OK, iata si versiunea mea:
- concertul a inceput cu o mica intarziere de aprox. 30 minute. Jarre a aparut din spatele salii ajungand in fuga, tanar si zglobiu, la scena, pe culoarul central in aplauzele salii aproape pline.
Totul a inceput in fortza, un adevarat soc.
Am stat in partea de jos a salii, aproximativ in mijloc.
Amplificarea a fost autohtona, cea din dotarea salii, se pare. A fost data peste maximul admisibil osciland intre distorsiuni 80% si 100%.
In cam jumatate de timp amplificarea a fost COMPLET depasita generand doar un zgomot infernal!
Si acum cand scriu mai am junghiuri in urechi!
Problema principala a venit din bateriile de tweetere (pareau piezoelectrice) date cu mult, mult peste un echilibru cat de cat decent. Practic, tot sunetul a fost distorsionat tonal prin cresterea ultra-mega-exacerbata a inaltelor care sfredeleau timpanele ca niste valuri de cutzite.
In mare parte mi-am tinut degetele in urechi.
Datorita acestui dezechilibru tonal imens, in momentele cand Jarre a vorbit la microfon, vocea era complet schimonosita ca trecuta prin galetzi de tabla umplute cu sticla pisata cu mixerul.
Pe scurt, au bagat amplificarea cu mult peste orice limita posibila, nivelul de zgomot fiind undeva in pragul distrugerii fizice a auzului.
Spre sfarsitul concertului, la bisuri, m-am mutat de jos intr-o parte a salii, mai spre spate si mai sus. Tortura sonora era practic aceeasi, nivelul ca presiune sonora a fost mult depasit peste cat accepta sala si din cauza distorsiunilor masive venite din amplificarea depasita total si acustica depasita si ea total, mesajul muzical a fost transmis doar partial. Din pacate!
PACAT! Pentru ca Jarre si oamenii lui au cantat minunat! Un adevarat talent, mai ales inteles de catre cei care au avut tangentza cu muzica electronica si sintetizatoarele!
As fi curios daca lui i-a placut acel zgomot infernal complet, total distorsionat ?!!, mai ales la pasajele forte unde PA-ul intra practic in colaps, producand doar zgomot pur!
Sculele folosite au putut fi vazute de aproape la inceputul spectacolului. Toate vintage 100%, scule produse inainte de anul 1977, toate cele originale cu care a fost produs prima oara albumul "Oxigen".
Niste scule fabuloase! Mi-au adus aminte fara sa vreau de coloana sonora a filmului "Intalnire de gradul III" din 1977 (eu asa tin minte).
Sunete unice, ce nu pot fi repetate cu sintetizatoarele moderne (digitale) oricat ai vrea!
Desi la inceput, in discursul introductiv tinut in ENGLEZA! (
) si tradus (prost) de catre un tip cu nume unguresc (desi sala intelegea lejer direct din engleza), a spus ca datorita sculelor batranele, este posibil sa se mai produca anumite defectiuni si incidente in timpul interpretarii, incidente pe care le va impartasi bucuros cu noi
, nu s-au produs incidente, totul a curs perfect.
La inceput s-au simtit chiar mici haraituri produse de potentiometre si chiar fashaitul si zgomotul ansamblului de scule analogice, apoi se pare taiat prin mixer....insa ce mai conta la o asemenea "amplificare" specific-bizonic-mioritika?!
Sala a fost foarte prietenoasa, vadit umpluta de fani adevarati!
Multe femei care au venit special ca sa-l auda si nu fara rost! Nu ma asteptam sa placa la atat de multe femei!
In general media de varsta majoritara un pic spre 40...50 ani. Lipsa totala manelisti sau tineri mp3-eisti.
De remarcat ca la noi civilizatia vine greu, lucrurile marunte ne chinuiesc vesnic precum niste pietricele intrate in pantofi pentru totdeauna ! Chiar si la 40 minute dupa inceputul spectacolului cu lumina stinsa, inca mai existau niste aberanti care isi cautau anume locurile lor de pe bilet prin mijlocul salii, deranjand pe toata lumea si la un moment dat chiar si pe Jarre care a observat foiala in zona centrala! Ba am vazut chiar si doua pitzipoance care se plimbau prin sala in cautarea locului de pe bilet, la o juma' de ora dupa inceperea concertului si vorbind la telefon in timpul asta!
Eu stiu ca in tarile civilizate, in momentul cand spectacolul a inceput, biletul si-a pierdut locul si valoarea, unii organizatori nici nu mai permit intrarea in sala sau altii le dau drumul cu conditia sa ramana in spate si sa nu deranjeze. Ai nostrii nu, ca la nunta si cumetrie, unii isi cautau locul si la mijlocul spectacolului deranjand pe toata lumea !
Jocul de lumini a fost foarte frumos!
Deasupra scenei era atarnata o suprafata ca oglinda tinuta initial orizontala si apoi coborata inclinat incat din sala vedeai perfect ce se intampla pe scena, mai ales in cercul sintetizatoarelor intre care fugea Jarre pentru diferitele tonalitati si pasaje muzicale. Respectiva oglinda vibra facand imaginea neclara la pasajele cu bas furibund.
A fost interpretat complet, insa cu mici modificari (dragute!) albumul Oxigen, J.M.J. amintind la inceput ca noi in RO suntem tocmai nimeriti sa primim o gura de oxigen la poluarea pe care o avem!
(si are mare dreptate!).
Mi-a placut foarte mult primul bis cand a cantat ceva dedicat romanilor. Foarte frumos!!!!
Nu-mi trece impresia de la acest sunetul produs de masinariile urate si vechi! Este fabulos! In anumite momente creeau practic cutremur in sala, de multe ori scaunul vibra cu mine cu tot incercand sa plece din loc! Sunet foarte profund....nu gasesc alte termene decat analog, organic, uman, natural, firesc!
Dar pacat de amplificare si dorinta acelor manelisti-bizoni surzi care au manevrat-o! Parca au pus la regia sunetului un talcioc-man, dintre aceia care vand casete maneliste zbierate pe boxe Unitra (bobinate de 8 ori) care tiuie si zuzuie chinuite pe un huruit-bufnet de putere depasita de mult in cliping! Oribil!....Dar, la noi in Mioritika, poporul vrea TAREEEEE! Si poate respectivii surzi au considerat ca J.M.Jarre = TAREEEEE!
Plus de asta, s-a vazut iarasi spiritul manelar popular la pasajele mai saltarete si usurele, moment in care multi tupaiau si bateau din palme fericiti ca niste maimute (proaspat surzite), pasaje primite cu bucurie tribala de catre majoritatea publicului.....si eu inca mai am junghiuri in urechi!
In fine, bucuria lor, insa imi pare rau ca suntem atat de bizoni si neispraviti ca natie! Am ajuns sa ma tem de orice eveniment de felul asta ca raman fara timpane! Iar acum nu mi-a dat prin cap sa-mi iau vata de pus in urechi, credeam ca
Mishu Jar tine la calitatea amplificarii.....ba mai degraba aveam aceasta convingere fixata! Nu stiu de ce?!...Se pare ca fara motiv!
Mi-ar place sa aud inregistrarea directa din sursa semnal, daca cineva a facut asa ceva?!...
Iar jocul de lumini desi a fost facut cu putine scule, a fost foarte frumos si bine regizat! Perfect adaptat spectacolului! Clar mana unor meseriasi!
Intr-un final, de remarcat acest om care nu-si arata varsta, nici intr-un fel, un talent adevarat dar si un spate asigurat bine de cativa profesionisti, o interpretare superba pe niste scule superbe si unice, un balon de oxigen electronic, o introducere la concertul in aer liber care probabil va veni cat de curand pentru noi mioriticii, oferit din partea acestui francez care ni s-a adresat in engleza (!, o interpretez ca un gest de intelegere pentru noi si respect!).
Noi avem datoria sa-i atragem atentia sa NU mai accepte NICIODATA o amplificare romaneasca si nimic de la noi in spectacolele sale ! Si sunt sigur ca e posibil sa-i transmitem direct prin mail, fiecare dintre cei care intelegem ceva, putini intr-o mare de surzi ignoranti, ca doar el a spus ca in anii 70 a primit printre primele scrisori de apreciere tocmai din Romania.
FELICITARI Jean Michel Jarre !
HUOOOOOO pentru bizonii, manelarii, surzii care au batjocorit partea de amplificare avand un asa semnal bun !!!!