variatie foarte mare (crestere) pe o plaje foarte mica la inceputul cursei si de aceea intre doua pozitii consecutive ale pozitiei butonului de volum vei avea variatii mari de volum in boxe. Faptul ca trebuie sa stai cu butonul de volum in asa pozitie se datoreaza sensibilitatii mari de intrare a amplificatorului si a nivelului de iesire foarte ridicat al CD-player-ului. Solutia niste atenuatoare (rezistente) pe cablul de legatura. Nu este cea mai audiofila solutie dar functioneaza.
◄◄ REW ► PLAY ▌▌PAUSE █▌STOP ►► FF
Daca nu ajungi sa te pierzi in muzica atunci muzica se pierde in sistemul tau

diversetrancote
Posts: 186
Joined: 04 Jul 2017, 09:17
Location: Bucuresti

Re: Ce ne mai trece prin mana – diverse trancote de zi cu zi

Post by diversetrancote »

Îmi cer scuze, între timp am recitit mai atent comment-ul tău și cel al lui Momolo și am văzut că răspunsul căutat de mine era deja acolo. Mulțumesc încă o dată pentru lămuriri.

diversetrancote
Posts: 186
Joined: 04 Jul 2017, 09:17
Location: Bucuresti

Re: Ce ne mai trece prin mana – diverse trancote de zi cu zi

Post by diversetrancote »

Wega LB 3530


Despre calități:

Wega LB 3530 s-au dovedit niște boxe foarte interesante, cu unele calități ale sunetului despre care eu vorbesc mai rar: rezoluție, transparență, tranziență, fluiditate, echilibru.

Rezoluția e o calitate despre care eu am discutat mai puțin în prezăntările de până acum. Poate din cauza sculelor pe care le frecventez, old school și mai degrabă ieftine, sau poate pentru că prefer să mă concentrez mai mult pe alte aspecte. Oricum ar fi, sunt cazuri când nu pot să nu observ și să apreciez claritatea și transparența sunetului unor boxe. Wega LB 3530 au mai mult decât aceste calități, au o prezentare a detaliilor sonore care te ia de mână, te obligă să o observi și să o apreciezi – au o rezoluție bună.


Alte atribute rare despre care aceste Wega mă fac să vorbesc sunt: tranziență, fluiditate, echilibru. Vorbim aici de o bună cursivitate în prezentarea întreg range-ului sonor, de treceri în frecvență și curgere naturale, de lipsa pragurilor, a burților, a hopurilor din anumite zone de frecvență. Mai departe, din această coerență derivă și un anume echilibru. Pentru a obține toate astea, mă gândesc eu că filtrele, atenția acordată construcției lor, sunt esențiale.


Dacă adăugăm la cele de mai sus și sensibiliatatea ridicată la schimbările din restul sistemului, putem spune despre Wega LB 3530 că sunt niște boxe „de rasă”.



Despre defecte:

Bineînțeles, aceste boxe nu sunt perfecte. Două sunt problemele mai delicate:

1. Bass-ul nu coboară prea mult, nu are adâncime, iar asta se vede cel mai bine pe muzicile simfonice unde sunetul redat de aceste boxe nu are suficient corp.
2. Timbrul mediei nu e … cum îmi place mie.


1. Prima chestiune nu are nevoie de prea multe explicații, e vorba totuși de niște boxe mici, cu o lățime de 11cm! și un difuzor de bass de 18cm.
Nu vreau să fiu înțeles greșit, bass-ul acestor boxe nu e rău: nu distorsionează, nu bubuie, nu e leneș, nu e nămolos. E chiar strâns, exact, focusat, cu un timbru ok. Mai mult, bass-ul, atât cât e, e suficient pentru destule muzici, camere și niveluri de sunet. DAR, când ai pus o simfonie de Shostakovich sau un rock mai supărat și ai dat puțin mai tare, s-a terminat distracția: sunetul e pur și simplu prea “subțire”, nu are suficient corp.
Bineînțeles, în chestiunea aceasta a bass-ului, contează și restul sistemului. Când combinațiile au fost mai puțin reușite, lipsa de adâncime a bass-ului, subțirimea sunetului s-au resimțit mai puternic.


2. A doua chestiune problematică în ceea ce privește boxele Wega LB 3530 e legată de medie și e mai greu de explicat. Nu de reprezentarea frecvențelor medii în ansamblul spectrului sonor e vorba – aici totul e ok. Problema este natura acestor medii, timbrul, naturalețea. E vorba și de cât de mult din vibrația sunetului unui instrument acustic ajunge până la noi. E aici o chestiune de finețe, pentru că problema, deși sensibilă, nu ține de evidență. Contează, și de data asta, muzica ascultată: pe pop nu e nici o problemă, pe un ansamblu de coarde, se simte. Astfel, pe aceste boxe, sunetul partidei de vioară sau al unui qvartet de coarde nu are suficientă vibrație, parcă lipsesc din armonice, e prea șlefuit, lustruit, fără destulă textură. Chestia ciudată e că problema e mult mai puțin vizibilă la ciupitura coardei, dar la trecerea arcușului devine evident că de acolo lipsește ceva, că reprezentarea nu e completă și, implicit, nu e naturală. În această problemă, nici o modificare de sistem nu mi s-a părut că a îmbunătățit lucrurile. Chestiune de difuzoare, zic eu.

Cât de mult contează cele două probleme descrise mai sus? Depinde de fiecare, de ce muzică ascultă și de ce așteaptă să audă din acea muzică, depinde de gusturile sonore, dar și de o anume cultură.


În concluzie:
Îmi plac aceste boxe, îmi plac cursivitatea, echilibrul, transparența lor. Mi se poate întâmpla să încep pe ele o ascultare critică, de test, și să mă pierd apoi, ascultând de plăcere un album world music sau un pop-rock mai ușurel. Devin nemulțumit însă de cum sună o simfonie mai modernă, iar un Led Zeppelin sau orice metal rock dat mai tare le poate face să sune rău. Altfel, cam urâte, dar temeinic construite, grele.


Pentru continuarea review-ului, comparații cu alte boxe, detalii legate de sistemele în care le-am ascultat, numele câtorva dintre amplificatoare și sursele cu care s-au potrivit bine, fotografii de interior si exterior și date tehnice, puteți merge aici: https://diversetrancote.wordpress.com/2 ... a-lb-3530/


A mai încercat cineva componente Wega?
Mi s-au părut interesante. Eu mai am pick-up-ul Wega 3420 (Dual 1219), receiver-ul Wega hifi 3121 și, încă neascultate, boxele L 4520.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ce ne mai trece prin mana – diverse trancote de zi cu zi

Post by momolo »

Eu am aceleasi boxe dar model superior, dateaza de prin 1976 si nu stiu daca inainte de preluarea firmei WEGA (germane) sau dupa?!
Ale mele sunt lungi in spate, peste dublu cat ale tale. Insa fatzaul si dispunerea difuzoarelor e oarecum aceeasi.
Vaxand pozele la ale tale si tinand minte cum erau ale mele, cred ca modelul meu are basul mai mare si media e pe membrana clasica si nu calota ca ale tale.
Pe difurile mele e stantat "CANTON" si nimic altceva. Tin minte ca nu e marcat nici macar plusul la difuzoare!
Partea neagra din fata este din dural masiv eloxat in negru, parca ar fi un calorifer si nu boxa. Lespedea aia de metal este teribil de groasa si grea, e ceva turnat intreg sau prelucrat pe CNC.
Cutia la ale mele este tot argintie si se desface tot pe spate din suruburi, chepeng cu burete.
Le-am vazut pe ale tale la un "dealer" de vintage din Bucuresti si evident nu aveau bas asa cum stiam la ale mele.
Cat priveste descrierea ta despre finete, detaliu, etc, coincide perfect cu impresiile mele. M-au uimit prin finete, ascultate in fapt de noapte, incet, in liniste si cu o amplificare europeana, recomandabil cu germaniu, suna fabulos, pe mine m-au uimit cum niste vechituri de la groapa pot sa umileasca in detaliu si rezolutie boxe moderne audiofile la preturi nu tocmai mici! Au si un fel de 3D fermecator, un soi de adancime si o finete minunata! Defapt primul atribut care mi-a sarit in urechi, tin bine minte, a fost finetea, rafinamentul si delicatetea! Muzica clasica se aude minunat si nu conteaza genul! Tin minte ca date tare incep sa o ia razna, deci nu sunt boxe de petrecere si botez!

Desi Canton (dupa scrisul pe difuzoare), totusi nu suna tocmai a Canton (am auzit destule).

Mai am scule WEGA din anii '70. A fost un brand german cumparat de SONY ca sa poata intra pe piata RFG pe usa din spate, deghizati. Probabil nemtii impuneau taxe la japonezi. Dupa preluare care din ce tiu minte din ce am citit a fost prin 1976, Sony a avut modele aproape la fel atat marcate SONY cat si WEGA. Maguri, cassdeck-uri, receivere stereo, statii (in general cu STKuri), tunere, lucratura e solida si frumoasa iar sunetul nu este la fel cu modelul corespondent SONY.... adica versiunea WEGA suna mai bine, mai european. La cassdeck-uri au facut unele modificari inclusiv estetice (fata de versiunea SONY), au schimbat VUmetrul si chiar culoarea, la WEGA gasesti culoare gri sau parca si maron sau albastru. Chiar si un biet amplif WEGA cu STK banal suna usor mai bine ca versiunea SONY, poate cateodata mai frumoasa ca design.
Cred ca SONY i-au lichidat dupa ce si-au facut treaba cu ei, nu stiu sau nu retin istoria completa din ce am citit. Oricum, sculele de luat in seama sunt din decada 70 si nu dupa.

Este interesant cum ambii (tu si mine) am ajuns la aceleasi concluzii (dealtfel curajoase) despre cam aceleasi boxe. Totusi la ale tale pe langa cutia prea mica in spate (faceau parte dintr-o combina care se voia compacta pentru camere mici de tineret) si diful de bas mai mic, media calota este inferioara unui difuzor clasic ca la ale mele. Unde am constatat o medie fermecatoare pe clasica si o aliniere (fazare) minunata a boxei care suna ca un singur difuzor.

Sunt boxe nu foarte pretentioase de "dus" la prima vedere insa tonal nu se pupa cu orice. Am spus, vor germaniu si in general amplifuri cu sunet european, grasoase la sound. Ca parte negativa parca au totusi un usor iz teutonic, dar mult mai mic ca la Canton. Oricum, la pretul lor sunt incredibile si pot fi folosite pentru batojocorit chinezarii moderne chiar din zone mai putin entry level.

Alt aspect, ale mele au suspensii integral cauciuc (basul si media, "tzitzerul" este ca la ale tale, adica buba), cauciuc care arata ca nou dupa atata vreme. Difurile sunt prinse cu surub pe spate, ca pe vremea lu' mamaia si surubul are vopsea rosie de sigiliu ca la comunisti.

In concluzie, pe vremea aia erau buni specialisti si stiau sa faca scularaia sa sune muzica! Dar era si concurenta foarte mare si interesul publicului majoritar.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

diversetrancote
Posts: 186
Joined: 04 Jul 2017, 09:17
Location: Bucuresti

Re: Ce ne mai trece prin mana – diverse trancote de zi cu zi

Post by diversetrancote »

Modelul superior, tot cu “grilaj” din ăla metalic ca de pe altă planetă, dar mai lat în spate, pare imposibil de găsit la vânzare. De reținut totuși, nu se știe. Mă gândesc că, dacă aveau ceva mai mult bass, mai mult corp, nici urâtele mele nu-mi mai plecau din casă.


Altfel, așa mi s-a părut și mie, se potrivesc mai bine cu amplificări mai cărnoase, mai pământene. La mine au sunat bine cu Grundig SV 80 (germaniu) și Wega 3121.
Amplificatorul Philips-ul 386, mai aerian, mai transparent, li s-a potrivit mai puțin boxelor Wega 3531. Chiar și așa, dintr-o roabă cu tot felul de surse, tot s-a găsit una care să-l ajute să cânte frumos – a fost, surprinzător, un cd player. Și ca surpriza mea să fie mai mare, a fost un cd player, tot de la Philips, modificat pe lampă, care până acum mi s-a părut prea musculos, pe steroizi parcă. De altfel, când am pus același cd player alături de nemțoicele amp Grundig SV 80 sau receiver Wega 3121, a dat cu bubuială.


Firma Wega a fost într-adevăr preluată de Sony la mijlocul anilor 70. Se pare că, cel puțin până la preluare, a fost una dintre firmele audio cu produse mai puține în gamă, dar scumpe. Este, pentru mine, un nume interesant de pe piața germană, despre care sper să găsesc odată timp să caut mai multe și eventual să scriu și o prezentare.

În final, dragă Momolo, îți mulțumesc de răspuns – ești o sursă uriașă de informație și experiență. Ai admirația mea sinceră.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ce ne mai trece prin mana – diverse trancote de zi cu zi

Post by momolo »

(ca ale mele) am vazut intamplator anul trecut la vanzare in Bulgaria, aproape de granita cu noi, Veliko Tarnovo din ce-mi amintesc. Pretul nu era mic, ceva de genul 150 euroi in leva. Bulgarul parea samsar de "vintage", probabil s-a prins si el ca suna bine. Apropos, cei mai multi dintre samsari isi dau seama ce suna bine si ce nu. Unii sunt total surzi, altora li se brehane, dar cred ca multi chiar isi dau seama ce aud si astia baga pret mai mare daca pot. Insa piata trancotara dicteaza dupa brand, faima, povesti pe net, design, aspect curat. Mie unul imi plac cel mai mult trancotarii surzi si cu idei preconcepute ("Technics = cel mai bun din galaxie!". In special gogosile fara umplutura din anii '90!). Pe astia ii ador! Deoarece iti vand sculele care suna cel mai bine cu pretul cel mai de nimic si cer enorm pe sculele care suna cel mai prost! Problema este ca noi daca mai ciripim mult pe net, ne sabotam singuri!

Grundig SV40 am si eu (cel putin asa imi amintesc). Este un SV80 doar cu 4 finali (germaniu) fata de SV80 care are 8 finali si deci putere mai mare (SV80). Dar e acelasi amplif. Ca sunet este evident bun, germaniu nu are cum sa sune prost, dar cu o tenta un pic mai germanica, nu spun teutonica deoarece ar fi prea mult. E un sunet mai "barbatos", adica la sunet e baiat si nu fata. Nu se potriveste cu orice, chiar deloc! Si nu duce orice. Evident, nu ar avea cum. Dar ce tin eu minte, trebuie cumva educat (imblanzit din tendinta de marlan) cu o sursa anume potrivita, nu stiu cum, dar stiu ca trebuie cautata in gramada.
Culmea este ca ale mele calorifere Wega au sunat grozav..... nu o sa-ti vina sa crezi! Pe un .... Technics. Unul tip "SUV" din perioada buna, cam 1984, din ala cu "super clasa AAAAA", adica o complicatenie din aia cu emblema cu LED-uri pe fatzau care arata in ce stare se afla trancota. Cand aparusera prin 1984/85 am vazut unul la un amic, daduse omul banii de o garsoniera pe el, si evident m-a lasat masca! Ei bine asta a cantat surprinzator cu cazanele WEGA. Probabil datorita faptului ca seria asta de Technics au rezolutie, finete si rafinament dar conduc si binisor sarcini dificile, desi nu sunt foarte grele (cam 7...10 kile). Ca stil, astea au BIAS-ul controlat activ de un chip, daca vreunul o ia razna, de exemplu sa gasesti vreo 600mV pe iesire, e greu de reparat deoarece e incalcit rau.
Evident, mult a contat si sursa, imi aduc aminte ca sigur un cdplayer.
Apropos, alta chestie - pentru micile calorifere conteaza enorm sarma. Dar ce sa ne miram, pentru orice fel de boxe rafinate conteaza sarma. Pentru alea fara rafinament efectiv nu conteaza. De curand am auzit la un tip niste boxe DIY cu difuzoare scumpe si bune. Muncise mult la ele.... dar efectiv nu conta ce amplif si sursa puneai, de sarma nici vorba, adica sunau de porc prajit si tot ce bagai era la fel. Omul dadea (ca majoritatea) cu computerul prin diverse DAC-uri, o jale de sunet, mai bine suna un portabil Sharp de plastic pe care am dat 35 lei in targ si l-am agatat langa aragaz.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

diversetrancote
Posts: 186
Joined: 04 Jul 2017, 09:17
Location: Bucuresti

Re: Ce ne mai trece prin mana – diverse trancote de zi cu zi

Post by diversetrancote »

150 de euro? Chiar că le dăm idei vânzătorilor! Dar mie mi se pare prea mult pentru piața noastră și eventualul samsar ar sfârși cu marfa-n depozit pentru prea mult timp, ca să păstreze un astfel de preț. Eu pe subțirele am dat vreo 250 lei, iar un model Wega mai mare, dublu ca dimensiuni, am găsit la 400. E adevărat, modelul de 400 de lei nu e cel în discuție, nu e sora mai mare cu calorifer, dar e cam din aceeași perioadă, e mare și e la fel de necunoscut :)
Cred însă că piața reglează lucrurile astea mai bine ca noi și nici un vânzător nu vrea să-și țină marfa în magazie cu lunile. (Deși am văzut și excepții, oameni care țin la vânzare cu anii câte-o pereche de boxe sau mai știu eu ce stație.)


Apropos de boxele astea subțirele de la Wega și boxe făcute în casă. Am înlocuit și eu acum vreo doi ani, cu ajutorul unui electronist, niște difuzoare și filtre în niște incinte Siemens de podea. Rezultatul nu-i bun, nici foarte rău – e mediocru. Acum, ascultând subțirelele de la Wega, văzând echilibrul și liniaritatea lor, mi-am amintit de ale mele Siemens și mi-am dat seama cât de puțin probabil era ca eu să obțin vreodată așa ceva acasă în regim de amator. Adevărat, e distractiv să te joci, iar tendința de a te păcăli singur e puternică și vine odată cu distracția, dar la un moment dat te trezești, faci o ascultare mai lucidă, niște comparații și vezi că ... asculți niște difuzoare într-o cutie. Nu vreau să spun că e o regulă, nu am ascultat multe astfel de producții, dar mie, ca începător, așa mi s-a întâmplat.


Cât despre modelele de la Grundig, SV40 / SV80, da, îți amintești bine, și e așa cum spui, și constructiv, și din punct de vedere al audiției. Amuzant e însă cum fiecare își găsește propriile analogii. Tu vorbești de un sunet băiat. Eu, asociam SV80 cu o femeie, una mare-n cur. Pardon, în partea de jos a spectrului de frecvență am vrut să zic. Important e să ne înțelegem :)


În final, experiența mea, oricum redusă, e aproape nulă în ceea ce privește sculele anilor 80. Mă simt mai atras de sculele mai vechi. Încerc însă să mă păstrez deschis, să mă feresc de preconcepții, să nu-mi închid din start posibilele poteci trancofile. Și poate o să vină ocazia să ascult odată și un SUV clasa AAAAA de la Technics, cum inspirat îi zici. Până atunci însă, te cred pe cuvânt și-ți mulțumesc pentru împărtășiri.

diversetrancote
Posts: 186
Joined: 04 Jul 2017, 09:17
Location: Bucuresti

Re: Ce ne mai trece prin mana – diverse trancote de zi cu zi

Post by diversetrancote »

Receiver Wega hifi 3121


Wega hifi 3121 a stat prea puțin la mine acasă, doar o săptămână. L-am probat cu mai multe perechi de boxe și câteva surse, dar nu am făcut comparații cu alte amplificatoare. Așadar impresiile ce vor urma nu au fost suficient verificate, luați cu puțină sare aprecierile mele.



Câteva considerații pozitive:
Wega hifi 3121 a început să cânte amestecat, nefocusat, beat și la fel cu orice sursă. După vreo două ore, s-a dezmorțit; sunetul s-a limpezit, a căpătat respirație și a început să-mi placă. Un sunet cu greutate și corp, ce inspiră putere și control – ușor spre dark, dar clar și focusat.

L-am probat cu toate boxele din casă și toate au cântat, fiecare păstrându-și caracterul și amprenta. Wega nu îndulcește sunetul, dar, dacă o boxă știe să redea timbrul frumos al vocii sau al arcușului trecut peste coardă, Wega știe să nu-i stea în cale, ba mai mult, dă sunetului aer, vibrație, corp, control. Dacă însă neutru înseamnă lipsit de caracter, Wega nu e nici neutru. Are caracter, dar nu e deloc agresiv.
E viață în muzică, e și liniște, pare să ne spună acest Wega.

Ca de obicei, potrivirea cu sursa e importantă, dar Wega 3121, deși îți arată clar când ai schimbat cd player-ul, nu pare un amplificator năzuros la potrivire. Altfel, când sistemul nu e bine reglat, observăm o tendința spre bubuială, defocusare și … dispare vraja.

Pare o amplificare pe care te poți baza că poate scoate muzica dintr-o pereche de boxe, dacă ea există acolo și dacă ai avut puțină răbdare să potrivești întregul sistem.



Neajunsuri:
Wega 3121 e un tanc: e mare și e greu, are 60cm lungime și 15Kg – nu sunt mulți oameni care să mai accepte așa ceva pe raft.
Un neajuns și mai mare: are o singură intrare în afară de cea pentru pick-up. Cine mai stă azi să schimbe sursele băgând și scoțând cabluri antice cu 5 pini în curul unui uriaș!? Ați putea încerca un switch cu comutare și mai multe intrări pentru surse, dar mie mi s-a părut odată că o jucărie d’asta strică sunetul, așa că n-am mai folosit-o de atunci și nici nu pot s-o recomand.
Ah, și încă o mizerie, partea de radio are FM doar până la 104MHz. Eu ascult mai ales Radio România Muzical, care e pe 104,8, deci Wega nu-l prinde.

Altfel, în ceea ce privește sunetul, în puținul timp cât am petrecut cu acest receiver, nu am simțit neajunsuri serioase. Să zicem mai degrabă că nu excelează în anumite compartimente, decât că are defecte. De exemplu, nu se poate lăuda cu viteza sa, deși asta nu-l face automat leneș. Nu excelează nici ca rezoluție, deși se exprimă clar. Nu vă va face nici să vorbiți de înaltele sale mătăsoase / detaliate / fine etc, dar nu e nici nebalansat, dezechilibrat. Are nevoie de un timp de încălzire, mai ales dacă nu a cântat de mult.

Eu pe al meu am dat foarte puțin, dar a venit cu niște probleme. Un buton de tip slide lipsește, iar altul iese. Asta e o problemă des întâlnită din ce am văzut prin pozele altora. Mai grav este că, la exemplarul meu, unul dintre canale începe să aibă probleme, se aude mai încet. E rezolvabil ușor din balans și nu pare să afecteze sunetul general, doar că nu știu cât va mai rezista.



Altele:
Nu am avut suficient timp pentru a-mi face o impresie clară despre partea de amplificare pentru pick-up, așa că prefer să mă abțin de la comentarii.
Deasemenea, nici partea de radio nu a fost suficient ascultată – mi s-a părut doar prea puțin selectiv și fără o recepție foarte bună.
Chiar și așa, din puținele experimente, am rămas cu impresia că Wega preferă sursele analogice.



În final, Wega hifi 3121 e scula aia pe care o dai afară din casă pentru alte considerente decât sunetul: e prea mare, are doar o intrare în afară de cea pentru pick-up, banda FM doar până la 104MHz, mufele DIN. Apoi, după ce l-ai dat, de câte ori îți reamintești de el îți dai seama că-ți lipsește sunetul lui.


Dacă vreți să vedeți și ceva date tehnice și poze, inclusiv cu interiorul, puteți merge pe pagina mea de aici: https://diversetrancote.wordpress.com/2 ... hifi-3121/

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ce ne mai trece prin mana – diverse trancote de zi cu zi

Post by momolo »

"Conzii" aia electrolitici FRAKO galben deschis schimba-i de graba (pe toti, fara mila!), sunt pericol public! Probabil acei doi Frako mari de filtraj sunt varza (mai degraba uscati) dar poate mai rezista (unii noi cat de cat ok, costa mult. Chinezii ieftini?! Mai bine astia vechi si uscati!).
E pe finali "de tabla". E de bine! Traful arata misto! Lucratura frumoasa si aerisita. Probabil partea radio (FM) ar fi mai sensibila si mai buna daca piesele nu ar fi asa vechi si obosite. Cand schimbi chiar si electrolitici si mai ales din cauza de vechime, ar trebui refacute reglajele la tuner, dar e treaba complicata fara scularaie de laborator. Iar banda asta germana pana in 104 ma oftica, si eu ascult Radio Musical, dar am impresia ca asta are doua frecvente, vezi daca nu e si pe undeva pe la 97 ?
In mare nu prea merita muncit si bagat bani in vechitura asta, partea lui buna sunt finalii de tabla, trafuloiul E+I si lucratura de calitate. Ar trebui sa testezi si ce face pe phono (MM, daca are asa ceva, probabil da).
Asta e WEGA adevarat, inainte sa-i preia SONY prin 1976 si sa-i faca varza. Eu am cateva SABA de prin perioada aia (si am impresia ca au banda intreaga, 108) si au un fel spectaculos de a suna si sunt destul de bune si pe radio. E perioada cand scularaia canta muzica, inca mai existau scule pe lampi si nu trebuiau sa se faca de ras cu tranzistorii. Apropos, Wega al tau are tranzistori verzi! Alt atu! Nu e mare investitie si munca sa extermini acei Frako galbejiti.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

Post Reply