Factorii care determina timbrul

Analogic, digital, sisteme audio, casti, revelatii si review-uri
Post Reply
User avatar
cosmin
Posts: 631
Joined: 06 Dec 2008, 14:38
Location: Bucuresti

Factorii care determina timbrul

Post by cosmin »

Ma intreb care sa fie factorii care determina timbrul unui sunet intr-un CD Player si mai ales intr-un amplificator integrat.
Componentele, schema, etc... ce anume determina ca anumite scule (sau chair brand-uri) sa aiba un sunet metalic, electronic, precis si altele sa aiba un sunet cald, placut, natural ?
Aici vreau sa ma delimitez strict la tranzistorizate. Exclud lampile, hibrizii, etc. similare.
Vreţi să ştiţi dacă o ţară este bine condusă şi civilizată, atunci ascultaţi muzica acesteia. (Confucius)

Dadix
Posts: 438
Joined: 03 Jun 2016, 11:06

Re: Factorii care determina timbrul

Post by Dadix »

Un subiect interesant care a ramas fara nici o completare.

Intrebarea poate fi reformulata asa:
De ce Yamaha nu suna ca Pioneer , Pioneerul ca Denonul, Denonul ca Marantz, Marantz ca Onkyo, Onkyo ca Akai, Akai ca Ke wood, etc ... :-)

Am sa ma risc cu un raspuns din ceea ce am observat comparand interiorul aparatelor .

Observatiile mele pot fi gresite si daca e asa imi asum mustrarile colegilor mai priceputi.

Claritatea , fermitatea sunetului cred ca este fixata de partea de transformator si condensatorii electrolitici de acolo .( In afara de cei 2 sau 1 sau 4 / etc . mari electrolitici )

Cu cat transformatorul e mai mare cu atat pare ca sunetul e mai ferm.

Condensatorii au si rol de filtre . Cei mai mici ca valoare lasa sa treaca o gama de frecvente mai mica . Ei acționează ca un egalizor si schimba timbrul unui amplificator. Aici cei care fac restaurari si nu stiu ce fac sau nu-i intereseaza ce fac, baga condensatori de putere in loc de cei de sunet, schimba cu alte valori condensatorii vechi si iata cum in final se ajunge ca aparatul sa isi schimbe timbrul si se ajunge la concluzia ca vechii condensatori erau mai buni decat cei noi. ( Evident greseala e in alegerea celor noi care trebuie sa corespunda perfect ca valori si tensiuni cu cei vechi daca stau pe calea sunetului. Doar cei care nu stau pe calea sunetului pot avea valoarea mai mare in volți)

Apoi aparate de dupa anii 70 încep sa fie "castrate" cu filtre ce taie din bass pentru asa zisul sunet modern. Schemele se schimba dupa anii 70 si se scot mare parte din condensatorii / rezistorii din calea de sunet si avem apoi asa zisa schema cu
"direct-coupled amplifier" .

Dupa 80 avem amplificatoare cu "op amp" , si multe curcuite integrate de la diversi producători care se pun in faza de pre a unui aparat sau in partea de amplificare, fiecare cu timbrul sau din fabrica . Dar diversitatea sunetului se restrange si e dictata in principiu de acei producători de circuite integrate , de aceea dupa anii 90 amplificatoarele incep sa sune cam la fel.

Observ ca totuși unele branduri au început inlocuirea op-amp urilor cu tranzistori si condensatoare , dar o fac de la o generație la alta , nu se grabesc deloc.( Vorbesc de zona aparatelor de buget de la 500 de euro )

User avatar
hondaru
Posts: 317
Joined: 31 Oct 2010, 06:35
Location: La tara...
Contact:

Re: Factorii care determina timbrul

Post by hondaru »

Timbrul e determinat de tot. Adica incepand cu schema si tipologia ei, componentele atat pasive cat si active si nu in ultimul rand implementarea. Jean Hiraga un faimos inginer electronist audiofil Francez de origine Japoneza a scris in nenumarate randuri in anii '70 despre influentele componentelor, constructiei si inclusiv ale cablurilor in sunet. Alimentarea are un rol major.
◄◄ REW ► PLAY ▌▌PAUSE █▌STOP ►► FF
Daca nu ajungi sa te pierzi in muzica atunci muzica se pierde in sistemul tau

User avatar
johndoe21ro
Posts: 777
Joined: 27 Jun 2015, 23:36
Location: Craiova

Re: Factorii care determina timbrul

Post by johndoe21ro »

hondaru wrote:Timbrul e determinat de tot. Adica incepand cu schema si tipologia ei, componentele atat pasive cat si active si nu in ultimul rand implementarea. Jean Hiraga un faimos inginer electronist audiofil Francez de origine Japoneza a scris in nenumarate randuri in anii '70 despre influentele componentelor, constructiei si inclusiv ale cablurilor in sunet. Alimentarea are un rol major.
:wink:
Triangle Magellan Concerto 2; AQ Everest; Vitus Audio SS-010 Mk2; AQ Dragon HC; AQ WEL XLR; Chord Qutest w UpTone JS-2; SOtM tX-USBultra & Paul Hynes SR5-12XL; AQ Diamond USB; Gryphon PowerZone; Stillpoints UltraSS; Solid Tech Hybrid

User avatar
_BGD_
Posts: 415
Joined: 09 Oct 2018, 13:56
Location: Bucuresti

Re: Factorii care determina timbrul

Post by _BGD_ »

Pe langa toate aspectele de ordin tehnic, sunt de parere ca timbrul este, uneori, influentat si de starea de spirit a ascultatorului.... mie mi se mai intampla :roll:

User avatar
hondaru
Posts: 317
Joined: 31 Oct 2010, 06:35
Location: La tara...
Contact:

Re: Factorii care determina timbrul

Post by hondaru »

Nu demult am avut ocazia sa tai un "crac" la o rezistenta si am constatat cu stupoare ca s-a lipit de patent. Apoi m-am jucat cu un magnet si bineinteles ca s-a lipit si de acesta. Deci se foloseste "fer" :lol: in terminalele componentleor electronice. Nu-i de mirare ca suna a tabla! :evil:
◄◄ REW ► PLAY ▌▌PAUSE █▌STOP ►► FF
Daca nu ajungi sa te pierzi in muzica atunci muzica se pierde in sistemul tau

Kross
Posts: 527
Joined: 05 Apr 2017, 18:17

Re: Factorii care determina timbrul

Post by Kross »

Revin după ceva ani petrecuți prin afară...deh, treburi, familie...
Deci :
Sunetul depinde de filozofia fiecărui producător, poate experților Marantz le place un anume sunet, celor de la Technics alt sunet, la fel și alții. Depinde și suportul de muzică (vinil, cd, fișier)... Aceeași melodie sună diferit funcție de fișier, și la a cata mână este.
Contează iarăși sursa de alimentare. Deși am văzut amplificator cu 2 trafuri și 8 butelii (conzi electrolitic enormi) și nu avea vâna să ducă boxe grele, și o aschimodie de amplificator cu traf micuț și 2 electrolitici modești, se juca cu boxele alea. Am o mică colecție acum de amplifuri, Technics, Pioneer, Kenwood, Akai, Sony, Hitachi, Toshiba și Jvc. Am avut și Onkyo. Toate anii 70 prima parte anii 80. Toate cu Vumetre. Niciunui cu STK. Toate originale. Plus 3 sovietice.

Toate sună bine, dar au acel ceva al lor. De exemplu Akai, Technics și Kenwood au un cel mai mare atac, și se descurcă bine cu 4 ohmi. Pioneer e bun de ascultat în surdină, urcă repede în volum, dar duce greu boxe. Jvc are rafinament și clasă, dar cedează la boxe prea dificile (contrar technics, akai și Kenwood). Sony au bass prea puternic și restul frecventelor sunt estompate. Onkyo, nu am văzut nimic de la ei să sune decent. Sunt bine făcute, duc ușor boxe grele, dar...sună gol, orice trancota comunista sună mai bine. Hitachi sunt comori ascunse uneori. Are sunet foarte rafinat, moale dar ușor plictisitor, lipsește ceva, însă probabil au pretenții la boxe. Toshiba sună foarte echilibrat și neutru, poate cel mai plăcut, dar necesită boxe ușor de condus.
Cele sovietice sunt interesante. Am unul Amplificator + Preamplificator ( are 2 trafuri în final), și pot spune că sunetul este unul high end. Duce ușor orice boxe, chiar și tomberoanele cu difuzor insensibile, mai am unul tot din clasa 0 (high end) și ăsta sună foarte bine, neutru-cald, echilibrat, ceva mai puțin rafinament, dar foarte muzical și cu soundstage (poate chiar mai mult ca Onkyo sau Sony sau chiar unele japoneze), și unul mai micuț, mai muncitoresc de felul lui. Nu sună nici ăsta rău, dar se vede diferența. El ar fi cam găina de gostat. Îl dețin și pe a350, are și el locul lui acolo.
În concluzie depinde de:
- filozofia de sunet a fiecărei mărci
- sursa de muzică și format
- dispoziția ascultătorului
- potriveala dintre boxe și amplificator. Asta e importantă, deoarece poți da bani cât pe o mașină pe amplificator și boxe și sună ca un tomberon spart, și o trancota pe care nu dai nici o para, cu boxe care aparent nu fac nici cât o ceapă degerată poate suna impecabil.
1) Technics SU-V8K 2) SU-8080K
1) Linn Isobarik DMS 2) JBL LX-55
1)Technics SL1200GR (curând)2) Technics SL-B202 & Technics SL1500-C.
1)Technics ST-8044k 2) ST-8080K.
1) Sony CDP-X33ES 2) CDP-X55ES/philips n4504
1) Living 2)Dinning.

User avatar
hondaru
Posts: 317
Joined: 31 Oct 2010, 06:35
Location: La tara...
Contact:

Re: Factorii care determina timbrul

Post by hondaru »

De acord cu Kross pana la "impecabil"...
Sigur fiecare firma are o filosofie de sunet care este atent aleasa din proiectare si componentele folosite.
Potriveala amplificator - boxe este ceva inexplicabil (sau poate nu am eu explicatia inca) insa nu orice boxa canta bine pe orice amplificator indiferent de specificatiile boxei si a difuzoarelor si viceversa.
Ce spui tu cu ampliful cu 2 trafuri si condensatori supradimensionati am intalnit si eu, dar, acel amplificator potrivit cu boxele care i-au placut lui a prestat de zile mari. Ce-i drept un amplificator modest presteaza modest nu o sa mearga Trabant-ul ca Mercedes-ul chiar daca are roti de Mercedes!
Deci eu am ajuns la o concluzie: ma cam abtin de la a face declaratii cum si ce fel suna pentru ca, niciodata nu poti stii care este combinatia castigatoare decat daca dai peste ea prin incercari succesive. O pereche de boxe nu suna la fel pe doua amplificatoare diferite si reciproca e la fel de adevarata (intr-o anume marja)!
◄◄ REW ► PLAY ▌▌PAUSE █▌STOP ►► FF
Daca nu ajungi sa te pierzi in muzica atunci muzica se pierde in sistemul tau

Kross
Posts: 527
Joined: 05 Apr 2017, 18:17

Re: Factorii care determina timbrul

Post by Kross »

Aia cu amplificator modest și boxe modeste am zis-o ipotetic. Dețin niște boxe IEI modelul POP HI Fi (8 ohm 35 VA) boxe de sacrificiu, adică dacă le stric știu că nu îmi pare rău nu după ele. Pot spune că, la câteva teste, au sunat mult mai frumos pe unele amplificatoare decât boxe mult mai de marcă. Deși eu le țin de probă, am băgat becuri în serie cu difuzoarele, special să nu rămân fără ele, să am cu ce testa diverse. Dar pot spune că pe anumite amplificatoare sună neașteptat de bine. Bine, au și lemnăria bună, nu tărâțe presate.
Teoretic, potriveala este : Amplificator de marca x, cu boxe tot de la marca x. Sunetul de casă, teoretic. Dar aceeași marcă x poate sună mai bine cu boxe de la marca y. Și tot așa.
Singura asemănare dintre trabant și Mercedes E că sunt ambele mașini nemțești. :lol:
Am și eu câteva ampuri cu 2 trafuri, (Technics, Akai și Kenwood, plus un sovietic). Afară de kenwood care e cam pretențios la boxe, celelalte prestează bine cam pe orice tomberon de boxă, bine, boxe de calitate nu mă refer la boxe din tărâțe presate,care se umflă în bass. Și încă ceva. Una din prerchile de boxe preferate (cumva) de mine, sunt... Linn Isobarik. Am o pereche, luată din târg cu o sumă modestă, e drept, lemnăria trebuie recondiționată (timpul însă mă omoară încet, deh lucru în ture, 1 copil mare plus unul pe țeavă ), și se spune că aceste boxe sunt greu de dus...așa este, dacă ampliful nu are măcar 2 trafuri sau sursa solidă, da afară. Dar am trei amplificatoare aparent modeste, care le pot conduce și în condiții extreme. (technics cu 2 trafuri, un technics cu un traf, akai, sovieticul).
1) Technics SU-V8K 2) SU-8080K
1) Linn Isobarik DMS 2) JBL LX-55
1)Technics SL1200GR (curând)2) Technics SL-B202 & Technics SL1500-C.
1)Technics ST-8044k 2) ST-8080K.
1) Sony CDP-X33ES 2) CDP-X55ES/philips n4504
1) Living 2)Dinning.

User avatar
hondaru
Posts: 317
Joined: 31 Oct 2010, 06:35
Location: La tara...
Contact:

Re: Factorii care determina timbrul

Post by hondaru »

Citind cele scrise ma gandeam la un factor important si anume la ambianta in care se desfasoara asucltarea (sunetul sotiei difera functie de numarul aparatelor in test :)).
Camera are o uriasa influenta asupra sunetului. Aceelas sistem suna complet diferit in camere diferite. Fiecare sistem este sa zicem gandit pentru un anumit volum al camerei. Daca este mai mare sau mai mic se duce totul de rapa...Reflexii, mobila, toate influenteaza. Nu toti sesizeaza sau nu pun pret pe asta, pentru unii e suficient sa cante muzica.
◄◄ REW ► PLAY ▌▌PAUSE █▌STOP ►► FF
Daca nu ajungi sa te pierzi in muzica atunci muzica se pierde in sistemul tau

Kross
Posts: 527
Joined: 05 Apr 2017, 18:17

Re: Factorii care determina timbrul

Post by Kross »

Câți dintre noi stau într-o vilă, unde să își amenajeze o cameră audio? Camera, într-adevăr, e foarte importantă, ideală e camera...goală. Ai pus o plafonieră ai modificat acustica. Ai mutat întrerupătorul de pe stins pe aprins și invers, sau ai deschis fereastra să aerisesti sau...a venit nevasta, gata. S-a schimbat tot. Și materialul pereților contează (beton, cărămidă, BCA, rigips, lemn) Majoritatea stăm la bloc comunist. Sigur, se poate face o cameră de audiții și dintr-o sufragerie mobilată, dacă știi cum să poziționezi componentele.
1) Technics SU-V8K 2) SU-8080K
1) Linn Isobarik DMS 2) JBL LX-55
1)Technics SL1200GR (curând)2) Technics SL-B202 & Technics SL1500-C.
1)Technics ST-8044k 2) ST-8080K.
1) Sony CDP-X33ES 2) CDP-X55ES/philips n4504
1) Living 2)Dinning.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Factorii care determina timbrul

Post by momolo »

Kross wrote:Câți dintre noi stau într-o vilă
unii stau si la vila dar problema celor cu spatii mari e si mai mare decat problema celor de la bloc. Intr-un spatiu mare nu mai merge cu piticanii. Ori scularaia de gabarit depasit e scumpa! Vila mare, cheltuiala mare! Bloc comunist micut, cheltuiala micuta! (rezolvi treaba cu piticanii). Apropos, acustica in blocul comunist din beton e mai buna decat in vila mare din rigips. Peretii din beton armat sunt chiar bunicei la acustica. Caramida plina e cea mai buna, dupa care e betonul armat, dupa care urmeaza BCA-ul, dupa care urmeaza caramida cu goluri (nu e sa dai pe spate) dar orice varianta sa fie fara rigips!
Influenta are si podeaua. Parchetul laminat este mizerabil, frate cu rigipsul. Parchetul natural e cel mai bun, ala gros e primul si apoi mai subtire (22....10mm) lipit pe sapa. Dusumeaua din lemn masiv iarasi e buna. Pana si linoleumul e mai bun decat parchetul laminat! Pana si sapa de beton chior e mai buna! Dar podeau se mai rezolva si cu covoare care trebuie sa fie grele, naturale, ca alea care se fabricau in fabricile comuniste demolate, nu gunoaiele care se gasesc acum pe piata. Materialele care infuenteaza acustica trebuie sa aiba masa (greutate). Materialele usoare nu influenteaza prea mult. De exemplu, diversele mochete flocoase dar usoare sunt caca-maca. Unii cred ca si polistirenul de pe fatada o sa-i izoleze de zgomotul strazii! :lol:
Probabil cea mai buna acustica e in incaperi vechi cu pereti foarte grosi din zidarie de caramida plina sau chiar zidarie din piatra naturala.
Dar cum spuneam, incapere mare, cheltuiala mare!
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

zoly
Posts: 36
Joined: 14 Oct 2009, 20:13

Re: Factorii care determina timbrul

Post by zoly »

Ar mai fi o sansa sa scapi te toata tevatura asta, a amenajarii unei camere de auditii,intr un buget relativ modest cca 5000-6000 E poti investi intr un sistem de casti...sincer de cand am trecut pe asa ceva nu am mai folosit sistemul mare,chiar nu am mai simtit nevoia...bineinteles ca aceasta este doar parerea mea...

Post Reply