Redarea si distribuția în format 24 bit / 192 kHz -fără sens

DAC, Linux, NAS, Servere, Formate digitale
Dadix
Posts: 438
Joined: 03 Jun 2016, 11:06

Redarea si distribuția în format 24 bit / 192 kHz -fără sens

Post by Dadix »

Am găsit un articol interesant care poate fi legat de DAC-uri, placi audio pentru pc-uri, etc. E în engleză, e cam mult de citit dar în câteva rânduri spune cam așa:
Formatul audio 24 bit la 192 kHz nu are sens decât pentru masterizare si păstrare ca sursa originala.
Putem folosi 16 bit la 44.1 kHz sau 16/48 si vom avea aceeași calitate . În același timp spațiul de stocare e de 6 ori mai mic pentru 16/44.1.
http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Si un filmulet despre asta :
http://xiph.org/video/vid2.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
johndoe21ro
Posts: 777
Joined: 27 Jun 2015, 23:36
Location: Craiova

Re: Redarea si distribuția în format 24 bit / 192 kHz -fără

Post by johndoe21ro »

Dadix wrote:Am găsit un articol interesant care poate fi legat de DAC-uri, placi audio pentru pc-uri, etc. E în engleză, e cam mult de citit dar în câteva rânduri spune cam așa:
Formatul audio 24 bit la 192 kHz nu are sens decât pentru masterizare si păstrare ca sursa originala.
Putem folosi 16 bit la 44.1 kHz sau 16/48 si vom avea aceeași calitate . În același timp spațiul de stocare e de 6 ori mai mic pentru 16/44.1.
http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Si un filmulet despre asta :
http://xiph.org/video/vid2.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
La fel de bine poți găsi 10 articole care spun exact contrariul - că cel mai bun format PCM este 24-192... Ca atare, eu găsesc postarea inutilă iar titlul neispirat ales poate dezinforma ușor un 'neofit' sau poate accentua puternic prejudecățile pe care le pot avea unii audiofili! Sigur, asta este părerea mea și exprimarea mea mai acidă nu ar trebui să te supere... Pe de altă parte, calitatea propriu-zisă a înregistrării rămâne, de departe, mai importantă decât formatul în care s-a făcut înregistrarea fie el PCM Redbook, PCM Hi-Res, DXD sau DSD (dacă vorbim de digital)!
Triangle Magellan Concerto 2; AQ Everest; Vitus Audio SS-010 Mk2; AQ Dragon HC; AQ WEL XLR; Chord Qutest w UpTone JS-2; SOtM tX-USBultra & Paul Hynes SR5-12XL; AQ Diamond USB; Gryphon PowerZone; Stillpoints UltraSS; Solid Tech Hybrid

User avatar
hersorin
Posts: 764
Joined: 12 Oct 2008, 18:35
Location: Bruxelles

Re: Redarea si distribuția în format 24 bit / 192 kHz -fără

Post by hersorin »

johndoe21ro wrote: calitatea propriu-zisă a înregistrării rămâne, de departe, mai importantă decât formatul în care s-a făcut înregistrarea fie el PCM Redbook, PCM Hi-Res, DXD sau DSD (dacă vorbim de digital)!
Aici ai mare mare dreptate . Am auzit MP3 dar de pe inregistrare buna care era mult superior unei inregistrari mediocre in format WAV . Deci nu formatul e problema , ci inregistrarea .
RME 9632 Bel Canto 3.5 Unico 200 Pioneer S1EX Jena Labs Furutech

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Redarea si distribuția în format 24 bit / 192 kHz -fără

Post by momolo »

johndoe21ro wrote:La fel de bine poți găsi 10 articole care spun exact contrariul - că cel mai bun format PCM este 24-192... Ca atare, eu găsesc postarea inutilă iar titlul neispirat ales poate dezinforma ușor un 'neofit' sau poate accentua puternic prejudecățile pe care le pot avea unii audiofili!
de aceeasi parere, titlul contine deja concluzia, ceva specific presei romanesti unde nici nu mai e nevoie sa citesti articolul deoarece din titlu deja sti concluzia, sentinta si ce orientare are ziaristul.
Pe de alta parte cred ca formatul de fisier e una si modul in care acest fisier e decodat si transformat in semnal audio analogic e cu totul alta. De aceea putem intalni instalatii digitale care ruland fisiere de inalta rezolutie suna mult mai prost ca alte instalatii digitale ruland fisiere de joasa rezolutie.
Mai exista un aspect - majoritatea DAC-urilor au problema mare cand trebuie sa decodeze fisiere de mare rezolutie, deci o cantitate mare de biti pe unitatea de timp. Ca de obicei in domeniul asta e posibil ca masuratorile tehnice conventionale sa arate (pe hartie) superioritatea DAC-ului insa in realitate acesta sa fie depasit de situatie la fisierele foarte mari ("hirez"). Si am mai observat ca fiecare decodor are o anumita rezolutie (rata) la care "canta" cel mai bine. Insa piata (marketingul) cere ca DAC-urile sa le decodeze pe toate, altfel nu se mai vinde.
De aceea exista frecvent cazuri de DAC-uri de rezolutie joasa care suna mai bine ca unele de rezolutie maxima, in cazul asta fara sa conteze prea mult rata si adancimea fisierului. Practic, in felul asta putem avea defapt fisiere bune care se aud prost din cauza DAC-ului (depasit de situatie). Practic, noi judecam nu fisierul ci modul in care acesta a fost transformat in semnal audio analogic (pentru ca nimeni nu poate asculta bitii direct).
johndoe21ro wrote:Pe de altă parte, calitatea propriu-zisă a înregistrării rămâne, de departe, mai importantă decât formatul în care s-a făcut înregistrarea fie el PCM Redbook, PCM Hi-Res, DXD sau DSD (dacă vorbim de digital)!
este adevarat si in domeniul analogicului, nu numai in digital! Altfel nu se explica de ce exista inregistrari analogice primitive din perioade istorice cand tehnica era primitiva, inregistrari care suna mai bine decat altele tot analogice facute mai tarziu cu tehnica net superioara. De exemplu diverse inregistrari de jazz si clasica din anii 1950.
Exista cazuri la ordinea zilei in care discuri SACD suna mai prost decat discuri CD redate de "masinarii" de top care nu au dificultati de decodare SACD.
Lucrul asta se aplica, culmea, si in lumea video! Oriunde!
Asa ajungem la concluzia ca cel mai mult conteaza omul si nu masinaria. Deoarece inregistrarile bune (atat audio cat si, culmea, video!) sunt facute de oameni cu talent si experienta. Degeaba dai masinarii bune pe mana unui gushter (ex: inginer de sunet), e ca si cum ai cumpara pensule si culori bune unui pictor mediocru, si din cauza asta acesta ar picta o capodopera si ar deveni un mare maestru. Asta e cauza pentru care lumea muzicala in anumite (sau toate) subdomeniile a decazut si continua sa decada in ultimele decenii. Evident, problema e mult mai complicata, conteaza latura economica deoarece cu doi lei nu scoti calitate, dar conteaza primordial latura umana. Cred ca e universal valabil.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
hersorin
Posts: 764
Joined: 12 Oct 2008, 18:35
Location: Bruxelles

Re: Redarea si distribuția în format 24 bit / 192 kHz -fără

Post by hersorin »

Mie personal imi place foarte mult 176,4 daca ignoram calitatea inregistrarii. De altfel si producatorul dacului meu recomanda pentru redare DSD . E si singura rata pe care o folosesc .
RME 9632 Bel Canto 3.5 Unico 200 Pioneer S1EX Jena Labs Furutech

User avatar
lordu73
Posts: 261
Joined: 15 Aug 2013, 11:28
Location: Tg Jiu

Re: Redarea si distribuția în format 24 bit / 192 kHz -fără

Post by lordu73 »

hersorin wrote:E si singura rata pe care o folosesc .
Si nu te irita constringerea asta ? :roll:
"You have your way. I have my way.
As for the right way, the correct way and the only way, it does not exist" - Nietzsche.

User avatar
DorinD
Posts: 264
Joined: 20 Nov 2008, 16:18
Location: Bucuresti
Contact:

The “Audio Myth” of 24-bits vs. 16-bits

Post by DorinD »

https://benchmarkmedia.com/blogs/applic ... -bit-audio" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kenrockwell.com/audio/why-cd ... -great.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
"It is never too late to have a happy childhood"

Dadix
Posts: 438
Joined: 03 Jun 2016, 11:06

Re: Redarea si distribuția în format 24 bit / 192 kHz -fără

Post by Dadix »

Hi Res Audio VS CD

https://www.youtube.com/watch?v=8xotaf4aN_g" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=MiKa7LKXpfk" onclick="window.open(this.href);return false;

sltraian
Posts: 73
Joined: 11 Dec 2015, 22:45
Location: Timisoara

Re: Redarea si distribuția în format 24 bit / 192 kHz -fără

Post by sltraian »

Un articol despre un blind test facut cu diferite placi audio si casti Sennheiser HD800 sau AKG 550 (budget).

http://www.tomshardware.com/reviews/hig ... 33-18.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Obtaining an audiophile-quality 24-bit/192 kHz version of a poorly put-together track does nothing to make it sound better. As a matter of fact, in all of our blind tests, we couldn't tell the difference between 44.1 and 176.4 kHz, or 16- and 24-bit recordings. While those formats do have a place (namely, in the recording studio where the mixing headroom is a real advantage), they don't seem to add anything to consumer audio. Based on our experience, 16-bit and 44.1 kHz provides the best audio quality you're able to experience. Everything beyond that format tends to be a waste of drive capacity and, since the high-def recordings are more expensive, money as well.

User avatar
johndoe21ro
Posts: 777
Joined: 27 Jun 2015, 23:36
Location: Craiova

Re: Redarea si distribuția în format 24 bit / 192 kHz -fără

Post by johndoe21ro »

Nu va imbatati cu apa rece, oameni buni! :wink:

P.S. Interesant este ca in concluzia de mai sus sunt jumatati de adevaruri si adevaruri intregi amestecate cu minciuni si dezinformare astfel incat prajitura sa nu para totusi prea artificiala.
Un exemplu: "The main advantage of 24-bit versus 16- is greater dynamic range (144 dB compared to 98), but that's practically irrelevant. Many of today's records succumb to the loudness war, where dynamic range is artificially compressed in the production stages." Din pacate multi dintre membrii de aici (cred si sper) nu asculta manele sau Lady Gaga si ca atare pot beneficia de mai mult Dynamic Range decat un album care poate fi achizionat de la ghereta din coltul strazii.
Si asta e pe jumatate adevarat: "Obtaining an audiophile-quality 24-bit/192 kHz version of a poorly put-together track does nothing to make it sound better." Pentru ca se vorbeste in articol despre Michael Jackson si Lady Gaga... Din nou, para nu e totuna cu Matthaus Passion, Don Giovanni sau Simfonia a 10-a a lui Shostakovich! Pe de alta parte, articolul are un sambure de adevar atata timp cat nu e adresat audiofililor ci celor care asculta cu doape in urechi diverse aberatii si boomtzi-boomtzi... Daca intr-adevar e o problema de adresabilitate articolul este ok insa nu are ce cauta pe acest forum...
Triangle Magellan Concerto 2; AQ Everest; Vitus Audio SS-010 Mk2; AQ Dragon HC; AQ WEL XLR; Chord Qutest w UpTone JS-2; SOtM tX-USBultra & Paul Hynes SR5-12XL; AQ Diamond USB; Gryphon PowerZone; Stillpoints UltraSS; Solid Tech Hybrid

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Redarea si distribuția în format 24 bit / 192 kHz -fără

Post by momolo »

johndoe21ro wrote:Daca intr-adevar e o problema de adresabilitate articolul este ok insa nu are ce cauta pe acest forum...
ba are toate motivele sa fie pe acest forum.

Si ar fi bine sa incercam a fi mai putin "talibani" pentru calea pe care o parcurgem la noi acasa.

Faptul ca formatul clasic si vechi CD audio e chiar prea bun, e perceput (chiar) si la ureche (pare hilar in conditiile in care totusi, nu ascultam cu osciloscopul). De exemplu pe forum am discutat de sistemele audio de la MBL. Astea au ca sursa un CD player normal, nu e nici SACD si nici "hirez". Daca asculti vreodata un asemenea sistem (pus la punct, nu panarama insirata de surzi) o sa ramai socat de ceea ce poate un banal CD audio. Adica nu o sa-ti vina sa crezi. In plus, sunt atatia (audiofili) care au principala sursa un CD player convenventional audio, aparate din clasa top. Iti doresc sa ai sansa sa compari asa ceva cu ORICE sistem bazat pe orice forma de computer si fisiere. Dupa aia mai discutam. In rest, sunt destui care "compara" pana iese, actiune ca la piata unde nea'Matache iti cantareste marfa pana ii iese lui. Rar gasesc oameni obiectivi sau macar cu dorinta de obiectivitate in acest domeniu sa fie in stare sa compare ceva cu ceva fara prejudecati, asteptari si apucaturi talibane. De obicei in orice comparatie, care si asa se produce extrem de rar chiar si stramb facuta, se implica orgoliul, prejudecatile (talibane), majoritatea fiind mai degraba un fel de pariuri aranjate. Insa omul care are ureche si sansa sa auda, sa vada si sa compare multe, isi da seama de realitatea practica. Si aia nu e chiar deloc in favoarea computerelor si fisierelor ("hirez" :lol: :lol: :lol: )
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
johndoe21ro
Posts: 777
Joined: 27 Jun 2015, 23:36
Location: Craiova

Re: Redarea si distribuția în format 24 bit / 192 kHz -fără

Post by johndoe21ro »

Eu nu am disputat nici un moment calitatea CD (16/44.1)! Dimpotriva am sustinut (si interventiile mele sunt pe forum, scrise) ca o masterizare buna fie ea si 16/44.1 este mai mult decat suficienta. Am o groaza de albume 16/44.1 care suna de vis, mult mai bine decat orice hi-res. Dar, daca cei de la mbl ar scoate un SACD player in care ar introduce un album hi-res (in cazul de fata SACD) masterizat foarte bine (sa zicem corect), eu am convingerea neclintita ca ar suna mai bine ca varianta CD. Deci toate lucrurile fiind egale intre ele. Nu vorbesc de comparatii anapoda: CD player mbl cu SACD player Shangling sau CD masterizat excelent cu SACD ciobanit de un oarecare inginer de sunet... Despre asta vorbeam mai sus in postul meu...
Triangle Magellan Concerto 2; AQ Everest; Vitus Audio SS-010 Mk2; AQ Dragon HC; AQ WEL XLR; Chord Qutest w UpTone JS-2; SOtM tX-USBultra & Paul Hynes SR5-12XL; AQ Diamond USB; Gryphon PowerZone; Stillpoints UltraSS; Solid Tech Hybrid

User avatar
johndoe21ro
Posts: 777
Joined: 27 Jun 2015, 23:36
Location: Craiova

Re: Redarea si distribuția în format 24 bit / 192 kHz -fără

Post by johndoe21ro »

Parerea mea (si nu pretind nimanui sa creada sa sa fie de acord cu ce spun) este ca intre o sursa tip CD si o sursa tip PC + DAC nu mai exista diferente. Pana la urma si CD playerul poate fi considerat ca fiind echivalent avand in interior un DAC. Daca la CD player exista un transport care transfera informatia de pe un suport fizic, la PC fisierele sunt citite de pe platanele HDD-ului. Eu cred, din pacate, ca formatul CD/SACD este mort. Inteleg ca vinilului si benzii de magnetofon li se atribuie niste calitati elitiste insa sunt multi audiofili cu barba sura, urechi ascutite si o educatie muzicala aleasa care asculta mult blamatele pe aici fisiere hi-res. Eu cred ca toate formatele pot canta muzica sau pot grohai... Acum nu e musai ca lumea sa fie de acord cu afirmatiile mele... Si inchei interventia mea aici - nu tin sa discut in contradictoriu pe teme atat de controversate. Cred ca unele prejudecati nu pot fi schimbate prea usor.

P.S. Marturisesc ca nu am nimic impotriva pick-up-ului si a mag-ului. Dimpotriva, deseori ascult cu cea mai mare placere oricare dintre formatele de mai sus.

P.P.S. Din experienta pot spune ca deseori comparatiile directe (facute mai cu seama pentru a distanta formatele intre ele) sunt conduse gresit de la bun inceput (cu sau fara voie, desigur). Mult dintre ele sunt sortite unor concluzii irelevante...
Triangle Magellan Concerto 2; AQ Everest; Vitus Audio SS-010 Mk2; AQ Dragon HC; AQ WEL XLR; Chord Qutest w UpTone JS-2; SOtM tX-USBultra & Paul Hynes SR5-12XL; AQ Diamond USB; Gryphon PowerZone; Stillpoints UltraSS; Solid Tech Hybrid

User avatar
SOLO
Moderator
Posts: 1881
Joined: 25 Sep 2008, 22:42
Location: Milan

Re: Redarea si distribuția în format 24 bit / 192 kHz -fără

Post by SOLO »

Despre moartea formatului nu prea sunt asa sigur. In schimb sunt de-acord cu faptul ca se poate ajunge la rezultate bune si proaste cu ambele formate. E bine sa privim cu mintea deschisa si fara prejudecati si in aceasta directie, a muzicii in format digital.
Every foot from the wall adds 1000$ to the sound
*Doneaza pentru libertatea si sustenabilitatea forumului

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Redarea si distribuția în format 24 bit / 192 kHz -fără

Post by momolo »

johndoe21ro wrote:eu am convingerea neclintita
asta e si diferenta cea mai mare intre noi doi. E nu (mai) convingeri neclintite. Ca sa ajung asa mi-au trebuit multi ani.
johndoe21ro wrote:Parerea mea (si nu pretind nimanui sa creada sa sa fie de acord cu ce spun) este ca intre o sursa tip CD si o sursa tip PC + DAC nu mai exista diferente.
poate ce spui e valabil intr-o zona a pretului mai jos, dar in zona top am mari dubii ca e asa. Depinde mult ce cu ce comparam, la ce nivel de cost.
johndoe21ro wrote:Inteleg ca vinilului si benzii de magnetofon li se atribuie niste calitati elitiste insa sunt multi audiofili cu barba sura, urechi ascutite si o educatie muzicala aleasa care asculta mult blamatele pe aici fisiere hi-res.
pe lume sunt tot felul de oameni si varsta nu e o garantie a intelepciunii, experientei, talentului, etc.

Vinilului si benzii li se atribuie "calitati elitiste" pe internet, in "cultura de internet, de feisbuc, etc". Din pacate este un adevar si accentul l-as pune pe, "li se atribuie" deoarece nu toti cei care scriu pe internet au habar de ceea ce scriu, ba dimpotriva, exista multa impostura fiind un mediu favorabil acestui aspect (omenesc, dealtfel). De multe ori "vocea" celor putini care stiu cu adevarat (care stiu ca stiu) este acoperita de vocea celor multi care nu stiu ca nu stiu.
Vinilul si mai ales banda nu au nevoie sa li se atribuie "calitati elitiste" pentru ca (deocamdata) raman elita in sunet, cele mai bune inregistrari facute vreodata fiind pe banda din lanturi audio pur analogice si cele mai bune arhive audio raman pe, culmea, benzi si pe placile de vinil, adica acest sistem extrem de simplu si primitiv care inca nu e depasit de digital (din perspectiva audiofila).

Este ciudat pentru cineva, de exemplu cineva dintr-o generatie tanara (care nu a avut acces) sa citeasca aceste promovari "elitiste" pe internet. Este o situatie omeneasca sa fi contrariat, atras sau sa ai sentimente de respingere, adica in mare e normal sa ai sentimente contradictorii despre niste lucruri pe care nu le cunosti din realitate, intr-un domeniu care te pasioneaza.

Atractia vine de mana cu respingerea iar dragostea umbla de mana cu ura.
E chiar frustrant pentru un tanar care a crescut intre computere si asculta muzica din ele sa citeasca despre niste ciudatenii cum sunt magnetofoanele si pickupurile. La pickup inca exista acces destul de facil (desi aici e discutabil deoarece nu orice troaca e un pickup), dar la magnetofon nu (ma refer la orice persoana care nu a avut vreodata si nu a vazut, pipait, folosit).

Pe de alta parte, sunetul prost se poate transforma in a doua natura. Urechea este foarte adaptabila si educabila (in acest sens), nimeni nu scapa de obisnuinta. Nu ne nastem cu un sistem critic al auzului in acest domeniu, il capatam pe parcurs prin exprienta practica si comparatii directe. In lipsa comparatiilor directe iarasi putem foarte usor gresi deoarece memoria audio e foarte scurta la majoritatea oamenilor. Cei care au memorie audio defapt nu o au in mod direct, adica nu mot a mot ci exista un fel de conversie in capul lor, ca un fel de codificare-decodificare pentru ca in mod direct din audio nu retinem decat strict informatia cruda, nu si forma, nu subtilitatile, nici nuantele, adica aceste "fleacuri" care ne definesc pe noi, audiofilii.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

Post Reply