Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie
Posted: 04 Apr 2014, 00:30
Raul fara intoarcere..
J.S. Bach a atribuit viorii o importanta deosebita, dar nu a compus atat de multe opusuri pe langa cele de clavecin sau orga, care sunt in numar mare. In schimb lucrarile de vioara sunt cele mai cunoscute, des interpretate, fredonate si mai..frumoase.
Germania in acea vreme avea o traditie bine definita in lucrarile ptr. vioara polifonica, ele fiind dezvoltate de un Schmelzer si Biber.
A dat el insusi spectacole, potrivit spuselor fiului sau, Carl P.E. Bach, ilustrul sau tata a abordat vioara din tinerete pana la batranete, facand o astfel cu vigoare.
In anii ce ii petrece ca instrumentist si muzician la Weimar, Bach isi indreapta privirea catre muzica de camera, studiind temeinic lucrarile contemporanilor sai din Italia (in urma calatoriei de acolo), Germania si Franta!
Astfel clavecinul va fi bine insusit dupa rococo ul si arta gratioasa a francezilor, orga din traditia Germaniei de Nord majoritar protestanta si vioara din sonoritatea sa cantabila, exuberanta si vivace, a maestrilor italieni. El va trece totul prin sita sa creatoare, eliminand ornamentatiile inutile ale francezilor din piesele ptr. clavecin, iar in cazul viorii, va elimina tonul pompos, exorbitant si linia melodica emfatica a italienilor. Ce vreti, un neamt sadea, de religie luterana!
In vremea sa, s a inventat Hammerklavier-ul de Silbermann, un clavecin cu ciocanele si era mereu invitat sa le incerce, ajungand sa le perfectioneze mergand pana la un pian forte, care era mai aproape de aspiratiile sale!
Un lucru mai putin cunoscuta este ca Bach era initiat in numerologie, unii muzicologi importanti atribuind muzicii sale o structura matematica, unde a dezvoltat o cunoastere desavarsita a numerelor si proportiilor.
Adolf Hitler, i l numea pe Bach..arhitectul sonor al poporului german !
In ghidurile de teorie a muzicii (unul dintre ele scris de autorii francezi Claude Abromont si Eugene Fayard), i se atribuie lui Bach, ca a folosit Numarul de aur, (sau raportul de aur, ori raportul divin).
Ce era acesta? Un numar irational egal cu 1,618....
Egiptenii si au construit marile piramide, tinand cont de acest raport, Phidias a construit Parthenonul din Atena (perfectiunea arhitecturala antica) tinand cont de numar, de la numele sau ne ramanand denumirea de PHI, romanii l au folosit in arhitectura si sculptura.
Deasemeni acest sir, apare si in Kabbalah a misticilor evrei. Marii renascentisti italieni, de exemplu Leonardo Da Vinci lasa posteritatii pe La Gioconda, unde se pare ca a folosit acest raport in schita fetei, a umerilor si a mainilor.
In muzica se spune ca Bach, Beethoven, Scriabin, Bela Bartok, Stockhausen si Sofia Gubaidulina, o compozitoare contemporana sovietica, isi scriu compozitiile lor tinand cont de raportul divin.
Ballif, un compozitor francez modern, explica aceasta nebunie a raportului de aur, pentru ca ofera un mediu muzical in miscare, aproape de perceptie in timp real.
Pe manuscrisele Partitelor si Sonatelor ptr vioara solo, stipuleaza clar ordinea cum trebuieste interpretata>Sonata nr 1, Partita nr 1, sonata nr. 2, partita nr. 2, sonata 3, partita nr.3. In genere aceasta ordine este respectata, dar sunt si exceptii..reusite.
Stiinta grea muzica asta, care pe langa inspiratie si maiestrie, e plina de algebra, seriale, intervale, proportii si masuri pe portativ, o lasam si sa trecem la treaba
Cele 6 sonate pentru vioara si clavecin, fac parte din sonatele trio care implicau si un clavecin obbligato pe langa linia de bas (care elibereaza instrumentul de a fi doar un singur acompaniament) si un instrument ptr melodie (o viola da gamba).
Violina Antonius & Hieronymus Amati, Cremona, 1607
http://www.leroydouglasviolins.com/broAmati.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Clavecin Ruckers, Antwerp, Olanda, 1643
http://orgs.usd.edu/nmm/Keyboards/Rucke ... sideLG.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Alegerea mea sunt 3 versiuni, prima optiune fiind cea avandu i drept solisti pe Viktoria Mullova la vioara si Ottavio Dantone la clavecin (si orga).
Pe acest dublu album, apar inca 2 instrumentisti, Vittorio Ghielmi la viola da gamba si lutistul Luca Pianca (pe langa cele 6 sonate, mai sunt inscrise si 2 lucrari..Trio sonata for organ No. 5 si
sonata for violin & continuo in G major.
Editie digitala la Onyx label, in 2007, 2cd, digipack. Inregistrarea dintr o biserica veche din Bolzano, Italia.
Pasiune si echilibru sunt primele cuvinte ce imi vin in minte caracterizand aceasta noua versiune, o alianta perfecta dintre vioara baroca si clavecin.
Din ce detin si am ascultat, e posibil sa fie cea mai buna varianta a celor 6 sonate! Si, David Hurwitz, criticul de la Classics today, este de acord cu mine.
http://www.prestoclassical.co.uk/r/Onyx/ONYX4020" onclick="window.open(this.href);return false;
Mullova cu toata ca, are la baza scoala rusa de vioara, fiind eleva lui Leonid Kogan la Conservatorul din Moscova, a inteles foarte bine mecanismul muzicii lui Bach, de altfel ea aflandu se de multi in Occident, initial avand cateva inregistrari Bach la casa Philips, din 2005 semnand un contract cu noua casa infiintata Onyx.
Printre altele, asa ca o nota informativa, ea a fost intr o legatura pasionala si cu regretatul dirijor italian Claudio Abbado, avand si copii cu acesta..
Aici canta magnific, vioara sa devine instrumentul care vorbeste nu numai in limbaj monodic, ci si in cel armonic si polifonic, este temperamentala, tonul viorii sale este inconfundabil, reda emotie, foloseste un vibrato echilibrat, fiind sprijinita minunat de clavecinul lui Dantone care suna superb!
Piesele de forta ce fac unic acest album sunt..acele Adagio, Adagio ma non tanto (terifianta) si Allegro.
Textura sonora este clinica, oglindeste o ritmica extrema in special in Allegro din sonata nr. 5 si in Trio sonata for organ. Sunetul discurilor este warm, cu o balansare instrumentala ireprosabila.
Premiat cu Diapason D or in 2007, BBC Music Magazine Disc of the month, Classics today 10_10 !
2. A doua versiune ce o propun este cu violonista elvetiana Chiara Banchini si veteranul Jorg Andreas Botticher.
http://www.prestoclassical.co.uk/r/Zigzag/ZZT302" onclick="window.open(this.href);return false;
Editie digitala la Zig-Zag Territoires, 2012, 2cd.
Chiara Banchini este o experta in barocul italian, in speta Vivaldi si Corelli, profesoara initial la Centre for Early Music din Geneva si in prezent conduce catedra de vioara baroca din cadrul celebrei Schola Cantorum din Basel.
A studiat vioara cu cunoscutul violonist Sandor Vegh si cu Sigiswald Kuijken. A editat in trecut albume notorii mai ales la Erato, Virgin, Astree Auvidis, Harmonia Mundi France, cu propria sa formatie Ensemble 415, azi disparuta.
De notat ca ea a fost printre primii solisti care AU IMPUS tunarea instrumentelor baroce in nota La, pe 415 cicle pe secunda!
Banchini canta pe un instrument istoric confectionat de Nicola Amati in 1674, iar clavecinul este o replica dupa un model celebru, Christian Zell.
Duetul facut de Banchini si Botticher este briliant si viguros, textura naturala. Dupa gustul meu, dintre variantele propuse, cel mai mult imi plac ornamentatiile deseori mangaietoare si melancolice facute de Botticher, in contrast cu intonatia viorii, care denota forta si vivacitate tipic italiana, inca in prima piesa, Adagio din Sonate No. 1.
Banchini exceleaza in momentele energice, pe piesele Allegro, in acest caz imi place cel mai mult dintre soliste, avand un ton suplu si dinamic. In schimb este cam terna intr o arie importanta, Largo din Sonata nr 4 (acolo exceleaza Rachel Podger, din propunerea a 3a).
Sunetul albumului natural, excelent, proprii caselor de disc franceze!
Premiat cu Diaposon D or in 2012. Classics today 10_10 !
3. J.S.Bach - Sonatas for Violin and Obbligato Harpsichord - Rachel Podger, Trevor Pinnock
Editie Channel Classic, 2000, 2cd.
http://www.classicalm.com/en/compositio ... or-Pinnock" onclick="window.open(this.href);return false;
O versiune de calibru, Podger si Pinnock doi muzicieni ce redau suplete, un discurs al celor doua instrumente care este fluid, delicat si liric. Clavecinul lui Pinnock este lipsit de ornamente, cam auster si prea direct pentru gustul meu, in schimb timbrul viorii lui Podger este dulce, cu o intonatie minunata, piesele de referinta fiind in cazul ei, Largo din sonata nr. 4, Adagio ma non tanto din nr. 3, in care este monumentala!
Dinamica buna, instrumentele sunt captate bine.
Premiat cu Gramophone Magazine Editor s Choice in 2001, BBC Radio 3 First Choice in 2002
4. Mira Glodeanu (cu cea mai veche vioara cunoscuta, facuta de Groblicz, un lutier polonez in 1604 !) si Haas (pe un clavecin istoric, un Ruckers din sec XVII), o editie reusita la casa Ambronay label France, in cooperare cu Centrul Cultural Roman.
Daca le as alege la fiecare cate un cuvant, acestea ar fi>Mullova pasiune, Banchini vigoare si Podger lirism. Aici este problema in compozitiile camerale, ca este aproape imposibil de a fi executate idilic, fara cusur. Cu toate ca pot da cateva exemple, dar sunt irelevante aici. Ce se poate spune este ca violonistele se completeaza!
E ca si cum as numi un fruntas dintre Genesis, Pink Floyd si Yes. Obiectiv, este imposibil !
Recomandari absolute! Freude!
J.S. Bach a atribuit viorii o importanta deosebita, dar nu a compus atat de multe opusuri pe langa cele de clavecin sau orga, care sunt in numar mare. In schimb lucrarile de vioara sunt cele mai cunoscute, des interpretate, fredonate si mai..frumoase.
Germania in acea vreme avea o traditie bine definita in lucrarile ptr. vioara polifonica, ele fiind dezvoltate de un Schmelzer si Biber.
A dat el insusi spectacole, potrivit spuselor fiului sau, Carl P.E. Bach, ilustrul sau tata a abordat vioara din tinerete pana la batranete, facand o astfel cu vigoare.
In anii ce ii petrece ca instrumentist si muzician la Weimar, Bach isi indreapta privirea catre muzica de camera, studiind temeinic lucrarile contemporanilor sai din Italia (in urma calatoriei de acolo), Germania si Franta!
Astfel clavecinul va fi bine insusit dupa rococo ul si arta gratioasa a francezilor, orga din traditia Germaniei de Nord majoritar protestanta si vioara din sonoritatea sa cantabila, exuberanta si vivace, a maestrilor italieni. El va trece totul prin sita sa creatoare, eliminand ornamentatiile inutile ale francezilor din piesele ptr. clavecin, iar in cazul viorii, va elimina tonul pompos, exorbitant si linia melodica emfatica a italienilor. Ce vreti, un neamt sadea, de religie luterana!
In vremea sa, s a inventat Hammerklavier-ul de Silbermann, un clavecin cu ciocanele si era mereu invitat sa le incerce, ajungand sa le perfectioneze mergand pana la un pian forte, care era mai aproape de aspiratiile sale!
Un lucru mai putin cunoscuta este ca Bach era initiat in numerologie, unii muzicologi importanti atribuind muzicii sale o structura matematica, unde a dezvoltat o cunoastere desavarsita a numerelor si proportiilor.
Adolf Hitler, i l numea pe Bach..arhitectul sonor al poporului german !
In ghidurile de teorie a muzicii (unul dintre ele scris de autorii francezi Claude Abromont si Eugene Fayard), i se atribuie lui Bach, ca a folosit Numarul de aur, (sau raportul de aur, ori raportul divin).
Ce era acesta? Un numar irational egal cu 1,618....
Egiptenii si au construit marile piramide, tinand cont de acest raport, Phidias a construit Parthenonul din Atena (perfectiunea arhitecturala antica) tinand cont de numar, de la numele sau ne ramanand denumirea de PHI, romanii l au folosit in arhitectura si sculptura.
Deasemeni acest sir, apare si in Kabbalah a misticilor evrei. Marii renascentisti italieni, de exemplu Leonardo Da Vinci lasa posteritatii pe La Gioconda, unde se pare ca a folosit acest raport in schita fetei, a umerilor si a mainilor.
In muzica se spune ca Bach, Beethoven, Scriabin, Bela Bartok, Stockhausen si Sofia Gubaidulina, o compozitoare contemporana sovietica, isi scriu compozitiile lor tinand cont de raportul divin.
Ballif, un compozitor francez modern, explica aceasta nebunie a raportului de aur, pentru ca ofera un mediu muzical in miscare, aproape de perceptie in timp real.
Pe manuscrisele Partitelor si Sonatelor ptr vioara solo, stipuleaza clar ordinea cum trebuieste interpretata>Sonata nr 1, Partita nr 1, sonata nr. 2, partita nr. 2, sonata 3, partita nr.3. In genere aceasta ordine este respectata, dar sunt si exceptii..reusite.
Stiinta grea muzica asta, care pe langa inspiratie si maiestrie, e plina de algebra, seriale, intervale, proportii si masuri pe portativ, o lasam si sa trecem la treaba
Cele 6 sonate pentru vioara si clavecin, fac parte din sonatele trio care implicau si un clavecin obbligato pe langa linia de bas (care elibereaza instrumentul de a fi doar un singur acompaniament) si un instrument ptr melodie (o viola da gamba).
Violina Antonius & Hieronymus Amati, Cremona, 1607
http://www.leroydouglasviolins.com/broAmati.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Clavecin Ruckers, Antwerp, Olanda, 1643
http://orgs.usd.edu/nmm/Keyboards/Rucke ... sideLG.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Alegerea mea sunt 3 versiuni, prima optiune fiind cea avandu i drept solisti pe Viktoria Mullova la vioara si Ottavio Dantone la clavecin (si orga).
Pe acest dublu album, apar inca 2 instrumentisti, Vittorio Ghielmi la viola da gamba si lutistul Luca Pianca (pe langa cele 6 sonate, mai sunt inscrise si 2 lucrari..Trio sonata for organ No. 5 si
sonata for violin & continuo in G major.
Editie digitala la Onyx label, in 2007, 2cd, digipack. Inregistrarea dintr o biserica veche din Bolzano, Italia.
Pasiune si echilibru sunt primele cuvinte ce imi vin in minte caracterizand aceasta noua versiune, o alianta perfecta dintre vioara baroca si clavecin.
Din ce detin si am ascultat, e posibil sa fie cea mai buna varianta a celor 6 sonate! Si, David Hurwitz, criticul de la Classics today, este de acord cu mine.
http://www.prestoclassical.co.uk/r/Onyx/ONYX4020" onclick="window.open(this.href);return false;
Mullova cu toata ca, are la baza scoala rusa de vioara, fiind eleva lui Leonid Kogan la Conservatorul din Moscova, a inteles foarte bine mecanismul muzicii lui Bach, de altfel ea aflandu se de multi in Occident, initial avand cateva inregistrari Bach la casa Philips, din 2005 semnand un contract cu noua casa infiintata Onyx.
Printre altele, asa ca o nota informativa, ea a fost intr o legatura pasionala si cu regretatul dirijor italian Claudio Abbado, avand si copii cu acesta..
Aici canta magnific, vioara sa devine instrumentul care vorbeste nu numai in limbaj monodic, ci si in cel armonic si polifonic, este temperamentala, tonul viorii sale este inconfundabil, reda emotie, foloseste un vibrato echilibrat, fiind sprijinita minunat de clavecinul lui Dantone care suna superb!
Piesele de forta ce fac unic acest album sunt..acele Adagio, Adagio ma non tanto (terifianta) si Allegro.
Textura sonora este clinica, oglindeste o ritmica extrema in special in Allegro din sonata nr. 5 si in Trio sonata for organ. Sunetul discurilor este warm, cu o balansare instrumentala ireprosabila.
Premiat cu Diapason D or in 2007, BBC Music Magazine Disc of the month, Classics today 10_10 !
2. A doua versiune ce o propun este cu violonista elvetiana Chiara Banchini si veteranul Jorg Andreas Botticher.
http://www.prestoclassical.co.uk/r/Zigzag/ZZT302" onclick="window.open(this.href);return false;
Editie digitala la Zig-Zag Territoires, 2012, 2cd.
Chiara Banchini este o experta in barocul italian, in speta Vivaldi si Corelli, profesoara initial la Centre for Early Music din Geneva si in prezent conduce catedra de vioara baroca din cadrul celebrei Schola Cantorum din Basel.
A studiat vioara cu cunoscutul violonist Sandor Vegh si cu Sigiswald Kuijken. A editat in trecut albume notorii mai ales la Erato, Virgin, Astree Auvidis, Harmonia Mundi France, cu propria sa formatie Ensemble 415, azi disparuta.
De notat ca ea a fost printre primii solisti care AU IMPUS tunarea instrumentelor baroce in nota La, pe 415 cicle pe secunda!
Banchini canta pe un instrument istoric confectionat de Nicola Amati in 1674, iar clavecinul este o replica dupa un model celebru, Christian Zell.
Duetul facut de Banchini si Botticher este briliant si viguros, textura naturala. Dupa gustul meu, dintre variantele propuse, cel mai mult imi plac ornamentatiile deseori mangaietoare si melancolice facute de Botticher, in contrast cu intonatia viorii, care denota forta si vivacitate tipic italiana, inca in prima piesa, Adagio din Sonate No. 1.
Banchini exceleaza in momentele energice, pe piesele Allegro, in acest caz imi place cel mai mult dintre soliste, avand un ton suplu si dinamic. In schimb este cam terna intr o arie importanta, Largo din Sonata nr 4 (acolo exceleaza Rachel Podger, din propunerea a 3a).
Sunetul albumului natural, excelent, proprii caselor de disc franceze!
Premiat cu Diaposon D or in 2012. Classics today 10_10 !
3. J.S.Bach - Sonatas for Violin and Obbligato Harpsichord - Rachel Podger, Trevor Pinnock
Editie Channel Classic, 2000, 2cd.
http://www.classicalm.com/en/compositio ... or-Pinnock" onclick="window.open(this.href);return false;
O versiune de calibru, Podger si Pinnock doi muzicieni ce redau suplete, un discurs al celor doua instrumente care este fluid, delicat si liric. Clavecinul lui Pinnock este lipsit de ornamente, cam auster si prea direct pentru gustul meu, in schimb timbrul viorii lui Podger este dulce, cu o intonatie minunata, piesele de referinta fiind in cazul ei, Largo din sonata nr. 4, Adagio ma non tanto din nr. 3, in care este monumentala!
Dinamica buna, instrumentele sunt captate bine.
Premiat cu Gramophone Magazine Editor s Choice in 2001, BBC Radio 3 First Choice in 2002
4. Mira Glodeanu (cu cea mai veche vioara cunoscuta, facuta de Groblicz, un lutier polonez in 1604 !) si Haas (pe un clavecin istoric, un Ruckers din sec XVII), o editie reusita la casa Ambronay label France, in cooperare cu Centrul Cultural Roman.
Daca le as alege la fiecare cate un cuvant, acestea ar fi>Mullova pasiune, Banchini vigoare si Podger lirism. Aici este problema in compozitiile camerale, ca este aproape imposibil de a fi executate idilic, fara cusur. Cu toate ca pot da cateva exemple, dar sunt irelevante aici. Ce se poate spune este ca violonistele se completeaza!
E ca si cum as numi un fruntas dintre Genesis, Pink Floyd si Yes. Obiectiv, este imposibil !
Recomandari absolute! Freude!