Festivalul George Enescu - Editia 2013

CD, vinil, concerte
User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

LUNI, 02.09
19:30
MARI ORCHESTRE ALE LUMII:
STAATSKAPELLE BERLIN
Sala Mare a Palatului
Dirijor : DANIEL BARENBOIM

Program :
W.M. Mozart – Concertul nr. 10 pentru două piane în Mi bemol Major K365
Solişti : DANIEL BARENBOIM
RADU LUPU
G. Verdi – “Quattro pezzi sacri” (Ave Maria; Stabat Mater; Laudi alla Vergine Maria; Te Deum)
Solist : LAURA CHERA
Cu participarea CORULUI FILARMONICII “GEORGE ENESCU”
Dirijorul Corului : ION IOSIF PRUNNER

poze aici:

https://plus.google.com/photos/11314592 ... erid=gplp0" onclick="window.open(this.href);return false;

video aici:

https://www.youtube.com/channel/UCE7Zp1 ... ofTkRj4Quw" onclick="window.open(this.href);return false;
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

Kostas
Posts: 1489
Joined: 03 Oct 2008, 16:23

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by Kostas »

Concertul de Mozart pentru doua piane a fost initial scris de autor, intr-o incercare experimentala extrema, pentru trei piano-forte si apoi rearanjat pentru doua piane.
Exista o interpretare exceptionala a acestui concert cu Radu Lupu si Murray Perahia, inregistrare Decca si care mi-a sunat in minte in paralel cu interpretarea de la Sala Palatului.
Aceasta a fost incantatoare dar mai putin inspirata decat varianta Radul Lupu - Perahia.
Pianele au fost dispuse de-a latul scenei , unul in coada celuilalt astfel incat dialogul dintre cele doua instrumente a fost estompat. D. Baramboim a avut si rolul de dirijor, ceea ce ca si in alte cazuri nu aduce un plus concertului. Orchestra a fost aranjata in jurul celor doua piane, spectatorii de pe cele doua laturi privind artistii din spate si neavand privilegiul unui sunet bogat in armonii si cu o separare clara a instrumentelor.
Ca stiluri de interpretare se observa diferente majore : Radu Lupu construieste frazele muzicale mult mai temeinic, mai conturat, se sprijina pe fiecare fraza pentru a o construi pe urmatoarea, Baramboim are un stil rapid, perlat care este seducator dar este cu totul altceva decat stilul pianistului roman.
O mentiune speciala pentru orchestra care are ceva special, neintegrandu-se stilului german, cu o adaptabilitate la repertoriu foarte mare si cu o dorinta de a canta incredibila - s-au dat in a doua parte a concertului trei bisuri, membrii orchestrei fiind fericiti sa poata interpreta muzica si inafara programului.
"Muzica este un răspuns căruia nu i s-a pus nici o întrebare". - Nichita Stănescu

User avatar
DorinD
Posts: 264
Joined: 20 Nov 2008, 16:18
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by DorinD »

Kostas, multumesc pt. pontul cu transmisiile online de la http://enescu.tvr.ro" onclick="window.open(this.href);return false; ! Pacat totusi ca n-au transmis ieri decat a 2-a parte din spectacol...
"It is never too late to have a happy childhood"

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

In prima parte cele doua piane au fost distribuite pe scena nu foarte bine, Radu Lupu fiind in linie spre spate. Acest aranjament a fost dictat de necesitatea ca Barenboim sa si dirijeze orchestra in acelasi timp.
Am stat foarte aproape si lucrul asta conteaza in aceasta sala nepotrivita pentru astfel de spectacole insa ma gandesc, abia auzeam eu pianul din spate daramite cei din fundul salii. Insa s-a folosit amplificarea, fapt semnalat printr-o pocnitura in boxe la un moment trecut cu brio de catre muzicieni.

Barenboim este un pianist exceptional, mi-a placut foarte mult. Nu mai are rost sa spun despre orchestra, foarte, foarte buni ! Un prieten mi-a spus aseara ca sunt defapt mai mult "RDG"-isti si astfel mi-am explicat de ce imi plac atat de mult spre deosebire de orchestrele germane din vestul imbuibat si care suna un pic mai teutonic, mai dur, stilul binecunoscut cu tendinte dramatice de fanfara razboinica. Fostii RDG-isti sunt insa deosebiti de fostii RFG-isti, au o traditie mai ...omeneasca de a interpreta, ei au cunoscut foamea comunista si timpul fara pret, chestii care te fac mai uman deoarece asa cum spunea si Regele Mihai, "suferinta este o experienta". Fara indoiala au fost influentati in bine de scoala ruseasca (pe care o consider de top), avand un stil mai putin robotic-extra-precis-cadentzat precum cei din fosta RFG. Am in colectie multe discuri de la Eterna si mi se par minunate, mai ales interpretari de Mozart si Bach de la Dresda si Leipzig; intotdeauna am fost uimit de calitatea interpretarii dar si a inregistrarilor RDG-iste. Am niste LP-uri uimitoare din anii 50...60...70 din fostul RDG, aceasta casa Eterna plus altele si care pot concura cu cele mai haudiofile si de top LP-uri din lume fara sa aiba ambalaje atractive si etichete pompoase, calitatea interpretarii fiind desavarsita, apartinand unor muzicieni de al caror nume nu am auzit vreodata.

Dupa Mozart au dat inca doua bis-uri in urma aplauzelor care nu se mai opreau. A fost magic, unica penalizare venind din partea acusticii acestei sali nepotrivite "chestiilor mici". In opinia mea sala nu permite piese rafinate cu putine instrumente sau solo-uri de pian, vioara, etc. Aceastea au destinatie Ateneul unde se va si intampla ! In Sala Palatului cele mai potrivite sunt orchestrele mamut cu repertorii in forta maxima.

La partea a doua am avut orchestra Staatskapelle Berlin la capacitate mare si in spate corul filarmonicii care alte dati, de exemplu acum 2 ani in acelasi loc au prestat foarte bine. De data asta au cam dat gherla, mai ales femeile din cor, moment in care ma amuzam ce fetze faceau instrumentistii nemti in momentele pasajelor exclusive de cor. Barbatii din cor au fost ok, muzica lui Verdi fiind mai degraba destinata unei catedrale catolice la oficieri de ingropaciune (evident, glumesc :) ). Nu as putea spune ca am cazut pe spate ca si majoritatea publicului, sincer nu ma dau in vant dupa aceste lucrari de Verdi pe care-l prefer la cu totul alte capitole (super cunoscute, le stim toti). Nu inteleg de ce nu au bagat mai degraba Recviemul de Mozart ca tot era neamt de-al lor ?! Poate nu duceau guristii nostrii ca e piesa mult prea grea.

Insa cele 3 bis-uri dintre care ultimul a fost chiar foarte lung au salvat partea a doua. Hai sa nu fiu rau, la piesele sacre de Verdi au fost momente superbe venite mai ales din partea orchestrei dirijata absolut minunat de catre Barenboim.

Dupa cum am spus, ultimul bis a fost lung si in opinia mea a fost cea mai minunata parte a serii, interpretarea fiind superba ! Este vorba de "Vecerniile siciliene" de Verdi. Iata despre ce a fost vorba, o piesa imposibil de redat in scara 1/1 de catre orice sistem audio:

http://www.youtube.com/watch?v=mck6R8M4iII" onclick="window.open(this.href);return false;

PS editat - Acum am vazut si postarea lui Kostas - intradevar, muzicienii germani au fost realmente fericiti sa cante ultimul bis la care nu mai aveau partitura pe stativ.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

Kostas
Posts: 1489
Joined: 03 Oct 2008, 16:23

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by Kostas »

Trebuie sa fac unele precizari : cand m-am referit la rolul de dirijor a lui Baremboim paralel cu cel de solist m-am gandit la formula in sine, experimentata si de alti solisti fara a aduce un plus, mai degraba duce la discontinuitati, defazari, momente in care speri cu tot sufletul sa nu se intample vre-un incident, nemaivorbind de gradul de efort depus de artist.
Intre orchestrele din fosta RDG s-a remarcat cea din Leipzig, condusa de Kurt Masur (care a dirijat la Bucuresti acum 2 editii cel mai reusit Bolero de Ravel din cate am ascultat).
Parerea altor melomani cu care am vorbit a fost ca acest concert a fost cu totul exceptional, existand un dialog incantator si plin de subtilitati intre cei doi maaaarrrii titani ai muzicii Radu Lupu si Daniel Baremboim. Deasemenea mi s-a spus ca din centru jos, in fata orchestrei, dar exact acolo ... nu mai departe s-a auzit foarte bine - asa se face ca avem o sala de 5000 de locuri care are de fapt ... vreo 50 de locuri decente, unde se aude bine. Pe peretii laterali a fost lasat in continuare un plush ceausist, greu, murdar si mare sugator de sunete. Asa ca plush, plushuletzul meu omoara orice zgomot, drept este ca ofera si un avantaj - poti vorbi la telefon in timpul concertului fara a deranja pe artisti si pe auditori, plushuletzul are grija de asta. Inafara scenei care a fost modificata la precedenta editie pentru o acustica decenta, restul salii cu plushulet, cu draperie mare , grea in dreptul ultimelor locuri, cenzureaza orice act artistic, transformandu-l intr-o prestatie formala.
"Muzica este un răspuns căruia nu i s-a pus nici o întrebare". - Nichita Stănescu

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

MIERCURI, 04.09
19:30
Ateneul Român
Recital RADU LUPU – pian
Program :
Fr. Schubert – Sonata nr. 20 pentru pian în La Major D 959
+ 2 bisuri
Fr. Schubert – Sonata nr. 21 pentru pian în Si bemol Major D 960
+3 bisuri (Fr. Schubert)
Concert dedicat memoriei pianistei MIHAELA URSULEASA

Image
Image
Image
Image
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

foto:

https://plus.google.com/photos/11314592 ... erid=gplp0" onclick="window.open(this.href);return false;

video:

http://www.youtube.com/user/bege1966" onclick="window.open(this.href);return false;
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by Gabriel_Wo »

Festivalul George Enescu. Un eveniment fabulos, putin mediatizat de mass media romaneasca, complet bezmetica. Fericiti acei care isi gasesc bilete si locuri cat mai fata..

Deschid si eu o paranteza carcotasa si va zic ca, in opinia mea acele talharii si furtisaguri no name faptuite in marile muzee ale Europei, in special la Louvre, unde pana si paznicii au facut o zi de greva in vara asta in semn de protest impotriva nenumaratelori cazuri de furt de la turisti, evident hoti cu pasapoarte romanesti, sunt facute la comanda speciala, pentru personaje sus puse. :wink: E cel mai simplu de dosit si facute pierdute acele panze taiate cu lama si infasurate..ele vor lua astfel, drumul Rusiei sau Chinei intr un viitor apropiat..un caz recent, a fost in Paris, unde s au descoperit picturi ale maestrilor impresionisti francezi si modernisti..in gramezile de gunoi ale Parisului..Pun ramasag pe o linie completa Revox Studer NOS sau SONY ES Esprit, complet sampanizata :?
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

Cateva cuvinte despre aseara, scrise pe fuga:

Ateneul ca o cutie de sardele bine indesate! Plin de muzicieni, pianisti si VIP-uri. Au venit pianistii sa-l asculte pe Radu Lupu !
A fost SUBLIM ! Nu am cuvinte, orice as spune e fara rost. Nu am filmat decat aplauze dupa cum vedeti. Din respect. La inceput am fost anuntati ca nu avem voie si stiu ca lui Radu Lupu nu-i plac aparatele foto in timpul concertului.
Cu lumina stinsa, doar 4 lampi, intr-o atmosfera intima si o acustica ceva mai buna, s-a desfasurat cel mai bun concert de pian live pe care l-am auzit in viata mea! Nu eram mare fan Schubert dar aseara am invatat ca una e sa asculti live interpretarea unui mare maestru si alta sunt inregistrarile. Si am mai invatat ceva, sa fiu mai atent cand spun despre anumiti compozitori clasici ca-s cei mai buni. Greu de facut clasamente cand discutam despre top! Schubert a fost un mare compozitor ! Depinde pe mana carui pianist intra.....

Tehnica lui Radu Lupu este iesita din comun. Parca nu atinge pianul, parca produce doar muzica si emotie, totul pare atat de usor dar si grav in acelasi timp. Intr-o analogie poate nu din cale afara de fericita m-as referi la sistemele audio cu adevarat high-end care "dau" pe osciloscop si la masuratori la fel cu sculele audio HiFi, care nu par sa aiba nimic in plus ca tehnologie inafara de design insa reusesc ceva special si greu definibil, sa transmita emotie (de unde si atatea discutii deoarece, cine nu are experienta reala degeaba aude povestile altora).
As mai descrie o senzatie pe care am avut-o inca de la inceputul concertului - mi s-a parut o muzica....vindecatoare, asta mi-e sentimentul; poate suna ciudat dar asta am simtit, muzica aia parca vindeca.

Imi este greu acum sa mai ascult o alta interpretare a lui Schubert, a altora..... trebuie sa fac o pauza sa-mi treaca precum pauza dupa ascultarea de LP-uri pe un pickup bun pana sa fac trecerea la digital.

A fost intradevar o seara de omagiu pentru recent disparuta dintre noi, Mihaela Ursuleasa. Mi se pare un gest de noblete si bun gust alegerea tot a unui repretoriu de Schubert la bis-uri iar ultimul a fost senzational ! Practic sala nu l-a lasat sa plece, dupa partea a doua primul bis a venit ca de la sine, al doilea a venit ca o surpriza (oricum sala urla si tropaia) dar la al treilea nu mai speram. Peste 2 ore, defapt nu m-am uitat la ceas, de interpretare continua, solist unic pe scena, in jur peste o mie de suflete, stiu ca este doborator de obositor! Ca orice mare artist nu lasa sa se vada oboseala si nu te lasa sa ghicesti cat este de greu. Sunt uimit cum poate sa apese pe clape...parca fara sa apese! Stilul lui este unic, nu imi aduc aminte de alt pianist cu care sa semene. M-am gandit, trebuie multa forta psihica si fizica pentru un asemenea dozaj intre intens si usor ! Uimitor !

Dupa spectacol am fost in culise unde era o mare de admiratori, majoritatea din lumea muzicala romaneasca. Intrebarea obsesiva, "Mai veniti ?!"....raspuns evaziv, "Doar am fost!". Insa sunt bucuros, noi ca public i-am aratat iubire si apreciere cum nu cred ca a vazut prea des in cariera lui. Ma bucur de reactia publicului, sa-l faca sa se simta in tara lui. Poate are unele resentimente pentru situatia de aici, pe buna dreptate. As fi vrut sa-i spun doua lucruri, sa nu ingnore importanta inregistrarilor de calitate (din pacate multi mari artisti ignora) si sa nu se supere prea tare pe tara si poporul lui desi are si avem cu totii atatea motive; totusi aici ne-am nascut si lucrul asta poate nu este intamplator dar nici nu-l putem schimba vreodata!

In incheierea scurtului meu comentariu care nu reda mai nimic din toata acea mare de emotie pozitiva (fericiti sunt cei care nu stiu ce-au pierdut!) tin sa multumesc unei prietene pianiste si D-lui profesor, istoric de muzica si critic, Avachian datorita carora am putut intra la Ateneu, trecand peste garda de "nazisti" de la usi (ca nu aveam bilet....ca multi altii care voiau sa intre). Pe buna dreptate, Ateneul e prea mic pentru Radu Lupu si nu din motive acustice ci de spatiu, la cati vor sa-l asculte trebuie totusi sa vina mai des. Din cate stiu el a fost la Bucuresti prin anii 90 cand s-a suparat pe conditiile de atunci si a spus ca nu mai calca. Dar cum ziceam, timpul le vindeca pe toate, sper, dupa ce aplauze a primit, sa mai vina. Apropos, nimeni niciodata din tot ce am vazut la noi, nu a primit atatea aplauze! Si au fost 100% pe merit ! Cel mai mare pianist din lume, punct !
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

Kostas
Posts: 1489
Joined: 03 Oct 2008, 16:23

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by Kostas »

Cateva repere din evolutia lui Radu Lupu:

Nascut la Galati in 1945.
Urmeaza pianul la Scoala populara din Brasov cu Stela Dragulin, o importanta profesoara a vremii.
Apoi vine la Bucuresti unde studiaza cu Florica Musicescu si Cella Delavrancea.
A studia cu Cella Delavrancea era un privilegiu, un om cu o larga deschidere intelectuala care te punea sa citesti , sa te cultivi, nu numai sa canti la pian. Prietena cu Brancusi, Lipatti, scriitoare si prietena cu toti marii scriitori ai vremii.
Dupa care , la 16 ani pleaca cu bursa la Moscova unde studiaza cu Heinrich Neuhaus și cu Stanislav Neuhaus, considereati cei mai mari profesori de pian din toate timpurile, au avut ca elevi intre altii pe Richter, Gilels, Ashkenazy, Kissin, etc, etc, etc.
Apoi castiga Concursul de pian "Van Cliburn" - cel mai prestigios concurs pentru tineri pianisti si obtine premiul I la concursul George Enescu din cadrul Festivalului G. Enescu in 1967.
Dupa care avand numeroase solicitari de a canta in lume si de a incheia contracte cu case de discuri se stabileste iute, rapid si fara remuscari la Londra.
Canta in anii 70 in toate marile centre culturale ale lumii, uneori sub bagheta bunului sau prieten ... D. Baremboim. Este considerat o revelatie ca sunet, un filosof care se exprima prin pian.
Interesant este ca de la inceput a avut acel sunet deosebit, acea introspectie si dorinta de a gasi noi semnificatii partiturilor interpretate. Chiar de la primele inregistrari din Romania - este Radu Lupu cel de azi, stil inconfundabil.
In anii 80 este deja consacrat, isi alege cu mare grija repertoriul, nu canta mult, nu devine "un rutinier" un prestator de muzica. Prefera sa studieze, sa citeasca, sa inteleaga. Este un foarte bun specialist in piane, intre altele a fost cel care a ales, impreuna cu Dan Grigore, din mai multe piane Steinway actualul pian de concert al Ateneului.
Isi alege cu grija nu numai repertoriul dar si publicul, care trebuie sa fie capabil sa traiasca, sa inteleaga muzica interpretata de el.
In anii 90 si actualmente este considerat "The God of the piano" , o instanta suprema la care se ajunge greu, greu de tot si numai prin muzica, deoarece Radu Lupu nu da interviuri, masterclasuri si nu este interesat de loc de publicitate. Cu toate acestea canta "cu casa inchisa" oriunde si oricand.
Efectul benefic al muzicii lui a fost sesizat inca din anii 90 de presa de specialitate. Pur si simplu dupa un audierea unui concert te simteai revigorat si cu dorinta de a trai.
Da, Radu Lupu este un taumaturg care, a venit sa vindece puternicele rani din noi prin puterea muzicii.
"Muzica este un răspuns căruia nu i s-a pus nici o întrebare". - Nichita Stănescu

Kostas
Posts: 1489
Joined: 03 Oct 2008, 16:23

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by Kostas »

Poate nu ma credeti pe mine, uitati mai jos o caracterizare:

Radu Lupu stabileşte contactul printr-un fel de asceză, care revelează nu forma sau structura muzicii, ci fluxul ei interior, care este în acelaşi timp mişcare şi imobilitate. El trebuie să uite publicul, sala, convenţiile concertului, propriile degete devenind accesorii pe care le dirijează aşa cum un dirijor îşi conduce instrumentele şi ajunge să le dozeze pentru a crea propriul său sunet. Uneori i se întâmplă să explodeze: ermitul devine diavol şi incendiază instrumentul, asumându-şi riscuri nebuneşti, lăsând auditoriul interzis după o sonată de Schubert ca un upercut. În mod categoric, insesizabil, Radu Lupu ne poartă unde vrea şi nu ştii niciodată dinainte dacă vei ajunge în paradis sau în purgatoriu. Nu contează. Publicul este gata să-l urmeze oriunde.
Etienne Moreau - „Diapason".
"Muzica este un răspuns căruia nu i s-a pus nici o întrebare". - Nichita Stănescu

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

JOI, 05.09
19:30
ORCHESTRE DE PARIS
Sala Mare a Palatului
Dirijor : PAAVO JÄRVI
Program :
H. Berlioz – Uvertura la "Le Corsaire" H 101
B. Britten – Concertul pentru vioară şi orchestră în re minor op. 15
Solistă : VILDE FRANG – vioară
C. Saint-Saëns – Simfonia nr. 3 cu orgă în do minor op. 78
Solist : THIERRY ESCAICH – orgă

Image
Image
Image
Image
Image
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

poze adaugate aici:

https://plus.google.com/photos/11314592 ... erid=gplp0" onclick="window.open(this.href);return false;

video adaugate aici:

http://www.youtube.com/user/bege1966" onclick="window.open(this.href);return false;
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

Comentariu tarziu in noapte:

Orchestre de Paris cu Paavo Jarvi a fost o combinatie high-end ! Unii spun ca dirijorul american nascut in Tallinn, Estonia in 1962 ( http://www.paavojarvi.com/" onclick="window.open(this.href);return false; ) este la ora actuala cotat in topul mondial, in sala am auzit ca ar fi fost selectat de Orchestra din Tokyo.

Uvertura lui Berlioz a fost interpretata intr-un stil usor, volubil, vaporos, aproape perfect (sa nu spun perfect!). Orchestra franceza e populata de toate neamurile pamantului, inclusiv asiatici. Sunt foarte buni, mai ales sub bagheta sprintenului Jarvi plin de energie.

A urmat o piesa grea, Britten, la vioara o violonista foarte tanara, nascuta in 1986 in Norvegia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vilde_Frang" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vildefrang.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sincer stiindu-i varsta nu ma asteptam la ceva special...dar a fost fix pe dos de ceea ce ma asteptam!
Piesa de Britten este deosebit de grea si a interpretat-o din punctul meu de vedere fara nici cea mai mica greseala, pur si simplu perfect. Pe mine m-a incantat si entuziasmat. Este greu de acceptat ca o fata asa tanara poate fi atat de talentata si mai ales perfecta in tehnica interpretarii ! Din punctul meu de vedere are un "acel ceva" in interpretare care face diferenta intre violonistii obisnuiti si cei speciali. Sunt convins ca daca Edward Benjamin Britten ar mai trai si ar fi auzit asta seara, ar fi fost incantat ! Nu as putea spune ca sunt fanul acestui compozitor modern desi am am unele inregistrari care mi-au placut. Compozitia pentru vioara si orchestra in re minor este foarte complicata avand unele pasaje deosebit de sensibile, delicate, urmate de altele agitate si intortochiate. Din ce stiam eu Britten dupa inregistrarile avute la colectie, l-as vedea mai degraba intr-un stil predominant mai intunecat, asa cum e vremea in Anglia, cu multi nori si ploaie rece. Nu am decat interpretari englezesti care au un stil destul de...englezesc. De data aceasta mi s-a parut ca orchestra franceza a pus un pic de accent...frantuzesc, asa cum vorbeste un francez limba engleza in timp ce violonista a fost perfecta pe "Britten-style" din punctul meu de vedere. O consider un mare talent, o mare promisiune si ca sa nu scap prilejul de a baga o mica intepatura, indrazesc sa spun ca din tot ce am auzit live, din punctul meu de vedere nu exista nici un violonist din tara noastra care sa se apropie ca valoare de fata asta din Norvegia, chiar daca ar tine Stradivarius-ul in maini ! Inca ceva - m-am uitat la instrumentistii francezi la pasajele cand nu aveau de lucru, multe partii fiind exclusiv solo vioara. Pur si simplu erau incantati de tanara violonista, unul ramasese cu gura cascata, era o asiatica violonista care isi arata vadit emotia, ramasese neatenta la cum tinea vioara in pauza de interpretare, cu totii din jurul ei mi s-au parut evident incantati si foarte impresionati de interpretarea ei !

Aceasta parte mi-a placut in mod deosebit si de azi voi avea mai multa atentie pentru compozitorul Britten si tanara violonista iar in ceea ce priveste dirijorul Paavo Jarvi, merita cumparate inregistrari cu el daca sunt facute decent.

In ultima parte a fost o piesa tare frumoasa, ceva ce merge cam la orice public fara sa fie vulgar sau simplu. Simfonia nr. 3 de Saint-Saëns e una din preferatele mele (desi recunosc, lista e prea lunga dar zic si eu asa, la moment). Interpretarea a fost maiastra, perfecta! Am multe inregistrari cu aceasta piesa si le stiu bine ca imi place bucata asta dar cred asa, ce am auzit in seara asta depaseste ceea ce am pe discuri. Intr-un fel e foarte bine ca o orchestra frantuzeasca a interpretat un compozitor francez. Dirijorul a fost la inaltime inclusiv la cele doua bisuri din care ultimul a fost superb si a ridicat sala in picioare!

S-a mai dus inca o seara de muzica clasica high-end !
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

Post Reply