VTP wrote:Orice produs este asa cum este, urmand decizia celui care l-a proiectat, motiv pentru care normal este sa stii ce vrei si sa asculti incintele pe care le vei achizitiona cu maplificatorul cu care vor lucra. Sunt multe incinte care au caracteristici de impedanta mai dificile, retele de separare complexe, pentru care, de exemplu, nu se recomanda un amplificator cu tuburi, oricate calitati ar avea. De multe ori nu are putere suficienta si e sensibil al sarcini greoaie.
Triangle, dupa experienta mea, sunt mai potrivite de cuplat cu amplificatoare solid state cu excursie mare de curent la iesire ( Briston, Classe', Brinkmann ) si am dubii ca vor lucra bine cu un Electrocompaniet. Sigur, echilibrul lor tonal nu se va schimba, schimband amplificatorul (asta doar "specialistii audiofili" cred!) si, mai mult decat alte incinte, se recomanda auditii intensive inainte de a lua o hotarare de achizitionare!
E de bun simt ceea ce spui si foarte logic. Orice calcul "de prospect" am face (si presupune), totul trebuie probat fizic, la ureche.
Deasemenea, un adevar e si cel cu echilibrul tonal, eu as denumi mai degraba, caracterul de sound pe care fiecare incinta acustica il are si peste care nu trece.
..Insa realitatea e ceva mai incurcata. Acum ceva vreme ziceam si eu ca boxele sunt cele mai importante si merita alocarea celei mai mari parti din buget. Insa cu timpul am observat ca lucrurile nu stau atat de simplu si cu cat inventam mai multe "reguli si retete", cu atat realitatea pare sa-si bata mai mult joc de acestea.
Mai degraba as spune ca opinia lui
VTP vine de undeva din anii 70, perioada de aur HiFi. Atunci lucrurile stateau diferit, amplificatoarele majoritare aveau puteri socotite azi mici, boxele trebuiau sa fie cat mai eficiente si chiar erau. Pe vremea aia un amplificator de 2x60W era socotit... mare. Azi unul de 2x600W e ceva banal. Puterea mare nu mai costa atat de mult si nu mai este ceva exotic.
In opinia mea exista doua tipuri
de punct de vedere, unul HiFi si unul High-End. Acestea sunt practic incompatibile
insa nu se exclud. Un High-End trebuie sa treaca intai de cea mai inalta apreciere HiFi, altfel nu se poate insa nici nu-i ajunge, e un fel de prim test.
Dar HiFi este totusi o limita, o insuficienta.
Intr-un alt topic, din cate retin cel dedicat "audiofilului care ajunge inevitabil la vinil"
, userul
porto scrie o definitie foarte buna a ceea ce inseamna High-End (si nu HiFi !) fara probabil sa aiba intentia. Marea diferenta consta in ceea ce ne asteptam de la sunetul unei gramezi de fiare numite sistem audio.
Cum incercam sa spun ceva mai sus, in ultima vreme am vazut/auzit (cu urechile proprii, nu poze) sisteme audio in care boxele nu reprezentau nici macar o treime din pret, dimpotriva, chiar boxe puse pe amplificari de multe ori mai scumpe si care sunau High-End (sisteme unde boxele erau parca un soi de "bonus" la pret, adica mult mai ieftine ca restul). In contra exemplu am auzit si destule boxe foarte scumpe care puse pe amplificari si surse sub valoarea lor de piata, nu sunau nici macar de jumatate din cat costa! Ai fi zis ca pretul pe boxe e pus la smecherie, la misto, unii puteau spune ca boxele sunt proaste (si iata ce opinii avem aici despre Triangle Magellan! Un exemplu). Apoi respectivele boxe puse pe scule mult mai scumpe au inceput sa demonstreze ... cam de ce costa atat....
Nu toti au si ocazia.
Idem si cu sursele. E chiar foarte usor sa-ti bati joc de scule scumpe si bune.
Realitatea e mai complicata decat ...
regulile HiFi ale anilor '70. Iar cheia sta in
ceea ce dorim de la sunetul unui sistem audio.
Intr-o larga acceptiune, High-End este acel sunet care dincolo/peste calitati insemnand, timbru corect, liniaritate, dinamica, detaliu, etc,
in primul rand nu ne lasa indiferenti, in primul rand ne poate schimba chiar si dispozitia de moment, in primul rand ne poate induce iluzia muzicii vii si ne poate transmite
emotie, ceva opus indiferentei. Ca si in arta, in fond, cum putem sti care tablou e mai bun dintr-o gramada de tablouri ?! Masuram cu spectometrul de lumina? Masuram suprafata panzei ? Le analizam la microscop ? Le scanam in computer si folosim programe speciale de analiza ? .....NU! Pur si simplu in cazul tablourilor celebre, cei mai multi oameni simt emotie cand le privesc, adica simt opusul a ceea ce s-ar numi indiferentza.
Sistemul High-End e ala care chiar si in ziua cand nu ai chef, te prinde, te face sa uiti de curgerea banala a timpului, te transpune, te misca la nivel emotional, etc. Nu e numai o chestiune tehnica de punctaj sau balanta a basilor cu inaltele, sau o balanta timbrala sau numai o insiruire de detalii uimitoare.
Intr-un cuvant, High-End inseamna un echilibru perfect intre toate "componentele" sunetului (impropriu spus deoarece sunetul e o singura unitate) peste care se suprapune emotia, alungarea indiferentei de moment, trairea curgerii timpului intr-un mod dincolo de banal. Mai greu de spus in cuvinte si nu sunt convins ca am dat o definitie macar bunicica.....
Astfel, daca in trecut eram poate de aceeasi opinie (boxele reprezinta partea cea mai importanta din buget), acum nu mai sunt.
Boxa reda tot timpul variante diferite a unui caracter de sunet anume - si asta pare un adevar insa e insuficient.
In concluzie, nu cred ca se pot aplica reguli cu procentul din buget la fel de simplu ca in ....regulile HiFi ! (de exemplu, ale anilor '70).
Apropos de aceste "reguli" - o experienta....trancotara care poate "spune" multe - la un moment dat am avut ocazia sa ascult o pereche de boxe Sansui din anii 70, din acelea mari cu multe difuzoare, membrana de bas foarte mare, totul pe hartie, eficienta SPL foarte ridicata, undeva la 95...97dB (ceea ce in ziua de azi e o mare raritate). Din punct de vedere HiFi si electronist, acele boxe puteau fi amplificate cu orice, la cat SPL aveau, ajungeau vreo 5 W ca sa zgudui o camera....In realitate lucrurile nu au stat deloc asa. Combinate in stil A/B cu diverse amplificatoare, de la cele mai puternice pana la cele mai putin puternice, de la modele '70 pana la modele '80 sau chiar '90, boxele dovedeau ca se pot schimba dramatic. La inceput nu mi-au placut deloc, sunetul era zbierat din multiplele goarne si tweetere, suna ca in Gara de Nord la peron, bas nu exista deloc, etc. Incet, incet, (nu eu) am gasit un amplif potrivit, probabil ultimul pe lista daca era sa judecam dupa prospecte tehnice si... experiente audiofile. In plus, evident, contau al naibii si cablurile si unde bagam in priza, cum bagam in priza, etc, chestii pe care unii deja le stiu (ceilalti sunt rugati sa ramana calmi!
). Cert este ca diferenta intre sunetul in prima varianta (respingatoare) si ultima varianta a fost absolut incredibila. Este adevarat ca boxele au sunat tot timpul in cadrul aceleasi "familie de sound" insa in prima vaianta se auzea un HiFi zbierat si chiar obositor, in ultima si cea mai buna varianta se auzea.... High-end si nu exagerez! Culmea perversitatii (de asta spun ca totusi, cuvintele sunt insuficente si de aici fiecare pricepe ce poate, mai putin ce ar trebui; in special cei cu experienta deficitara inteleg complet pe dos), cum spuneam, culmea a fost ca atunci cand am ajuns la sunet High-End nici macar nu suna corect.... Stiu, e greu de inteles asa ceva, dar incerc in cuvinte. Ideea e ca sunetul isi pastrase "familia", tot pe inalte, tot cam "fara bas" (adica fara bubuiala de care unii sunt dependenti), etc, dar totusi, cu toata aceasta contorsionare a asazisului echilibru timbral (HiFist), boxele umpleau camera de sunet, de Muzica si transmiteau o asa emotie si o asa adancime tridimensionala, o asa "holograma" vie, incat dupa aceea, imediat, auzind diverse boxe moderne, scumpe, frumoase, mari, etc, le plangeai de mila, nu se puteau asculta.... Cum spuneam, stiu ca putini ar intelege
corect ceea ce spun (si faptul ca nu exista un clasament sau un procent la mijloc!).
...Dar in fine, ceea ce voiam sa spun (asta se poate spune in cuvinte) este ca regulile HiFi nu sunt suficiente, faptul ca acea pretinsa corectitudine nu e decat o limita ingusta si nu cuprinde adevarul, faptul ca un SPL mare nu inseamna ca exista o potrivire automata cu majoritatea amplificarilor, faptul ca de "fantoma" denumita "Matching" nu scapam niciunde si faptul ca fara ureche... nimic nu se poate obtine in acest domeniu.
Am zis intr-un post mai sus ca discutia audiofila legata de sume, buget, cifre-bani, etc, reprezinta un fel de limbaj de
conventie audiofila, nefiind in sine ceva corect ci doar o unealta de limbaj (audiofil)
utilizat intre oameni care se afla pe aceeasi lungime de unda. Iar daca este folosit de oameni care nu se afla pe aceeasi lungime de unda (a experientei, termenilor, etc) respectiva "unealta" poate induce "accidente" (de intelegere, de exprimare, etc, etc).
La ora asta nu ma mai hazardez sa spun nimic despre o reteta de buget. In general si majoritar atunci cand discutam de scule bune, bugetul este in mare echilibrat in 3 parti aproape egale, boxe, amplificare si sursa dar, totusi, nu se poate aplica o regula, o anume lege.
In cazul boxelor de top Triangle si a impricinatelor Pioneer eu unul as spune cam asa - ambele reprezinta o extrema din laterala caii de mijloc, primele trag in dreapta, celelalte trag in stanga; culmea, as spune ca nu este o conditie sa existe calea de mijloc, dimpotriva, se pare ca extremele sunt mai interesante; as mai spune ceva care precis e mai greu de inteles -
daca la Triangle trebuie sa scoti, la aceste Pioneer trebuie sa bagi (stiu ca exista persoane care inteleg perfect ce spun acum). De aceea primele se mai descurca si cu amplificari mai ieftine, cazuri rare si oricum, nu din cele care ating plafonul posibilitatilor acestor boxe, insa celelalte, Pio, nu se descurca decat pe bani grei. De aceea am si postat in cazul topicului de fatza.
Si inca ceva - totul e valabil si la cablaraie & alimentare ca si la amplificare (cu bagatul si scosul!
)
hersorin, nu m-as astepta la multe surprize placute de la Classe in combinatia cu aceste boxe. Brandul canadian are un sunet cam politicos si cam sec in opinia mea, nici macar nu mi s-a parut ca se descurca prea bine cu boxele pentru care sunt proiectate, B&W. Am ascultat combinatii de top intre Classe si B&W, rezultatul fiind chiar jalnic, adica incredibil de prost cu toate ca in alte situatii, respectivele B&W au si ele meritele lor...dar nu cu Classe, culmea !!!
Mai degraba pentru boxele tale as cauta o sursa cu cat mai multa muzicalitate (ceea ce, uite, UNISON are, si sti, mai sus chiar ai spus anumite lcururi care dovedesc nevoia acestor boxe de scule cu muzicalitate), probabil ceva care contine tuburi dar nu e o regula (muzicalitatea nu tine neaparat numai de tuburi, exista variante pe siliciu extrem de muzicale).
Iar ca amplificare, de aceea am recomandat fostele amplifuri digitale cu panta variabila de la PS Audio (puternice si "nesimtite"), as cauta ceva cu putere cat mai mare dar in acelasi timp, rezerve mari si capacitatea de a face fatza la sarcini foarte dificile. La capitolul asta, nu orice amplif puternic e capabil, dimpotriva, exista multe exemple contrare, insa in general, digitalele sunt mai zdravene. Dar astea au nevoie de surse cat mai muzicale (unde, cum am spus, desi nu e o regula, tuburile sunt cam prima optiune la sursa).
Eu in locul tau as baga ochiul si la NuForce, chiar second hand, chiar modele depasite. Dar neaparat cu sursa cantatoare si daca mergi pe varianta din doua bucati, pre cu power, cauta un preu pe tuburi si baga-l cu un digital nsimtit ca power. Dar, atentie, varianta cu preu si power e mai complicata avand in vedere cablarea si alimentarea. Nu este pentru incepatori si in opinia mea, in cazul tau, ar trebui sa ocolesti aceasta optiune.
Cat priveste UNICO DM, eu am asa ceva (imi place mult, sunt foarte multumit la ce-mi trebuie mie) dar in opinia mea, nu duce boxele tale aproape garantat, as face pariu....insa aprecierea sunetului e o chestie super subiectiva.
Si inca ceva, mare atentie la cablare! Cu digitalele e cel mai complicat, daca muncesti si ai ureche, poti scoate ceva foarte interesant desi la prima vedere, la prima combinatie (de stil HiFi gen, trantit sculele cu sarmele) poate nu va place. In general astea suna ca o drujba taietoare de sticla si creieri.
Motivul recomandarilor mele (ca familie de amplificare si sound/stil) e simplu, boxele astea sunt "halitoare" si perverse (caracterul de sound e foarte parsiv...nu are rost sa insir in cuvinte, stiu ce am auzit), plus de asta, au nevoie "de bagat" si nu "de scos" (ca la Triangle), adica trebuie sa "le trezesti" cu ceva.....Doar in mare zis....