Sa revenim pe pamant....satul de sunetul Hi-Fi din masina si alarmat de timpul din ce in ce mai lung petrecut in masina din cauza traficului din ce in ce mai greoi din B ucuresti,am hotarat acum vreo doi ani sa-mi fac mai placute orele pierdute la volan.
Am inceput cu inlocuirea difuzoarelor din portierele fata(in portierele spate n-am difuzoare si nici nu-mi pun,raman la stereo si in masina,ca si acasa) cu unele mai audiofile.Difuzoarele le-am ales aproape la intamplare-recunosc,in urma auditiei la SIAB 2007 astea mi-au placut cel mai mult,dar acolo era greu sa-ti dai seama de ceva in nebunia aia si oricum,fara amplificarea de la standul respectiv si cu o alta sursa de semnal(HU=Head Unit,cum vad ca se numeste acum),e greu sa obtii acelasi sunet.Practic le-am ales mai mult din review-uri si dupa brand(Focal),desi daca ar fi fost dupa mine mi-as fi luat modelul de varf-focal utopia be no.6,dar consider ca ar fi fost o exagerare,mai ales ca masina fiind diesel e destul de zgomotoasa si in general prost insonorizata,desi e un Opel de numai 2 ani.
Am ales o solutie pe doua cai, 165K2P parca, cu tweeterele montate sus pe portiere, in dreptul oglinzilor laterale,iar medii-basi in locul clasic, pe niste inele adaptoare.Dar difuzoarele cele noi n-au adus o schimbare asa de spectaculoasa cum a adus izolarea sau captusirea portierelor cu un material special,un fel de cauciuc-sau mai degraba mastic-sub forma de coli autocolante ,numit HushMAT. Mai mult, in dreptul difuzoarelor am folosit chiar materialul original Focal,un fel de cauciuc spongios mult mai gros (si mai scump!
)decat acel Hushmat,dar ce efect!
Sunetul in masina s-a imbunatatit incredibil!E adevarat ca intre timp am"tunat" si HU-un Sony 7700 prin schimbarea placii de CD cu cea de la modelul 7750 cu convertor Burr-Brown,la randul ei imbunatatita prin inlocuirea tuturor operationalelor JRC 4558 cu OPA2132 si inlocuirea tuturor electroliticilor banali cu Elna Silmic.
Si inainte de inlocuirea difuzoarelor simteam o limitare ,pe care o punem pe seama difuzoarelor de Opel,dar dupa schimbare era si mai prezenta,e clar ca finalii de la Sony "gafaie" pe noile difuzoare,chiar la nivele mici,asa a trebuit sa adaug un amplificator stereo de buna calitate,un Focal 2.150.
Oricum,ceea ce m-a impresionat cel mai mult a fost efectul acelui cauciuc,pe care recunosc ,l-am lipit atat pe suprafata interioara a panoului exterior al portierei,cat si pe panoul interior,acoperind in totalitate gaurile care inainte erau acoperite cu o folie de plastic,pe care am si aruncat-o.Daca aveti difuzoare si decente,va recomand DOAR captusirea cu un material absorbant a portierelor,o sa fiti mai mult decat incantati,asta va poate aduce mai multa calitate a sunetului decat amenajari mult mai costisitoare.
Amplificatorul Focal a adus un plus de putere si "corectitudine" sunetului, amplificatoarele originale ale HU se comportau destul de nelinear pe noile Focal-uri. Oricum, amplificatorul e mult mai puternic si daca dau prea tare difuzoarele distorsioneaza masiv, insa in general ascult muzica la nivele reduse, cat sa acopere zgomotul general al masinii(motor, roti, transmisie, ventilatie etc) si in general ascult chestii "potolite", in special Jazz, insa daca am chef de ceva mai "zbuciumat", exista resurse...
.
Tragand linie, il consider un sistem stereo destul de reusit, nu foarte scump si adecvat masinii, o Astra G diesel.
Consider ca maximul pe care il merita o astfel de masina, orice investitie in plus ar fi inutila fara o insonorizare generala a masinii, care iese din calculele mele din mai multe motive.