kaav nu poti afla prin cuvinte lucruri care trebuiesc simtite live, la propriu!
Nimeni nu ti se poate substitui incat sa-ti povesteasca cum e feelingul X sau Y.
Dilemele tale vor dispare abia cand vei asculta lucruri si muzici bune. Oricat ti-as povesti eu sau altul, nu poti intelege.
Deocamdata, ce pot eu sa-ti spun, e ca in zona sculelor audio slabute (asazise entry-level sau mid-level, denumiri pompoase pentru a nu pronunta direct mai durul adevar, adica non-high-end audio sau zona de compromis cu ochii pe bani) NU-ti vei gasi linistea in cautarile tale frematatoare.
Deasemenea, in zona sculelor audio DE COMPROMIS conteaza muzica audiata. Abia in zona fara compromis, adevaratul high-end, nu mai conteaza ce asculti, deoarece totul suna bine si a MUZICA, feelingul fiind unul special, unii numindu-l NIRVANA!.....pe buna dreptate! Dar asa cum intuiesti, asta COSTA!
Cat priveste muzica ambientala, electronica, sintetica, exact acel tip de muzica despre care ai postat la alta sectiune, eu ti-as spune cam asa - in cazul sculelor audio unde compromisul e la el acasa:
-
lampile sunt foarte, foarte indicate. Am facut o data un experiment cu un decodor profy de 3500 euro, a "se traduce" echivalent cu unul audiofil de 13.500 euro!, care avea prevazute 3 filtre variabile, unele, daca nu chiar cele mai tari filtre din lume de acest tip.
Unul era numit TRIODA, altul PENTODA si altul inducea ceea ce face banda de magnetofon. Toate trei aveau cate un potentiometru care varia intensitatea dar si punctul acestor filtre electronice sintetice si dealtfel impresionant de bine facute, fine, realiste si nu brutale si stalcitoare cum sunt majoritatea sinteticelor.
Cel de "colorare" a banda de magnetofon e considerat inca cel mai bun filtru sintetic la ora actuala si depaseste cu mult posibilitatile clasice software posibile cu un computer. Cu mult! Softurile care fac asta sunt glume proaste pe langa acest filtru analogic.
Am luat diverse tipuri de muzici si am inceput sa le coloram, eu si cu inca un amic, inginer de sunet.
Monitoarele folosite, profesionale near-field active cu input XLR. Foarte bune pentru experimente de genul asta.
Rezultatul?!....surprinzator!!!! Si o lectie pentru mine pe care o voi tine mereu minte!
- SINGURUL fel de muzica care suna cel mai bine NEALTERATA de aceste filtre, simple sau combinate, a fost muzica naturala clasica, in general discurile audiofile de calitate. Aceastea erau in mod evident alterate de ORICE filtru, cat de mic, in ORICE cantitate!
Atat eu cat si amicul inginer audio suntem foarte, foarte pretentiosi. Nu ne-am vorbit intre noi si la final am constatat ca pur si simplu am coincis perfect in rezultatul aprecierii!
Astfel ca doar alte muzici au sunat "mai bine" pentru noi......colorate cu aceste filtre.
De la caz la caz. Din ce imi aduc aminte, pop-ul anilor '80 a sunat in mod clar cel mai bine colorat cu Trioda sau combinatii de Trioda+ banda de mag.
Interesant e ca alta concluzie clara a fost - cu cat muzica e mai prost trasa pe CD, cu cat e mai sintetica, cu atat place mai mult varianta colorata iar varianta curata/nemodificata pare la comparatie instanta on/off, seaca, searbada, lesinata, fara dinamica, etc. De multe ori credeam ca varianta cu filtrele active e cea nemodificata!....
Evident, inca o data spun, in cazul muzicii naturale din instrumente clasice si voce umana a fost complet invers, cum bagi coloratura, cum se simte ca ceva s-a alterat, iar trecerea la varianta curata e ca o binecuvantare! Cu cat e discul mai bun, mai pur si simplu/curat tras cu atat e mai imposibil sa-l pacalesti cu ceva! Urechea noastra oricat vrem noi s-o otravim cu ceva sintetic, e incapatanata si nu vrea!
Iar acum sa trec la ceea ce te intereseaza - muzica electronica!
Am utilizat evident, marii Vangelis si J.M.Jarre dar si ceva ambientala.
Rezultatul a fost clar ca lumina zilei!
Aici trebuie cea mai copioasa cantitate de coloratie!
Unele au sunat in mod clar "cel mai bine" colorate cu "banda de magnetofon", altele au avut nevoie de intervetia "triodei" care te facea sa vibrezi/visezi si mai implicat in muzica respectiva cu feelingul CA ASA E CEL MAI NATURAL!
, altele "au vrut" combinatii de "trioda" cu "pentoda" si "banda de mag"!
La toate piesele electronice, situatia fiind practic fara echivoc pentru noi, trecerea de la varianta colorata (aveam comutare instanta) la cea pura, originala si nemodificata era ca o CADERE !
Oricat am fi vrut amandoi sa ne placa varianta purista audiofila.....NU ne placea! Coloratura de mag, de lampa sau de ambele in diverse doze facea ca muzica electronica sa capete greutate, implicare, feeling, frumusete, in final INCANTARE!
La discurile bune si bine trase nivelul de coloratura cerut a fost cateodata foarte mic, numai ceva mic, mic, mic....insa fara acel mic "condiment" nu mai placea...o data ce gustam "necondimentat"!
Evident, dozele de colorare au fost complet diferite de la o piesa la alta, de la un tip de muzica electronica la altul insa a predominat "necesitatea" colorarii cu "sunet de lampa" in principal.
Imi aduc aminte ca doar la anume pasaje din Vangelis nevoia de colorare era minima.....insa era!!!
Astfel ca poate tragi unele concluzii. Eu da!
Recomandarea mea este ca pentru muzici electronice sa cauti astfel:
1. lampile!
2. boxe mari, bas mare si cat mai coborat, dar nu te amagi! Multi iti vor spune ca nu conteaza calitatea basului pe asemenea muzici! Se inseala amarnic! CONTEAZA LA GREU!
3. NU merge cu subwoofer. Iti trebuie bas bun de boxe....si iata ca in final concluzia e ca nu scapi ieftin!......
Ideea e ca la muzicile tale preferate nu prea merge cu "piticaniile fara coaie".
Pot fi doar o amagire dulce si placuta in lipsa cunoasterii altor posibilitati. Sa nu zici ca nu ti-am spus!