Probabil momolo se referea la partea de arbitrare car-audio ce se face in competitiile de profil organizate de European Mobile Media Association.
Sunt competitii pentru sisteme car-audio-multimedia unde exista mai multe sectiuni si mai multe categorii , cea mai interesanta fiind Sound Quality.
Exista o metodologie elaborata bine pusa la punct ce a evoluat in decursul anilor.Metodologia aceasta permite evaluarea concreta sistematica a unor parametrii ce definesc calitatea sunetului fara a avea pretentia ca este modul absolut de apreciere sau ca poate cuprinde toti parametrii ce definesc sunetul.
Se incearca astfel creerea unui sistem de evaluare unitar care sa acopere diversele carateristici diverse ale sunetului in scopul cuantificarii nivelului calitativ total.
Scopul acestei metode de evaluare este definirea si diferentierea calitatii sunetului prezentat de competitori.Se poate compara si diferentia folosind acelasi sistem de evaluare, competitorii fiind punctati la fiecare categorie prevazuta in regulament.
Regulamentul care il atasez este disponibil pentru competitori pentru a cunoaste exact cum se evalueaza performanta acustica.
Pentru cine este interesat in detaliu poate citi de la capitolul 1.2 ce si cum se puncteaza.
Pe scurt fara sa intru in detalii se evalueaza stageul cu pozitionarea tridimensionala ,ambianta, focusul apoi precizia timbrelor, balansul spectral
(si la diverese nivele) si chiar placerea ascultarii.Vad ca nu merge sa atasez PDF... se poate gasi regulamentul pe :
http://www.emmanet.com/EMMAnew/menue.htm la sectiunea Rulez.
Acum cel mai important lucru este faptul ca in aceasta evaluare se foloseste numai un material audio pe diverse suporturi(in functie de categorie), special creeat pentru asta, nu discuri audiofile care suna grozav.Acest material a fost produs in conditii exceptionale tocmai pentru a avea o referinta pentru determinarea cu precizie a fiecarui parametru ce trebuie analizat.
Avand acest material audio si un regulament clar se poate obtine o evaluare macar relativa a sistemelor de sunet.
Spun relativa deoarece intotdeauna trebuie sa existe un sistem de referinta iar in competitii conteaza in principal diferentierea si ierarhizarea competitorilor nu neaparat evaluarea absoluta.
Si ca sa nu uit, evaluarea sau autoevaluarea o poate face orice participant, cunoscand materialul audio si regulamentul insa aprecierea o fac arbitrii care cunosc in detaliu ce si cum sa urmareasca din punct de vedere acustic.Analiza pas cu pas a fiecarui parametru definit in regulament asigura o apreciere complexa si precisa.Dupa jurizare competitorul este informat asupra concluziilor despre sistemul de sunet si poate primi indicatii despre ce este bine si ce nu.
Sistemul acesta nu asigura o evaluare absoluta a calitatii sunetului insa poate creea o baza de evaluare ce poate asigura un sistem unitar pentru a compara diverse sisteme audio.Definind si sistematizand diversi parametrii ai sunetului se poate obtine un instrument de evaluare obiectiva.
Totusi din experienta un sistem audio care puncteaza substantial la toti parametrii definiti de acest regulament suna absolut grozav, iar ca dovada sistemele castigatoare in competitiile EMMA au spulberat competitorii americani in o alta competitie (IASCA), competitie ce foloseste alt regulament de evaluare.Asta arata ca sistemul acesta poate asigura o determinare destul de precisa a calitatii sunetului.
Legat acum la ce foloseste aceasta evaluare sau jurizare, daca ar fi sa folosesc termenii tehnici?
In concurs este clar pentru a diferentia concurenti dar scopul principal este imbunatatirea si evolutia sistemului.
Se poate astfel determina ce nu este grozav unde se mai poate imbunatati si foarte important se poate face foarte usor o comparatie punctuala pe parametrii in cazul unei modificari sau upgrade.
Astfel se poate determina usor daca schimbarea este in bine sau in rau.