comanr wrote:daca in analogic exista diferente intre cabluri, intre lungimi de cabluri, in transmisia digitala teoretic nu trebuie sa existe sau diferentele sant mult mai greu de sesizat de catre om, fie ca mergi pe optic sau coaxial sau xlr, opticul ar fi ceea ce trebuie din punctul meu de vedere pentru ca se elimina contactul electric
tampenie mai mare rar am citit pe un forum audiofil vreodata! E ca si cum un puber de 11 ani tine prelegeri despre sex pe un forum cu specific porno.
Cablul digital (SPDIF, AES/EBU) conteaza nu putin, ci enorm! Ca e din cauza jitterului, fara indoiala, dar pe mine unul nu ma intereseaza din cauza cui este din moment ce se aud diferente atat de mari si porcesti intre cablurile digitale! Treaba altora sa-i intereseze cauza tehnica si fizica, insa nu cred ca vreodata cineva a reusit sa gaseasca/fabrice cel mai bun cablu digital doar pe baza de masuratori si teorie. Trebuie pur si simplu ascultat.
Si eu unul nu mai cred de mult in "jitter-free". Ori jitterul e numai o parte a adevarului (si tind sa cred asta), ori nu este inteles pe deplin. De aceea multe DAC-uri nu performeaza la ureche desi pe hartie au un jitter foarte mic. Este evident, cauzele sunt mai multe, dincolo de partea digitala mai e si partea analogica. Dar asta e alta discutie.
Chiar cu ani in urma cand eram semi-trancotar si ascultam din niste basini de boxe si scule de care azi as rade cu pofta, am auzit diferente chiar enorme intre cabluri diferite SPDIF coaxiale. Nici nu vreau sa ma refer la cablurile optice, sunt efectiv handicapate, niciodata un optic nu va egala un coaxial. Dar un optic bun poate depasi un coaxial prost. Si mai conteaza si calitatea receptorului optic. Oricum, neinteresant din moment ce calitatea maxima se obtine pe coaxial si nu pe optic.
Am avut si am AES/EBU. Teoria spune ca e mai bun, realitatea e alta, nu intotdeauna e mai bun (la ureche.... ma incapatanez sa spun ca asta conteaza! Urechea, altfel sunetul ce valoare ar mai avea?! In sinusoide perfecte pe osciloscop?! Cui i-ar folosi?!). Si sunt diferente notabile si intre diverse AES/EBU si nu tine numai de lungime.
Apropos, la digital lungimea chiar conteaza. Cu cat e mai lung, cu atat mai mari probleme sunt. Dar asta e numai un aspect, nu e totul. Cabluri de 2 m se pot auzi dramatic mai bine ca altele de 30cm. Pur si simplu in timp mi-am dat seama ca un cablu digital se alege la ureche si prin comparatie cu altele. Adica trebuie ales prin experiment de auditie (cu urechea), nu altfel. Unele sunt teoretic mai bune ca date tehnice, dar se dovedesc clar inferioare altora in auditie. Asa ca urechea face ultima judecata.
Altfel, daca am alege de pe net numai din citit, de acord, ar trebui alese alea cu date tehnice mai bune. Dar la urma verdictul il da numai urechea.
Si apropos de subiect. Defapt cablul digital e cel cu influenta cea mai mare in sunet din toate speciile de cabluri ever.
Locul 2 l-as pune pentru cablul analogic PHONO, cel de la care primii oameni ...audiofili
si-au dat seama undeva dupa 1945 de influenta cablului in sunet.
Abia locul 3 e pentru cablul de curent (de alimentare). Si apoi restul.
Si inca ceva, cablurile la care lungimea e o problema si conteaza, sunt cele digitale si cele de boxe. Desi realitatea este ca lungimea conteaza la toate, insa cele doua sunt cele mai afectate de lungime, digitalul si sarma intre amplif si difuzoare. Peste unele lungimi nu se poate trece.... sau se trece cu pierderi audibile chiar si de unii mai tari de auz.
Mai scurt, teoretic e mai bun. Realitatea e un pic mai complicata deoarece constructia cablului e cea mai importanta.