Yoshiro - din cate banui (dupa cele cateva posturi scrise de tine.....apropos', exista o rubrica de @buna ziua@ si de prezentare, evident optionala) esti avansat in cunostintele tehnice teoretice (cel putin) despre difuzoare. Eu nu prea (cu teoria), iar ceea ce scriu este mai mult la nivel direct de perceptie urechiometrica.
Sunetul natural neamplificat (pe care-l consider model absolut) are o anume perceptie legata de viteza si de (un alt termen audiofil) TIMING. Asta e mama natura, asta e absolutul. Insa daca acest sunet este captat (cu microfoane), inregistrat si redat prin amplificare si difuzoare, ceea ce numim (audiofil) timing si viteza, ambele au de suferit. Percepem un soi de alterare a timpului acelei muzici, un timing diferit iar lucrul asta printre alte alterari ale originalului ce tin de distorsiuni de toate felurile atat din cauza inregistrarii cat si amplificarii, difuzoarelor dar si acusticii spatiului de auditie care interactioneaza. Practic, mai pe intelesul simplu, percepem ca, de exemplu, violoncelul canta mai lung, mai lent, mai lalait, mai imprastiat, diferit.
In realitate nu este nici macar o alterare unitara, adica in tot spectrul de frecventa, ci este o alterare mult mai perversa, practic anumite parti din banda de frecventa sufera alterari temporale diferite si intr-un final, "varza" care iese se numeste sunet.
Difuzoarele mari, cu un con mare, sunt in mod automat mai grele. Oricat de usor ar fi materialul folosit. Plus ca au un volum mai mare de aer de impins. Deci, au nevoie de mai multa energie de impingere, iar aici din nou avem deaface cu o crestere exponentiala a energiei necesare pentru ca sa nu existe intarzieri, insa mai exista un fenomen, deformarea suprafetei membranei, oricat ar fi aceasta de rigida, lucru firesc la ORICE membrana si la ORICE dimensiune insa din nou crescator exponential cu marimea suprafetei membranei. Una e la 1" si alta este la 10".
Asa ca exista la un moment dat o limita peste care rapoartele de compromisuri devin destul de neplacute si costisitor de rezolvat.
Daca veti observa, cam de vreo 25 de ani incoace s-a renuntat masiv, aproape complet la membranele mari in favoarea celor mici.
Aici ii voi raspunde, din punctul meu de vedere si lui
West - o membrana mica este sub 16cm, una medie 16....25cm si mare peste 25cm. Asta e in viziunea mea personala, dealtfel o apreciere subiectiva.
Dupa decenii de experimentari si avand in spate spectrul economic (cat mai ieftin de fabricat si cat mai profitabil exploatand fara scrupule ignoranta si defectele clientilor - chestie dusa in ultimul deceniu pe noi culmi de nesimitire absoluta din partea sectoarelor de marketing, adica cele care au preluat conducerea
afacerilor de facut bani), deci, dupa multe experiente s-a ajuns la concluzia ca difuzorul cu membrana de 16....17cm reprezinta mid-wooferul cel mai eficient care intruneste cele mai bune echilibre de compromis. De aceea veti observa ca acest diametru este practic cel mai des intalnit in aplicatii. Motivul real este economia de bani, adica este cel mai ieftin de fabricat raportat la maximul de calitate obtinut efectiv avand la dispozitie orice material folosit.
Este difuzorul mid-bass
bun la toate insa ca orice lucru bun la toate e mediocru in orice.
Si o sa mai observati cat de rar era folosit in anii 70....80 cand predominau difuzoarele de bas de 25...30cm insotite de medii de 6.....10cm si tweeter cu dom de 1".....care legat de ceea ce am scris mai sus reflecta mult mai bine curba logaritimica a necesarului de energie in banda audio, adica cea mai mare parte e consumata in banda foarte joasa.
Insa orice solutie isi are propriile probleme si limite. In anii 70...80 inca nu conduceau departamentele de marketing care studiau stiintific cum sa poata fi pacalit clientul sa i se ia banul cu profit maxim, pe atunci inginerii, proiectantii si creatorii aveau inca un cuvant de spus, exista si un fel de mandrie profesionala (acum daca vorbesti de asa ceva esti luat la misto, esti socotit caraghios, toti au acea atitudine de bagat picioarele si fugit cu o halca cat mai mare din bani acasa, la curve sau in Hawai).
Atunci exista o atmosfera care favoriza experimentarea pentru supremul scop nespus
dar consimtit tacit de toti in breasla - acela de a fi cel mai bun, cu produsul cel mai performant si mai deosebit, acela de a iesi in evidenta prin ceea ce creezi, proiectezi si fabrici. Inca mai existau conditii pentru mandria profesionala. Azi insa acest lucru este distrus in "masinariile de management" perfect organizate, perfect dezumanizate si depersonalizate unde fiecare fiinta umana e o mica si usor dispensabila rotita dintr-un imens mecanism impersonal de produs bani.
De aceea atunci se si adoptau caile grele (si scumpe, deci ineficiente si aducatoare de profit mic) care azi sunt ocolite, cum ar fi de exemplu folosirea membranelor mari si a incintelor cu mai mult de 2 cai. Chestii dificile oricand, inclusiv in ziua de azi cu tot cu calculatoare si programe speciale.
Tendinta moderna a fost clara - cat mai simplu, cat mai ieftin si cat mai "de luat ochii" (si urechile fraierilor) ca sa le luam banii! Iar la un moment dat nu prea a mai fost nimic de comparat, totul a devenit o apa si un pamant. Chestiile adevarate s-au retras intr-o sfera inalta a celor cu multi bani, o zona oculta si secreta unde bizonul de rand nu are voie sa pasca. Chestii care alta data nu erau "pe alta planeta" iar cine avea vointa si pasiune putea sa le aiba si sa le cunoasca.
Luati de exemplu preturile. In anii 70...80 sculele extra-scumpe, cele de varf, costau cam cateva mii de dolari (3000....5000). Este adevarat ca atunci erau multi bani, probabil ca acum 9000....15.000. Insa in ziua de azi ca sa ai aceeasi calitate, sa visezi la aceeasi calitate, nu platesti atat, platesti dublu cel putin!
De aceea azi daca ne uitam la imensa varietate de boxe audiofile o sa vedem ca vreo 80% il reprezinta bookshelf'ul sau standfloor'ul pe doua cai cu mid-bass de 16cm si tweeter dom de 1"......cu doua randuri de mufe!
Ca asa e cool, il face pe bizon sa viseze ca a cumparat ceva performant si sofisticat dar impulsioneaza si vanzarea de cabluri audiofile ca una e sa cumperi o pereche si alta doua perechi!
Toate fiind defapt chestii care deturneaza atentia de la singurul lucru care conteaza, CALITATEA AUDIO.
Plus miile de povesti si "legende populare" care prind teribil la populatie, toate praf in ochi ca sa abureasca omul si sa-i deturneze atentia.
E rusinos ca la ora actuala poti cumpara o pereche de bookshelf audiofile (scumpe....mai scumpe decat au fost aceste lucruri vreodata in istorie) si sa le compari cu o pereche de difuzoare vechi de banda larga luate din televizoare (pe lampi de exemplu) iar cele din urma sa sune mai bine pe medii, mai clar, mai coerent si mai muzical in timp ce primele te obosesc la cap dupa o ora de zdranganeala aiuristica.
Toata aceasta situatie are direct o singura cauza, cea economica. Banul a ajuns sa domine total ca un scop in sine. Defapt acest lucru e atat de fixat in constiinte incat nici nu se mai comenteaza, nu se mai discuta si nici nu se mai pune la indoiala. Profitul, afacerea, cat bagi si cat scoti, astea sunt noul tavalug care strivesc orice miscare cat de mica in front!
Chestiile astea sunt vechi, doar unii abia le descopera ca pe ceva ingropat sub fundatia noului supermarket....iar unii nu le vor descoperi niciodata.
Defapt cei care au acces la scule audio vintage pot intelege problema cel mai bine. Cu cat descoperi mai multe vechituri de care ramai in ziua de azi pur si simplu uimit iti dai seama......ca ceva s-a intamplat intre timp! Ceva grav, ceva ca o schimbare de directie.
Si astfel suntem fara sa vrem indoctrinati si mintiti pentru ca omul care nu simte pe pielea lui, care nu experimenteaza real, este usor de mintit cu vorbe bine gasite. Cauza e simpla - sunetul si muzica nu pot fi povestite, ele pot fi doar auzite cu propriile urechi.
Pe timp ce trece eu am din ce in ce mai mult senzatia ca in ultimele doua decenii nu s-a mai studiat in acest domeniu cum se poate obtine un sunet mai bun ci cum se poate inlocui orice cu un cacat de doi bani ca sa coste putin sa le fabrici insa mult sa le vinzi pentru un profit zdravan si peste noapte, adica sa ia banul si ochiul la gushter.....insa nu si urechea. Aia fiind in prezent la "maciulat" cu noile inventii - mp3 player cu doape de urechi = surzenie garantata.