Bobinator wrote: ↑22 Jan 2022, 08:43
Deloc adevarata afirmatia ca , "canta tabla "!Si acuma vin si cu argumente clare .
Pe acelasi pick-up, diferenta de sunet o face doza .
Pick-up in sine are un singur rol pe care tb sa faca si sa faca bine:sa invarta constant placa la viteza dorita 33,45 etc si sa nu induca "vibratii","paraziti",etc la amplificator prin intermdiul dozei saual impamatarii.Punct.
Simplu in teorie , greu in practica - pt ca tb un aparat bun.
exact aceeasi parere de
trancotar o aveam si eu acum vreo 20 de ani si era la fel de ferma, definitiva si categorica ca o lege a universului. Ma intriga extrem de mult cand mai auzeam direct de la pasionati audiofili (care aveau dotari tehnice mult, mult peste ce aveam eu atunci), pareri pe care le citeam si pe internet cum ca, "
tabla suna". Efectiv trancotarul din mine se revolta la auzul acestei chestiuni..... cum adica,
"tabla suna asa si pe dincolo"?!?!?!....."Cum sa sune o tabla"?!?!...."Vai ce prostie!".... "
Aia trebuie doar sa invarta discul si atat"!! .....Eram efectiv convins ca de sunat nu poate suna decat doza si preul, eram convins ca daca iau o doza mai buna si un preu mai bun va suna
automat si
proportional mai bine "cu cat ar fi astea mai bune".
....Dar, a mai trecut timpul, am avut acces la scule de top,
am auzit cu urechile mele, am comparat pe munca mea, am avut si eu apoi scule mai bune si in final
am inteles ce spuneau oamenii aia chiar din vechi timpuri. Chestie pe care am citit-o chiar din anii 90 si sigur chiar si din anii '80. Dar aia mi se pareau "niste ciudati" (= exagerati) pe vremurile alea. Oricine mi-ar fi spus atunci
cand ma aflam in bezna mintii trancotare ca "tabla suna si ea, si culmea, da cel mai mult din sunet" l-as fi demolat pe loc cu teoria (mea.... de trancotar!).
Omul trebuie sa se convinga singur prin experiment, prin practica,
auzind cu urechile lui. Asta e unica lectie eficienta!
Din povesti si internet nu se poate progresa
in lipsa unei bune practici. Dar ca sa experimentezi (ceea ce inseamna timp si bani) trebuie sa scapi de prejudecatile trancotare, trebuie sa ai o curiozitate naturala in a afla, trebuie sa ai mintea deschisa si nu sa ai mintea deja plina de tampenii.
Deci, "tabla" da sunetul si chiar pot spune.....
mult peste cat da doza sau preul in sunetul asta "de vinil"! Placa LP conteaza determinant dar nu o pot pune in acest "clasament" (cu aroma trancotara ....... ca mai e un pas pana la procente!
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
).
Este si logic ....insa pentru un "bobinator" nu va fi - INTREBARE - de ce oare unele "table" costa atat de mult chiar daca le masori si ies la datele tehnice (deviatii de turatii, zgomot mecanic, etc, etc) la fel cu altele mult mai ieftine?!
Raspunsul este simplu, pentru ca alea chiar suna! In lumea audiofila preturile astea "de porc" sunt facute
dupa ureche. Daca ceva suna bine va costa mult, chit ca poate fabricarea jucariei este mai ieftina. Exista si jucarele extrem de scumpe care suna mai prost (desi asta e relativ la gusturi), mai intr-un fel, cui ii place, dar nu plac la majoritatea audiofililor. In toata lumea sunt pasionati hobbysti numiti audiofili
care chiar aud si fac diferente si pot judeca corect la ureche, orice. Cand ceva e cu adevarat bun si ajunge sa poata fi testat de cat mai multi, acel ceva se impune pe piata si evident.... costa mult.
In rest, trancotarii, lumea nepasionata, etc, nu baga de seama asemenea "fleacuri", ba unii sunt chiar refractari pentru ca neavand cu ce
si avand si capul plin de teorie, raman in propria ignoranta.
Am fost si eu (cum am spus). Asa ca stiu prin ce poate trece omul.....
Si din pacate nu toti isi pot depasi conditia.
Bobinator wrote: ↑22 Jan 2022, 08:43
-cand am luat pick-ul pe care rulez in general -Lenco 78 -idler-era dotat cu un AT 91 sau 70 o porcarie de doza .
-am avut la indemna Ortofon 2m red de la vechiul pick up PS-x 40 ,alta ciorba . Sunet mult peste (si ac mai nou ,etc).
-am pus un Grado reference platinum -deja mergem in zona dream. Sunet mult mai detaliat , bine pozitionat , note care nu le auzeam inainte ,totul mult peste .Si nu era noua -avea undeva la 200 ore de functionare .
toate astea sunt doze MM slabute, acea Grado nu merge pe orice brat si nu isi poate depasi conditia de MM (de fapt MI - am si eu). Cade la orice comparatie cu un MC echivalent ca pret. Mai ales in zona de finete in sunet, zona medie. Dar are inalte si bas puternic evidentiate si suna frumos..... pana gasesti una mai buna.
Si evident, potrivirea dozei cu bratul este iarasi determinanta!
Bobinator wrote: ↑22 Jan 2022, 08:43
(eu as pune alcool izopropilic amestecat cu apa - proportia determintati empirc in apa de curatare)
am folosit deja izopropilic (pentru ca dizolva grasimile) Pare sa ajute. Iar pamantul ala sau ce zici acolo (
tot din teorie - adica cum ti-ai imagina tu daca ar fi - pentru ca nu vorbesti din practica reala, tu neavand ultrasunetele astea) se duce in apa. Daca speli piese sau butoane la ultrasunete, ies alea ca noi din fabrica, fara sa aspiri sau sa freci.
Deci aspiratorul recomandat de tine (ca asa iti imaginezi) este ceva inutil.
Bobinator wrote: ↑22 Jan 2022, 08:43
Deci "okki-nokki" e scump da bun .
in opinia mea e chiar o porcarie (am testat! Deci nu vorbesc din poze) si dupa ce iti iei ultrasunete il scoti la vanzare ca e perfect inutil.
Bobinator wrote: ↑22 Jan 2022, 08:43
Din punctul meu de vedere presele Japoneze sunt "mama " vynil . Aceeasi prima presa japan versus Germany chiar si Sua care consider ca ar fi nr 2 , Japan se va auzi exceprional.
ce observ eu, o chestie absolut prezenta la toti trancotarii,
emit legi absolute (in evul mediu le spunea "bule") ale Universului, categorice si definitive!
Taman de curand am ascultat un vraf de japoneze (pe care nu le gasesti nici sa ai 300 euro sa dai pe bucata, cat e pretul) pe un sistem audio de vreo 200.000 euroi. Dar eu nu pot emite o asemenea lege a Universului. Pentru ca, printre placile japoneze DMM si editii din alea din primele 50 de exemplare, etc, au cantat si placi europene, gen PHILIPS din anii 1980 sau americane de la RCA sau britanice de la DECCA si au fost la fel de mirobolante ca cele japoneze. Ba am ascultat si nemtesti cu disco anii 80, deasemenea minunate! Practic nu se poate emite o "lege" din asta trancotara. Ce am observat totusi ca chestie generala, discurile japoneze au un aport mai consistent pe inalte, cele germane mai ales dar in genere europene sunt mai dark si grase la sunet iar cele americanesti au o mica plusare pe basul de jos, consistent, baban si pe inalta de sus (tzatz-ul), ca un fel de potentiator de gust. Insa trebuie sa tinem cont ca nu a fost folosita o unica corectie mondiala, chiar fiecare casa de discuri mai mare avea o corectie proprie si preurile cu adevarat sofisticate si audiofile au mai multe corectii selectabile.
Dar sper sa nu ajungem la "discutii" de puberi de genul " VW e mai bun ca Mertzul" ! Si ar fi de preferat sa ne dam parerea pe chestii pe care le avem, le-am avut, le-am testat, auzit, nu cu pareri si legi absolute obtinute din privirea pozelor pe internet si din, "
asa cum ne imaginam noi ca ar fi".