Duminica 1 septembrie 2013 a fost:
Orchestra STAATSKAPELLE BERLIN
Sala Mare a Palatului
Dirijor : DANIEL BARENBOIM
Solist : RADU LUPU – pian
Program :
G. Enescu – Rapsodia română nr. 2 în Re Major op. 11
L. van Beethoven – Concertul nr. 4 pentru pian şi orchestra în Sol Major op. 58
Sir E. Elgar – Simfonia nr. 2 în Mi bemol Major op. 63
In deschidere a vorbit (cu mult bun simt ca de obicei) Dl. Ioan Holender (
http://ro.wikipedia.org/wiki/Ioan_Holender" onclick="window.open(this.href);return false; ), cel caruia ii datoram acest Festival, cel care a transformat acest eveniment cultural intr-unul dintre cele mai bune din....lume si printre putinele lucruri bune si speciale provenite din Romania zilelor noastre (azi cunoscuta pe plan international mai mult prin lucruri rele.... din ce in ce mai rele ca de exemplu, valuri de tigani care inunda precum lacustele Occidentul, denumiti de catre parlamentul tarii din anii 90, "rromi" in scopul de a fi confundati cu majoritatea populatiei tarii, valuri de prostituate care ocupa trotuarele marilor capitale vestice, valuri de hoti si talhari care prada in tarile bogate, tablouri fabuloase din patrimoniul mondial arse in soba de la tara, scandaluri politice de spalat rufele in public si batai in mass-media cu pungi de rahat virtual, coruptie totala pentru care ne invidiaza pana si cele mai corupte tari de pe planeta, transformarea sarbatorilor crestin ortodoxe in zaiafeturi la iarba verde cu manele, mici, bere, burtosi, pirande grase cat scroafele tolanite pe cearceaf langa Skoda Octavia si munti de gunoaie lasati in urma, autostrazi scurte si neispravite construite in zeci de ani la preturi de 10 ori mai mari, devalizarea Mall-urilor in ziua inaugurarii de catre hoarde de pensionari care se sfasie intre ei pentru tigai chinezesti cu 5% reducere, portofele care mangaie moastele sfintilor sub cantecele preotilor corupti si burtosi imbracati in straie de aur, sfintirea masinilor proiectate si construite de germani harnici si destepti cu un special prost-gust destinate urangutanilor si cercopitecilor prosti din Est, etc, etc, etc).
Despre concert as putea povesti pagini intregi. A fost FABULOS ! Nu as fi crezut ca pot auzi (live!) o asemenea calitate a interpretarii ! Am de la DECCA discuri LP cu Radu Lupu pe care nu le pot opri cand pun acul pe placa dar nu credeam ca pot auzi pe viu asemenea interpretare ca in anii '70 !
Radu Lupu este in opinia mea unul dintre cei mai mari pianisti ai lumii de azi si de oricand, din tot ceea ce cunosc ascultand inregistrari ! Stilul sau este aparte, deja cred ca-l pot recunoaste dintr-o mie de pianisti daca sunt legat la ochi fara sa stiu ce ascult ! Transmite atata emotie si muzicalitate, este atat de viu incat nu sunt singurul caruia i-au dat lacrimile. Au fost momente cand parca toata lumea isi tinea respiratia, parca toti incremenisera in jurul pianului sau, era acea atmosfera ireala dintr-o catedrala uriasa inundata de lumina soarelui intrat prin vitralii, atunci cand parca timpul sta in loc la vederea maretiei, atunci cand lumea incremeneste din rautatea ei cotidiana. Nu degeaba i se spune, "
Patriarh al pianului"!. Nu am cum sa descriu aceste momente speciale; unicul lucru de facut pentru a le intelege este sa le traiesti ! Poze si filmari sau transmisii in direct = zero!
La Beethoven el a condus, orchestra din Berlin abia a tinut pasul. Ca imagine imi semana cu un cal alb, maiestos, urias, plutind cu o eleganta uimitoare invaluit in aburii diminetii, intr-un trap incredibil de usor dar perfect calculat in timp ce in urma lui asudau, tropaiu si se buluceau sa tina pasul mai multi cai negrii, mici si nervosi.
Ce este drept, am si fost avantajat de locul din sala, poate zona cea mai buna de auditie directa. Apropos de sala, ma asteptam sa fie plina ochi dar nu a fost. Estimez in jur de 10...15% goala mai ales in zonele scumpe din centru. Inainte sa inceapa am observat partile salii cu bilete ieftine pline ochi, balconul de sus si lateralele, nu vedeai un loc liber. Lucrul asta imi arata ceva trist - biletele au costat prea mult pentru suportabilitatea publicului majoritar (evident sarac si lovit de criza). Cei care au bani oricum nu se uita la pret (care nu conteaza pentru ei) si cumpara locurile cele mai bune, adica unde se poate auzi ceva pe direct (s-au folosit boxe discrete legate sus la tavan ca si alta data, mai ales pentru zonele din spate - in fatza nu se aud deloc aceste boxe, sunetul este direct).
Am spus trist deoarece e ca un dar de pretz risipit de cei bogati si primit cu sfintenie de cei saraci. Insa din pacate problema economica este nerezolvabila, acesti muzicieni deosebiti canta in Vest pe bani care sunt grei chiar si pentru cei majoritari de acolo. Aici i-a adus Holender pe bani putini, mai ales datorita personalitatii lui speciale si faimei sale uriase pe planul international al muzicii clasice si intr-un fel ceea ce fac muzicienii invitati la Enescu este pe jumatate act caritabil pentru Romania....Si cand ma gandesc, un anumit prim-ministru care nu e nici el strain de genul asta de muzica, dimpotriva, a zis ca cica-i "
Scump halatul, scump halatul!". Parerea mea este ca-i prea ieftin, iar Ioan Holender merita si mai multa apreciere decat primeste din partea tarii noastre.
Trec la partea a doua, Barenboim si STAATSKAPELLE BERLIN.
In prima parte orchestra a dat cateva mici rateuri auzibile numai de catre urechile educate. In mod evident au fost bulversati de acustica salii Palatului, un dezastru si complet diferita de salile dedicate muzicii clasice din Vest unde isi desfasoara ei activitatea. Muzicienii trebuie in primul rand sa se auda pe ei insisi si pe colegii lor din orchestra! Am simtit lipsa de coordonare, defapt o mica zapacire la intrari intre diverse sectiuni ale orchestrei care incet, incet s-au obisnuit cu acustica dubioasa si a inceput sa sune ca un amplif pe tuburi high-end atunci cand se incalzeste. Vorba unui amic vorbind despre un Unison Absolute 845, "
A inceput sa cante scroafa!", lucru intamplat in partea a doua, mai precis pe la jumatatea simfoniei lui Sir Elgar cand a fost durere !.... Am avut senzatia ca ascult cea mai buna orchestra din lume ! In acel moment, daca s-ar fi facut selectia la Festivalul Enescu din Galaxia Calea Lactee, as fi votat ca planeta Pamant sa fie reprezentata de Barenboim cu STAATSKAPELLE BERLIN !!! Pe vremuri ziceam ca nemtii suna a nemti, rusii a rusi si francezii a francezi. Ei bine aseara STAATSKAPELLE BERLIN sunau a extraterestrii ! Rar am auzit atata perfectiune si talent !
Dar exista in viziunea mea si o mica "explicatie". L-am observat pe Barenboim cum statea pe un scaun in spatele scenei la bisul dat de "
Patriarhul" Radu Lupu. Intr-un fel aseara s-a creeat o concurenta pozitiva intre cei doi mari prieteni, ambii pianisti.
Dupa prima parte cand iti trebuiau cateva momente sa incepi sa respiri zdrobit, Barenboim a zis probabil in sinea lui, "
Las' ca va arat eu voua!". Si de unde credeai ca dupa prima parte nu mai conta ce va urma, nu mai avea nici un rost partea a doua, totusi ceea ce a urmat s-a dovedit la fel de zdrobitor!
Eu nu ma dau in vant dupa Sir Elgar (am destule "placi" si digitale) insa ce am auzit aseara m-a facut praf ! Repet, aia nu mai sunt nemti, sunt extraterestrii sub bagheta lui Barenboim (
care nu se mai satura de aplauze si care nu mai incetau pe bun merit !)
Bisul a fost "Vals trist" de Sibelius, unul dintre compozitorii mei preferati. Nu am cuvinte!....
Apoi a mai fost un bis, il vedeti in micile mele clipuri din linkul de mai sus (filmate cu un mic aparat foto, dar cred ca o s-o mai raresc cu filmatul).