Condesatorii audiofili

Analogic, digital, sisteme audio, casti, revelatii si review-uri
Obelix
Posts: 1444
Joined: 19 Jan 2009, 13:01

Re: Condesatorii audiofili

Post by Obelix »

Deja, cei 2 albastrii de la alimentare, lasa-i in pace, sunt buni :roll: (altfel problema ai avea-o pe AMBELE canale... :idea: )

User avatar
Schindler
Posts: 395
Joined: 28 Oct 2008, 11:13
Location: Constanta

Re: Condesatorii audiofili

Post by Schindler »

Am 4 perechi de boxe vintage, de foarte buna calitate fabricate intre anii 1972 - 1974 . Eu nu am experienta in electronica, dar pe net se spune ca obligatoriu trebuie schimbati condensatorii din filtrele boxelor daca au depasit 20-25 de ani. De exemplu:
https://www.youtube.com/watch?v=uawbmL2BnkA" onclick="window.open(this.href);return false;
Deci, rog colegii cu mai multa experienta sa ma lumineze si pe mine care varianta este corecta :
1. sa las boxele asa cum sunt.
2. sa scot filtrele - sa verific condensatorii si sa-i schimb doar pe cei care nu corespund la masuratori ( evident daca se schimba la o boxa se schimba corespondentul si la cealalta).
3. sa schimb automat toti condensatorii din filtre. Si daca, in afara de condensatori, mai trebuie schimbat ceva din filtrele boxelor ?
Electronistii in mod sigur mi-ar recomanda sa schimb tot. Dar cum am constatat ca pentru electronisti toate cablurile sunt la fel si nu fac diferente in sunet, prefer sa intreb audiofilii care se mai pricep la electronica si care pe langa faptul ca au experimentat au si ureche muzicala.
"Stop hearing music. Start listening to it."

vjvarta
Posts: 145
Joined: 12 May 2015, 10:29

Re: Condesatorii audiofili

Post by vjvarta »

Din proprie experienta iti pot spune ca am schimbat condensatorii din niste boxe din '66 cu unii de pe boxe din 2002, aceeasi valoare. Nu am sesizat nici o diferenta, desi sistemul meu simte schimbarea cablurilor. Intr-adevar condensatorii nu au fost noi, poate si din aceasta cauza, desi totusi ar fi trebuit sa se intample ceva cu sunetul avand in vedere diferenta de 30 de ani.
Cel mai simplu este sa incerci si vezi daca se schimba ceva sau nu.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Condesatorii audiofili

Post by momolo »

Schindler, depinde la ce condensatori te referi. Daca e vorba de cei nepolarizati care nu sunt electrolitici, atunci sunt extrem de rare cazurile cand acestia sunt atat de afectati de timp si ar trebui schimbati. De obicei in cazul astora ii vezi fisurati sau crapati, dar extrem de rar.
Daca insa e vorba de condensatori electrolitici nepolarizati (majoritatea cazurilor - in filtre boxe) sau polarizati (exista si tiganii din astea... dar la clase mai low cost), atunci avem fenomen de imbatranire. De obicei acestia au valori mari, corespondentii lor la condensatorii nepolarizati si neelectrolitici ar fi de gabarit foarte mare (si cost pe masura). De aceea se si foloseste aceasta solutie, evident mai proasta audio, dar mai ieftina si cu gabarit mult mai mic.
Dupa experienta mea orice schimbi intr-un filtru pasiv intr-o boxa audio (buna) se aude imediat. Chiar daca pui aceeasi valoare si constructie condensator in locul celui vechi, boxa va suna altfel (= mai prost, adica mai aiurit, mai nelinear, Unora poate le place ca poate le cresc sau scad inaltele, iese ceva din medie in evidenta, le bubuie mai tare sau mai putin, etc). Evident, nu ma refer la orice lada cu difuzoare, la orice parnaie de boxa unde chiar nu conteaza.
Se schimba sunetul chiar si numai daca schimbi firele in interiorul boxei, insa schimbarea condensatorilor are un impact si mai mare decat firele! Subliniez, daca masori valorile cu cele mai bune scule si pui "conzi" de exact aceeasi valoare cu aia scoasa, dar diferiti ca brand, an, fabrica, va suna altfel, va influenta! Daca de exemplu din exces de zel (exista si oameni din astia!) te apuci sa inlocuiesti valorile "conzilor" electrolitici cu unii care nu sunt electrolitici (solutia ideala, adica de lux) super buni, subliniez, pastrand valorile capacitatii.... boxa va suna cu totul altfel, adica aiurea! Filtrul fiind din punct de vedere ingineresc construit identic, cu aceleasi valori.... dar suna altfel! Astea sunt chestiuni pe care electronistul clasic nu le intelege. Deoarece oricat ar calcula si masura cu cel mai grozav laborator, in final boxa trebuie acordata la ureche, adica in final se definitiveaza cu urechea. Si in cazul unei boxe pasive, totul influenteaza!... Evident, eu vorbesc de chestii fine, de calitate, nu de orice lada cu difuzoare.
Cand faci o boxa cu filtre pasive e ca si cum ai acorda un instrument. Se pleaca de la calcul si masuratori dar se termina cu urechea.

Astfel, teoretic, ideal ar fi sa schimbi condensatorii cu unii identici de aceeasi marca si productie.... ceea ce este imposibil.

In opinia mea trebuie sa eviti sa schimbi sau sa schimbi cat mai putin.

Masurarea condensatorilor nu e la indemana oricui, chiar si acel ESR metru chinez care bantuie pe piata la pret modic este apa de ploaie, nu masoara toti parametrii si nici asa cum trebuie, unde trebuie, la ce tensiune ar trebui, etc.

Pe scurt, daca condensatorii arata curat si nu le-a dat zeama pe afara, eu i-as lasa in pace. Unicul lucru pe care l-as face la interiorul boxei ar fi sa refac lipiturile cu cositor deoarece majoritatea sunt garantate numai aprox. 25 de ani. Dar as cauta sa nu schimb nimic.... daca boxa este de calitate. Daca e o parnaie banala, poti sa schimbi ce vrei, oricum nu poti transforma Loganul in Mercedes daca-i schimbi uleiul si cauciucurile. Si nimeni la el acasa (sau pe balcon) nu o mai scoate la capat cu reglajul filtrelor pasive din boxa. Asa la ureche, la domiciliu e fix labareala.

Am constatat ca in cazul unor firme din anii 60-70 treaba se facea foarte bine, cu cap, totul potrivit la mare arta (chiar si din piese banale), asa ca orice schimbi nu faci decat sa aiuresti boxa.

Si personal am constatat ca sunt foarte rare cazurile in care condensatorii respectivi sunt atat de dusi ca trebuie schimbati neaparat. Dimpotriva, nu o data unii vechi din anii 70 masurau mai bine decat altii noi nouti din brava productie chineza moderna! Iar in productia chineza moderna nu mai exista piese facute special pentru audio cum erau pe vremuri. Piesele se fac acum pentru alte aplicatii. In cataloage e trecuta si aplicatia audio pentru ca, evident, functioneaza, se aude. Noi totusi suntem pe un forum audiofil si discutam de calitate, nu doar de functionare sau trainicie!

Mai exista si proverbul ala american - "Nu repara ceea ce functioneaza!"

Eu ce-ti spun este din experienta. Dar daca totusi te mananca sa schimbi, lucreaza numai o boxa si pe cealalta o lasi in pace dupa care le asezi lipite una de alta in fata ta si bagi in ele semnal mono pe A/B sa compari (si sa ai grija sa ai capul fix pe axa dintre ele), eventual in tihna si in fapt de seara. Eu unul m-am invatat minte de deastea acum multa vreme. De exemplu, poate am mai povestit aceasta chestie banala - acum multi ani m-am apucat sa schimb firele in niste boxe din 1976, marca Wega nemteasca inainte de preluarea de catre Sony. Boxe pe compresie, 3 cai, pe difuzoare scria Canton. Firele erau chiar de la veioza, adica acele fire albe nu prea groase de la lampadar sau electrocasnice din anii 60-70, niste uratanii, coclite verde pe la capetele de lipire. Preventiv bag numai intr-o boxa fire audiofile, bune la sunet, unele decente si oricum infinit superioare la jegurile din boxe. Termin eu treaba (grea, e ceva munca) si le asez sa le compar, aia nemodificata si aia audiofilizata. Cea bricolata suna mai pe inalte si parea mai rezoluta. Zic, iata, am schimbat Trabantul in racheta! Si ascult, si ascult.... Ca sa-mi dau seama ca o facusem praf! Boxa nemodificata suna mai natural, mai frumos, chiar avea o vraja a ei, ceva aparte! Cea modificata suna robotic, sec, ii murise vraja, pe alocuri parea rezoluta si fina, la alte muzici era net inferioara, pianul nu mai transmitea emotie, vioara nu mai era vie, ceva murise, era o secatura robotica. Si ca sa fie clar, firele audiofile erau... rodate, adica nu am pus ca haplea firul direct din mosorul nou, luasem unele folosite si le-am hacuit.... in final degeaba deoarece la 3 noaptea de nervi m-am apucat si am bagat sarmele coclite de veioza la loc si apoi iar le-am comparat, sa fiu sigur ca nu era din diferenta de difuzoare. Nu era, atunci cantau identic una cu alta! Iar diferenta intre bricolata si nu, era mare, putini care nu au trecut prin asta ar crede cat era de mare! Asta la boxe asazis trancotare din 1976! Dar sa faci asta la unele moderne si scumpe! De aceea zic, boxele sunt ca instrumentele muzicale, se acordeaza la ureche.....
De aceea pe vremuri ma si enervam pe diversi trancotari care faceau socoteala la boxe in bani si o tineau langa ca boxa audiofila moderna si snoaba costa de jdemii de ori mai mult decat lemnul si piesele dinauntru! Pe unul ca asta il invit sa faca boxe sa cante la fel de bine, chiar si cu piese mai bune! Caci abia cand te apuci de facut daca ai si ureche, intelegi cat e de greu (daca vrei calitate si nu doar bubuiala/zgomotek).
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
johndoe21ro
Posts: 777
Joined: 27 Jun 2015, 23:36
Location: Craiova

Re: Condesatorii audiofili

Post by johndoe21ro »

Un exemplu de joaca cu conzii:

The Great Capacitor Shoot-Out

http://www.laventure.net/tourist/caps.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

In link mai sunt 4 trimiteri catre astfel de teste.
Triangle Magellan Concerto 2; AQ Everest; Vitus Audio SS-010 Mk2; AQ Dragon HC; AQ WEL XLR; Chord Qutest w UpTone JS-2; SOtM tX-USBultra & Paul Hynes SR5-12XL; AQ Diamond USB; Gryphon PowerZone; Stillpoints UltraSS; Solid Tech Hybrid

User avatar
Schindler
Posts: 395
Joined: 28 Oct 2008, 11:13
Location: Constanta

Re: Condesatorii audiofili

Post by Schindler »

A invata din experienta altora te scuteste de cheltuieli si munca inutile. Multumesc pentru sfaturi.
"Stop hearing music. Start listening to it."

Cristian Chitaru
Posts: 11
Joined: 29 Jul 2022, 15:28
Location: Bucuresti

Re: Condesatorii audiofili

Post by Cristian Chitaru »

"Chestia" asta cu audiofilia e absoluta pana la un punct, relativa - subiectiva de la acel punct mai departe. Da, un sunet de calitate,un sunet nedenaturat de THD, distorsiuni de intermodulatie, zgomot, etc, un sunet detaliat care sa redea subtilitatile sursei, un sunet echilibrat - bas, medii, inalte, nu sunetul ala "facut" de asa zisi ingineri de sunet care "baga" la greu basul tobei mari, niste bubuituri pe vreo 120 dB de-ti da sangele pe nas si pe urechi si nu mai distingi nici medii, nici inalte, nici nimic. Am trait-o si pe asta, la un concert Metalica si recent la concertul Nick Mason de la Arenele Romane. Dar am "trait" si concertul King Crimson de la Royal Albert Hall...:). Astea ar fi extremele. Intre ele - Rolling Stones, un sunet impecabil. A! Sa nu uit!, The Wall de aici; dar nu e de mirare , Pink Floyd au fost de la inceput un etalon in ceea ce priveste sunetul.
Dar sa ma intorc la subiect. Intr-o boxa sarmele nu au nici o importanta. Lipiturile, da! Lipituri aparent bune pot fi nu proaste, ci inexistente! Filtrele sunt f. importante. Acustica boxei e esentiala. In filtrele ieftine se folosesc condensatoare asa zis bipolare. Astea sunt de fapt tot condensatoare electrolitice. Doua, montate "cap in cap", +cu +, sau - cu -. Condensatoarele electrolitice sunt sau cu Al, sau cu Ta; cele cu tantal sunt mai bune in sensul ca au pierderi in dielectric mai mici vs. cele cu Al. Indiferent de tipul lor, condensatorii electrolitici, pe langa pierderi in dielectric, toleranta f. mare, +/-20% - daca pe el scrie de ex. 10 microfarazi , capacitatea reala poate fi de sau 8 microfarazi, sau de 12 microfarazi. La nivel audiofil, daca veti calcula/masura raspunsul filtrului veti vedea ca diferenta asta de capacitate conduce practic la o diferenta in domeniul frecventa de cateva zeci de Hz, diferenta sesizabila de catre ureche. Si daca crossoverul nu e gandit bine functie de caracteristica de transfer a difuzoarelor s-ar putea ca urechea sa perceapa eroarea. Condensatorii audio - si nu cei de sute de lei!!!!!, - cei de numai 15-20 de lei sunt mult mai stabili in timp si cu tolerante mai mici. In plus, au zgomot mai mic decat cei electrolitici. Electroliticii, avand constructiv valori f. mari sunt buni in sursele de alimentare pt. filtraj. In rest, nu prea sunt buni. Sigur, se folosesc si in alte configuratii, ocupa un spatiu mic, dar depinde unde, in ce circuit, ce face acel circuit, care sunt tolerantele functionale ale acelui circuit, etc.
"Daca o singura data voi simti ca fac un lucru de mana a doua, atunci artistul din mine va muri". - Michelangelo Buonarroti"

Post Reply