Germania ..si in clipa urmatoare te gandesti la ordine, tehnica, civilizatie si la muzica reprezentata de cei 3 mari B..Bach, Beethoven si Brahms!
Vechii greci considerau muzica o arta imitativa in stare sa reproduca caracteristici morale si sa le transmita auditorilor.
Teoreticienii muzicii culte, sunt cu totii de acord, ca J.S. Bach, pe drept cuvant supranumit si arhitectul artei sonore, reprezinta punctul de referinta a intregii muzici, de la izvoarele ei grecesti, ne referim aici strict in plan european si pana in zilele noastre, ce va asimila si sistematiza variate tendințe care se incrucisau in spiritualitatea vremii, la inceputul sec 18.
Johann Sebastian Bach, cel mai important reprezentant al muzicii baroce, s a nascut in 1685, la Eisenach, in Germania. Curentul baroc va lua sfarsit in 1750, in anul mortii lui Bach si va fi urmat de maniera clasicista, nascuta in Franta. De religie protestanta, el va compune marile opusuri ale muzicii lutherane.
Vioara are o reprezentare majora in compozitiile sale, pe partiturile sale devenind instrumentul care se exprima nu numai in moduri monodice, cat si in limbaj polifonic si armonic, asemanator lautei baroce.
Important sa retinem, ca frecventa de 440 hertzi, este nota muzicala La si serveste ca tuning general in acordajul strunelor instrumentelor cu coarde si a pianului.
In perioada baroca, aceasta valoare era diferita, folosindu se frecventa de 415 hz, deci cu un semiton mai jos, atat in acordajul viorii, cat si a violei da gamba si a clavecinului.
In 1885 austriecii trec la 435 Hz, iar americanii in anii 1926 ajung la standardul de 440 Hz, folosit si de muzicienii britanici. In Europa se va folosi 442 Hz, iar ptr muzica compusa special ptr biserica va urca pana la 446 Hz. Cam atat cu stiinta acustica..
Varful de aisberg a lucrarilor pentru vioara scrise de Bach sunt cele 6 Partite si Sonate ptr vioara solo.
In acceptiunea mea, versiunea inregistrata de Rachel Podger cu un instrument baroc este versiunea definitiva, a celor 6 opusuri.
Bach: Sonatas and Partitas, Vol. 1, Rachel Podger, Channel Classics label UK, 1999
http://www.allmusic.com/album/bach-sona ... 0001824896" onclick="window.open(this.href);return false;
Bach: Sonatas and Partitas, Vol. 2, Rachel Podger, Channel Classics label UK, 1999
http://www.allmusic.com/album/sonatas-a ... 0001844170" onclick="window.open(this.href);return false;
Versiunea reeditata in 2002, dublu cd.
http://www.allmusic.com/album/bach-comp ... 0001385841" onclick="window.open(this.href);return false;
O interpretare monumentala, eclectica, acestea fiind primii termeni apreciativi ce imi sar in minte, o perfecta intelegere a muzicii lui Bach! O inregistrare ce te seduce, inspirata, fluida, extravertita, care reuseste sa te implice in muzica dar si sa ai o experienta in istorie. Unii ar putea sesiza o usoara lipsa de expresie, dar muzica lui Bach nu va semana defel cu cea a unui compozitor francez, de exemplu..
Ea foloseste aici o vioara rara, mestesugita in Genova in 1739 de Pesarinius, un ultim student ucenic al lui A. Stradivari. De fapt denumirea oficiala cunoscuta de colectionari, este ..Antonius Pazarinius et Calcanius, Genaue 1740 !
Sunetul de pe aceste doua discuri este majestos, perfect balansat, puternic articulat, obsedant de frumos, in mod clar unul audiofil, ce va face sa performeze orice componenta, fie ea si modesta.
A doua varianta ce va o propun, este a lui Viktoria Mullova.
Ea are experiente bachiene in trecut si la Philips, dar pana in acest moment, albumele inregistrate la Onyx, o casa de discuri mai nou fiintata, o vor pune in valoare maximala.
Bach: 6 Solo Sonatas & Partitas, Viktoria Mullova, Onyx, 2009.
http://www.allmusic.com/album/bach-6-so ... 0001867917" onclick="window.open(this.href);return false;
Cand am ascultat primele masuri, mi a scapat un waw !
Avem de a face cu o inregistrare remarcabila. Aici, comparativ cu vioara lui Podger, muzica lui Mullova te invaluie. Cu o nuanta mai introvertita, cumva artista isi respecta formidabila traditie a scolii sovietice de vioara, stilistic fiind mai traditional. Poate ca unii, nu ar fi de acord..Conteaza?..
Partile sunt cu adevarat minunate sub raport tehnic, o armonie perfecta, o intelegere structurala perfecta la fel ca Podger, ce te implica emotional.
Are in maini o vioara Guadagnini violin din 1750, cu strune din intestine de oaie, foloseste un arcus dupa un model german din perioada baroca, cu o forma mai arcuita decat cele prezente, sub forma de arc, un Barbiero. Strunele viorii respecta acordul baroc de 415 Hz.
Sunetul de pe acest dublu album este superb, prezent, profund, cu un ecou subtil, mai warm fata pe prima versiune amintita.
Ambele inregistrari sunt o recomandare absoluta! Un meloman ce se respecta, va avea minim 2,3 interpretari a marilor opere. Nu ai scapare!
Va expun inca 3 versiuni interesante in viziune baroca.
1. J.S. Bach: Sonatas and Partitas for Solo Violin, Julia Fischer, Pentatone label sacd, 2005.
http://www.allmusic.com/album/js-bach-s ... 0001853274" onclick="window.open(this.href);return false;
2. Bach: Sonates & Partites, BWV 1001-1006, Amandine Beyer, Zig Zag Territoires France, 2011
http://www.allmusic.com/album/bach-sona ... 0002204487" onclick="window.open(this.href);return false;
3. Bach: Sei Solo - Sonatas & Partitas for Violin, Christine Busch, PHI label France, 2013
http://www.allmusic.com/album/bach-sei- ... 0002472077" onclick="window.open(this.href);return false;
Christine Busch, este vioara intaia si leaderul din orchestra Collegium Vocale Gent, condusa de capelmeisterul belgian Philippe Herreweghe, ambii avand o colaborare de 40 de ani.
Gott mit uns !
Next..