hersorin wrote:In citiva ani vor fi dacuri extrem de bune la preturi reale .
o mare intrebare este ce inseamna un DAC bun ?! Uite, de exemplu in opinia mea este mai importanta sursa de semnal digital (de orice forma) decat decodorul numit DAC (digital analogic convertor).
In multe cazuri, cablul de semnal SPDIF este si asta mai important decat DAC-ul iar cablurile analogice de iesire precum si cablul de alimentare sunt la randul lor foarte importante daca discutam la un nivel ridicat de pretentii si calitate.
Discutiile despre DAC pe internet.....in fond
la ora asta internetul conteaza enorm (si daca e sa discutam despre viitor)..... nu stiu cum va fi cu "DAC-urile bune" si preturile "reale" insa de un lucru pot fi sigur, internetul va juca un rol esential si determinant in marketing si promovare.....defapt joaca si in prezent.
Probabil un "DAC bun" va fi acela despre care se va scrie mult pe internet ...."ca este bun". In realitate putini au ocazia sa compare,
si mai putini stiu sa compare obiectiv sau au mijloacele de a compara obiectiv niste DAC-uri (sa nu punem si gusturile la socoteala ca ametim complet!). Astfel, ceea ce "se spune" (egal cu ceea ce "se scrie" pe internet) joaca un rol determinant.
Atata vreme cat un DAC suna de atata sursa digitala cat bagi in el si de atata cablu digital folosit, sa nu mai adaug cumva si restul!, cablurile analogice si potrivirea cu amplificarea (problema impedantelor = "sfantul" matching), e foarte greu sa stim care este defapt "DAC-ul bun" (si Romanul rau
).
Si mai este o chestiune, tine de notiunea de democratie -
majoritatea se impune. Iar noi intram intr-o era din ce in ce mai democratica, defapt globalizarea pietei este si asta o forma fundamental democratica. Pietele inchise si protejate au reprezentat ceva anti-democratic si apartin din ce in ce mai mult unei lumi care dispare.
Ori cei mai multi activisti pe internet sunt oamenii saraci care nu-si permit lucruri scumpe (internetul este iarasi ceva fundamental democratic....pana nu incepe sa fie controlat cumva, chestie pe care multi politicieni occidentali si orientali o doresc, deocamdata nu o reusesc decat partial!). Ori in momentul cand majoritatii servesti iluzia clasica "
ieftin si bun", in acel moment democratia isi impune punctul de vedere. Si daca ne uitam in istorie vedem ca mai intotdeauna cantitatea a dominat calitatea.....Culmea, cu cat se sapa mai mult cu atat se observa ca avantajul speciei Homo Sapiens (ramura moderna) care s-a impus peste celalalte specii de hominizi (disparuti) a fost tocmai....cantitatea.
Mai este un aspect pe care-l observ eu - ne aflam la granita intre doua lumi audiofile. Lumea veche cu o tagma redusa numeric si in cea mai mare parte formata din batrani, oameni cu posibilitati materiale ridicate dar aflati la sfarsitul vietii si lumea noua a generatiilor tinere, in majoritate saraci dar foarte activi pe internet si practic, actori foarte activi si bine integrati in noua lume virtuala. Va dati seama cui apartine viitorul !
In timp ce prima categorie este inscrisa in scenariul de tip vechi, adica, cititul de reviste tiparite, mersul la show-room la dealer, pipaitul si ascultatul marfurilor inainte de cumparare, cea de-a doua categorie este foarte diferita, nu are nevoie de reviste tiparite (doar on-line), nu merge la dealer (prefera sa infulece o pizza in fatza PC-ului citind review-uri si opinii pe forumuri) dar mai ales,
cumpara si alege virtual, practic fara sa aiba nevoie sa pipaie si sa asculte. Asta e marea diferenta, virtualul incepe sa domine realul.
Pe timp ce trece, prima categorie dispare pe cale naturala (batranii mor) si astfel se imputineaza pe cand a doua categorie se inmulteste si incepe sa domine piata. Deja lucrul asta este oglindit de modul in care firmele producatoare isi fac publicitate (marketing). Deja aportul revistelor tiparite este din ce in ce mai mic (multe au dat faliment, restul in curand) in timp ce totul se muta pe internet.
Vedem cum care mai decare brand plateste articole pe internet pline de stele rosii si elogii (dupa care sunt citate de promotorii virtuali ca un fel de proba, dovada), vedem cum se inteteste activitatea promoterilor (sa stiti ca asta nu e o inventie romaneasca), vedem cum ceea ce "se spune" pe internet atarna din ce in ce mai greu in balanta de vanzari,
direct si indirect.
Sa luam exemplu unei piete bine-cunoscute de toti cei care citesc aici - piata de telefonie mobila. Vedem succesul fantastic al unei foste firme obscure si de mana a doua din Koreea de Sud, adica gigantul Samsung in detrimentul firmei care pana mai ieri domina piata, NOKIA. Vedem cum gigantii japonezi care pana mai ieri faceau legea, azi stau sa inchida sectoarele de baza, vedem cum o firma chineza aparuta din neant, Lenovo, se indreapta spre varful dominatiei pietelor in care activeaza in timp ce fosti giganti care pana mai ieri au creeat si dominau piata de profil, ori au disparut deja precum IBM (din anumite sectoare pe care ei le-au creeat), ori incep sa aiba probleme precum DELL.
Sa stiti ca toate astea NU se datoreaza unei competitii libere intre produse de calitate contra altor produse de calitate si tehnologie mai slaba ! NU! Aceasta situatie se datoreaza cel mai mult.....internetului. Evident, in primul rand se datoreaza unor manageri care au inteles din timp importanta marketingului si mai ales internetului, virtualului on-line care incepe din ce in ce mai mult sa semene a "constiinta" colectiva. Ca e bine sau nu, asta e cu totul alta discutie, deocamdata eu doar observ si constat.
De exemplu, la ora asta e chiar rusinos printre copiii de scoala sa ai telefon Nokia! Cine nu are Samsung sau Iphone, "nu exista", este socotit un caraghios, "retardat". Pai de unde credeti ca au ajuns copilasii astia sa gandeasca asa ?! S-au dus in magazin si au comparat Samsung cu Nokia ?! Le-au spus parintii sau profesorii ?! NU ! Totul vine din internet si curentele de opinie care se formeaza aici.
Am dat un simplu exemplu dar lucrurile astea se pot translata si in micuta lume audiofila (mondiala).
Deja la ora asta multi dealeri din Occident inchid pravaliile sau deocamdata isi muta centrul de greutate pe internet ca in timp scurt sa nu le mai renteze activitatea de show-room. Care va putea, va ramane in viata pe internet, ceilalti vor disparea cu show-room cu tot.
Lucrul asta se va petrece mai repede decat va imaginati, criza care este mai ales europeana (Europa fiind locul de unde a plecat audiofilia) va accelera acest proces de extinctie in masa a modelului de comert clasic unde dealerul invita audiofilul sa asculte, sa pipaie marfuri si sa aleaga. Pur si simplu dupa ani de criza si cadere a pietei o asemenea activitatea nu va mai fi rentabila.
Deja in Italia multi dealeri au inchis pravalia sau stau sa inchida plangandu-se (
..pe internet...exact locul de unde le vine pieirea) ca majoritatea clientilor vin in show-room numai sa asculte si sa pipaie obiectele
dupa care le cumpara direct de pe internet (unde e mai ieftin...evident, oricine stie ca e mai scump sa ti un magazin real decat unul virtual...mai ales daca exista concurenta din mediul virtual!). Sunt dealeri care se plang in Italia ca cetateni italieni prefera sa treaca granita in Elvetia sau Slovenia cumparand de la dealerii de acolo. Pai intr-o piata din ce in ce mai deschisa si din ce in ce mai bine informata logistic (tot datorita internetului), numai batranii care habar nu au sa utilizeze un PC raman clienti captivi ai modelului de comert clasic, un comert care prin natura lui a generat preturi absurde! Asa ca,
hersorin, nu stiu cata dreptate ai cu "DAC-ul bun" dar in privinta "DAC-ului ieftin" ai mare dreptate!
Vechile si noile reglementari fac sa fi chiar mai protejat in calitate de cumparator de pe internet decat in persoana la magazinul clasic. Deja in USA si Canada comertul pe internet domina aproape total si se mai observa ceva - dealerul clasic cu show-room are cea mai mare parte din clientela formata din oameni batrani. Nu e numai din cauza puterii de cumparare, sunt destui tineri care au putere de cumparare
insa pe acestia ii vei intalni cel mai mult pe internet.
De ce spun toate astea, lucruri care par cu totul alt subiect de discutie decat cel prezent, DAC-urile ?! Simplu - eu cred ca o data cu mutarea lumii audiofile complet pe internet, criteriul prin care anumite aparate vor ajunge "DAC-uri bune" si altele "proaste", va tine de imaginea virtuala pe care o vor avea (evident, pe internet). Probabil (defapt logic!) piata se va ieftini, vor avea castig mai mult ofertele ieftine (cei saraci sunt mai multi decat cei bogati iar in mediul virtual toti vor fi egali, un om = o voce) iar in felul asta produsele ieftine vor fi "protejate" de o comparatie fizica si reala de cele scumpe...pentru ca nu va mai fi fizic posibil, nu va mai exista nimeni sau doar cativa care pot lucrul asta, ori pe internet e pura democratie, cei multi ii domina pe cei putini.
Probabil cei care isi construiesc actual afacerea pe vanzarea in numar mic de aparate foarte scumpe cu adaos foarte mare, vor fi nevoiti sa se schimbe, daca nu,
vor disparea. Deja multe branduri vechi au dat faliment, urmeaza si altele in timp ce apar altele noi.
Oricum, clientela actuala pentru aparatele foarte scumpe se afla in cea mai mare parte in cadrul generatiei batrane
care in scurt timp nu va mai exista. Exista si prapastia intre generatii, copii nu urmeaza drumul parintilor cu care aproape nu au nici o comunicare reala, mai ales intr-o societate de tip occidental si americanizata.....asa cum am devenit si noi (mai mult in sensul rau).
Inca o data subliniez, nu e vorba numai de bani si putere de cumparare, este vorba despre sisteme de valori si criterii diferite, e vorba de doua lumi diferite, una noua care o inlocuieste pe cea veche! Lucrul asta se petrece cu viteza incredibila si este accelerat de criza economica.
Cine nu tine cont de aceasta realitate, va avea soarta dinozaurilor deoarece cu aceeasi repeziciune va disparea!
Iar piata este departe de a fi o concurentza dreapta si libera intre produse bune si proaste, nici vorba! Piata este ca si valoarea banilor, relativa si bazata pe mentalitatea generala si increderea generala a oamenilor, o chestie profund volatila si schimbatoare. Evolutia speciilor ne arata ca numai cine se adapteaza rapid marilor schimbari supravietuieste, iar in micuta nisha de piata audiofila Extinctia-in-masa bate la usa cu un sac plin de "cadouri" otravite, DAC, fisiere, on-line, virtual, PC-based, Ipod-dock, review on-line, forum on-line, etc, etc