Boxe mari in spatii mici
Posted: 09 Jul 2009, 23:48
Un subiect controversat. Cu ceva timp in urma eram convins ca nu se pot baga boxe mari in spatii mici. Dar in acel timp aveam numai bookshelf-uri. Apoi am trecut la floorstandere de format mic, tot in ideea fixa ca nu se poate baga "sifonierul cantator" in camera mica.
Intr-un final de mare fast, trecerea mea a fost lenta catre...."sifoniere". Acum nu as mai concepe altceva decat boxele mari cu extensie suficienta in zona de frecvente joase.
Fara indoiala, nu orice magaoaie merg introduse intr-o camera medie de 18...20mp, adica tipul de camera pe care o are majoritatea poporului audiofil. Dar tot la fel de sigur este ca exista incinte acustice mari care pot fi introduse in spatii mici.
Nu cred ca exista reguli si nici nu cred ca putem emite un cod de procedura, de exemplu asa cum unii cu o experienta extrem de limitata spun ca boxele mari nu au cum sa sune bine fara 1,5 metri in spate si inca vreo 2 spre peretele lateral, sau alte "regului" de ei inchipuite, ca asa considera ei de bun simt in lipsa testului real si practic.
Realitatea e intotdeauna altfel, nu prea tine cont de teorie si de discutiile noastre de aici.
Insa cred ca e un subiect interesant.
Mai degraba ar trebui povestita experienta practica, anume cazuri decat facut apologia teoriei.
De exemplu, eu am constatat ca, desi frecventele foarte joase cu frecventa de unda lunga necesita o distanta mai mare decat camera de auditie ca unda sa fie perceputa intreaga la ascultator, totusi, chiar si intr-un spatiu inadecvat ca marime, daca avem incinte acustice cu extensie mare in banda joasa, se simte acest lucru, chiar si la o distanta mica si deci ineficienta teoretic. Faptul ca vecinii o simt ceva mai acut.....ghinionul lor, insa si al nostru deoarece trebuie sa fim cu bun simt si sa nu deranjam la ore nepotrivite!
In opinia mea, nu ne putem lega prea mult nici de modul de constructie al incintei, adica compresie, gaura de bas reflex sau horn. Fara indoiala, o incinta pe compresie e automat si din principiu mai "prietenoasa" cu spatiul acustic, in spetza spatiul acustic mic, dar exista incinte acustice mari in orice solutie tehnica ce pot presta impresionant..... intr-o "debara"!
Eu gasesc trei conditii ca fiind fundamentale:
1. controlul perfect al amplificarii. Aici sunt de mentionat fara dubiu amplificatoare mari si puternice care pot controla perfect difuzoarele sau mai corect spus, care nu sunt mult influentate inapoi de catre incinte (difuri+filtrele pasive).
2. calitatea difuzorului de bas sau mid-bas care de principiu trebuie sa aiba o cursa a membranei cat mai redusa. Lucrul asta implica automat membrana cu suprafata mare pentru sustinerea SPL-ului sau acceptarea unei presiuni mici, sau diverse solutii de cutii (hornuri) care ajuta SPL-ul. Intr-un cuvant, boxele trebuie sa nu bubuie din nascare, lucru care nu se intampla prea des! Putine difuzoare de calitate se pot intalni la preturi relativ....umane!
3. formarea-focalizarea sunetului dintr-o incinta mare sa se faca la un punct cat mai apropiat de corpul incintei. De obicei producatorii le fac pentru distante de auditie de aprox. 2,5....4m considerandu-se cazul cel mai des intalnit. Acest parametru se poate regla la unele scumpe, dar rare cazuri.
Intr-o oarecare concluzie, imi aduc aminte cu cata vehementa i-am combatut pe "adeptii de camioane pe circuitul de formula 1" si imi fac mea culpa! Insa nici ei nu au in mod automat dreptate, mai degraba se poate spune ca dreptate are cel ce a reusit sa bage "sifonierele cantatoare" in livingul de 20mp fara sa bubuie si fara sa-ti maciuleze creierii dupa o auditie de o ora. Proba practica ar trebui sa fie criteriul de judecata.
Nu cred ca mai trebuie mentionat faptul ca sunetul nu se poate gandi trancotareste ca la piata, la kilogram, ca sunetul e format din basi, medii si inalte.
Frecventele joase nu redau numai contrabasul, orga si pianul mare de concert, acestea intra si in componentza armonica a mediilor si chiar inaltelor contribuind la formarea unui sunet MAI NATURAL. Astfel ca imi vine sa dau dreptate celor care spun ca bookshlefurile nu sunt boxe adevarate, dar in acelasi timp trebuie tinut cont ca ceva adevarat COSTA! Pana la urma totul este un compromis in acest domeniu si totul are un cost. Bookshelfurile sunt o solutie de compromis care pierde una dar castiga alta, iar daca ceea ce castiga e mai important decat ceea ce pierde, atunci scopul este atins corect.
Deci, merg boxele mari in camere mici ?
Iata si un exemplu al unui sistem in valoare de 400.000 euro din Italia, camera obisnuita (5x7m) la care va spun de la sursa ca NU a fost amenajata acustic nici in cel mai modest mod:
http://www.milossaluciano.com/enzo.htm
Intr-un final de mare fast, trecerea mea a fost lenta catre...."sifoniere". Acum nu as mai concepe altceva decat boxele mari cu extensie suficienta in zona de frecvente joase.
Fara indoiala, nu orice magaoaie merg introduse intr-o camera medie de 18...20mp, adica tipul de camera pe care o are majoritatea poporului audiofil. Dar tot la fel de sigur este ca exista incinte acustice mari care pot fi introduse in spatii mici.
Nu cred ca exista reguli si nici nu cred ca putem emite un cod de procedura, de exemplu asa cum unii cu o experienta extrem de limitata spun ca boxele mari nu au cum sa sune bine fara 1,5 metri in spate si inca vreo 2 spre peretele lateral, sau alte "regului" de ei inchipuite, ca asa considera ei de bun simt in lipsa testului real si practic.
Realitatea e intotdeauna altfel, nu prea tine cont de teorie si de discutiile noastre de aici.
Insa cred ca e un subiect interesant.
Mai degraba ar trebui povestita experienta practica, anume cazuri decat facut apologia teoriei.
De exemplu, eu am constatat ca, desi frecventele foarte joase cu frecventa de unda lunga necesita o distanta mai mare decat camera de auditie ca unda sa fie perceputa intreaga la ascultator, totusi, chiar si intr-un spatiu inadecvat ca marime, daca avem incinte acustice cu extensie mare in banda joasa, se simte acest lucru, chiar si la o distanta mica si deci ineficienta teoretic. Faptul ca vecinii o simt ceva mai acut.....ghinionul lor, insa si al nostru deoarece trebuie sa fim cu bun simt si sa nu deranjam la ore nepotrivite!
In opinia mea, nu ne putem lega prea mult nici de modul de constructie al incintei, adica compresie, gaura de bas reflex sau horn. Fara indoiala, o incinta pe compresie e automat si din principiu mai "prietenoasa" cu spatiul acustic, in spetza spatiul acustic mic, dar exista incinte acustice mari in orice solutie tehnica ce pot presta impresionant..... intr-o "debara"!
Eu gasesc trei conditii ca fiind fundamentale:
1. controlul perfect al amplificarii. Aici sunt de mentionat fara dubiu amplificatoare mari si puternice care pot controla perfect difuzoarele sau mai corect spus, care nu sunt mult influentate inapoi de catre incinte (difuri+filtrele pasive).
2. calitatea difuzorului de bas sau mid-bas care de principiu trebuie sa aiba o cursa a membranei cat mai redusa. Lucrul asta implica automat membrana cu suprafata mare pentru sustinerea SPL-ului sau acceptarea unei presiuni mici, sau diverse solutii de cutii (hornuri) care ajuta SPL-ul. Intr-un cuvant, boxele trebuie sa nu bubuie din nascare, lucru care nu se intampla prea des! Putine difuzoare de calitate se pot intalni la preturi relativ....umane!
3. formarea-focalizarea sunetului dintr-o incinta mare sa se faca la un punct cat mai apropiat de corpul incintei. De obicei producatorii le fac pentru distante de auditie de aprox. 2,5....4m considerandu-se cazul cel mai des intalnit. Acest parametru se poate regla la unele scumpe, dar rare cazuri.
Intr-o oarecare concluzie, imi aduc aminte cu cata vehementa i-am combatut pe "adeptii de camioane pe circuitul de formula 1" si imi fac mea culpa! Insa nici ei nu au in mod automat dreptate, mai degraba se poate spune ca dreptate are cel ce a reusit sa bage "sifonierele cantatoare" in livingul de 20mp fara sa bubuie si fara sa-ti maciuleze creierii dupa o auditie de o ora. Proba practica ar trebui sa fie criteriul de judecata.
Nu cred ca mai trebuie mentionat faptul ca sunetul nu se poate gandi trancotareste ca la piata, la kilogram, ca sunetul e format din basi, medii si inalte.
Frecventele joase nu redau numai contrabasul, orga si pianul mare de concert, acestea intra si in componentza armonica a mediilor si chiar inaltelor contribuind la formarea unui sunet MAI NATURAL. Astfel ca imi vine sa dau dreptate celor care spun ca bookshlefurile nu sunt boxe adevarate, dar in acelasi timp trebuie tinut cont ca ceva adevarat COSTA! Pana la urma totul este un compromis in acest domeniu si totul are un cost. Bookshelfurile sunt o solutie de compromis care pierde una dar castiga alta, iar daca ceea ce castiga e mai important decat ceea ce pierde, atunci scopul este atins corect.
Deci, merg boxele mari in camere mici ?
Iata si un exemplu al unui sistem in valoare de 400.000 euro din Italia, camera obisnuita (5x7m) la care va spun de la sursa ca NU a fost amenajata acustic nici in cel mai modest mod:
http://www.milossaluciano.com/enzo.htm