Micky, greu vei gasi pe cineva la noi care sa le fi avut.
Optiunile sunt insa foarte multe. Un preu nu este greu la trimis cu posta si astazi ai posibilitati sa le cumperi de pe net destul de usor.
Nu ai precizat un lucru important, anume doza.
Aceasta e foarte importanta atat din cauza faptului ca nu orice brat merge cu orice doza cat si din cauza potrivirii cu un anume preu.
La "tabla" e ceva mai usor de ales, zic eu. Aici din ceea ce ai enumerat as alege ClearAudio fara prea multa ezitare, niste maestrii ai genului !, si desi nu ma pot lauda ca le-am incercat pe celelalte am avut ocazia sa aud cateva Clear Audio, inclusiv varianta buget si mi s-au parut extrem, extrem de reusite la un raport calitate/pret foarte bun. Aparent sunt scumpe, mai ales pentru omul muncitor din RO, insa studiind piata si ofertele observi ca nemtii astia nu cer banul pe degeaba!
Dar in cazul record-player, eu unul deja am ales, din ceea ce am avut ca posibilitate la un buget restrans si din ofertele la indemana mea. Anume:
-
ROKSAN Radius 5 la care am atasat pana acum doua doze MC (pe rand!
), un DENON DL-160 high-output si un MicroBenz Gold MC, prima fiind imbatabila ca muzicalitate, cea de a doua fiind superioara ca detaliu, precizie, soundstage insa mai dura ca sound. Deocamdata o folosesc pe cea de a doua.
Bratul
Roksan NIMA accepta doze intre 5 si 11 grame, ideal ar fi de 8 (actual doza MB are 5,5 grame) grame insa daca vei studia aprofundat lumea "vinilistilor" vei descoperi ca lucrurile sunt foarte, foarte complicate!
Acest brat e de o simplitate dezarmanta, defapt e o balanta care sta in cumpana pe un simplu cui.
Roksan Radius 5 a cam facut o mica revolutie in lumea vinilistilor la aparitia sa acum cativa ani. S-a umplut de premii instant, caci pe toata lumea intereseaza "bun si ieftin"!
Era prima oara mentionat un pickup din clasa de pret "budget" pomenit si laudat in sisteme foarte scumpe.
Prima oara l-am vazut, analizat indeaproape si studiat la editia trecuta TAV 2007 din Milano unde era de gasit in vre-o trei locatii (camere) la diversi dealeri ce expuneau aparatura foarte, foarte scumpa! La un moment dat, intr-o camera unde erau expuse printre cele mai scumpe boxe de la TANNOY i-am intrebat de ce nu-si aduc un pickup mai bun si mai scump pentru demonstratie ?! Mi-au raspuns ca desi asta costa foarte putin, pentru ei este perfect, nu au nevoie de mai mult!
Am cazut pe ganduri!....Expozitia este plina de pickup-uri din cele mai teribile, exotice si scumpe, oamenii astia foloseau o trancotzica pe post de sursa vinil si nu puteai sa le plangi de mila ca nu au bani!....hmmm....
Ulterior, dupa ce l-am adus pe al meu acasa, asteptat indelung sa vina din Anglia la dealerul local, am aflat si eu pe pielea mea ce inseamna o mecanica buna de pickup! Pur si simplu nu mi-am mai recunoscut dozele si de unde credeam pana atunci ca preul e cel mai important, pe urma doza si la urma mecanica, am ajuns la concluzia ca in realitate e invers!...
Defapt sunt importante toate.
Insa desi in prospecte vei gasi datele tehnice la diverse brate, nu orice doza merge oriunde, chiar daca se inscrie perfect in greutatea dorita pe bratul respectiv. Pur si simplu exista incompatibilitati mecanice descoperite mai mult prin proba practica.
De exemplu, in cazul meu, doza MicroBenz Gold nu face totusi casa buna cu bratul NIMA spre deosebire de doza Denon care da din ea ce nici nu visam, o data pusa pe Roksan!
Uite aici un punct de plecare:
http://www.vinylengine.com/
Preul la care m-am oprit a fost in final un CEC PH-53
http://www.cec-international.de/pages/s59.html
Este full-balanced, de la intrare pana la iesire. Astfel ca am fost nevoit sa modific cablul la Roksan Radius pe mufe XLR. Cu ocazia achizitiei tablei am primit si un cablu suplimentar Roksan destinat dotarii bratului celui mai scump de la brandul respectiv, adica Roksan Artemiz. Diferenta intre cabluri s-a dovedit incredibila! Asa ca luati aminte la matzele astea!
Modul de functionare al acestui pre de 1000 euro (care daca nu era fabricat in China ar fi costat mult mai mult!) este particular, patent propriu CEC. Pentru intrarea de doza MM nu exista decat mufe RCA nebalansate precum si corectii complexe la capacitati si gain insa pe intrarea balansata nu exista nici un fel de reglaje, singurul fiind treapta de gain comutabila din front panel, adica high-gain si low-gain.
Se pare ca montajul se autoadapteaza ca impedanta si capacitate la intrare.
CEC-ul este extrem, extrem de pretentios la cabluri. Mai ales cele de input. Insa asta e valabil la orice pre de doza bun.
Avand alimentare in comutatie este pretentios si la alimentare, recomandabil un filtru de retea sau conditionator. Mare grija la cablul IEC! Critic!
Are releu de intarziere la pornire si intra in parametrii optimi abia dupa minim o ora de functionare, recomandabil mai multe ore sau lasat in priza vesnic.
Am vazut ca vroiai sa-ti gasesti pre care sa intre repede in regim de functionare, pe acest motiv nu doresti lampi. Gresesti, orice pre bun necesita un indelungat timp de incalzire si ajungere in parametrii optimi! Indiferent ca este pe tranzistoare sau pe lampi.
CEC-ul meu suna la maxim abia dupa 24 de ore de functionare si dupa cum vezi este pe siliciu full option!
Eu iti recomand sa arunci o privire si la:
PLINIUS
http://www.pliniusaudio.com/products/koru.asp niste mari meseriasi in preuri de doza.
EAR-Yoshino
http://www.ear-yoshino.com/products.htm niste maestrii ai lampilor de la care am avut un pre MC/MM din gama lor ieftina despre care voi scrie un review, o realizare remarcabila!
- si daca te tine portofelul
unul din cele mai bune preuri de doza la ora actuala este facut de BAT
http://www.balanced.com/ BAT VK-P10SE considerat un varf in domeniu! (insa la un pret pe masura!) si recomadabil numai pentru o amplificare full-balanced.
Solutii buget sunt cu tonele. Eu de exemplu, pana la acest CEC PH-53 am avut un faimos Cambridge Audio Azur 640p (am avut si 540p)
http://www.cambridgeaudio.com/summary.p ... hono+stage
care e foarte bun in banutii lui, insa pe langa actualul PH-53 este jalnic.
In concluzie, pe parte analog-vinil solutia optima e greu de gasit, sunt multe variabile si nu prea exista retete prescrise.
Eu intr-un final am cheltuit pe masura colectiei mele de discuri LP. Am in jur de 700 bucati, multe din vremurile comuniste insa si destule de la case mari, cateva noi, majoritate clasica.
Vazand preturile actuale la LP-uri mi-am dat seama ca nu voi acumula prea multe discuri noi (sunt extrem de scumpe! iar la noi piata second hand e un gunoi veritabil) astfel ca o "investitie" prea mare intr-un sistem bazat pe vinil nu se justifica.
Insa nu am putut parasi vinilul! De fiecare data cand pun o placa imi dau seama ca digitalul mai are cate ceva de facut pana sa-l ajunga din urma !