Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Analogic, digital, sisteme audio, casti, revelatii si review-uri
PolyGram
Posts: 200
Joined: 26 Feb 2010, 09:35
Location: Viseu de Sus, Maramures

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by PolyGram »

remoteviewer1 wrote:
Singurii (dupa parerea mea) ce au o oferta decenta de doze noi pe stock, adica intri la ei cu bani si iesi (sanse mari) cu doza... sunt primii mentionati, restul au o oferta destul de rarefiata, ce nu este disponibila decat partial la comenzi, saptamana viitoare, luna viitoare etc.
Sunt foarte multi care au o parere proasta despre... primii mentionati. Nu stiu ce au pe stoc - ma refer la doze, dar nu cred ca au tot ce apare pe site.
Singura cale de a aprecia digitalul este sa nu asculti vinilul

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

Parerea mea:

Shure M97xe sh - e o alegere buna pentru rock/pop, noua si la bani putini. Dar mare atentie! Dozele produse de Shure (in Mexic) nu seamana una cu alta. Am avut 3 bucati si stiu bine ce zic, diferenta poate fi enorma! Una suna infundat si fara basul de jos, alta suna pe inalte si sssassait (si deraia cam repede de pe sant) si alta suna excelent. Acest model este o loterie, se stie. Recomand cumpararea din USA de la un comerciant mare, vechi si cunoscut sau din Germania tot asa. Recomand:
http://stores.ebay.de/Williams-Schallpl ... op=2&_sc=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://stores.ebay.de/Williams-Schallpl ... 34.c0.m322" onclick="window.open(this.href);return false;

AudioTechnica AT11 sh - am avut un exemplar NOS si acum vreo 7 ani l-am vandut ca fraierul! Este o doza excelenta mai ales pe medie si foarte prietenoasa cu multe brate (recomandabil medii, obisnuite). Conteaza enorm acul, evident ar trebui sa fie NOS (pret mare, foarte rar). Pentru ac il recomand din nou pe neamtul citat mai sus (am luat si eu si prieteni de-ai mei, sunt ok inclusiv acele tip replica). O recomand deasemenea pentru rock/pop si disco.

Scott AT13 EAV sh - Scott nu a produs doze, e un OEM de la Audiotechnica, adica un AT13 EAV, o doza excelenta. Merge si pe clasica. Deasemenea atentie cu acul, poate cel vechi s-a pastrat dar e bine de cautat unul nou.

SUMIKO BLACK PEARL - in materie de doza noua si ieftina mi se pare o alegere buna pentru brate medii/clasice. Dar mai degraba recomand pe aia aurie ( http://www.dvdplanet.ro/hi_fi_high_end/ ... miko_pearl_" onclick="window.open(this.href);return false; )

ORTOFON 2M78 VERSO - nu stiu.

NAGAOKA MP110 - o alegere buna in materie de MM nou si bunicel dar daca faci un efort de cheltuiala mai bine ai alegere Nagaoka MP-150 ( http://www.dvdplanet.ro/hi_fi_high_end/ ... oka_mp_200" onclick="window.open(this.href);return false; ). Diferenta de pret desi mare, merita.

GOLDRING 2100 -la banii astia si tinand cont de preturile actuale la dozele noi, e o alegere foarte buna. Goldring sunt doze prietenoase cu bratele obisnuite, medii, normale, merg la cele mai multe table entry-level din productia noua, merge si pe brate normale de la Rega. Nu prea gresesti cu Goldring daca tinem cont numai de productia noua.

Insa, intreb si eu - decat o droaie de doze ieftine (ma refer mai ales la cele productie noua), nu-i mai bine sa urci un pic la una mai dichisita ?! Dupa parerea mea le-as lua pe primele 3 oricum, insa la ultimele 4 m-as mai gandi.
viobio wrote:Va mai cer o părere despre un pick-up, Yamaha YP D6
nu cunosc modelul asta, defapt nu cunosc nici o tabla Yamaha si pe net sunt foarte putine pareri despre tablele Yamaha. Dupa cum arata poate fi un OEM din anii 70, si in principiu nu arata rau. Depinde si de pret, dar nu as plati prea mult sa aflu ce zice tabla asta. Insa adevarul este ca pana nu-l asculti, nu ai de unde sti.
Totusi, oferta second hand e atat de vasta ca parca m-as orienta catre alte oferte. De exemplu, ca tot am mentionat acum ceva vreme aici pe forum (si nu sunt singurul), incearca sa gasesti un CEC BD-2000. Nu cred sa treaca de pretul lui Yamaha sau tot pe acolo.

Inca ceva - la preuri phono si mai ales in cazul lampaselor as fi mai atent la montarea de switch-uri pe intrare. Daca pui pe intrare matzaraie de comutatoare si piese ai putea avea probleme. Insa conteaza totusi si ce tip de comutatoare alegi, cum le pui, traseele, ecranarile, distantele, etc. In cazul rezistentelor nu prea ai scapare (pe calea clasica). La condensatoare ai putea alege metoda de la Yamaha C-2a cu inca un rand de mufe RCA (apropiate) si pe astea montezi capacitate in paralel (un condensator pus pe mufa RCA, intrat in carcasa metalica de la mufa).
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
remoteviewer1
Posts: 936
Joined: 14 May 2011, 11:13
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by remoteviewer1 »

PolyGram
Sunt foarte multi care au o parere proasta despre... primii mentionati. Nu stiu ce au pe stoc - ma refer la doze, dar nu cred ca au tot ce apare pe site.
Permiti o intrebare tendentioasa? Parerile tale sunt formate dupa ce zic altii, sau dupa experientele personale? Eu vb dupa experientele personale (te invit sa te duci la ceilalti enumerati mai jos si sa intrebi de o doza Denon(entry-level) sa vedem ce raspuns primesti-apropos de ce au unii pe stoc si ce nu, de pe site-ul propriu). Nu mai intereseaza migrarea brandurilor intre dealeri, aia e treaba lor, pe mine client ma intereseaza faptul cand mi se scoala sa cumpar azi o doza (de pick-up), ma duc si o ridic, nu prea am rabdare sa astept stocuri, comenzi bla bla-uri, pot sa comand si de pe e-bay mai ieftin.

Din punct de vedere doze pick-up, primii au pe de parte cea mai bogata oferta pe stoc din toti dealerii locali (probabil au sigur mai mult decat toti dealerii la un loc). Ceilalti dealeri sunt ocupati cu vandutul de streamere si cd-playere, au mai mult de expozitie si pick-up-uri prin show-room-uri. Au multe probleme ca orice dealer local, insa cu privire la oferta stoc de doze pick-up/turntable sunt de neitrecut.

Ma intorc la dozele enumerate, deoarece detin Sumiko Pearl (hauriu) si Nagaoka MP-150. Primul este o doza decenta pentru un pick-up entry-level, eu l-am testat pe mai multe pick-up-uri fara rezultate grozave, e o doza corecta la pretul ei, destul de neutra insa parca are un sunet nisipos si un pic plat(daca vii de pe cd mai entry, ti se va parea o nava spatiala). Nagaoka MP-150 este o doza ce merge pe brate medii spre grele si este star-ul din sistemul meu, o doza cu inaltele un pic mai in spate, insa extrem de neutra si melodioasa in acelasi timp. Pusa pe un DD Kenwood cu brat greu produce un sunet lichid, neobositor, de care nu te mai plicitisesti sa asculti (nu are sens compararea cu cd-playerele cu pretul unui logan nou chel, deoarece nu au nicio sansa). Un punct mai putin grozav este bas-ul un pic mai timid, insa pachetul este grozav la pretul sau.
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche

ionroata
Posts: 41
Joined: 15 Aug 2012, 11:42
Location: Piatra Neamt

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by ionroata »

Va salut

Pentru ca tot e vorba de forum public si informatia e bine sa fie publica va prezint o patanie din care poate se pot trage foloase.
Am un pick-up care in ultima vreme a stat cam nefolosit. E vorba de un Monarch T-700A. Aparatul a stat mai mult nefolosit deoarece avea un zgomot dat de motor care se auzea mai ales la inceput de disc si intre melodii.
Ei, saptamina trecuta am avut timp sa ma ocup de el, i-am schimbat mufa DIN cu doua RCA, am lipit firele care vin de la doza direct pe mufe (erau destul de lungi), i-am montat o mufa de alimentare IEC (cablul de alimentare era lipit direct in interior si ma irita faptul ca atirna) iar daca tot l-am desfacut i-am facut si o ungere (spray cu ulei siliconic).
Sunetul s-a schimbat in bine, adica e a fost mai placut, iar basul s-a mai conturat. Dar totusi zgomotul motorului nu a disparut complet. La o inspectie vizuala mai atenta si la o citire a manualului service de la Sansui SR212 (mecanismul pare sa fie acelasi) am observat ca cele doua suruburi care imobilizau motorul pentru cazul unui transport nu erau scoase. Le-am scos si am reascultat aparatul.
Zgomotul motorului a disparut total sau nu-l mai aud eu pe aparatele mele.
Cu toate aceste modificari pot spune ca sunetul a devenit mai placut, basul s-a accentuat si parca si rezolutia a crescut.
Asa ca am mai tras o invataminte : orice aparat trebuie revizuit cu atentie inainte de a fi pus la munca. Daca e posibil trebuie gasit manualul service si studiat cu atentie. Sint acolo unele informatii care par lipsite de importanta dar pot duce la rezultate mai mult decit multumitoare.

Si ca sa fac o comparatie intre Monarch si Technics-ul din dotare pot spune ca parca imi place mai mult Monarch-ul, e mai echilibrat in sunet fata de Technics care e mai rezolut si reda mai bine mediile si inaltele. Va urma si o revizie la Technics dar deocamdata sint multumit cu rezultatele obtinute.

Sper ca am fost intrucitva de ajutor.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

Dealungul timpului am gasit 2 cdplayere si 1 pickup la care niciodata cei care le-au avut inainte (e vorba de peste 20.....40 ani!!!!) nu le scosesera suruburile de blocaj pentru transport!
In cazul unui cdplayer (Philips) din cauza blocajelor de transport (un fel de piese portocalii din plastic aflate pe burta aparatului) playerul nu citea intotdeauna corect, dadea cateodata erori si probabil cel care l-a vandut credea ca da tzeapa ( :D ). Adica un samsar din tara care il adusese de la nemti (nici neamtul nu le scosese vreodata, la mine au facut poc prima oara dupa mai mult de 20 de ani!). L-am luat (era vandut ca "impecabil"! :D ) si mi-am dat seama imediat de problema si le-am scos, dupa aceea playerul a citit perfect. A mai fost un caz asemanator la un alt cdplayer care trebuia deblocat cu o surubelnita dreapta si proprietarul dinainte (peste 20 ani!) care-l avea de nou nu a stiut niciodata. Si un pickup deasemenea blocat din fabrica, tipic pentru belt drive cu motor mare care floteaza pe niste pufere de cauciuc (eventual si cu arcuri). Asta avea peste 35 de ani in care nimeni nu scosese vreodata suruburile de transport!
Cateodata aceste suruburi sunt vopsite in rosu sa atraga atentia. Logica lor este sa blocheze mecanismul sa nu se balangane prea mult in ambalaj la transport. Astfel, sistemul de suspensie (si la cdplayere si la table) este anulat. La cdplayere e mai grav, unele nu functioneaza deloc daca nu le deblochezi dar pickupurile merg, insa motorul transmite vibratiile direct in platan.

Monarch T-700A arata dragut, un belt drive din vremea buna:

Image
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

viobio wrote:Vreau sa iasă ceva bun,ca e pt mine.
se intelege ca pentru altii dai rasol.
viobio wrote:Preul este în carcasa de Fe,tuburile au și ele ecrane,traful departe de tuburi,montat pe cauciuc,toate conexiunile ecranate.
ecranajele alea sunt vax-albina, iti brumuie cu ele voios. Brumuiala se scoate din schema, montaj, realizare si mai ales traful de alimentare trebuie asezat in pozitia cea mai putin nociva. Ce vreau sa zic (nu de alta, dar m-am chinuit cu multi ani in urma cand surubam diverse, mai ales preuri phono), nu trebuie sa te bazezi pe ecranaje ca doar ajuta cumva (si nu rezolva), problema pleaca direct din montaj, cablaj, traf, piese alese.
Iar solutia cu sursa pusa la distanta in alta carcasa mi se pare deasemenea problematica din cauza cablurilor de alimentare (a big problem!) dar si a mufei. Pana la urma din punctul meu de vedere cel mai bine este cu totul in aceeasi carcasa de preferinta format mare (standard) sa fie distantele cat mai mari in interior si asezarea prin experiment practic a trafului si partii de alimentare (mai nou exista programe de computer pentru estimarea pozitiei dar e treaba de super laboratoare). Si evident, ecran trebuie la partea de preu oricum.

Pentru modificare rezistente si capacitate pe intrare cei mai multi fabricanti folosesc (in vremurile moderne) switch-uri mini montate direct pe cablaj in zona pieselor si data gaura patrata in carcasa sa ai acces la switch-uri cu o scobitoare (adica sa nu folosesti fire si distantele sa fie cat mai scurte).
Montarea butonului (de schimbat impedante si capacitati) pe carcasa ar necesita si tije lungi sa ajunga in locul cu pricina (la switch-uri rotative). Cele mai de lux asa au.... sau aveau. Switch-urile conteaza mult, alea bune si cam costa mult, cateodata pretul unora adevarate ar face sa lesine diversi electronisti trancotari.

Pana la urma ce mi-am dat seama, toata partea mecanica-design (ma refer la designul interior, nu exterior estetic) e cam jumatate dintr-o treaba buna in materie de preuri phono. Asta face diferenta intre cu zgomot si fara zgomot. Unele branduri high-end folosesc ditamai lespedea de dural sculptata cu CNC-ul (chinez :D ) si montajul micut sta prin mijlocul unui blindaj ca de tanc. Nu degeaba fac asta, preurile (mai ales de semnal mic) sunt influentate de vibratii (de care niciodata si nicicum nu scapi total). De aceea alea bune suna diferit in functie pe ce rack le asezi. E cazul la toate aparatele dar la preuri de semnal mic e cel mai grav. Faptul ca si piesele sunt alese inclusiv pe criteriul de reactie la vibratii e alta poveste (high-end. Ca nu degeaba costa!).

Intr-o postare de anul asta am citat un link catre un preu phono laudat de nenea Michael Fremer care il testase si zicea ca e mai bun ca altul de 40K dolarei. Cel laudat costa si el vreo 12...18K dolarei (nu retin! :lol: ) si arata vai de el, o cutiuta mica si neagra (parca e preu de chitara electrica) insa ce facusera creatorii, pusesera potentiometre pentru impedanta si capacitate. Nea' Fremer lauda ideea si zicea ca niciodata valorile prestabilite de impedanta si capacitate nu sunt punctul optim. Pentru capacitate nu spunea ce folosisera (evident, erau discutii despre cum suna, nu de minitehnicus) dar logic probabil ar putea fi un condensator variabil. Evident, preturile in domeniul asta sunt puse pe criteriul de cum se aude, nu pe scheme si teorii osciloscopiste asa ca la banii aia (de pret nesimtit) posibil sa sune grozav deoarece asa cum am zis aspectul preului e cam jalnic. O sa caut sa vad daca mai gasesc linkul.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

Audiofilul suprem ar avea sculele astea la el in sufragerie si si-ar face singur LP-urile precum isi fac adevaratii fumatori tigarile! :D
Tour Electric Mastering's New Vintage Cutting Chain With Analog Legend Sean Davies
http://www.analogplanet.com/content/tou ... ean-davies" onclick="window.open(this.href);return false;

Image
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

Kostas
Posts: 1489
Joined: 03 Oct 2008, 16:23

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by Kostas »

Întrebare - de brum poți scăpa definitiv sau poate fi doar atenuat in limite tolerabile ?
"Muzica este un răspuns căruia nu i s-a pus nici o întrebare". - Nichita Stănescu

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

Eu as adauga un fenomen care merita mentionat - doza are contributia ei directa la marimea brumului. Este o combinatie intre preu si doza. Unele au semnal mare si astea fac brumul mai mare (datorat asa cum a zis viobio) mai mult cablului, ecranajelor si diverselor surse de campuri electromagnetice - de exemplu un CRT este o sursa puternica de campuri parazite sau telefoanele mobile). Exista doze mai putin sensibile si brumul in cazul asta e mai mic, de obicei doze care scot semnal cu nivel mai mic; dar tine si de ecranarea propriuzisa a dozei, de exemplu Grado nu le ecraneaza deoarece zic ei, ecranul le afecteaza calitatea audio - si dupa cum observam Grado fac doze cu un raspuns foarte larg in banda de frecventa, nefiresc pentru niste doze MM, mai asemanator cu dozele MC; dar Grado defapt sunt moving iron, nu chiar un MM clasic; iar daca boxele sunt mai micute si nu redau bine spectrul jos, aproape nici nu se aude in multe cazuri; de aceea poti pune o anume doza si sa ai brum, pui alta doza si brumul aproape nu se mai aude. Cumva este ca si comportamentul dintre un preamplificator si un microfon (multi au observat ca exista diferenta mare la brum si sensibiltate la campuri intre un microfon si alt microfon pe acelasi preamp). Nu mai zic de cazul chitarelor electrice care e unul foarte asemanator. De aceea ce cablu merge bine la microfoane sau chitare electrice, merge si la dozele de pickup.
As mai adauga problema capacitatii cablului pe metru liniar. In teorie este bine pentru phono sa folosesti cabluri cu capacitate mica pe metru liniar (si evident, cu rezistenta cat mai mica pe metru liniar deoarece aici discutam de semnale extrem de slabe). In realitate este asa.... si nu este asa. Eu am testat dealungul timpului foarte multe cabluri (phono). Capacitatea mica nu aduce neaparat si sunetul cel mai bun. Pana la urma este pe incercate, teoria e teorie si folositoare dar rezultatul optim se afla prin incercari.
Si inca ceva - un cablu phono bun in combinatia A nu e obligatoriu bun in combinatia B.
Si inca ceva - se face mare tam-tam (prin lumea audiofila) de reglajele de impedanta intrare si capacitate pe intrare. Parerea mea este ca au importanta lor ca "tweak" fin la urma, sa obtinem Nirvana finala, dar important este cum suna preul. Daca suna cum suna, nici mama reglajului de impedanta si capacitate nu-l schimba. Exista mentalitatea ca preul phono cel mai bun si destept trebuie musai sa aiba jdemii de reglaje (sau ca alea cu jdemii de reglaje sunt cele mai din varful dealului). Dar in realitate nu e mereu asa, unele degeaba au toate reglajele din lume si altele care nu au nici un reglaj suna mai bine.
Intr-un fel preul phono e la granita intre electronica si arta (audio). Si e ceva in principiu simplu ca si pickupul. Lumea cand are bani si da de bine tinde sa se complice, in lumea audiofila se cer mai multi bani daca par mai complicate si mai extrambulante insa la ureche sunt preuri simple si (aparent) de doi lei care suna perfect deajuns de minunat (pentru omul cu bun simt). Adica se sare mult peste cal in domeniul asta.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

Kostas
Posts: 1489
Joined: 03 Oct 2008, 16:23

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by Kostas »

Multumesc mult, la mine apare la volume mari, inaudibil si nederanjant la volum normal, de aceea nici nu l-am sesizat decât fara semnal cu potentiom etrul de volum dat accidental peste jumătate. Daca scot doza cu tot cu headshell brumul dispare dar reapare pe orice doza din dotare - Shure M75, Ortofon super OM 40 , Sony vintage din anii 70, Ortofon Audiophile series :shock:
"Muzica este un răspuns căruia nu i s-a pus nici o întrebare". - Nichita Stănescu

tatatodor
Posts: 140
Joined: 13 Dec 2008, 15:45
Location: arad

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by tatatodor »

Am vrut initial sa-mi construiesc si eu un preu pe lampa pt pick-up,in urma primirii unor tuburi.Chiar gasisem pe net niste scheme ale unui producator cunoscut (nu-l mai retin acuma) si am dat fuga sa le arat userului Felixx.M-a calmat rapid ,spunandu-mi ca ce-i mai important lipsea din schema: partea de alimentare ! M-am linistit si ulterior mi-am cumparat un preu de fabrica (un akai ps200-c).Dar tot imi sta gandul la unul pe tub.... :(
Back in the days music was the only drug you needed

Kostas
Posts: 1489
Joined: 03 Oct 2008, 16:23

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by Kostas »

Multumesc! Vorba americanului it's not right but it's ok :D
"Muzica este un răspuns căruia nu i s-a pus nici o întrebare". - Nichita Stănescu

tatatodor
Posts: 140
Joined: 13 Dec 2008, 15:45
Location: arad

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by tatatodor »

http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbr ... 3_RIAA.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

am gasit niste link-uri de pe vremea cind sapam dupa riaa.....Poze,cablaj,explicatii,etc,..dar in germana
Back in the days music was the only drug you needed

tatatodor
Posts: 140
Joined: 13 Dec 2008, 15:45
Location: arad

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by tatatodor »

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic682728.html" onclick="window.open(this.href);return false;
viobio - ceva schm. mai complete,dar un practician stie mai bine ce-i pe acolo,sa nu fie lasate greseli/valori intentionate in schema.(daca iese buna supa,tine-mi o portie :wink: )
Audionote era firma despre schemele cu care vb cu Felixx.
Back in the days music was the only drug you needed

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

viobio wrote:Brum în doza poate apărea și din pick-up,vibrații din antrenarea platanului, de la motor,fire pe care circula curent alternativ, așezate aiurea prin pick-up.
sunt foarte rare cazurile in care brumul principal se manifesta in timpul functionarii dozei (citirea placii) si de obicei sunt datorate apropierii dozei de motor si transformator. Dar cazul asta se intampla la pickupuri extrem de proaste cum ar fi un exemplu acel Unitra argintiu pe curea (ala din aluminiu, frumusel). Depinde si de doza, asa cum am spus mai sus, unele doze sunt mai sensibile si in combinatie cu anumite preuri se comporta la fel ca in cazul microfoanelor.
Practic brumul de care se intereseaza Kostas nu se datoreaza constructiei pickupului ci mai degraba legaturilor la masa (cum sunt facute) si firelor pana la preu, inclusiv combinatia dintre doza si preamp. Si mai poate fi cauzat de surse de campuri exterioare, de exemplu cand pickupul sta asezat pe un amplificator de putere cu traf mare. Dar cea mai intalnita situatie este cauzata de legarea firelor de masa. In cazul tablelor cu iesire pe mufe tip RCA masa se leaga diferit de cele cu mufa DIN. Din brat avem intotdeauna 5 fire, cele 4 fire colorate standard de la doza (rosu, verde, albastru si alb) precum si un fir negru care reprezinta masa bratului. In interiorul trancotei ar mai trebui sa existe inca un fir (de preferinta tot negru) care reprezinta masa sasiului (din care face parte si masa motorului). In cazul tablelor cu mufa DIN doua din firele dozei (cele de masa semnal) sunt adunate gramada cu cele doua negre (masa brat si masa tabla) si de acolo pleaca camasa de masa a cablului DIN (atarnator). In cazul in care vrem sa le punem iesire pe mufe RCA trebuie sa le despartim, masa fiecarui canal se leaga la camasa fiecarui cablu (cu mufa RCA) de iesire iar cele doua fire negre de masa se leaga la un surub de la care legam cu o sarma masa de sasiu a preului phono (aproape toate preurile phono au un surub de masa sasiu). Practic in cazul asta avem 3 mase pana in preu, fiecare canal cu masa proprie a intrarii de semnal precum si masa sasielor tablei si preului insumata cu masa preului phono prin firul separat legat la suruburile carcaselor.
Cum bine observam mai simplu este cu DIN insa teoretic e mai bine cu RCA-uri si surub de masa sasiu.
Toate astea le-am explicat deoarece in majoritatea cazurilor brumul e cauzat de legatura intre diversele mase.
Dar am intalnit si cazuri ciudate pe care le-am rezolvat folosind un head-shell de plastic, de exemplu.
Trebuie mentionat ca si doza are o masa a carcasei/sasiului/ecranajului propriu si de obicei este legata la masa (pinul) canalului dreapta (sau cateodata stanga). Masa care trebuie sa ajunga in contact cu masa bratului care iese acel fir subtire negru aflat intre cele 5 fire colorate mentionate mai sus (si care sunt specifice la orice brat).
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

Post Reply