Azi, din nou Italia!
Daca Franta isi va incepe formidabila sa aventura muzicala in cadrul scolii de la Notre Dame din Paris, in sec XII..XIII, unde se va pune bazele muzicii polifonice, avandu i drept magistrii pe Leoninus, Plainchant si Perotin, scolile polifonice din provincia Aquitaine, continuand in sec al XIV cu Guillaume de Machaut, in Anglia, Londra va fi curtata de ilustrii ei compozitori precum Dowland si Purcell, Germania va misuna de acei Minnesingers, incepand cu sec al XII, aici vizionara si ilustra compozitoare Sf. Hildegarde von Bingen, o celebra abatesa benedictina, mistica, scriitoare si filozoafa, cu Orlando di Lasso, culminand in cele din urma cu lacasul zeilor din Bayreuth, oprindu se la muzica lui Richard Wagner, Olanda candideaza cu Dufay si un Josquin des Prez, in pen. Iberica maurii vor avea o influienta importanta in dezvoltarea arhitecturii si a muzicii, un important aport va fi dat de creatiile din cadrul catedralei de Toledo, cu acei compozitori mezoarabi din sec XV, un Tomas de Victoria, in sec al 16 lea, in Cehia un Adam Michna, in Transilvania, renascentisii Bakfark si J. Honterus, in Italia germenii muzicali medievali vor aparea in cadrul Bisericii din Roma, scoala milaneza si Catedrala din Benevento incepand cu perioada bizantina din sec VI, continua cu cel mai important compozitor al Contra reformei, Palestrina, muzica italiana va atinge apogeul in perioada ei baroca incepand cu anul 1600 in Venetia !
Exista cateva formidabile albume cu muzica bisericelor primare romane, in interpretarea celor de la Ensemble Organum, condusa de Marcel Peres, cu participarea renumitului psalmist grec Lycourgus Angelopoulos, editate de HM France.
Cei mai grozavi lutieri vor excela in orasul Cremona, (pe langa cei germani, aici fiind Jacobus Stainer) ..varful lor de lance fiind reprezentata inca din jurul anului 1550 de Amati, urmat fiind de Stradivarius, Guarneri del Gesu si Testori, precum si alti manufacturieri mai putin cunoscuti. Un amanunt important ptr noi, romanii, este ca aceste formidabile instrumente ce azi se pot licita cu sume fabuloase, se faceau si cu lemn adus din zona Carpatilor rasariteni.
Suprema este o viola Stradivari estimata acum la 33.000.000 de dolari, facut din lemn adus din padurile zonei Putnei, Suceava !
Asadar barocul italian avea toate premisele, sa poata suna bine !
Claudio Monteverdi, nascut tot la Cremona ! este cel mai important compozitor italian ce va face tranzitia in muzica, de la Renasterea tarzie la baroc, fiind considerat totodata si PARINTELE OPEREI italiene!
El este un compozitor aproape deloc interpretat in Romania, aici doar corul Madrigal a facut o, dar NU la standardele ansamblurilor occidentale.
A fost multi ani preot si cantaret in celebra basilica San Marco din Venetia.
Pe langa numeroase cicluri de madrigale, in total 9 la numar, compozitii instrumentale, misse ptr diferite voci, a compus si mai multe opere importante precum Orfeo, cu teme din mitologia greaca, toate avand o formidabila muzicalitate, cu o scenografie debordanta.
Dar cea mai importanta lucrare a sa este una religioasa, Vespro della beata vergine, compusa in anul 1610, fiind o intreaga asimilare de piese vechi liturgice, Antifonii cantate in cadrul vecerniei Fecioarei Maria, motete si psalmi, cuminand cu un Magnificat.
Face parte din careul de asi a marilor opusuri vocal instrumentale, pe langa Messiah de Handel, Pasiunile si Oratoriul de Craciun de Bach si Requiem ul lui Mozart, eu personal gasind o daca nu cea mai profunda, atunci una dintre cele mai muzicale si coplesitoare compozitii !
Este una dintre cele mai interpretate lucrari, in cazul ei existand zeci de versiuni, sunt cateva de forta, dar am sa ma opresc strict la ce detin eu.
O nota importanta este ca, Monteverdi nu a lasat o desfasurare exacta a pieselor, fiecare dirijor avand o libertate deplina de exprimare!
Vrem, nu vrem, trebuie sa i dam castig de cauza si in acest caz, lui John Eliot Gardiner, cu English Baroque Soloists, Monteverdi Choir si Majesties Sagbutts and Cornetts. Va mai amintiti poate de el, l am dar drept referinta data trecuta, in interpretarea lui Messiah.
Amintesc ca in aceasta compozitie, ansamblul de alamuri, are un mare aport!
Este o versiune inregistrata in 1974 direct dintr un concert din basilica San Marco, ce i reda o autencitate deplina.
Editat la Archiv Produktion, 1990 pe 2cd, reeditare in 1994, editie japoneza la DECCA in 1995. Varianta DVD din 1993, dar NU o detin si nu o voi descrie. Motivul ? Prefer ca muzica doar sa o ascult..
http://www.deutschegrammophon.com/en/cat/4295652" onclick="window.open(this.href);return false;
DVD>
http://www.prestoclassical.co.uk/r/DG%2BArchiv/0730359
VIDEO INTEGRAL
>
http://www.youtube.com/watch?v=IPM3tsX6Ch4
Aici avem de a face cu ceva absolut fascinant, un evantai de solisti de prima marime, o fabuloasa experienta si trairii a muzicii, un cor splendid cu o mare incarcatura emotionala.
Fara sa fortez lucrurile, o atribui ca facand parte din galeria celor mai bune albume editate vreodata!
Captarea sonora una este spectaculoasa, cu toate ca e live, eu nu am sezitat acea suparatoare reverberatie, sibilanta, sunet warm prin excelenta, are volum, eu cel putin in castile mele putand percepe acele fine detalii vis a vis de ecourile vocilor solistilor, fiind vorba aici de o biserica cu volum mare, cu un spatiu masiv, cantaretii fiind distribuiti in mai multe locuri, cazul cel mai elocvent fiind in piesa Duo seraphim, unde apar 3 tenori, ce apar din unghiuri diferite, in sensuri opuse ! Cu siguranta e nevoie de boxe scumpe ca sa ti dai seama ce se intampla acolo, cel putin pe incinte bugetare, nu o sa le poti percepe in pururi.. (Experienta personala, nu pot fi acuzat de o rea vointa ..
La aceasta inregistrare s au folosit incinte BW Nautilius!
O achizitie obligatorie, trust me !
Locul secund este ocupat de Rinaldo Alessandrini, Concerto Italiano, Naive label, 2004, 2cd.
Inregistrat in incinta Palatului Farnese din Roma.
Allesandrini, cunoscut clavecinist si conductur, relateaza intr un interviu ca el insista asupra sunetul limbii italiene ca fiind este cheia pentru a canta muzica baroca italiana bine, limba italiana fiind o limba vocala pura, destul de saraca comparativ cu lb. engleza, dar unde vocalele intr un mod pur, elibereaza pasiunea in cuvinte si muzica si el crede ca solistii italieni pot face cel mai bine aceasta!
http://www.prestoclassical.co.uk/r/Naive/OP30403" onclick="window.open(this.href);return false;
O exprimare originala a acestei lucrari, prelucrata de Allesandrini, la fel ca si Gardiner el omite aici antifoanele!
Inregistrarea este brilianta, o performanta corecta, voci clare, elastice, tenori superbi ce iti redau emotie, fara acel vibrato, o atmosfera intima, sunetul este warm.
Gabriel Garrido, cu Ensemble Elyma, Coro Madrigalia, Coro Antonio il Verso, Les Sacqueboutiers de Toulouse. Editie initiala a casei de discuri franceze K617 in 1999, 2cd, reeditare in 2003 si 2010 !
Premiata de 4 importante publicatii muzicale, CHOC du Monde de la Musique, Recomande par Classica, Repertoire 10 si Recomande par Opera, Platine!
http://www.arkivmusic.com/classical/Nam ... r=1#review" onclick="window.open(this.href);return false;
Aici Garrido foloseste 3 coruri, include antifoanele amintite anterior, atmosfera este monumentala, vivacitatea monteverdiana este admirabil restituita, tenorii au acel vibrato, ijn care se reda o adevarata liturghie spatiala.
Sunetul este slefuit, echilibru sonor este perfect !
A patra versiune pe care o prezint este cu Konrad Junghanel, Cantus Colln si Concerto Palatino, condusa de renumitul cornetist Bruce Dickey (care apare si pe versiunea lui Stubbs, la ATMA label).
Editie Deutsche Hamonia Mundi, 1995, 2cd, reeditare japoneza DHM.
http://www.answers.com/topic/claudio-mo ... ien-vesper" onclick="window.open(this.href);return false;
O abordare cumva tipic germana, mai austera, voci mai retinute, dar expresive, cu o intonatie admirabila, o traducere pura a pieselor monteverdiene, lutistul ca formatie, Junghanel avand in cazul sau, o bogata si meritorie experienta. O fac remarcata aici pe soprana germana Johanna Koslowsky, o voce extrem de frumoasa, cu un timbru remarcabil.
Sunet clar, in schimb volumul un pic mai redus ca celelalte.
Are una dintre cele mai frumoase coperti !
Nota redactiei>In magazine se gasesc in acest moment variantele cu Jordi Savall SACD si Ph. Herreweghe, ambele fiind excelente!
............................
Deo, hic et ubique !