"
ascultatorul", exista o rubrica de prezentare (de dat buna ziua). Poate o descoperi singur.
vidax, teoria asta cu basul reflex nu este din
in viata reala. Evident, este o credinta care bantuie cum ca BR-ul suna basit. Numai cateodata adevarat dar fara sa fie o regula.
Am ascultat jdemii de chestii bubuitoare si cu gaura si fara gaura si de alte feluri exotice. Dupa un numar mi-am dat seama ca orice sistem (cu sau fara gaura sau de alta natura sistemica) poate suna bine sau prost si nu depinde de treaba asta (de principiu), depinde de cu totul alte cauze.
Cele mai bune subwoofere auzite de mine vreodata au bass reflex, culmea! Tot culmea, am avut de toate felurile, si fara gaura si cu gaura. Si nu asta conta in primul rand ci alte aspecte.
O mare problema este potrivirea subului cu boxele. Chestia asta se afla experimental. Oricat am teoretiza dinainte.
Cea mai mare problema este camera/acustica spatiului. Basul are lungime de unda foarte mare si e normal sa faca probleme. De fiecare data cand am cautat (evident, la ureche) in diverse spatii locuri pentru subwoofer am gasit cele mai neasteptate pozitii, unele sfidand "logica" (daca exista asa ceva). Si de cele mai multe ori basul cel mai bun era prin vecini sau in alte camere
Pe de alta parte depinde si de gusturi sau muzica ascultata.
VTP-urile se pot completa mai usor (cred eu) si mai (sa zic asa...) bine cu subwoofere (active). Mai ales daca chinezul lampofil nu are bas de la "mama natura chineza" deoarece astia sunt deficitari la facutul trafurilor de iesire (pe bani putini. Dar sa nu fim rai, sa nu uitam pretul mic! Nu degeaba altele costa mult). Sper ca toata lumea stie o chestie, traful de iesire la amplifurile pe tuburi conteaza cel mai mult la bas, acolo e prima pierdere.
Insa boxele conventionale si mai ales cele mari, complete (floorstand), se completeaza mai nasol. Pentru boxele Monitor Audio Silver RX6 va fi mult mai dificila completarea (daca avem urechi pretentioase si facem distinctia intre muzica si bubuiala - dar inca o data precizez, depinde ce gen muzical ascultam!).
Marea problema este intarzierea/faza. Nu avem cum scapa de aceste fenomene nedorite insa in haosul acustic exista un fel de echilibru intre cele rele si cele bune, asa ca nu stim rezultatul pana nu incercam/ascultam.
Metoda lui
vidax este din punct de vedere teoretic buna, sursa de bubuiala se afla langa fiecare boxa si astfel avem mai putin de furca cu faza. Insa nu e o regula deoarece are si un neajuns, avem doua surse (de probleme) in loc de una. Intotdeauna e o balanta de castiguri si pierderi, depinde ce urmarim la rezultat.
Asa ca, eu unul nu as imparti suburile in cele cu sau fara gaura. Mai degraba m-as orienta catre cele cu diametru la difuzor mai mare decat boxele floorstand pe care as vrea sa le completez. Trebuie ca subul in mod real sa emita frecvente mai joase decat boxele completate. Chestia asta e de obicei camuflata cu date tehnice scrise pe hartie si mai simplu tinem cont ca un difuzor mai mare are mai multe sanse sa emita mai jos. Evident, si amplificarea subului conteaza, cu cat mai mare, cu atat mai bine dar nu e o regula deoarece conteaza calitatea si SPL-ului difului.
Si din pacate mai exista un aspect, pretul! Ieftin si bun este o iluzie. Nu degeaba unele suburi costa mult.
Si mai conteaza la ce s-a gandit producatorul (proiectantul) cand a facut subul. Putine sunt facute pentru muzica stereo, majoritatea sunt facute sa bubuie intr-un sistem surround.
Parerea mea, intr-o camera relativ normala/mica nu as completa boxele mentionate cu subwoofer (cred ca ar rezulta o simpla bubuiala obositoare). Daca ar fi fost bookshelf, da, m-as fi gandit la asta.
Mai degraba as folosi banii sa schimb boxele cu unele mai bune sau chiar sa gasesc o amplificare care sa "le duca" mai bine (lucru care ar imbunatati basul). Suburile sunt foarte dificil de integrat in acustica unor camere mici si medii.