Re: LUXMAN 550 AX
Posted: 01 Feb 2015, 18:02
Citind cele descrise de mike1976, dintr-o curiozitate usor de inteles (ca fost detinator de Luxman si Harbeth) am fost tentat, la prima vedere, sa pun aprecierile negative la adresa Harbeth-urilor C7 ES3 pe seama lipsei de experienta si urechii inca needucate suficient (cum el insusi recunostea). Needucarea urechii cu sunetul unui sistem de calitate duce in multe cazuri (asa cum am constatat in diverse ocazii, inclusiv in ce ma priveste) sa ti se para ca un sunet nenatural, “colorat”, accentuat pe anumite plaje de frecvente (in special inalte sau joase) este mult mai “atractiv” decat sunetul natural (desigur cu limitarile fizice si tehnice impuse de mijloacele audio de redare si spatiului de auditie, ce nu pot niciodata ajunge la perfectiunea auditiei din salile de concerte). Sunetul natural, precum mancarea fara sare, poate parea initial fara gust, desi, cu timpul, iti dai seama cat ai pierdut folosind sarea si piperul. Cunoscand destul de bine bine sunetul Spendor cat si cel Harbeth, aprecierile negative ale lui mike1976 m-au contrariat initial. In special cele legate de redarea vocii si a mediilor in general. Eu, cand am trecut de la Spendor S8E (model care este net superior lui 3E) direct la Harbeth SHL5, mi s-a parut ca pana atunci uitasem sa mai ascult muzica, atat de mare a fost diferenta. Iar mediile sunt punctul forte al acestor Harbeh-uri, difuzorul de medii-bas, acel RADIAL home-made, fiind principalul “vinovat” pentru sunetul extrem de muzical si natural (care m-a "izbit" de la prima auditie si m-a impresionat in continuare multi ani).
Trecand peste prima reactie si acordand “prezumtia de nevinovatie” lui mike1976, mi-am amintit ca un alt forumist, acum cativa ani, fost detinator de Harbeth C7 ES3, avea unele remarci negative asemanatoare (ceva gen sunet de cutie) si alte nemultumiri care l-au facut sa vanda boxele la scurt timp dupa ce le-a cumparat.
Nefiind deci o parere singulara, se pare ca exista un “sambure” de adevar si in ceea ce afirma mike1976. Nu am ascultat modelul C7 ES3, insa, avand in vedere faptul ca sunt concepute de acelasi designer si cunoscand putin conceptia acestuia despre constructia boxelor (din paginile forumului producatorului) realizez faptul ca diferentele dintre cele doua modele, C7 si SHL5, nu pot fi atat de mari, incat unele sa sune prost si altele bine. Cauza este in mod sigur alta, si, analizand “simptomele” descrise de mike1976, aceasta consta in mare parte, dupa parerea mea, in puterea relativ redusa a amplificatorului 550 AX (2x20W) de a conduce boxele. Desi, am citit si eu, pe site-ul producatorului se spune ca aceste boxe sunt usor de condus in ciuda sensibilitatii reduse (86 db), in realitate lucrurile nu sunt chiar asa. Pentru a le pune in valoare, la adevaratul potential, se pare ca este nevoie de amplificatoare “vanoase”, gen acel Luxman solid-state L505 pe care l-am avut si eu. Mai mult, integratele in clasa A de la Luxman se pare ca au unele probleme in a duce boxele mai pretentioase, indiferent ca este vorba de modelul 550 sau 590 (2x30W). Pe acesta din urma am avut ocazia sa-l ascult cu niste Triangle Genese Lyrr, pe care pur si simplu nu era in stare sa le faca sa cante cum trebuie. In comparatie, integratul L505 (2x100W) s-a comportat mult mai bine cu respectivele boxe. Desi mult mai mici, Harbeth SHL5 si, probabil C7 ES3 (poate chiar mai abitir!) sunt niste boxe pretentioase cu amplificarea, marele semn de intrebare fiind, repet, sensibilitatea scazuta de 86 db. Astfel ca, nu e de mirare, niste boxe ca Triangle Naia, cu o sensibilitate de 93 db s-au putut dovedi o sarcina mult mai usoara si placuta pentru Luxmanul L550.
Trebuie sa subliniez faptul ca, in principiu, nu dau doi bani pe specificatiile tehnice, fiindca am ajuns la concluzia ca “tainele” audiofiliei sunt mult mai greu de patruns si explicat decat prin niste simple cifre (indiferent cat de exacte si ingineresti sunt), de cele mai multe ori explicatiile potrivirilor si nepotrivirilor intre componente, explicatiile pentru obtinerea unui sunet bun sau prost, neavand nici o legatura cu fisele tehnice ale aparatelor. Magia sunetului se obtine doar cu urechea, insa dupa multa experienta (a se citi educatie) si timp.
In cazul de fata totusi, cunoscand foarte bine ce pot boxele Harbeth, mi s-a parut util sa cautam niste explicatii si de natura tehnica. Probabil ca a fost un test “ratat” al lui mike1976, ceea ce nu trebuie sa-l faca neaparat atat de categoric in exprimarea parerilor. Nici nu stie ce pierde!
Eu, recunosc, raman in continuare fan Harbeth, si, daca voi avea ocazia (sper, in viitorul nu prea indepartat) as cumpara orice model de la “loteria” Harbeth, bani sa fie. Nu mi-as face deloc griji ca nu as gasi cu ce sa le imperechez intru “magia sunetului”!
Trecand peste prima reactie si acordand “prezumtia de nevinovatie” lui mike1976, mi-am amintit ca un alt forumist, acum cativa ani, fost detinator de Harbeth C7 ES3, avea unele remarci negative asemanatoare (ceva gen sunet de cutie) si alte nemultumiri care l-au facut sa vanda boxele la scurt timp dupa ce le-a cumparat.
Nefiind deci o parere singulara, se pare ca exista un “sambure” de adevar si in ceea ce afirma mike1976. Nu am ascultat modelul C7 ES3, insa, avand in vedere faptul ca sunt concepute de acelasi designer si cunoscand putin conceptia acestuia despre constructia boxelor (din paginile forumului producatorului) realizez faptul ca diferentele dintre cele doua modele, C7 si SHL5, nu pot fi atat de mari, incat unele sa sune prost si altele bine. Cauza este in mod sigur alta, si, analizand “simptomele” descrise de mike1976, aceasta consta in mare parte, dupa parerea mea, in puterea relativ redusa a amplificatorului 550 AX (2x20W) de a conduce boxele. Desi, am citit si eu, pe site-ul producatorului se spune ca aceste boxe sunt usor de condus in ciuda sensibilitatii reduse (86 db), in realitate lucrurile nu sunt chiar asa. Pentru a le pune in valoare, la adevaratul potential, se pare ca este nevoie de amplificatoare “vanoase”, gen acel Luxman solid-state L505 pe care l-am avut si eu. Mai mult, integratele in clasa A de la Luxman se pare ca au unele probleme in a duce boxele mai pretentioase, indiferent ca este vorba de modelul 550 sau 590 (2x30W). Pe acesta din urma am avut ocazia sa-l ascult cu niste Triangle Genese Lyrr, pe care pur si simplu nu era in stare sa le faca sa cante cum trebuie. In comparatie, integratul L505 (2x100W) s-a comportat mult mai bine cu respectivele boxe. Desi mult mai mici, Harbeth SHL5 si, probabil C7 ES3 (poate chiar mai abitir!) sunt niste boxe pretentioase cu amplificarea, marele semn de intrebare fiind, repet, sensibilitatea scazuta de 86 db. Astfel ca, nu e de mirare, niste boxe ca Triangle Naia, cu o sensibilitate de 93 db s-au putut dovedi o sarcina mult mai usoara si placuta pentru Luxmanul L550.
Trebuie sa subliniez faptul ca, in principiu, nu dau doi bani pe specificatiile tehnice, fiindca am ajuns la concluzia ca “tainele” audiofiliei sunt mult mai greu de patruns si explicat decat prin niste simple cifre (indiferent cat de exacte si ingineresti sunt), de cele mai multe ori explicatiile potrivirilor si nepotrivirilor intre componente, explicatiile pentru obtinerea unui sunet bun sau prost, neavand nici o legatura cu fisele tehnice ale aparatelor. Magia sunetului se obtine doar cu urechea, insa dupa multa experienta (a se citi educatie) si timp.
In cazul de fata totusi, cunoscand foarte bine ce pot boxele Harbeth, mi s-a parut util sa cautam niste explicatii si de natura tehnica. Probabil ca a fost un test “ratat” al lui mike1976, ceea ce nu trebuie sa-l faca neaparat atat de categoric in exprimarea parerilor. Nici nu stie ce pierde!
Eu, recunosc, raman in continuare fan Harbeth, si, daca voi avea ocazia (sper, in viitorul nu prea indepartat) as cumpara orice model de la “loteria” Harbeth, bani sa fie. Nu mi-as face deloc griji ca nu as gasi cu ce sa le imperechez intru “magia sunetului”!