Re: Unde este problema ?
Posted: 15 Feb 2010, 00:07
Exista mai multe moduri de a asculta sunetul.
Cel profesional este analitic, bazat pe informatie si analiza. Monitoarele de studio trebuie sa fie foarte transparente si analitice in scopul strict informatic si nu cauta placerea auditiei.
Pe de alta parte sculele profy stiu bine un lucru sa-l faca, sa inregistreze si sa prelucreze cu pierderi minime. Multe scule care redau sau monitorizeaza mediocru, pot totusi sa inregistreze foarte bine.
De multe ori se intampla un lucru paradoxal, nici cei care inregistreaza nu stiu 100% nivelul de calitate real aflat pe produsul lor final, tocmai pentru ca la MONITORIZARE profesionala se acorda atentie doar unor anume aspecte din sunet, baza fiind informatia si analiza unor parametrii esentiali. Este metaforic spus o munca cu simboluri si abstractiuni avand ca subiect al prelucrarii exact opusul, adica arta si sentimentele.
Putini stiu ca sunt destule studiouri profy in lumea larga care au scule mega-audiofile care costa imens si sunt cablate cu cabluri audiofile scumpe. Exista studiouri cablate cu Siltech sau AudioQuest sau etc. Exista boxe audiofile din oferta de top audiofila care sunt folosite pentru analiza finala in multe case de productie, unii utilizeaza chiar si aparatura pe tuburi.
In lumea profy sunt diferente la fel de mari ca si in lumea audiofila. Unii sunt ultimii trancotari, altii sunt extrem de rafinati si lucreaza pe niste chestii ca nici nu intelegi ce sunt, multe facute la comanda, multe DIY. Sunt destui profesionisti audiofili care lucreaza pur si simplu pe scule audiofile.
Diferenta vazuta de unii intre lumea audiofila si cea profy este falsa. In realitate exista toate variantele de profesionisti ca si de audiofili.
Discurile LP sau CD/SACD de care ne miram cat de bine suna sunt trase de profesionisti audiofili care lucreaza si pe scule audiofile din oferta de top audiofila. Imaginea profesionistului care lucreaza pe Behringer este falsa.
De exemplu, un inginer de sunet pe care-l cunosc personal, Marco Linccetto din Italia lucreaza cu DAC-uri audiofile produse de North Star iar la casa de productie Velut Luna se afla majoritate scule audiofile de top.
Inca ceva - multi ingineri de sunet isi fac treaba la studio pe monitoarele profy dar acasa asculta pe boxe audiofile.
Opinia mea, despicarea firului in patru nu-si are rostul. Concertele amplificate nu sunt subiect de discutie de valoare, acolo totul este pur subiectiv si tine de instalatie, mixaj si decizia masteringului si actorilor, concertele live deasemenea nu sunt subiecte valabile pentru ca diferentele de acustica sunt imense, chiar in aceeasi sala se aude complet diferit dintr-un loc in altul.
Analiza sunetului emis de un sistem audio este o chestie de bun simt. Discutia de mai sus imi pare ca si cum am vrea sa masuram, cantarim, disecam si congela la pachet bunul simt care este o notiune imateriala si extrem de delicata si subiectiva.
Eu am observat ca cei care au avut ocazia fizica, reala, live, palpabila sa aiba contactul cu lumea profy audio dar si cu topurile high-end din lumea audiofila, nu-si pun probleme de comparatii din astea de tip revista. Pur si simplu mi se pare ca o compunere fara subiect.
Majoritatea dintre noi isi dau seama cand se aude bine, din bun simt natural, putini si pot explica-intelege de ce.
Profesionistii sunt cei care trebuie sa-si faca criterii si metode pentru a explica si clasifica lucrand cu simboluri si codificari. O fac pentru a reusi sa reproduca natura si de multe ori reproduc simbolic-metodic, fara a avea nevoie de perceptia 100% reala si directa. Dar la consumul produsului final trebuie cautata perceptia 100% reala si neobstructionata sau nepoluata. De aici vine si aparenta diferenta de neinteles.
Cel profesional este analitic, bazat pe informatie si analiza. Monitoarele de studio trebuie sa fie foarte transparente si analitice in scopul strict informatic si nu cauta placerea auditiei.
Pe de alta parte sculele profy stiu bine un lucru sa-l faca, sa inregistreze si sa prelucreze cu pierderi minime. Multe scule care redau sau monitorizeaza mediocru, pot totusi sa inregistreze foarte bine.
De multe ori se intampla un lucru paradoxal, nici cei care inregistreaza nu stiu 100% nivelul de calitate real aflat pe produsul lor final, tocmai pentru ca la MONITORIZARE profesionala se acorda atentie doar unor anume aspecte din sunet, baza fiind informatia si analiza unor parametrii esentiali. Este metaforic spus o munca cu simboluri si abstractiuni avand ca subiect al prelucrarii exact opusul, adica arta si sentimentele.
Putini stiu ca sunt destule studiouri profy in lumea larga care au scule mega-audiofile care costa imens si sunt cablate cu cabluri audiofile scumpe. Exista studiouri cablate cu Siltech sau AudioQuest sau etc. Exista boxe audiofile din oferta de top audiofila care sunt folosite pentru analiza finala in multe case de productie, unii utilizeaza chiar si aparatura pe tuburi.
In lumea profy sunt diferente la fel de mari ca si in lumea audiofila. Unii sunt ultimii trancotari, altii sunt extrem de rafinati si lucreaza pe niste chestii ca nici nu intelegi ce sunt, multe facute la comanda, multe DIY. Sunt destui profesionisti audiofili care lucreaza pur si simplu pe scule audiofile.
Diferenta vazuta de unii intre lumea audiofila si cea profy este falsa. In realitate exista toate variantele de profesionisti ca si de audiofili.
Discurile LP sau CD/SACD de care ne miram cat de bine suna sunt trase de profesionisti audiofili care lucreaza si pe scule audiofile din oferta de top audiofila. Imaginea profesionistului care lucreaza pe Behringer este falsa.
De exemplu, un inginer de sunet pe care-l cunosc personal, Marco Linccetto din Italia lucreaza cu DAC-uri audiofile produse de North Star iar la casa de productie Velut Luna se afla majoritate scule audiofile de top.
Inca ceva - multi ingineri de sunet isi fac treaba la studio pe monitoarele profy dar acasa asculta pe boxe audiofile.
Opinia mea, despicarea firului in patru nu-si are rostul. Concertele amplificate nu sunt subiect de discutie de valoare, acolo totul este pur subiectiv si tine de instalatie, mixaj si decizia masteringului si actorilor, concertele live deasemenea nu sunt subiecte valabile pentru ca diferentele de acustica sunt imense, chiar in aceeasi sala se aude complet diferit dintr-un loc in altul.
Analiza sunetului emis de un sistem audio este o chestie de bun simt. Discutia de mai sus imi pare ca si cum am vrea sa masuram, cantarim, disecam si congela la pachet bunul simt care este o notiune imateriala si extrem de delicata si subiectiva.
Eu am observat ca cei care au avut ocazia fizica, reala, live, palpabila sa aiba contactul cu lumea profy audio dar si cu topurile high-end din lumea audiofila, nu-si pun probleme de comparatii din astea de tip revista. Pur si simplu mi se pare ca o compunere fara subiect.
Majoritatea dintre noi isi dau seama cand se aude bine, din bun simt natural, putini si pot explica-intelege de ce.
Profesionistii sunt cei care trebuie sa-si faca criterii si metode pentru a explica si clasifica lucrand cu simboluri si codificari. O fac pentru a reusi sa reproduca natura si de multe ori reproduc simbolic-metodic, fara a avea nevoie de perceptia 100% reala si directa. Dar la consumul produsului final trebuie cautata perceptia 100% reala si neobstructionata sau nepoluata. De aici vine si aparenta diferenta de neinteles.