Dupa umila mea parere (nefiind specialist in domeniu insa invat de la cei care sunt) cele mai bune lampi din productia moderna sunt facute de SVETLANA (Russia). Din ce am inteles, problema lor este sortarea (lampile nu ies la fel de pe banda, asta e ceva normal); cine are bani si timp cumpara o cantitate mare (la pret mic) dupa care le sorteaza.
Unele re-branduiri care au ca sursa aceasta fabrica ruseasca, defapt asta fac, sorteaza, de aceea si pretul e mare (si nu contine numai costul lampilor rebutate dar si munca, timpul, transportul, ambalajul, reklama, profitul, etc). Ceea ce ma ingrijoreaza este, unde ajung lampile rebutate ?! In mod cert ajung tot in comert, probabil la preturi mai mici.
Problema care se pune - in ce firma sa ai incredere, unele vandute ca fiind "speciale" nu sunt nici macar sortate cum trebuie sau chiar deloc, doar ambalate, re-branduite si cu multa reklama.
Acei constructori seriosi care tin la calitate si au posibilitati, le cumpara in cantitati mari si nesortate direct din Russia si apoi le sorteaza.
Chinezii au calitate mai slaba din toate punctele de vedere, in special fiabilitatea. Si au mai multe rebuturi insa le vand chiar si pe piata interna sortate la un nivel mediu, rapid. Multe tuburi chiar daca sunt bune la inceput, dupa scurta vreme ori capoteaza complet, ori suna rau. Sortarea cea mai drastica consta si in functionarea tubului intr-un montaj pentru o vreme sub supraveghere deoarece toate tuburile in momentul in care functioneaza primele zeci de ore (depinde in ce tip de circuit sunt puse) isi schimba carateristicile, unele drastic.
De aceea apare si problema asta cu rodajul printre audiofili, de cele mai multe ori lampile primite sunt noi noute, dupa cateva zeci de ore sau chiar foarte repede, tubul variaza si in consecinta, sunetul se schimba audibil (nu neaparat in bine - iar aici nu e intotdeauna tubul de vina, se poate ca montajul sa nu permita anumite iesiri din parametrii medii in timp ce tubul sa fie bun, dar altfel la parametrii - in cazul asta s-ar necesita modificari in circuit, ceea ce nu-i cazul - de aici deducem logic, amplificatoarele pe tuburi de inalt nivel de calitate sunt in sine niste unicate, unul cate unul. Altfel suna oricum bine, muzical, placut dar nu sunt si de inalta calitate denumita "high-end audio". Faptul ca sunt destui pacalici cu mare brand care vand aparate facute "asa si asa" bazandu-se pe design si reklama, asta e irelevant. Sunt destui care muncesc serios si nu lasa sa plece un aparat pana nu e "gadilat" manual. De aceea e bine de apelat la constructor cand e nevoie de alta garnitura de tuburi.).
Cu lampi care au fost sortate prin "rodaj" (adica folosirea unui timp de cateva zeci de ore intr-un montaj de test) nu se mai petrece acel "rodaj" audiofil dramatic, se petrece numai rodajul normal, tranzitia montajului impreuna cu tubul la punctul de stabilitate termica optim. Asta se petrece de obicei destul de repede, minim 15 minute dar in cele mai multe cazuri vreo 40 minute. Insa, stabilitatea termica optima se obtine mai tarziu, dupa cateva ore, unele ajung in 2 ore, altele in 4 ore, sunt unele care ajung mai repede, 1 ora de exemplu, depinde de tot, clasa functionare, tuburi, marime, tensiuni, curenti, carcasa, mediul ambiant, etc.
Lampa variaza in parametrii pe toata durata de folosire insa cele mai mari variatii se produc in primele ore, zeci de ore (am zis, depinde de montaj in care e pus tubul, curenti, reglaje).
Insa lampasele sunt extrem de tolerante, trebuie sa li se intample chestii dramatice ca sa se simta la ureche.
Cat priveste KT88 si EL34, in opinia mea au caracteristici sonice foarte diferite.
KT mi se par mai reci la sunet, mai "drepte" si mai agresive avand totusi un atribut important, sunetul pare vanos, cu viteza.
In timp ce EL34 suna mai cald, mai lalait (laid-back) avand un sound mai basos, umflat in basul de sus, insa au mai putina rezolutie decat KT-urile.
Pe EL34 le-as alege negresit pentru boxe mici, bookshelf-uri deoarece avand aceasta caracteristica de a umfla sunetul in basul de sus, le face pe astea mici sa sune mai mare, mai plin, mai gras. Par bune si pentru boxele agresive, tzipacioase, nevricoase, neaparat rezolute. Insa pentru boxe mai putin sensibile si mai echilibrate sau mai calde la sunet as alege KT-urile in loc de EL34.
Din tot ce am ascultat, in opinia mea EL34 nu este o lampa high-end, se incadreaza mai mult in zona medie de calitate, hi-fi, mai ales la boxe mici si slabute, scule mai umile, etc. Acest model are avantajul ca e foarte muzical, suna cald, umflat pe basul de sus si deci grasos, mare (insa bubuit pe boxe mari si corecte). E o lampa foarte placuta si muzicala dar e limitata, insa daca vrem sa discutam de high-end, nu e cazul.
La distanta (in sus) mi se par EL84 care suna pur si simplu minunat, perfect! Marele dezavantaj este puterea foarte mica, deci necesitatea unor boxe foarte eficiente si folosirea in camere mici-medii, adica nu merg pentru "salonul haudiofil" insa merg pentru "debaraua melomana"
Morala - pe lumea asta nu le poti avea pe toate!
Asa cum a spus si
viobio, trafurile de iesire trebuie sa fie construite cat mai potrivit pe caracteristicile unui anume model de tub.
Faptul ca unele amplifuri functioneaza si cu lampi diferite insa de model echivalent (la pini si tensiunile principale) nu inseamna ca si suna mai bine cu alte modele (decat ala pentru care a fost calculat traful de iesire).
Asta se traduce prin "suna altfel", adica "coloreaza altfel". Unii fabricanti produc sasie (modele lampase) care accepta mai multe modele de lampi finale din ratiuni comerciale. Clientul e mai atras de modelele care accepta mai multe tipuri de tuburi insa, cum am zis, trafurile sunt calculate pe unul din ele.... sau pe o medie (caz nefericit).
Tolerantele in cazul lampaselor sunt foarte mari, tuburile suna prin definitie bine pe urechea umana, muzical, natural pe voci (adica mai ales in zona medie unde conteaza cel mai mult) asa ca treaba asta cu "suna altfel = coloreaza altfel" nu e atat de grava, in fond ar trebui sa cautam sa ne bucuram de sunet, nu sa-l teoretizam (ca fiind "impur" sau "incorect"). Exista intr-o vreme la unii teoria bizara ca sunetul corect,
chiar daca nu-ti place e cel mai bun.... pentru ca e corect!
In general astia habar nu au ce aud, sunt aceia pe care-i salveaza nevestele venite de la cratita, spunand din pragul usii in zece secunde care scula suna mai bine (pe bune). Practic sunetul care iti place e cel mai bun, asta e unica regula constanta si naturala.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.