abarsan, sa nu zici ca nu te-am avertizat!
Daca intrebi pe un forum, la urma vei pleca mai ametit decat ai intrat !
Oricum, in opinia mea, daca din tot ce ai, merita ceva pastrat acum la inceput, este, culmea, ampliful chinezesc. Boxele Epos ELS8 sunt oricum slabe, chiar si cu un amplif care sa le poata misca cat de cat, bas nu vei avea iar sunetul e lesinat si lipsit de detaliu, in general plictisitor si cam "de punga". Dar nu spun ca nu-si merita banii, insa nici nu ies din pluton. Altele sunt cele care ies din pluton la zona de pret. Probabil sfatul celor care ti-au vandut lampasul chinezofil era bun, niste boxe cat de cat decente, totusi costa parale, asta e! Acum ai vazut practic ce inseamna un matching prost.
De mentionat si ca Epos au difuzoare chinezesti.
Obelix Sincer, decat un aplificator pe lampi facut pe genunchi in Manciuria comunista, de putere, oricum, modesta, eu as fi optat ca si "beginner" pentru unul pe tranzistori,
aici sunt si eu de aceeasi parere cu
Obelix dar il voi contrazice in unele idei pe maestrul
VTP. Sistematic:
1. boxele nu se judeca in "harnicia" adevarata citind SPL-ul enuntat de producator. Un exemplu practic, Triangle seria Genese, specia Quartet si Lyrr au SPL 90...92dB, ceea ce pare ok, mediu-harnic. In realitate aceste boxe avand filtre complicate, de ordinul 4 si pline de piese si bobine sunt extrem de dificil de amplificat. La prima auditie nu-ti dai seama, pot suna chiar tare pe amplifuri de puteri mici, tare si prost (iar acel "prost" e bun pentru unii), insa in momentul cand sunt preluate de amplificatoare de puteri mari si care controleaza bine, atunci vor suna cu totul altfel
pentru ca au potential. A judeca dupa SPL-ul enuntat si probabil masurat de producator nu are nimic deaface cu matchingul si realitatea. Iar potentialul adevarat il poti ghici numai cu un matching bun (insa boxele discutate mai sus, in opinia mea, nu au potential defel).
2. este adevarat ca aproape toata productia de componente si subansamble se fabrica azi in China, insa exista diferente colosale de calitate intre diverse serii si diverse fabrici si locuri unde se fac in China. Avand in vedere cati papagali cu bani sunt pe lumea asta, chinezii pot fabrica si componente mizerabile sub acelasi aspect ca altele extrem de bune, fabricate tot de catre chinezi, ba culmea, chiar aceeasi fabrica poate scoate lucru bun sau gunoi, depinde unde gasesc sa-l vanda. Iar in ce priveste fabrici ca Yarland, sa-mi fie scuzata duritatea, dar piesele pe care le folosesc ei (ca sa le iasa produsul IEFTIN si profit peste asta) sunt din seriile cele mai slabe calitativ. Asa ca a-i baga pe toti in aceeasi oala chineza este gresit, o generalizare aducatoare de paguba; asta pentru ca exista si produse chineze bune dar si proaste; de obicei un excelent indiciu este pretul si piata de unde provine produsul stiind ca anumite tari nu prea accepta importul de gunoaie (avand si legi dure in privinta drepturilor clientului si garantiei). Iata de ce nu e acelasi lucru un biet amplif Yarland ieftin (dar care are incorporat un profit si poate nu tocmai mic) vandut pe piata romaneasca sau est-europeana, sau in lumea a III-a, si un alt amplif 100% chinez, de exemplu marca Shanling vandut in Germania sau USA (dar pe un pret mai putin mic). Locuri unde unii cumparatori inca prefera sa le cumpere dupa care sa le ...upgradeze, chiar daca sunt facute atat de bine cat pot chinezii respectivi
care si-au dat interesul pe bani adevarati.
3. un amplificator se judeca ascultandu-l pe boxe bune, cu sursa buna si in conditii edificatoare, nu se judeca citind schema. Eventual se poate face o idee despre anumite lucruri si parametrii din schema, insa executia acelei scheme este determinanta si poate face diferenta intre o trancota si un high-end (avand aceeasi schema electrica la baza). Oricum, calitatea pieselor e si ea determinanta si cum am spus mai sus, chinezii sunt capabili sa faca toata gama de calitati, aspectul fiind usor de executat identic, adica e super-simplu sa faci niste piese frumoase si cu inscrisuri placute ochiului dar care sa contina cartofi stricati cu electrod la mijloc. Singura garantie a calitatii pe care o poate avea un consumator azi este brandul sub care se fabrica aparatul. Brandul garanteaza si atat. In general preturile sunt destul de drepte, cu unele exceptii ce nu fac regula, doar o intaresc. Putin dai, nici atat nu face. Mult dai, nu prea face atat si nu e drept dar macar ramai cu, calitatea.
4. boxele nu pot fi judecate dupa grupele "franceze" sau "engleze". Numai daca luam doua marci frantuzesti, JM Lab si Triangle, numitorul comun de sunet sub fiecare brand nu are nici o asemanare unul cu celalalt concurent francez. Chiar sunt la poli opusi, asa ca scuze pentru expresia dura, dar e stupid sa bagam toate boxele frantuzesti in aceeasi oala. In primul rand ca diversitatea este enorma iar genul de sunet de la un brand la altul este complet diferit sub cerul Frantei. Apropos, dau exemple doua branduri franceze, Kelinac si Ocellia:
http://www.kelinac.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.velvetaudiohiend.com/page5.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Astea suna ca din doua galaxii diferite si nici una nu are nimic comun cu Triangle sau cu JM Lab ! Atunci unde se afla "sunetul frantuzesc" ?!
Ca forma poetica de stil si ca sa avem ce vorbi la un pahar de vin (frantuzesc) am putea spune ca asa, la modul general francezii prefera sunetul mai pe inalte si mai rapid pe cand englezii il prefera pe cel dark si mai lenes. Insa nu e adevarat, diversitatea concreta de pe piata ne arata ca nu se pot pune peceti comune peste diverse tari. Si in UK gasim diferente de sound la incintele acustice, absolut enorme, la poli opusi. Chestia cu "sunetul englezesc" e si ea o prejudecata aiuristica. Ca aia cu sunetul german unde diversitatea e deadreptul crunta, acopera chiar toata gama spectrului audio si trece in ala de lumina!
Apropos de "sunetul german dur, cadentat si militaros", din punctul meu de vedere, cele mai bune boxe din lume se fac in Germania. Si eu urasc sunetul dur, cadentat si militaros!
5. in opinia mea Triangle au un bas corect si foarte adanc (daca ai cu ce le amplifica cat si sursa pe merit) si sa nu confundam bubuiala cu basul. Multi sunt obisnuiti din zona trancotara cu bum-bum si tzatz-tzatz, dar sunt deprinderi necizelate. Unicul model este sunetul natural unde nu exista tweeter, bas, inalte, medii si joase, exista pur si simplu SUNET si e unul singur, una bucata varianta. Ori seamana cu sunetul natural si conteaza cum seamana si la ce capitol, ori nu.
6. cate scule chinezesti am ascultat si surubarit (din pacate numai din zona ieftina si medie), toate s-au dovedit proaste. In primul rand suna prost, aici fiind infinite variante dar ca numitor comun ar avea sunetul de lighian dat pe scari si un alt numitor comun este lipsa de fiabilitate, executia proasta si fara cap.
7. un amplif pe lampi nu poate fi mai bun decat traful sau de iesire (o afirmatie des mentionata de maestrul
VTP ) asa ca nu orice chinez de mana cu un olandez zburator poate bobina pe masa din bucatarie. Un traf bun implica tole bune care se fac oriunde in alta parte din lume, mai putin China, peste care implica sarma de calitate si proiectare de calitate.
In acest domeniu sunt taine pe care numai aia vechii le stapanesc bine, nu orice Ching Yong care s-a apucat alaltaieri de facut amplificatoare pe lampi stie secretele.
Si exista diferente crunte, absolut crunte intre amplificatoare pe lampi care folosesc aceleasi lampi si acelasi principiu, chiar si aceeasi schema. Dar ca SA AUZI aceste DIFERENTE intai trebuie sa ai
pe ce le auzi, boxe bune, sursa buna, stiinta cablurilor audio si o ureche cultivata (corect
).
Din punctul meu de vedere un amplif pe lampi executat prost si mediocru suna gretos de prost. Unii incepatori se lasa dusi de unele coloratii, cica armonici placute, dar aia cu urechea buclucasa nu se lasa pacaliti.
8. CD-urile sunt in general bune si nu proaste. Evident, depinde si de genul de muzica, in unele genuri nu se depun eforturi de audiofilie, dar muzica clasica, jazz, vocala, opera e trasa in general bine. Eu consider ca procentul de discuri bune in genurile muzicale mai selecte, e mare, noi nu avem scule sa ne dam seama ca discurile alea sunt bune, iar unii au scule atat de proaste incat apreciaza numai discuri manarite pentru ca sa sune "bine" (pe scule proaste).
8. abia cand ai acces la scule cu adevarat bune (din pacate scumpe) incepi sa intelegi cat de dificil este de executat (bine si corect) un simplu amplificator pe lampi a carui schema se poate desena pe un servetel de hartie, dar in acelasi timp inveti si ce inseamna beneficiul unui lucru cu adevarat de calitate.
Aici sta defapt sucul dulce al unui imens fruct amar.
Unii se opresc la coaja amara, altii ajung la sucul dulce.