Amplificare cu sau fără corecții de ton

Analogic, digital, sisteme audio, casti, revelatii si review-uri
Post Reply
Moromete
Posts: 32
Joined: 22 Nov 2022, 18:07

Amplificare cu sau fără corecții de ton

Post by Moromete »

Doresc să vă prezint o constatare personală. Am, încă, un amplificator destul de slab, un Onkyo A 8620 cu boxe ITT ekslusiv 100, din anii 70. Dar, am observat ceva. Dacă sursa este bine masterizata, vinil sau cd, cel mai bine se aude fără corecții de ton, pe Source direct. Chiar și unele casete se aud mai bine așa. Dacă sursa este mai slabă merg și ceva corecții dar maxim +2 la înalte și -/+2 la bass. Sunt eu cu capul sau cu urechile? Sper că nu am postat o inepție.

User avatar
_BGD_
Posts: 415
Joined: 09 Oct 2018, 13:56
Location: Bucuresti

Re: Amplificare cu sau fără corecții de ton

Post by _BGD_ »

Consider ca 75% tine de gusturi.
10% de amplificare
10% potrivire intre statie si boxe.
5% de masterizare

vjvarta
Posts: 145
Joined: 12 May 2015, 10:29

Re: Amplificare cu sau fără corecții de ton

Post by vjvarta »

Corectiile de ton sunt bune in caz ca vrei sa mai scazi din bass sau inalte. Daca e vorba de adaugare, parerea mea e ca se strica sunetul.
Cand adaugi bass sau inalte ti se modifica si vocea cu mediile.
Personal nu am intalnit amplificator cu corectii de ton la care aceastea sa actioneze doar acolo unde trebuie.

Pana anul acesta am avut doar amp-uri cu control de ton si am vrut sa incerc unul fara. Asa ca mi-am cumparat un Rotel RA-820 BX3 si pot sa va spun ca e cu totul altceva. Sunetul este unul neutru ,mult mai curat, mai transparent , totul este foarte echilibrat.
Frecventele sunt foarte bine separate intre ele, bass-ul nu se amesteca cu mediile ca la majoritatea amp-urilor si niciodata nu am simtit nevoia sa mai adaug sau sa scad inalte sau bass indiferent de muzica, inregistrare sau sursa. Si cel mai important e ca suna foarte bine pe orice.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15651
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Amplificare cu sau fără corecții de ton

Post by momolo »

Important (pentru o intelegere adevarata) e sa aveti cu ce compara dar si ocazia sa ascultati chestii de top, bune cu adevarat in sens audiofil.
La randul meu am fost trancotar (chiar unul clasic si inrait), pana prin anii 90 nu concepeam sa ascult amplif fara corectiile de ton date in plus, ba chiar o data bagam EQ in V, corectii in +, dar si Loudness. Pe atunci cunosteam un tip care era audiofil (nu stiam ce inseamna si nu-mi bateam capul, mi-am dat seama ulterior ce inseamna "audiofil") A venit omul o data pe la mine ca sa-mi aduca ceva (probabil cumparasem ceva de la el, poate o placa, nu tin minte) si m-a prins cu instalatia aia cu EQ, corectii, Loudness. El era un tip care cunostea la oameni, fusese plecat pe "dincolo" etc, asa ca nu mi-a zis direct din prima, doar asa incet, incet sa ma faca sa inteleg ca la mine era un dezastru fabulos. Probabil (sigur) a fost efectiv ingrozit. In timpul asta eu eram mandru si ii demonstram ce super sistem am si cum imi flutura cracii la blugi si cum zangane usa de la intrare de la BUM-BUM-ul ala bashit si prelung ca un butoi de varza gol batut cu facaletzul! Dar omul a reusit cumva ceva, sa imi bage o oarecare indoiala ca poate, poate, nu e totul perfect si nici minunat. Dar nu m-am schimbat atunci. Declicul s-a produs dupa o vreme cand facusem o renovare de spatiu si am pus inapoi instalatia super trancotara cat si un amplificator QUAD imprumutat de la un prieten. Atunci nu-mi ajungeau sarmele "de veioza" pe care le aveam. Nu-mi puneam problema pe vremea aia la sarme. Important era sa faca contact (sa nu fie coclite) si sa ajunga la metraj. Ei bine... nu ajungeau la metraj asa ca am rascolit prin debara si am gasit niste sarme de reseu "made in UK" cumparate de prin talciok (ca eu sunt adunator, pretul era bun si erau groase, am zis, fac eu ceva cu ele vreodata!) Le-am pus, tin minte era noapte..... si mi-a cazut falca! Suna..... MAI BINE! Mai, sa nu cred! Am pus si veiozele sa compar si treaba era CLARA, nu sufereau comparatie! De bulversare si fericire nici nu am mai dormit in noaptea aia, am ascultat muzica pana dimineata! Parca redescopeream muzica stiuta!
Asa ca va spun, important este ca fiecare sa experimenteze personal cu chestiile lui, cu treburile lui, cu ce are si evident, important este sa aiba si unde sa auda chestii superioare. Degeaba scriem noi pe aici, cel putin pot spune ca degeaba scriu eu, omul nu pricepe si nu invata decat din experienta directa.
Si apropos de corectii, prin perioada 90 am cumparat din talciok un amplif sovietic pe lampi, Priboi. Ma sacaia faptul ca facea un mare POC de la parazitii introdusi de frigider sau altele pe reteaua casei. In rest am cazut pe spate cum suna. Asta nu are corectii, doar volum, e ca un final de putere, o singura intrare DIN. Ei bine, lampasul asta asa fara corectii dobora, anula, umilea orice alt amplif pe tranzistori cu corectiile si Loudness-ul puse la maxim! Priboiul fara corectii le ingropa pur si simplu! Alea pareau lesinate, moarte, terminate la comparatie, nu visa nici unul basul Proboiului nici daca le puneam trei randuri de corectii si orice le faceam! Proboiul se juca cu boxele si suna MARE - deci asta fara corectii! Uitasem de EQ, de bass si treble, de Loudness! Asa am fost si eu "intzarcat" prima oara de la corectii, dupa aia mi-am dat seama cum vine treaba si deja ma uitam in alta zona. Si incet, incet cu interes, cheltuiala, sacrificii (ca nimic bun in viata nu poti realiza fara sacrificii), timp, etc, am invatat pic cu pic, evident cu propriile urechi. Dar morala, omul trebuie in primul rand sa fie deschis la minte, sa accepte ca poate exista si altceva, ca poate ce crede el nu e 100% corect si nici 100% adevarat, sa aiba macar o urma de indoiala si curiozitate de a afla si altceva decat ceea ce deja stie. Intr-un cuvant sa fie deschis la minte. De aia nu i-am suportat niciodata pe cei care sunt 100% convinsi si cred ei ca le stiu pe toate sau au bifat ceva definitiv. Nu exista nimic definitiv, doar moartea e definitiva pe lumea asta. Omul oricat de destept ar fi, oricata experienta a adunat, daca intr-o zi crede 100% fara urma de indoiala si fara curiozitate, este doar un prost ceva mai sofisticat.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

kaav
Posts: 2240
Joined: 19 Oct 2008, 18:33

Re: Amplificare cu sau fără corecții de ton

Post by kaav »

Corectiile de ton sunt absolut necesare daca ai o statie mediocra (exclud provizoriu influienta camerei de auditie). Orice modificare din corectii, modifica timbral aspecte ale sunetului la care tehnic vorbind, nu a ai intervenit intentionat. Deci, daca modific basii si perceptia asupra mediilor si inaltelor va fi alterata. Corectiile la sculele ieftine sunt grosolane, nu vor compensa un egalizator parametric, dar nici el la randul lui nu va fi capabil sa contrabalanseze influienta deficitara a camerei in care se intampla auditia. Decat corectii de o calitate mediocra care fura din dinamica sunetului si il blureaza, mai bine sa nu ai deloc asa ceva, daca ai scule accesibile. La modul ideal mai bine ai reglaje de ton si sa nu ai nevoie de ele niciodata, dar si mai bine este sa nu le ai deloc. Cand este potent sunetul, reglejele devin irelevante.

Kross
Posts: 527
Joined: 05 Apr 2017, 18:17

Re: Amplificare cu sau fără corecții de ton

Post by Kross »

Eu oricum stau cu corecțiile oprite la cărămizile mele. Pe direct. Fără loudness, fără high/subsonic. Dacă pornesc corectoarele (via tone), se aude un pic mai încet și dispare din detaliu. Erau necesare aceste corecții mai ales pentru a reda benzi prost imprimate sau posturi de radio mediocre sau înregistrări pe disc mai proaste (compilații din alea 10 melodii pe o față de disc, canale înguste, placă subțire).
De asemenea corecțiile pot fi necesare dacă stația cu boxele nu sunt corect împerecheate. Adică nu ai boxele potrivite pentru acea stație.
Dar:
- Cu stație și boxe potrivite corect
- Conținut de calitate și suport de calitate
- Camera cât de cât adecvată
Nu ai nevoie de corecții.
Unii se bucurau de ele la petreceri (și eu în tinereți), cuplau loudnessul, corecțiile pe maxim . Să fie bubuiala. Unele amplificatoare suportau tortura. Altele dădeau afară din protecție, altele sucombau.

Revenind, corectoarele de ton și pe 0 introduc o corecție. Unele amplificatoare aveau corecția de ton în bucla nfb a finalului. Calul me crazy, dar amplificatoarele astea (gamele ieftine japoneze) mi-au plăcut pentru că niciodată nu am simțit nevoia la ele să folosesc corecția (și corecțiile nici nu erau intruzive, doar modificau vag acolo, să fie butoane mai multe). La niciunul! Pe când la ieftine dar cu preamplificator de corecție am mai fost nevoit. Dar depindea și de producător și împerechere cu boxele. Și, last but not least... conținut.
1) Technics SU-V8K 2) SU-8080K
1) Linn Isobarik DMS 2) JBL LX-55
1)Technics SL1200GR (curând)2) Technics SL-B202 & Technics SL1500-C.
1)Technics ST-8044k 2) ST-8080K.
1) Sony CDP-X33ES 2) CDP-X55ES/philips n4504
1) Living 2)Dinning.

User avatar
dj_italo2001
Posts: 146
Joined: 29 Aug 2009, 21:07
Location: Sibiu
Contact:

Re: Amplificare cu sau fără corecții de ton

Post by dj_italo2001 »

Categoric FARA ! FARA eq (indiferent de natie/tip) chiar si FARA preu' in caz ca vrei sa legi mai multe surse la un bloc de putere. Cel mult un comutator pasiv intercalat intre surse si blocu(rile) de putere. Suna mai putin atractiv ? Mai bine SCHIMBA "lazile cu difuzoare" pana cand gasesti combinatia care te multumeste.

Kross
Posts: 527
Joined: 05 Apr 2017, 18:17

Re: Amplificare cu sau fără corecții de ton

Post by Kross »

Toți producătorii consacrați de scule audio, (Kenwood, Technics, Pioneer, Sony, etc) au avut serii fără corecții de ton. Și erau serii scumpe rău!
Doar comutatoarele de surse intrare, surse înregistrare, aveau preamplificator phono și atât.
Eu așa cum am spus, țin "toanele" pe oprit, la fel și loudness. Când comut "via tone", deja sunetul și scade ușor în intensitate dar mai mult în calitate. Corecțiile erau necesare la redarea de benzi trase prost, discuri proaste sau posturi radio proaste. Și la mașină dau "toanele' pe off. Fără loudness fără nimic.

Ce îmi place la amplificatoarele cu corecții e că au mai multe butoane și par mai sofisticate. Deci mai mult optic decât acustic. Nu mai arată a cărămidă. Deși parcă prefer mai mult vumetre cu ace.
Eq-urile le consider un accesoriu cam inutil. Unele au led-bar ce se mișcă în ritmul muzicii și alea mai dau un pic de design, dar tot inutile. Era preferat pe vremuri la înregistrarea pe bandă, să bubuie mai tare.

În plus poți avea cele mai scumpe scule audio, mai scumpe decât casa, dacă conținutul e rahat, tot rahat iese pe boxe.

Vorba lui Murphy:
- Dacă într-un butoi cu apă de closet pui o picătură de vin, iese apă de closet.
- Dacă într-un butoi cu vin pui o picătură de apă de closet, iese tot apă de closet.
1) Technics SU-V8K 2) SU-8080K
1) Linn Isobarik DMS 2) JBL LX-55
1)Technics SL1200GR (curând)2) Technics SL-B202 & Technics SL1500-C.
1)Technics ST-8044k 2) ST-8080K.
1) Sony CDP-X33ES 2) CDP-X55ES/philips n4504
1) Living 2)Dinning.

vidax
Posts: 21
Joined: 02 Jan 2009, 04:00
Location: Boldesti-Scaeni, Prahova
Contact:

Re: Amplificare cu sau fără corecții de ton

Post by vidax »

"Și la mașină dau "toanele' pe off. Fără loudness fără nimic."
Sa inteleg ca si la masina ai instalatie de sunet audiofila, comparabila cu cea din casa?

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15651
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Amplificare cu sau fără corecții de ton

Post by momolo »

Observ ca unii au cazut in ailalta extrema. Sunt bune si corectiile cateodata, in anumite situatii, nu neaparat numai cu inregistrari proaste sau numai cu trancote proaste iar EQ-ul are si el rolul lui cateodata. De exemplu pe casti (mai ales audiofile) EQ-ul e chiar foarte necesar deoarece nici o casca audio nu este liniara (unele chiar foarte bune au probleme destul de mari de liniaritate in banda, in anumite parti, etc). Marea problema este ca un EQ conventional baga distorsiuni, maltrateaza calitatea audio, deci trebuie un EQ de inalta clasa ca sa merite utilizarea. Care se dovedeste utila in cazul asta.
Deci exagerati. Dar e normal sa exagerati, e o chestie de entuziasm dupa o viata de trancotarie sa descoperi ca exista si sunet de calitate care nu are nevoie de "condimente" sa poata fi consumat. Abia dupa ce omul incepe sa se sature de calitate fara "condimente" (adica de alea bune) incepe sa inteleaga ca exista si cazuri in care nu e bine sa fi "taliban" si nici sa emiti legi absolute.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

Post Reply