Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

CD, vinil, concerte
User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

Interpretarea simfoniei a 8a de Bruckner cu Karajan, cea amintita, are o arhitectura grandioasa si este consistenta. Atat de densa, incat epilogul partii a Ia ..Allegro moderato, mie nu imi place din motivul acelui abuz de percutie, care ajunge la paroxism. Fiind cea mai importanta partitura a acestei simfonii, daca acolo ai dat gres, restul numai conteaza.. :|

Mentionez viziunea dirijorului sovietic Yevgeny F. Svetlanov, a simfoniei a 8a, o editia LP de la Melodya. Aici, el a inteles cel mai bine, masurile ultime din Allegro moderato. Am avut pe vremuri acel disc si suna grozav, ca mai toate placile sovietice. Un adevarat fenomen acest Fyodorovich Svetlanov..

Integrala de la EMI a lui Eugen Jochum fiind o inregistrare din anii 60 paremi se, nu are un deloc un sunet bun!

Capelmeisterul Gunther Wand, in opinia mea cel mai bun brucknerian pe langa Wilhelm Furtwangler si Carlo Maria Giulini, are 5 integrale RCA, prima din ele din anii 90 la pupitrul Orchestrei Radio din Koln, o editie mai rara de la RCA Gold, o editie cu Kolner Rundfunk Sinfonie Orchester editata in 2002, cu NDR Symphony Orchestra, din anii 90, o reeditare din 2010 si integrala ultima cu Orchestra din Berlin, aparuta in 2012, inregistrari live, astea fiind si cantecul sau de lebada, precum varianta Simfoniei a 7a cu Karajan de la DG, un document sonor! Maniera lui Wand este vibranta si brilianta. De mentionat si cateva inregistrari ale lui si cu Orchestra din Munich. Absolut toate sunt inregistrate grozav !

Celibidache are doua integrale, prima din ele o editie partiala, inregistrate cu Orchestra simfonica radio din Stuttgart si Orchestra Radio din Suedia, de la DG si o bijuterie EMI, cu Orchestra din Munich, din 2011, ce cuprinde pe langa simfonii si importante lucrari vocal instrumentale, mentionata de altfel si de maestrul Jim..

Inregistrarile cu Orch. din Stuttgart de la DG, mie personal nu imi plac sub raportul interpretarii cat si prezentarea albumului, in schimb cea ultima de la EMI este superba atat si in plan artistic, cat si in captarea sunetului ! O editie audiofila! :)

Aici, Celibidache intentionat prelungeste nota si asta ca efect pentru audit. Unui ascultator de pe disc, i se va pare partile andante drept agonii trancendentale ale dirijorului, de fapt el facand aceasta premeditat, ce in spectacolele live vor avea un efect devastator. De aici si reticienta inregistrarilor de studio ale Maestrului.. :wink:
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
domnujim
Posts: 111
Joined: 26 May 2009, 13:08
Location: Muntii Fagaras

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by domnujim »

Cea mai veche inregistrare din integrala Jochum - EMI e din 1975 (simfonia a 4a). O perioada cand s-au facut inregistrari grandioase (ca si in anii '50 sau in anii '60).
In nici un caz nu as spune ca sunetul "nu este deloc bun". Este genul de inregistrare care isi arata frumusetea atunci cand sistemul este foarte bine pus la punct.
(Calitatea inregistrarii fiind in mod evident sub inregistrarile lui Wand, Celibidache sau Karajan - insa in nici un caz nu e de ocolit).

De altfel, din punctul meu de vedere, perioada 1950-1980 este perioada de aur a inregistrarilor de opera si simfonica - cu notabile exceptii desigur si in perioada curenta (a se vedea toate inregistrarile lui Celibidache pt. EMI sau parte din ciclurile Wand si Karajan discutate).

Nu vreau sa redeschid subiectul, l-am dezbatut foarte mult pe fostul forum "audiofil.ro" si aceeasi idee a promovat-o si momolo aici, pe scurt spus: imensa majoritate a inregistrarilor (Decca, EMI, DG, Orfeo, RCA-BMG-Sony, pe alocuri chiar si Opera d'Oro si Myto) din perioada '50-'80 sunt excelente , problema este ca foarte multe sisteme sunt de fapt schioape si nu reusesc sa le faca fata si sa le redea frumusetea.
Iar asta e o situatie pe care am trait-o personal de nenumarate ori: inregistrari despre care stiam ca suna superb, macelarite de diverse sisteme, indiferent de pretul lor.
80% din colectia mea e formata din inregistrari din exact aceasta perioada, mono sau stereo. Una dintre cele mai bune inregistrari auzite de mine vreodata este o Elektra mono din '54, o inregistrare daramatoare, vocile lui Varnay si ale lui Hotter sunt monumentale, Brunhilde si Wotan coborati in Elektra si Oreste.
Ring-ul lui Keilberth de la Testament, din 1955 (stereo de data asta), este iarasi o fantastica realizare din punct de vedere sonor, care poate suna meschin in conditii de redare improprii.
Pentru mine, faptul ca nu suna bine o inregistrare din perioada asta, de la o casa de discuri ok, ma face sa imi pun problema daca nu e ceva in neregula cu sistemul (fie al meu, fie al unei eventuale gazde), nu cu inregistrarea (prin "sistem" ma refer si la camera, adesea s-a intamplat ca lucrand la acustica sa ajung la echilibrul cautat).

Avertizez ca nu o sa discut in contradictoriu pe tema asta - cum spuneam, pentru mine ce spun acum este o evidenta de nezdruncinat, demonstrata live de nenumarate ori.

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

Inregistrarile sunt precum noi nascutii..frumosi si dolofani sau negriciosi si chirciti.. :|

In ziare si reviste serioase de muzica, precum BBC Magazine, Diapason, Choc du Monde de la Musique sau Repertoire, sunt comentarii vis a vis de discuri istorice, din perioada trecuta si noile aparitii. Acolo isi lasa comentariile zeci de critici muzicali si asta de zeci de ani. Impresii artistice si tehnice ale unui disc, la care isi mai adauga si un carnatz de scule cu care a fost audiat materialul, incluzand pana si modelele de cabluri folosite..asta mai ales la francezii de la Choc..si sunt sisteme de top..toti isi noteaza impresia tehnica de la 1..la 10! Am avut acum 20 de ani in urma un teanc mare de reviste Diapason, acum din pacate nu le mai am..doar 2 discuri erau notate cu nota 9.5 ! avand o memorie de elefant, le expun si aici..Concertele 1,2 Chopin cu Christian Zimmermann, cu C. M. Giulini la pupitru, daca nu ma insel, o editie DG si Concertele 3,4 ptr pian de Beethoven cu J.E. Gardiner si Robert Levin la pian, Orchestre Revolutionnaire et Romantique, un cd Archiv Produktion..f. multe inregistrari noi erau notate si cu nota 6 sau 7 sic!..extrem de multe inregistrari istorice erau de nota 2 sau 3, par esample..pur si simplu, nu se poate face din tantar, armasar, oricat ne am rostogoli pe spate..

Imi povestea un amic din Israel, pianist de profesie, ca pe forumurile care activeaza el, se vorbeste adesea si de calitatea discurilor. Si acolo sunt numai melomani si profesionisti din lumea libera, multi cu sisteme meseriase..imi exemplifica faptul ca, EMI au distrus in mare parte inregistrarile facute la ei de Dinu Lipatti..sau ca unii chiar cauta intentionat albume cu Isaac Stern de la Sony, care au un sunet infundat, ca si reintalnesc tineretile avute.. :)

In 35 de ani, de cand am inceput sa colectionez discuri, mi am putut face si io o parere.. :wink:

Auditia la boxe este mult mai iertatoare decat la casti, asta e clar ! Incintile acustice iti mascheaza multe nejunsuri, dar orice casca de la 300 euro in sus, iti va arata pe fata orice mic neajuns, doua exemple celebre ar fi AKG 701 si Sennheiser HD800, casti dinamice iubitoare de lampa si neiertatoare, facute anume pentru muzica clasica si cea acustika. Iti va ploua cu nectar pe urechi la inregistrari excelente si vei ofta la discuri mai nereusite. Evident, ca sursa sau playerul primeaza intr un sistem cascofil.
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by momolo »

Gabriel_Wo wrote:uditia la boxe este mult mai iertatoare decat la casti, asta e clar ! Incintile acustice iti mascheaza multe nejunsuri, dar orice casca de la 300 euro in sus, iti arata pe fata orice neajuns, doua exemple celebre ar fi AKG 701 si Sennheiser HD800, casti dinamice iubitoare de lampa si facute anume pentru muzica clasica si cea acustika. Iti va ploua cu nectar pe urechi la inregistrari excelente si vei ofta la discuri mai nereusite.
Eu sunt de parere ca adevarul este tocmai pe dos de ceea ce spui, castile de rahat au acest efect pe care-l descri de a fi mai din varful dealului decat boxele, tocmai pentru ca sunt casti de rahat si culmea, le gasesti printre cele mai scumpe si mai laudate! Boxele sunt mult peste casti din toate punctele de vedere.... evident, ma refer la boxe decente pe amplificari decente. Castile nu au nici un avantaj inafara de acela.... de a te trimite dupa o vreme la controlul ORL datorita afectarii organului auditiv.
Am avut ocazia sa ascult si sa testez in tihna si in voie mai toate castile celebre in ultima vreme pe piata dar si casti vintage, unele nebagate in seama si gasite la achizitie cu doi bani (evident, unele sunt hartanite, chelite, necesita putina munca de restaurare). Mi-am dat seama ca lumea si-a pierdut bunul simt. Mi-am dat seama ca pe net sunt ridicate in slavi chestii de tot rahatul (asa cum faci tu de exemplu), fapt care duce la preturi profund nejustificate. Lucrul asta se intampla din ignoranta si din lipsa de experienta dar si din spirit de turma.
Si tin sa adaug ceea ce mereu spun, cat priveste CD-urile, marea majoritatea sunt chiar foarte bune, cele proaste sunt in minoritate si sunt foarte evidente, puse pe orice.
Asazisa "rezolutie" pe care multi o apreciaza (de unde si faima multor casti audio de rahat) nu are nici o legatura cu sunetul natural si nici cu Muzica. Asta face ca multe inregistrari sa para nemultumitoare desi in realitate sunt chiar excelente. Mai oricine stie (cel putin pe forumul asta unde sunt oameni destul de experimentati) diferenta de clasament intre propriile CD-uri intre perioada (trancotara) de inceput (cand cei mai multi aveam scule audio slabe) ca apoi sa concluzionam alt clasament de CD-uri o data cu venirea unui sistem audio mai bun. Si cu cat sistemul audio e mai bun, cu atat mai multe CD-uri din colectie ....sunt mai bune!
Asa si cu castile (de rahat), poti judeca foarte gresit multe inregistrari daca nu ai cu ce sau .... "ai cu ce" (judeca aiurea).
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

Ideea asta precum ca, cele mai tari inregistrari din opera si muzica simfonica ar fi pana in 1980, pe timp de toamna tarzie, io personal o consider total fortata ! :? Probabil ca multa lume era atrasa de monumentalismul unor dirijori si prestanta lor pe scena, a unui von Karajan, Otto von Klemperer, Furthwangler, un Arturo Toscanini, Leopold Stokowski, Rafael Kubelik, sau von Matacic..samd.

Noile inregistrari ale lui Rene Jacobs, cu operele importante ale lui Mozart de la Harmonia Mundi France, va spun ceva ? Sau, ale lui Gardiner de la Archiv Produktion din anii 90 ? Sau Wagner cu Georg Solti, la DECCA...dar Wand cu ultima integrala Bruckner, care contine unele dintre cele mai bune inregistrari, fiind si ultimele sale aparitii in public..am dat doar cateva exemple.

Cine a ascultat operele mozartiene cu Rene Jacobs, stie bine ca de acolo s a turnat o noua placa de temelie, pentru o alta viziune interpretativa. Pana si momentele care cumva plictiseau auditul, la Jacobs devin vii, muzicale, participante.

Domnilor, muzica nu sta pe loc ! :)

Daca am fi ascultat cateva opere baroce sau sonate cantate in vremea lui Bach sau niste simfonii dirijate de Beethoven in persoana, cred ca ne am fi dus cu totii la culcare..
In vin in minte acum doua inregistrari a Sonatelor si Partitelor cu Bach, facute de George Enescu, o editie aparuta in 2002 la Classica D'oro label si Menuhin, la EMI..or fi ele inregistrari istorice, dar puse in concurs langa noile aparitii pe o vioara baroca, vor raman mult in urma..

Referitor la casti pe scurt..folosesc asa ceva din anii 80 si nu am ramas surd, acum le folosesc exclusiv si va spun ca auditiile difera intre o casca buna si boxe. Castile iti sporesc atentia, extrem de multe detalii care pe boxe ori nu le vei percepe niciodata sau nu iti starnesc atentia, la casti le primesti din plin ! Se pot remarca timbrul formidabil a instrumentelor clasice si pozitionarea remarcabila a vocilor din lucrarile baroce, par esample, care la boxe le vei auzi doar la modele f. scumpe, dar niciodata la boxe vintage sau cele la preturi medii. Pe bune ! 8)
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
domnujim
Posts: 111
Joined: 26 May 2009, 13:08
Location: Muntii Fagaras

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by domnujim »

Din pacate nu am vreme de scris pe indelete, o sa incerc ceva rapid.

Ideea cu incintele acustice iti mascheaza multe nejunsuri este cel mult rizibila. Sau fiecare dintre noi are in minte tipuri de boxe complet diferite. Boxele pe care le am eu in cap si cele la are am avut acces nu fac asta.

Referitor la inregistrari.
Pt mine, pt a fi remarcabila, o inregistrare trebuie sa aiba si altceva decat calitate audio. Este necesara prezenta unui dirijor fix precum cei enumerati de tine. Si prezenta unor voci minunate. Iar de prin '80 vocile minuate s-au rarit. Avem voci frumoase, voci competente dar nu minunate - nu vreau sa joc rolul enciclopediei si sa enumar acum nenumarate exemple, orice ascultator de opera intelege la ce ma refer.

Nu contest viziunea dirijorala a lui Jacobs, insa singura voce care mi-a atras atentia acolo este Pendatchanska.

Jaya
Posts: 141
Joined: 10 Apr 2009, 11:42
Location: Brasov

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Jaya »

Perfect adevarat Momolo!

Gabriel_Wo, nu te supara, nu o lua personal, dar parerile tale referitor la casca vs boxe este neadevarata, si arata doar o atitutine a unui incepator in ale audiofiliei as zice, sincer. O intrebare simpla: deca este asa cum zici tu, de ce in studiourile serioase de mastering, toti inginerii aia faimosi folosesc incinte mari, serioase (amplificate cu chestii serioase), si nu casti oricat de audiofile ar fi? sau audiofilii grei si cu experienta din toata lumea isi cumpara sisteme serioase cu incinte, si nu casti, sunt toti prosti, mai ales ca ar iesi mult mai ieftin daca ar fi cum zici tu? Te-ai gandit la asta?
Pt mine castile nu-s decat un compromis, sau daca vrei sa 'analizezi' dintr-un anumit pct de vedere 'sunetul', dar nimic mai mult, si merg in anumite conditii si momente (exemplu: la inregistrari in anumite spatii/locatii cand este mai greu sa ai un sistem cu tine sa poti face o monitorizare serioasa; sau ca un 'sistem' secundar, sa asculti noaptea si/sau sa nu iti deranjezi vecinii). Crede-ma, un sistem bine inchegat (nu neaparat scump sau f.scump) si bine match-uit, nu va putea fi intrecut de nici o casca - asta daca vei cauta sunetul real, life si senzatia de life. O alta intrebare, ce boxe/sisteme ai comparat cu castile tale ca sa tragi o astfel de concluzie?

Jaya
Posts: 141
Joined: 10 Apr 2009, 11:42
Location: Brasov

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Jaya »

Din viteza am scris gresit. Corectie: "parerile tale referitor la casca vs boxe sunt neadevarate"

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by momolo »

Jaya wrote:Crede-ma, un sistem bine inchegat (nu neaparat scump sau f.scump) si bine match-uit, nu va putea fi intrecut de nici o casca - asta daca vei cauta sunetul real, life si senzatia de life.
bine zis!
Idem, in opinia mea vad castile ca scule utilitare, asa cum a zis si Jaya, in situatii unde boxele (de calitate) nu pot fi utilizate si mai degraba pentru analiza si monitorizare decat auditie. Sunt utile cand tragi pe banda mai ales seara, cand nu vrei sa deranjezi, in calatorie, la calculator sau TV noaptea, etc dar sa utilizez castile pentru auditia de muzica, no way! Pe boxe ai parte de o intelegere a muzicii mult superioara castilor. De aceeasi parere si eu, nu e nevoie de cine stie ce "nirvana" de boxe ca sa uiti de casti (daca ai de ales).
De exemplu, nu sunt singurul care, exemplu, copiez un CD pe recoder sau copiez un LP pe banda. Daca folosesc castile e ok, imi ajunge sa fac treaba insa ca sa stiu cu adevarat ce a iesit pe CD sau banda, ca sa stiu cat de buna e copia pun boxele! Indiferent de calitatea castilor si amplifului de casti!
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

O adevarata provocare este prezentarea manierelor interpretative mai vechi sau mai noi, ce produc lupte fatricide, numai pomenesc de discutiile in jurul performantelor si manifestarilor a unor sisteme si aparate ce dau nastere la adevarate lupte de gherila stradale castriste si duel la cutite. :?

Trebuie sa facem prezenta aici si muzica baroca sau renascentista, ca fara ele nu ar fi existat nimic din arta sonora.

Pe la mijlocul anilor 70, odata cu criza petrolului la scara planetara, isi fac simtita prezenta unii vizionari care vor rascoli arhivele vechilor manastiri benedictine, rafturile marilor biblioteci apusene, descifrand Codexuri si cautand noi solutii. Daca pana atunci multi se harjoneau pe marile opusuri ale lui Monteverdi, Bach, Handel sau Vivaldi, starnind surasuri, isi vor face aparitia cativa inovatori de scoala noua, un Gustav Leonhardt, Raymond Leppard, Michel Corboz, Jean Claude Malgoire, William Christie, Nikolaus Harnoncourt, contra tenorii Alfred Deller si Paul Eswood, lutistii Eugen M. Dombois, Julien Bream si Stephen Stubbs, organistii si clavecinistii Karl Richter si Helmut Walcha, conductori precum Andrew Parrott, Philip Pickett sau Joel Cohen, care vor intoarce pe dos intreaga lume muzicala, mai mult decat atat, facand adevarate pepiniere in jurul lor.

S au redescoperit scoli de muzica care au facut istorie, intre care si celebra Schola Cantorum Basiliensis din Basel, Helvetia, ce fiinteaza din 1933, unde orice tanar care va dori un drum luminos va trebui sa si roada coatele pe bancile sale, ca altfel nu se poate. :wink:
Meseria se transmite din tata n fiu, extrem de multe secrete pe cale orala, cum imi povestea si mie la o bere cu lamaie, maestrul Hopkinson Smith.

Astfel langa un Leonhardt se vor strange fratii Kuijken, fratii Hantai, Rene Jacobs, violoncelistii Anner Bylsma si Jordi Savall, purtatorul de blockfote Frans Bruggen, clavecinistii sau organistii Ton Koopman, Bob van Asperen sau Trevor Pinnock, samd.

Acestia la randul lor, isi vor injgheba propriile lor formatii si orchestre, un Frans Bruggen ..Orchestra of the 18th Century, van Asperen..Melante Amsterdam, un Kuijken ..la Petite Bande, Koopman..The Amsterdam Baroque Orchestra, Trevor Pinnock ..The English Concert, in SUA un Nicholas McGegan cu Philharmonia Baroque Orchestra iar in Japonia maestrul Suzuki.

Zilele trecute violoncelista Hille Perl, eleva a lui Jordi Savall, colega cu mine pe feisbuc, isi anunta invariabil prietenii de aparitia unui nou ciclu a concertelor brandenburgice, cu Hofkapelle Munchen, Rudiger Lotter, unde si ea lua parte. Ziceam ca lumea se opreste la Musica Antiqua Koln si Reinhard Goebel vis a vis de cele 4 concerte brandenburgice si suite pentru orchestra, dar uita..ca multi stau si vor apare dupa colt ! :)
Am audiat cateva mostre din aceasta noua aparitie de la Deutsche Harmonia Mundi, am gasit o geniala, practic reformuleaza maniera de a vedea partiturile.

De asta va spuneam, ca muzica nu se va opri la anii 80, ea vibreaza si se va misca in continuare..Eppur si muove !

Mi am procurat o varianta excelenta Die Kunst der Fuge cu Isolde Ahlgrimm, la clavecin pedalier, o editia dubla la Tudor label.

Sunt mai multe de spus de persoana doamnei Ahlgrimm, un adevarat fenomen, o muziciana extraordinara, o adevarata deschizatoare de drumuri, din pacate putina cunoscuta printre melomani.

S a nascut la Viena in 1914, ea a fost primul interpret care a efectuat si inregistrat practic, toate lucrarile ale lui Bach pentru clavecin.

A fost o prietena apropiata al compozitorului german Richard Strauss.
Impreună cu sotul ei, un colectionar de instrumente de epoca, au jucat un rol important in relansarea acestora si utilizarea lor de performeri ale muzicii baroce si clasice.
Din anii 30, Ahlgrimm a fost primul fortepianist din Europa care utilizand instrumente originale vieneze, a prezentat intreaga lucrare mozartiana solo, publicului.

Ea a dat primul concert cu Ofranda muzicala de Bach in forma ei originala, folosind viori Amati si un clavecin istoric cu intestine de animal, tunate pe frecventa corecta a muzicii baroce, de 415..417 Hz a notei La. Aceasta a fost inregistrata in 1955, unde va aparea la violoncel, tanarul pe atunci..Nikolaus Harnoncourt.

Revenind din lumea visurilor, trebuie sa fim constienti ca un Domingo, un Dietrich Fischer Dieskau, sau fascinantele Julia Varady, Virginia Zeani ori Renata Tebaldi, nu se vor urca niciodata la nivelul celor de acum, oricat ne am zvarcoli si ne am zbate, referinta stricta la muzica preclasica. Multi nici nu au incercat de fapt sa o faca, ca intr o anumita perioada, nici nu era pe val muzica preclasica, fiind cunoscuta doar de curiosi.

Am un dvd cu Angela Gheorghiu in care exceleaza pe arii din opere veriste, dar incercand o arie de Charpantier..in fine, concluzia o trageti Dvs.

La cateva beri daruite, Mr Hopkinson Smith ne spunea ca el foloseste in studiourile de inregistrare, intelegand aici in productii discografice, doar casti STAX PRO si microfoanele Neumann D 01 sau BCM 104, cu valve, tot aceleasi accesorii le am vazut folosite si la alti mari lutisti, precum Eguez si Lindberg, ele fiind inscrise chiar in cartuliile discurilor, asta sa l linistesc cumva pe domnul Jaya. Sa i impac cumva si pe iubitorii incintelor, multe inregistrari discografice clasice, jazz sau rock, au fost facute cu monitoare de studio B W, ATC, PCM si Tannoy.

O problema majora o constituie si tratamentul acustik al unei camere, care daca e betonata, iti va cenzura crunt acele 30.000 de dolari dati pe o statie si 2 boxe, mari, lacuite si frumoase. Si cum un astfel de tratament costa vreo 5000 de euro, ajungem la un ..mama Doamne, ce ma fac ?! Si, io cum ascult muzica, precum un padisah, in pat..Este posibil sa ajungi la aceleasi rezultate si cu 4000 de euro, daca alegi bine.. :wink:

La cunoscutul Requiem Mozart cu Solti, unde apare si mezzo soprana Cecilia Bartoli, au fost folosite boxe BW 800, daca tin bine minte..I l retin, ca am avut caseta si vizitand muzeul casei Mozart din Salzburg, la parter in partea stanga de la intrare, era si un magazin cu suveniruri, intre care pe langa sutele de variante bomboane Mozart erau si zeci de exemplare cu acest frumos disc, de o calitate audio remarcabila.

De fapt acest concert inregistrat cu public in Stephansdom, din Viena, i l omagiaza pe Herbert von Karajan.
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

Jaya
Posts: 141
Joined: 10 Apr 2009, 11:42
Location: Brasov

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Jaya »

Nu trebuie sa ma linistesti Gabriel, chiar stiu despre ce vorbesc, avand ceva tangente cu domeniul. Sigur, mai sunt si studiouri si ingineri/producatori care lucreaza cu Stax (vezi si MA recordings - am ceva inregistrari de la ei), dar de obicei sunt folosite la inregistrare, mixing si editare si deloc sau aproape deloc la masterizare.
Si eu mai vorbesc aici de un Bob Katz, Bob Ludwig, Paul Stubblebine, Doug Sax, Bob Hodas, Bob Olhsson, Bruce Brown, Mike Wells si studiourile lor (Coast Recorders, Digital Domain, Bob Olhsson Audio Mastery, Bob Hodas Acoustic Analysis, Gateway Mastering Studios, Puget Sound Studios etc etc). Si mai vorbesc aici de Dunlavy, Wilson Audio, Egglestone Works, Duntech, Lipinski, Dynaudio, Focal (Utopia) etc, si mai vorbesc de Pass Labs, Spectral, Manley, EMM Labs, Lavry, Weiss, VTL, MIT, Meyer, MSB etc etc.

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

S ar tasta zeci de mii de caractere pe o tastatura si tot nu s ar trage concluzii finale vis a vis de ..priceperea unui sunet real, life sau a senzatiei de life.

Daca lumea ar ajunge intr un paradis audiofil cu cateva componente sau boxe la cateva mii de euro bucata si astfel bine match ite, nu ar mai avea rost mestesugirea unor hornuri la 250.000 euro perechea, sau scule la 600.000 dolari sau unei doze japoneze de tabla la 13000 $..

Pana si urechea umana este parsiva, de multe ori nici nu ne ar face placere sa auzim articularea unor sunete sau masurile luate pe un instrument, adesea preferand muzica inregistrata! Ce este de preferat, ..Ionica Saftoiu distrugand sunetul unei viori Guarneri del Gesu intr o sala de concert sau o auditie euforica si pasionala cu Janine Jansen, de pe un disc DECCA ?..Notele stridente si gajaite a Idei Galbejita pe o arie din Lakme de Leo Delibes, sau o inregistrare magistrala a acelei opere cu Natalie Dessay sub bagheta lui Michel Plasson, o digitalizare EMI ?! 8) Intreb retoric..

Am mai povestit poate pe aici..am o vioara veche de 60 ani in raftul bibliotecii, o lauta confectionata cu 1200 euro si 3 chitari clasice din era sovietica langa pat, muzicutza langa perna, adeseori am invitat mandra cu violoncelul in living ptr o seara culturala in mirosul unei sticle de visiki si a unor tigarete de foi, amicii la o slibowitza cu chitari solo sau o chitara bass, m am mai harjonit pe un pian, pe o pianina sau mi am stricat timpanele pe o baterie, asa ca stiu bine ce i aia noua muzicala naturala. :lol: Mai mult decat atat, am unele ferestre ale casei chiar sub zidurile Facultatii de muzica si teatru George Enescu din Jassybourg si le aud in fiecare zi..partite de Bach pe o vioara studenteasca.duete din lieduri de Brahms, coruri din Messiah de Haendel sau partitii la trompeta dintr un qvartet de Telemann, cu alte cuvinte m am nascut si traiesc cu Muzica in casa.

Chiar, Jaya, ce inseamna pentru tine, ..incepator in audiofilie sau un meloman pe la inceputuri ? Ca io cel putin, m am nascut in 1965, in zi de mare hram, cu 2 pickup ri si sute de placi de 78 si 33 ale tatei, toate langa mine..mai pui, ca batranu stia si canta toate ariile veriste, pe de rost..

Un violoncel care i l vei dori sa l auzi on stage, vei avea nevoie de mugetul unor 120 db si minim 80 de wati, un cvintet de coarde, poate la 150 w, a unor tobe batute frenetic la 170 w si tot asa mai multi.., in cazul unei intregi orchestre, toate cresc exponential ! In acest caz, in cateva zile de hauditie naturista, ne ar gasi lumea fara suflare, ori ne ar recomanda medicul de familie un tratament special la un spital de glumeti nr 6 sau nr 9..sau in cel mai bun caz ne am alege cu timpanele inrosite si nefolosibile, ptr o buna perioada de timp..

Si, la o pereche de casti de top angrenata la un driver sau un amplificator dedicat, varful de lance fiind o sursa cat mai scumpa, cu o sinergie excelenta intre ele, poti avea delicii auditive, un potential sonor bun, o textura sonora apreciabila, o bogatie armonica, un timbru natural si frumos al instrumentelor clasice, voci superbe, se pot situa bine din punct de vedere tonal, puse si in fata unor boxe pretentioase, pot evidentia microdetalii care pe niste incinte medii nu le vei percepe in vecii, vecilor, .. sau pur si simplu nu le vei da atentie, doar daca vei sta cu urechea agatata de difuzoare :) .. pot concura bine cu verisoarele lor mai mari, boxele in materie de transparenta, rafinament si eleganta. Evident, ca nu vor avea deschiderea spectrala si scenica sonora sau plaja de frecvente a unor incinte scumpe, in cazul lor, prezenta bass lui fiind deficitara, asta fiind un minus . Oricum, un bass calitativ si natural, NU cel aruncat aiurea de colo colo, i l vom gasi doar la exemplare de boxe scumpe, de la 10.000 de euro, incolo..

Testul final a tuturor driverelor si difuzoarelor de pe lumea asta, se fac in jurul redarii corecte a pianului si a vocilor umane.

Si mai e ceva..depinde ce fel de muzica asculti. Daca ai in colectie, 80 % muzica camerala si acustica, o pereche de casti de top, te vor multumi si pe cealalta lume ! Ma gandesc la liga esoterica a castilor, cele intre 2000 .. 6000 euro bucata, terminala lor ar fi Omega 009!

Oare cum va fi sunat un Orpheus HE90, ca cel putin la pret, ar fi califul tuturor drept credinciosilor cascofili :)
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

Erata >noua muzicala naturala..se poate citi nota muzicala sau roua muzicala naturala.. :)
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
domnujim
Posts: 111
Joined: 26 May 2009, 13:08
Location: Muntii Fagaras

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by domnujim »

Conform principiului "o ascultare face cat o mie de cuvinte", am ascultat ieri vreo 20 de minute din a 4a de Bruckner, dirijata de Jochum la EMI (cea mai veche din box, din 1975).
Mi s-a reconfirmat ceea ce imi aminteam - o inregistrare care ti se ofera in mod simplu, direct si nemijlocit, doar prin intermediul microfoanelor bine plasate - nu super procesat in genul Harmonia Mundi (inregistrari artificializate la nivelul super-bec pt. a se auzi bine oricum). Spatiu, sala, detalii, prezentare si separare excelenta pe adancime a grupurilor de instrumente, corpul si sunetul acestora nu doar prezentat ca atare, ci definit si in functie de interactiunea cu limitele spatiului inregistrarii, dinamica excelenta. O inregistrare care iti revela cu usurinta intreaga arhitectura sonora. (Inferioara, insa, celor cu Celibidache, Wand si Karajan amintite in mai multe randuri aici)
Ceea ce mie, cu amuzament, imi place sa numesc "o inregistrare neiertatoare cu sistemele slabe" (pastisand hilara idee a sistemelor / boxelor / amplifurilor / etc. neiertatoare cu inregistrari slabe - de fapt, in general, e cam invers).

Acum, in nici un caz nu as spune ca am avut acces la toate aceste frumuseti pentru ca "Auditia la boxe este mult mai iertatoare decat la casti, asta e clar ! Incintile acustice iti mascheaza multe nejunsuri ..."

In al doilea rand, mi-am acordat ieri placerea de a asculta un intreg Götterdämmerung. Am inceput cu primul cd al lui Karajan, dupa care lipsa lui Windgassen si dorul Nilsson m-au facut sa trec la Solti.

Iar asta ma readuce la entuziasmul meu pentru inregistrarile din aceasta perioada. Ei bine, el e generat de inregistrari precum cea a lui Jochum sau Ring-ul lui Solti. Si de voci precum cele din Ring-ul lui Solti.
Iar daca cineva imi va spune ca mai avem astazi acces la voci care sa se apropie macar timid de Hans Hotter, George London, Wolfgang Windgassen, James King, Gottlob Frick, Astrid Varnay, Birgit Nilsson, Christa Ludwig (asta fiind o enumerare absolut minimala) - atunci avem o dilema fara rezolvare.

User avatar
domnujim
Posts: 111
Joined: 26 May 2009, 13:08
Location: Muntii Fagaras

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by domnujim »

P.S. Fara a dori sa discut cifre si doar pentru a ne situa intre niste repere, obiectele pe care ascult si care imi permit sa fac aceste observatii se situeaza in partea superioara a zonelor de pret enuntate (transport+dac EMM Labs, pre+power Jadis, boxe Elac, cablare Chord).
Insa, la aceleasi frumuseti aveam acces si cu boxe Elac la un pret de 3.5 ori mai mic decat al celor actuale si cu sursa la un pret 4,5 ori mai mai mic decat cel al sursei actuale. In spatii asupra carora m-am aplecat din punct de vedere acustic (fara sa cheltuiesc nici pe departe 5000 euro, ci maxim 300-500).
Asa ca privesc aceste limite de 5, 10, 15 mii E ca fiind cam artificiale. Cel putin in baza experientei mele care e departe de a fi exhaustiva, desigur.

Post Reply