Se numeste echilibru termic. Prin anii 90 am invatat cateva lucruri utile de la un electronist audiofil (....da, stiu, pare ciudat insa exista si asa ceva...adica electronist....audiofil!
) si care imi spunea mereu ceea ce-i repetase profesorul, "
In electronica temperatura este totul!".
E foarte simplu de constatat chiar si cu banale aparate de masura cum un circuit isi schimba parametrii o data cu temperatura.
Amplificatoarele audio se regleaza la BIAS dupa un anumit timp, scrie prin mai toate manualele service....sau nici nu mai scrie deoarece e un lucru stiut si prea banal.
Practic toate aparatele ajung la punctul lor optim de functionare cand se realizeaza un echilibru termic, acesta fiind mai degraba un parametru relativ deoarece echilibru termic absolut nu se poate obtine decat intr-un mediu controlat de laborator. Proiectantii isi calculeaza montajele la o temperatura a mediului de (din ceea ce stiu) 25 grade celsius. Insa chiar si intr-o camera unde exista oarecum constant 25 grade celsius radiatoarele pasive nu cedeaza mediului caldura la modul constant.
Daca va uitati la fisa condensatoarelor electrolitice o sa vedeti temperatura. Chiar si pe condensatoare vedeti scris o anume temperatura, de exemplu + 85 grade celsius sau + 105 grade celsius (notat "105C"), oarecare exemplu. Daca va uitati in fisa producatorului o sa vedeti inclusiv durata estimata in care condensatorul se mentine in parametrii acceptabili, durata data in numar de ore de functionare la tensiunea nominala
si o anume temperatura (a mediului). Ei bine, care a citit aceste fise de date a observat cat de mult conteaza temperatura, practic un condensator poate sa-si dubleze viata sau sa si-o injumatateasca functie de temperatura la care lucreaza. De aceea in realitate condensatorii (de calitate.....care din pacate sunt rari in zilele noastre) rezista mult peste fisa tehnica care e intocmita de producatorul (japonez cinstit) la conditiile cele mai rele, adica cea mai slaba unitate condensator de pe linia de productie si cele mai rele conditii de lucru inaintea punctului de crapare. Ori piesele oricat de bine ar fi produse de linie, nu ies chiar la fel.
Evident, pe langa durata de viata functie de temperatura intervin si parametrii functie de temperatura.
Si ca sa revin la modul de discutie haudiofil, aparatele audio cu cat sunt mai de calitate, cu atat sunt percepute mai bine la ureche cum variaza functie de echilibrul termic. Chestie defapt banala. Alea proaste, adica trancotele sinistre nu sunt percepute la ureche cu incalzirea chiar daca variaza si ele, insa variatiile sunt ascunse de distorsiunile masive.
Si mai este o chestie, punctul termic depinde de proiectare. Aparatele care au un punct termic jos dar piese de calitate cu punct termic ridicat ajung in mai mult timp la echilibrul termic. De aceea sunt aparate care trebuiesc tinute chiar si 24 de ore in curent ca sa "cante" la potential (cum ne zice urechea haudiofila).
Mai e si problema 'batraneturilor", trancotele vintage bune dar care au nevoie de multe ore de luat curent ca sa cante in mintile lor. E firesc, dupa o anume vreme condensatoarele sunt imbatranite, lipiturile, cablajul, contactele, toate astea reactioneaza la temperatura, caldura fiind favorizanta in cazul contactelor.
Si evident, asa cum am spus mai sus, cu cat aparatul lucreaza mai cald, cu atat viata lui e mai scurta. Dar asa cum am zis acum, orice aparat "canta" in mintile lui abia atunci cand ajunge la echilibrul termic optim, adica dupa un anume timp. Din experienta nu am auzit lampas bun pe care sa-l pot judeca inainte de vreo 40 minute (minim, desi unele suna perfect abia dupa 2 ore) si defapt nici in cazul solid state situatia nu e mai roza, tot cam atat minim desi exista amplifuri care canta abia dupa o zi de stat in curent. Ba chiar as spune, e o falsa idee ca lampasele se activeaza mai greu, defapt solid state se activeaza si mai greu tocmai pentru ca lucreaza la un punct termic mai coborat decat lampasele. Diferenta este ca un lampas face foarte urat cand e rece (moment in care nici nu merita masurat, nici ascultat) in timp ce la solid state diferentele sunt mai mici intre rece si stabilizat termic.
Alta problema - sculele care au telecomanda trebuie sa aiba ori sursa principala activa tot timpul, ori o sursa secundara micuta, speciala pentru asa ceva. In general la sculele cu consum mic, gen cdplayer, ramane sursa generala activa sau numai o parte din ea tocmai ca sa poata fi aprins aparatul din telecomanda. Unele playere mai smechere si mai haudiofile tin si filamentul de la lampi aprins chiar daca aparatul este in standby pe motiv sa le aiba pregatite, sa nu i se ofileasca prea tare haudiofilului urechea cand apasa pe power si este nerabdator sa-si asculte maneaua.
In concluzie, trebuie sa impacam capra cu varza. Daca ti trancota fara curent o protejezi ca longevitate insa nici impulsurile de pornire (tranzitiile) nu sunt bune ...cum nu sunt bune nici caderile de la ENEL daca-l lasi in curent. Dezavantaj este la pornire cand suna ca porcul cu orele si in unele cazuri te bucuri abia a doua zi. Daca insa o ti in curent va avea un regim constant si asta e un lucru bun dar isi va consuma din viata (e vorba mai ales de condesatoare insa la aparatele calde intervin si alte "oboseli"). Un alt dezavantaj ar fi actiunea caldurii asupra unui cablaj chinezofil prost facut de niste chinezoi prosti si evident, in cazurile speciale, filamentele la tuburi. Cand ma refer la cablaje ma gandesc la un lucru, caldura grabeste coroziunea. Daca mai sunt si cablaje multistrat si apar probleme, ai pus-o! Evident, ma pot referi chiar si la lipituri, chinezii au inventat lipitura de rahat (sunt uimit cum exista aparate japoneze de peste 40 de ani cu lipituri inca bune si aparate chineze de 1 an cu lipituri "reci"!). Dar evident, conteaza si mediul, umed sau uscat.
Una peste alta, oricum o dam nu-i bine!
Insa nimic nu este vesnic, sa ne bucuram atat cat avem ocazia!