hondaru si
remoteviewer1 m-au scutit pe mine s-o lungesc, sfaturile lor sunt de baza!
Insa,
lordu73 wrote:Si s-ar putea ca in cazul expus mai sus asta sa fie explicatia, impedanta boxei coboara prea jos si acolo nu se descurca decit amplificatoarele nesimtite ca putere, sau poate clasa A.
lordu73 wrote:Chiar nu vrem sa stim daca si eventual de ce o boxa de 4 Ohm e mai greu de amplificat decit una de 8Ohm ?
lordu73 wrote:dar incerc in acelas timp sa gasesc o explicatie, ca asa face omul, incearca sa inteleaga.
Nu vei gasi nici o explicatie. Cand iti vei da seama de treaba asta va fi prea tarziu pentru tine, bani vor fi dati si te vei alege cu o adunatura de aparate si boxe din care nu iese nimic pe masura pretentiilor unui pasionat audiofil.
Observ, repeti aceeasi greseala, tot ii dai inainte cu clasa A.
Nu are nimic de aface clasa de functionare cu fenomenul denumit popular si atehnic, "
duce" sau "
nu duce" boxele.
Exista boxe dificile (filtre pasive complicate, difuzoare cu SPL redus) care sunt "duse" de amplificari in clasa AB si alte amplificari in clasa A se ineaca cu ele, adica nu le duc. Sau invers.
Sunt amplificatoare de 50W care furnizeaza putini amperi pe iesire dar care "duc" boxe dificile, complicate, horror pentru alte amplificari mult mai puternice care nu le duc! Am intalnit zeci sau sute de cazuri ciudate de "matching" inexplicabil! Acelasi amplificator de sa zicem 50W care duce boxele A, poate sa nu duca boxele B care, culmea, B sunt mai usor de dus! Am intalnit amplificatoare tip "aparat de sudura" cu capabilitate foarte mare de curent pe iesire si care se inecau pe anumite boxe! Care se potriveau mai bine cu amplificatoare mai mici!
Si nimic din toate astea NU se poate explica prin impedanta incintelor acustice!
Toate incintele acustice au impedanta variabila, nici o boxa de 8 ohmi nu are fix 8 ohmi in toata banda, majoritatea variaza, unele foarte mult. Exista boxe date la 8 ohmi care au coborari la 3 ohmi si boxe de 4 ohmi care coboara la 3,7 ohmi. Oricum, aceste masuratori (statice) nu spun NIMIC despre posibilitatea de potrivire! Cei mai mari specialisti ai lumii asteia daca iau masuratorile de orice fel la niste boxe si masuratorile de orice fel la amplificare NU pot spune cu certitudine ca se potrivesc (la ureche.... pentru ca toate se adreseaza in final judecatii urechii!). Unii cu mare experienta pot spune numai daca eventual sunt sanse mai mari sau mai mici de potriveala insa nu foloseste la nimic, ca sa afli trebuie sa le legi fizic
si sa le asculti!
Cu cat auzi si pipai mai multe, cu atat iti vei da seama cat de ridicol este sa judeci, alegi, imperechezi scule audio si boxe pe criterii de prospect, masuratori, scheme! Cei care cred asta sunt ori incepatori complet afoni, ori electronisti trancotari care nu au vazut, pipait, mirosit nimic de calitate autentica la viata lor si isi petrec timpul intre gramezi de trancote puse alandala. De aceea un audiofil cu experienta nu va intreba niciodata de datele tehnice ale sculelor si boxelor decat pentru o eventuala orientare generala. Pur si simplu NU conteaza! Cu cat vei avea si auzi mai multe cu atat iti vei da seama cat de ridicole sunt cautarile si presupunerile tale in acest moment! Si nu cred ca m-am exprimat suficient de exact, realitatea fiind totusi simpla, le iei, le asculti, le combini, compari si in final incepi sa te luminezi.
Ba dimpotriva, cautarile astea pe criterii de impedante si prospecte sunt profund nocive. Pentru ca deturneaza sensul real. In felul asta iti reduci singur sansa sa gasesti ceva potrivit ajungand asa cum bine ti-au spus si sugerat cei doi colegi de forum mai sus.
Eu am vazut si auzit cateodata combinatii care sfidau bunul simt tehnic! De aceea ma oripilez cum te citesc despre obsesia asta cu clasa A (pe care sigur ti-a bagat-o careva in cap) si impedante! Crede-ma, prospectul ala de la amplificatorul tau este hartie igienica! Nu spune NIMIC despre realitate! Ba si mai rau, exista trancote, de exemplu SONY care au prospecte mai bune, care au chiar si constructie mai minunata decat acel amplificator Accu insa pune-le unul langa altul si asculta-le! Atunci vei ramane cu gura cascata!
PS -
CC_TM, ca o paranteza, eu prin anii 80 si inceput 90 credeam ca un damping factor mare este sfant, cu cat mai mare cu atat mai bun e sunetu'! (gandire pur trancotara
) Mi-au trebuit ani si ani sa-mi dau seama ca nu dau doi bani pe factorul damping! Am ascultat amplificatoare cu 50 care sunau de mi se muia inima si altele cu 1000 care sunau ca drujba la taiat sina de cale ferata! Si legat de impedanta, eu prefer intotdeaun 4 ohmi inainte de 8 ohmi (deoarece asa pot avea puterea maxima) desi tot prin vremurile de demult umbla legenda populara ca boxele de 8 ohmi suna....mai fin, mai bine!
E de rasul curcilor, evident o aberatie!
Iar in ce priveste capabilitatea de curent (amperi pe iesire) iarasi e o gogorita, am intalnit amplifuri cu jumatate din amperii altora si care se jucau cu anumite boxe. Aceleasi boxe puse pe amplificatoare cu dublu curent, mureau, se sufocau, cantau a galena! Ca sa nu mai spun ca in toata povestea si cu cat urcam in calitate, cablurile de boxe si curent sunt incredibil de importante, pur si simplu sunt situatii in care un cablu de curent poate face diferenta de la "
a nu duce" la "
a duce"! Lucrurile in realitate stau foarte, foarte diferit de teorie si pe forumuri citesc aberatii sinistre promovate virulent de indivizi care habar nu au cum suna niste scule audio macar decente!
Problema (asa cum observam) este cu diversi ingineri care
nu stiu ca nu stiu. In general la breasla inginerilor apar aceste probleme cu "socoteala". De aceea cei mai multi trancotari aprigi sunt din breasla electronistilor. Unii pornesc si "jihad" precum berbecul care a vazut peretele de piatra si in loc sa-l ocoleasca isi rupe coarnele in zid.