Page 3 of 7

Festivalul George Enescu - editia 2017

Posted: 02 Sep 2015, 11:56
by johndoe21ro
Maestrul Zubin Mehta a anunțat astăzi într-o declarație de presă că a acceptat invitația de a fi Președintele Onorific al Festivalului Internațional George Enescu pentru ediția din 2017. Invitația a venit la propunerea organizatorilor, pe baza unei decizii luate de comun acord la nivel inter-instituțional.
Maestrul Zubin Mehta a declarat astăzi:
”De abia aștept să revin în România, aveți cel mai frumos Festival din lume și cel mai minunat public. Fiecare muzician se simte atât de bine aici când se uită în sală și vede zâmbetele oamenilor. Muzicienii români sunt de calitate și trebuie să le mulţumim organizatorilor Festivalului. Am acceptat această propunere pentru că era o ofertă de nerefuzat.”


http://festivalenescu.ro/festivalul-ene ... rnational/" onclick="window.open(this.href);return false;

Concertul Orchestrei Radio, un semi-succes

Posted: 03 Sep 2015, 06:06
by johndoe21ro
Concertul Orchestrei Radio, un semi-succes

Sigur, aplauzele de la sfârșit pot fi folosite drept argument pentru un succes. Ba chiar un triumf. Dar prima parte a simfoniei a fost complet ratată. Dirijorul a pierdut total echilibrul acestui monstru muzical, cu un cor asurzitor ce ar fi putut strivi orice orchestră, cu atât mai mult firavele corzi lipsite de orice vibrație ale Orchestrei Naționale Radio. O falangă care reușește cu greu să umple mica Sală Radio nu putea face față imensei mase corale care se prăvălea peste ei. A rezultat un masacru în care muzica a dispărut, lăsând locul unui imens zgomot. Chiar și profesionistul platou de soliști părea deconcertat, cântând din instinct, dar sunând disonant și inconfortabil.

https://despreopera.wordpress.com/2015/ ... emisucces/" onclick="window.open(this.href);return false;

On -topic totusi...

Posted: 03 Sep 2015, 07:57
by DorinD
http://www.timesnewroman.ro/monden/noul ... urna-noroi" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Festivalul George Enescu - editia 2015

Posted: 03 Sep 2015, 11:29
by momolo
DorinD wrote:http://www.timesnewroman.ro/monden/noul ... urna-noroi
si ca sa-i atraga si pe audiofilii din Rromania :lol: , ar trebui ca in Ateneu sa puna bere la halba (sau ceva tarie, single sau multiple maltzuri, depinde de gradul de alcoolism :lol: ). Si daca bautura-i moka vin toti! (si uite asa se umple sala, cu noroi pentru tineret si alcool pentru haudiofili)

Re: Festivalul George Enescu - editia 2015

Posted: 03 Sep 2015, 11:39
by momolo
Filarmonica din Berlin, cea mai scumpă din lume, va concerta astăzi la Bucureşti în cadrul festivalului George Enescu, pentru un onorariu de 300.000 de euro
http://www.zf.ro/zf-live/filarmonica-di ... o-14698875" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Festivalul George Enescu - editia 2015

Posted: 03 Sep 2015, 12:02
by momolo
Berliner Philharmoniker: De ce este capul de afiș al Festivalului Enescu 2015
http://festivalenescu.ro/berliner-philh ... escu-2015/" onclick="window.open(this.href);return false;

Britten - Variations on a Theme by Frank Bridge for Strings, Op. 10
https://www.youtube.com/watch?v=VynnaQnoO2g" onclick="window.open(this.href);return false;

Dmitri Shostakovich : Symphony No. 4 in C minor, Op.43
https://www.youtube.com/watch?v=I7U2WzC47sQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Festivalul George Enescu - editia 2015

Posted: 03 Sep 2015, 12:32
by atyclb
Nu exista pe lumea asta un lucru bun, pe care sa nu isi doreasca cineva s il desfiinteze..
Autor: Mircea Marian
Mi se pare prea mult să dăm 28 de milioane de lei pentru snobi care au invadat Festivalul Enescu
În 1990, am nimerit peste un International Herald Tribune care publica un interviu cu ministru cehoslovac al Culturii, un fost dizident. Și, spre surprinderea mea, omul spunea ceva în genul: „Vreau să desființez ministerul Culturii. Nu înțeleg de ce trebuie să subvenționăm cultura”.
Interviul era cu atât mai șocant pentru mine cu cât, la acel moment, în România, intelectualitatea era indignată de bugetul alocat Ministerului Culturii, condus de Andrei Pleșu: „Zero virgulă zero și ceva”, spunea ministrul. Nu vreau să scriu editoriale doar ca să fiu împotriva curentului general. Dar cred că bugetul de stat cheltuie prea mult cu Festivalul Enescu.

Nu înțeleg de ce trebuie să susțin financiar această formă de reuniune a snobilor, spun asta cu tot respectul pentru cei care se duc acolo pentru a asculta muzică, nu pentru a posta comentarii pe Facebook. Prin 2013, l-am auzit pe Toader Paleologu, un ins care insistă să încaseze salariul de deputat fără să facă nimic pentru asta: „Îl apreciez pe Cătălin Predoiu pentru că este singurul politician pe care l-am întâlnit la toate concertele de la Festivalul Enescu” (citez din memorie).

Personal, nu pricep cum poți să înghiți, timp de trei săptămâni, zi de zi, toate concertele de la Enescu, că e Sibelius, că e Bach, că e muzică de cameră sau operă. Declarația lui Paleologu mi se pare că expune tot snobismul unei clase politice amorale și aculturale, care se duce la acest festival doar ca să facă paradă. Uitați-vă la Ponta, pe care l-am văzut la două manifestări muzicale: clubul din Dubai și deschiderea Festivalului.
Nu am pretenția că mă pricep la finanțarea culturii, dar întâmplarea face că, de câțiva ani, urmăresc ce face Wynton Marsalis la Jazz at Lincoln Center. În zece ani, a crescut bugetul JALC de la 10,5 milioane de dolari la 43 de milioane de dolari. Însă, prin donații private, în cea mai mare parte! Știu că Bucureștiul nu este New York, dar Festivalul Enescu nu a reușit să strângă, anul acesta, decât 500.000 de euro din donații private, suma provenită de la bugetul de stat fiind de 28 de milioane de lei. În 2013, când abia ieșisem din criză, sponsorizările oferite de mediul privat erau de circa un milion de euro.

Asta se întâmplă când nu-ți pasă și știi că statul îți oferă aproape tot ce ceri. Asta este frumos la oamenii care se definesc de dreapta, nemulțumiți de politicile sociale ale PSD: li se pare că este perfect normal ca Guvernul să le subvenționeze biletele la concert. Cultură, nu pomeni sociale! Poate că este așa, dar de vreo câțiva ani am făcut o oarecare obsesie și urmăresc în presă cazurile copiilor din mediul rural care, vară sau iarnă, merg pe jos la școală, kilometri întregi.
Ar fi nevoie de câteva mii de euro ca să le repari microbuzul școlar sau să asiguri benzina, dar niciodată nu se găsesc acești bani. Puteți să spuneți că sunt populist, dar între a subvenționa biletele la Festivalul Enescu și a găsi o soluție pentru acei copii, eu aș alege copiii. Sunt conștient că o soluție radicală nu ar funcționa – toată lumea și-ar aminti de Nicolae Ceaușescu, care a întrerupt festivalul – dar organizatorii trebuie puși să găsească mai multe resurse private pentru a-l finanța. Inclusiv prin majorarea prețului biletelor!

În loc de concluzie: am fost o singură dată la Metropolitan Opera, în martie 2012, la Khovanshchina. La un moment dat, ni se dă o pauză lungă, de aproape o oră. Eram la etajul cinci, cred, mă uit în jos, în atrium, și văd protipendada de la clasa I, cei care aveau locuri la parter, instalându-se la masă, serviți cu tacâmuri aurite. Lângă mine, cei de la ultimul etaj încep să își scoată tacticos din genți sau rucsac sandwichurile și încep să mănânce. Asta este: cultura nu este gratis. Dacă vrei să asculți muzică de bună calitate, faci niște sacrificii financiare (inclusiv mâncând sandwichuri în pauza concertului), nu urli la stat să-ți plătească biletul.
Sa imi fie iertata postarea, stiu ca o sa va umple de nervi, dar cred ca e bine sa stim si cine sunt mamelucii care considera ca pt suflet nu trebuie sa platesti mai mult decat pentru un sandwich

Re: Festivalul George Enescu - editia 2015

Posted: 03 Sep 2015, 12:51
by johndoe21ro
momolo wrote:
Berliner Philharmoniker: De ce este capul de afiș al Festivalului Enescu 2015
http://festivalenescu.ro/berliner-philh ... escu-2015/" onclick="window.open(this.href);return false;

Britten - Variations on a Theme by Frank Bridge for Strings, Op. 10
https://www.youtube.com/watch?v=VynnaQnoO2g" onclick="window.open(this.href);return false;

Dmitri Shostakovich : Symphony No. 4 in C minor, Op.43
https://www.youtube.com/watch?v=I7U2WzC47sQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Ca Berliner Philharmoniker este una dintre cele mai bune orchestre din lume imi este foarte clar. Insa mie (si nu numai mie) Sir Simon Rattle mi se pare un dirijor destul de slab care insa se lasa purtat de avantul orchestrei si de forta pe care i-o aduce titulatura. Intr-un fel ma bucur ca este schimbat - consider ca nu a contribuit cu nimic la mostenirea acestei mari orcheste.
Cat despre topul Grammophone, fara sa am pretentia ca as fi cine stie ce cunoscator, mi se pare alcatuit din topor:
1. LA Philharmonic Orchestra pe 8? De ce? Pentru ca a venit Dudamel? Pentru ca e Hollywood-ul aproape?
2. Leipzig Gewandhaus pe 17? Cam sus pentru o orchestra cu un renume si cu o traditie indelungata... mai ales ca, sub bagheta lui Ricardo Chailly si-a continuat ascensiunea...
3. Unde sunt marile orchestre americane? Lasand la o parte LA Philharmonic Orchestra care e de pus la erata... Cleveland-ul e cam departe de locul meritat... Unde este Minnesota? Unde este Pittsburgh in topul asta 20?
4. Consider excelent plasata Budapest Festival Orchestra... Ce a facut Ivan Fischer din aceasta orchestra este de-a dreptul supranatural.. Cinste acestui om! Intr-o vreme speram ca poate Cristian Mandeal sa faca macar a 10-a parte din ce a facut Ivan Fischer cu Orchestra Romana de Tineret.. Din pacate i s-au pus multe piedici.. nimic anormal intr-o tara ca a noastra.
5. Niste orchestre de top, LSO si cu Vienna Philharmoniker cred ca au fost plasate atat de in fata doar pentru ce au fost in trecut si nu pentru situatia actuala...
6. Saito Kinen Orchestra? Unde este Tokio Philharmonic Orchestra?

P.S. Sper sa se inteleaga ca cele de mai sus reprezinta opinia personala desi, cred ca, intr-o masura mai mica sau mai mare sunt critici destul de obiective.

Re: Festivalul George Enescu - editia 2015

Posted: 03 Sep 2015, 14:15
by momolo
atyclb wrote:Autor: Mircea Marian
boul asta care a scris aberatia aia este un exemplu de balega in loc de creier. Sa ma explic - nu pot acuza un salbatic din padure, un oier, un tzaran ca habar nu are ce-i aia cultura si la ce foloseste. Oamenii astia nu au nici o vina pentru ca nu au avut sansa de a accesa educatie si cultura. Insa spre eterna mea surprindere observ (prea multi) conationali care, vorba lui Caragiale, se duc la Paris boi si se intorc vaci. Oameni de care nu numai ca nu se prinde nimic in calatoriile lor in lumile civilizate, dar ceea ce se prinde este aiurea, distorsionat, aberant, abulic. Tzaranul asta mujic cu unghii negre la creier, plin de obida si frustrare interioara, iata, a fost la Metropolitan Opera! Nu multi ajung acolo.... poate unii ajung numa' sa-i vada fatada insa putini si au sansa sa intre. Iar boul asta ce observa..... "lupta de clasa"! Ceausistul asta pervertit reuseste sa amestece lucruri de neamestecat cum din pacate, asa am eu impresia, cel mai mult se observa la neamul asta al nostru. Daca ar fi sa ne luam dupa obida acestui defazat, probabil nu ar mai trebui sa iesim din casa, ar trebui sa stam in genunchi la lumanare tinand post de mantuire toata ziua, sa nu cumva sa ne destrabalam si sa huzurim in timp ce altii, milioane de oameni mor de foame, mor impuscati in razboaie si iata, acum marsaluiesc in coloane de refugiati! Pai hai se ne luam si de chiaburii care se duc acum in vacante in Grecia! Astia se duc in jos cu burta si masina plina de bunatati la scaldat si zaiafet in timp ce invers, in sus marsaluiesc coloane de refugiati flamanzi si in zdrente fugind de razboi! Tipic mentalitate de ceausist, principiul ciocanarului care considera ca intelectualul este un trantor pe care-l tine in spinarea sa voinica de proletar!
Vad ca aminteste si de jazz. Probabil i-o place jazzul si evident uraste si nu intelege muzica clasica. Iarasi vad o mentalitate de ceausist, pai hai sa distrugem ceea ce nu intelegem! Sa dam la cap snobilor care iau mancarea copiilor de la gura ca sa mearga ca sindrofii simandicoase!
Ce sa mai continui, e lumea plina de idioti insa nu ma pot obisnui cu un model de idiot pe care sistemul comunist l-a cacat si l-a lasat in mijlocul cararii plantat ostenativ! Vorba aia, prostia nu are limite iar unii o poarta ca pe o podoaba!

Re: Festivalul George Enescu - editia 2015

Posted: 03 Sep 2015, 16:23
by brighty
Perfect spus lucrurilor pe nume, momolo!! :) Si culmea, defazatii si habarnistii oricarui subiect de interes public, atunci cand in loc sa taca din gura ii apuca diareea verbala (scuzati exprimarea!), o tin langa, daca ati observat, p-aia cu "de banii astia se puteau face pentru copii aia... si aia... si aia..." Baga copiii in fata ca sa-si ascunda micimea intelectuala, doar-doar nu i-o observa nimeni... :evil:

P.S. Am postat si eu, la comentariile din subsol, acum cateva ore, niste randuri impotriva bizonului si - surpriza! - 'like-urile' au fost sensibil in proportii egale atat in favoarea mea, cat si impotriva... Am observat acelasi aspect si la alti comentatori. Oare avem o Romanie injumatatita in privinta necesitatii culturii?! :roll: Intreb si eu retoric...

Re: Festivalul George Enescu - editia 2015

Posted: 04 Sep 2015, 07:24
by momolo
JOI 03.09 20:00
SALA MARE A PALATULUI
Bucuresti

BERLINER PHILHARMONIKER

Dirijor: Sir SIMON RATTLE

Program:

Britten – Variațiunile pe o temă de Frank Bridge op. 10

Şostakovici – Simfonia nr. 4 în do minor op. 43



FOTO: https://goo.gl/photos/VwWd3sbEcyaynHEXA" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Image

Image

Discursul de adio al domnului Ioan HOLENDER inaintea spectacolului:

https://youtu.be/8B1QptdGfew" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Festivalul George Enescu - editia 2015

Posted: 04 Sep 2015, 08:03
by momolo
Comentariu:

In primul rand am aflat din propriul discurs ca domnul Ioan Holender (pe care l-am inregistrat si postat mai sus) nu se va mai ocupa de organizarea Festivalului George Enescu incepand cu editia urmatoare. Este o veste foarte proasta! In opinia mea daca am avut ultimele editii fabuloase si la un nivel de top mondial, i se datoreaza aproape in intregime domnului Ioan Holender! Nu stiu cine ar putea sa-l inlocuiasca la acelasi nivel! De aceea, in opinia mea este posibil sa asistam anul acesta la ultima editie de acest nivel.... un nivel nefiresc pentru o tara de lumea a treia cum este Romania! Dansul a mentionat si faptul ca de peste 20 de ani a auzit numai vorbe si promisiuni de la toti care au detinut functii de putere in Romania insa nimeni nu a fost in stare nici macar sa faca un proiect de sala de concerte adevarata si ii pare rau ca trebuie sa-si ia adio tocmai intr-o sala de congrese comuniste!

Aici as puncta un aspect - daca ar fi existat o sala adevarata de concerte muzica clasica in Romania ar fi venit mai usor diverse orchestre mari ale lumii dar s-ar fi intamplat un aspect dealtfel firesc, locurile ar fi fost mai putine decat in prezenta sala de congrese comuniste si biletul ar fi fost fara indoiala mult mai scump. Intr-un fel ironia sortii este ca avand mostenire de la fostul regim comunist o sala de congrese PCR, accesul oamenilor saraci, celor cu mai putine posibilitati materiale este evident mai facil.

Un defazat citat mai sus scria ca muzica clasica este un snobism, un moft pentru clasele sociale foarte bogate. Intr-un fel cam asa si este, mai ales in tarile sarace de lumea a treia! Nu are rost sa mai spun despre importanta culturii si mai ales distribuirea ei in societate. De la regimul comunist ne-a ramas un obicei, un fel de mostenire pe care o consider foarte buna si de care ne-am batut joc - cultura pentru mase. Faptul ca si oamenii defavorizati social pot avea acces la cultura este ceva foarte pretios! Niciodata nu se stie ce mare artist se naste in ultimul bordei. Oamenii nu pot aprecia ceva pana nu gusta din experienta reala. Ironia sortii este ca regimul comunist desi a ingradit libertatea de exprimare si ne-a indoctrinat fortat cu propaganda aleasa de putere, totusi a reprezentat o perioada infloritoare in cultura si a dat acces unor categorii sociale care pana in acest regim nici nu ar fi visat ca exista asa ceva.

Nu vreau sa fiu inteles gresit, nu doresc sa fac apologia regimului comunist si dupa cum se vede din ceea ce scriu, nu sunt nici nostalgic si nici fan. Insa trebuie sa observam un adevar, aproape nicaieri in lume nu exista cultura de inalta calitate oferita atat de ieftin. Chiar daca e foarte putina, chiar daca este foarte rar, chiar daca evident nu apuca toti dintre cei care si-ar dori. Asta este un adevar pe care il vom observa in timp si-l vom aprecia peste ani si ani cand ne vom aduce aminte. Deoarece sunt convins, o noua sala dedicata de concert (una adevarata cum e prin lumea civilizata) ar ridica pretul la nivel mondial si ar reteza accesul multora care nu-si permit. Si sa tinem cont, sa fim lucizi, Romania este o tara anormal de saraca si de subdezvoltata in comparatie cu restul Europei, mai ales UE din care facem parte! Si nimic in acesti ultimi 25 de ani nu s-a facut cu grija pentru cei multi, dimpotriva, asa cum mereu scriu, la noi situatia arata ca in feudalism, intreg sistemul se construieste pentru feudali si ciocoi, pentru fericirea si protectia acestor putini, in dauna si nefericirea celor multi.

Astfel, evident, nu contest ca are dreptate domnul Holender, nu se poate face cultura intr-o cocina de porci insa cateodata realitatea este ironica, mai ales cu noi cei ramasi aici in Romania!

Revenind la concert, pot spune direct, nu mi-a placut deloc!

Prima parte, Britten, mi s-a parut relativ ok desi nu a fost ok. Partitura mi s-a parut interpretata intr-un mod destul de muzical, din inregistrari auzisem interpretari mai dure si mai "drepte". S-a simtit ca dirijorul este englez. Opera aceasta a lui Britten poarta cumva (din punctul meu de vedere) patina anilor dinainte de cel de al doilea razboi mondial, e o anume patina, un anume colorit, un anume timp care toate au fost cumva indulcite, umanizate, muzicalizate (daca pot spune asa) de viziunea dirijorului.
Oricum, nu este o piesa care sa-mi placa in mod deosebit.

Partea a doua cea mult asteptata a fost o mare dezamagire pentru mine. O stiam prea bine, mai mult din inregistrari rusesti, fosti mari dirijori rusi, foste mari orchestre ale anilor 50-60. Eu unul aveam formata o anume viziune despre cum ar trebui sa sune aceasta partitura, despre tempo, despre ton. Cumva mi-am format (din inregistrari) o viziune despre spiritul in care trebuie sa sune o piesa de Şostakovici. Eu il vad foarte agresiv, insolent, cumva si foarte vital, viu, puternic fara a impune puterea dar fara a fi bland. Ei bine, mie nu mi-a placut tempoul muzical, "viteza", timpul pe care l-a transmis orchestra la aceasta piesa muzicala. Permanent mi s-a parut ceva infranat fara voie, ca o masina care merge cu frana de mana uitata trasa, un fel de sunet tocit, un fel de toceala, de amorteala (daca tinem cont de Şostakovici!), o dezlanare si ceea ce m-a deranjat cel mai tare, au tipat tot timpul, au dat in instrumentele alea pana sa se faca bucati!
Desi sala mare a palatului are o acustica surda si amortita, parca absoarbe energia sunetului intr-o gaura neagra, au fost pasaje in care orchestra tipa atat de tare si neputincios ca imi vine in minte analogia cu niste boxe tip bookshelf care sunt date prea tare peste cat pot.

Insa cel mai mult m-a deranjat viziunea dirijorului, modul sau de a distribui timpul muzical. Si mi s-a parut cumva uniform intre cele doua piese, Britten si apoi Şostakovici, care desi foarte diferite intre ele au parut "turnate" parca in aceeasi matrita.

Hotarat lucru, mie dirijorul acesta nu-mi place deloc!

In schimb orchestra este puternica, instrumentele sunt foarte bune, muzicienii perfecti, e ca o masina de clasa mare, minunata tehnologic, cu toate facilitatile dar care nu poate da un feeling de placere la volan. O mare masinarie fara suflet.

Ioan Holender a amintit in discurs o regula de baza in arta, nu se fac comparatii si clasamente. Stiu.... dar nu ma pot abtine.... Daca ar fi sa compar cu orchestra Israelului dirijata de maestrul Zubin Mehta.... nu prea am ce compara, israelienii au fost mult, mult mai sus!

Pe de alta parte, din ce am observat, instrumentistii mi s-au parut foarte obositi si fara chef. Am stat foarte aproape si am putut observa. Poate fusesera adusi de departe, poate avusesera prea multe concerte, nu a fost probabil seara lor cea mai inspirata si cea mai buna. Lucrul asta s-a transmis subtil.

In concluzie, un spectacol care mie nu mi-a placut chiar deloc! La un moment dat m-am plictisit. Poate ceva mai bine a fost spre sfarsitul partiturii lui Şostakovici insa numai pe bucatele...

Spunea cineva din sala si e posibil sa aiba dreptate, orchestra ca cea din Israel nu vom mai auzi la acest festival pana la sfarsit....

Si as mai adauga un proverb binecunoscut - la pomul laudat sa nu te duci cu sacul.

Re: Festivalul George Enescu - editia 2015

Posted: 04 Sep 2015, 13:56
by Kostas
Un cascat zgomotos si prelung si din partea mea pentru concertul cu Berliner Philharmoniker, dirijorii britanici protejeaza orchestrele, nu-i obosesc pe muzicieni.
Totul era usor in reluare, in slow motion, accentele puse aiurea.
Britten - un amalgam de stiluri, combinand banalitati cu pasaje inspirate.
Shostakovici - ce sa inteleaga niste nemti si englezi din marele rus - nimic.
Am simfoniile a patra si a cincea acasa cu orchestra din Leningrad - rupere, te darama, te face praf.

Cred insa ca mai sunt concerte bune in continuare, incepand cu cel din seara aceasta ,redegisti cu solist rus - old good times in music...

Re: Festivalul George Enescu - editia 2015

Posted: 05 Sep 2015, 09:19
by momolo
VINERI 04.09 19:30
SALA MARE A PALATULUI

STAATSKAPELLE DRESDEN

Dirijor: CHRISTIAN THIELEMANN

Solist: YEFIM BRONFMAN – pian

Program:
Enescu – Simfonia de cameră pentru 12 instrumente soliste op. 33 în Mi Major
Beethoven – Concertul nr.3 pentru pian şi orchestră în do minor op. 37

Bruckner – Simfonia Nr. 6 în La Major

FOTO aici: https://photos.google.com/share/AF1QipN ... 4xeFo0VE5B" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Image

Image

Image

Re: Festivalul George Enescu - editia 2015

Posted: 05 Sep 2015, 09:50
by momolo
Comentariu:

Spectacolul a fost SUPERB!!! Defapt nu gasesc destule cuvinte de lauda! Dar sa o iau pe rand.

In prima parte Enescu, Simfonia de cameră pentru 12 instrumente soliste op. 33 în Mi Major, a fost interpretata mizerabil. Nu a dirijat Thielemann. Am auzit ca a fost obligatoriu sa interpreteze ceva si de Enescu. Probabil nu au pregatit mai deloc. Dar nici nu conteaza, totusi muzica de camera nu este cel mai potrivit lucru in Sala Palatului .... inafara de cazul folosirii boxelor (de nunta si botez). Eu am stat in fatza si am auzit dar cei cu vreo 20 de metri in spatele meu nu au auzit nimic, cei din spatele salii chiar nimic.
Ok, a trecut repede, un fel de incalzire.

Apoi a urmat Beethoven, Concertul nr.3 pentru pian şi orchestră pe care eu unu' il am pe inregistrari cat as umple un raft de biblioteca numai cu LP-uri. Practic il stiu pe dinafara fiind o piesa din preferatele mele. Aceasta partitura poate avea o mie de fetze, practic pianistul (mai ales) poate alege orice stil de a interpreta. Astfel, din inregistrari si cateva interpretari live la care am asistat, am auzit tot felul de abordari. Insa abordarea lui Yefim BRONFMAN mi s-a parut unica, originala, ceva ce nu am mai auzit pana acum. Am avut si privilegiul sa stau la distanta optima de pian in marea sala surda. Cei care au stat mai in spate nu cred ca au prins nuantele subtile. Yefim Bronfman cred ca abordeaza un stil modern, mi se pare ca a si spus intr-un interviu, doreste sa prezinte Beethoven intr-o maniera moderna. Ei bine, nu e cum ati crede (auzind cuvantul modern), e cu totul altfel! Si e absolut minunat!

Orchestra a conlucrat cu pianistul impecabil! Cat priveste soundul orchestrei, eu unul poate sunt subiectiv, sunt fan pentru orchestrele din fostul DDR, as putea spune ca stilul Dresda si Leipzig, stil provenit din defuncta DDR este pe inima si pe sufletul meu! Dealungul vremii am colectionat multe inregistrari din fosta DDR si multe sunt absolut senzationale, mai ales in ceea ce priveste cei trei mari compozitori germani, Beethoven, Mozart si Bach.

De data aceasta Orchestra din Dresda nu numai ca nu m-a dezamagit dar in cateva randuri m-a lasat cu gura cascata si poate mi-a provocat si o lacrima in coltul ochiului. Nu au fost buni, au fost foarte buni, absolut minunati! Daca as fi fost mare nabab, la sfarsitul spectacolului le-as fi scris un cec de 300.000 euro donatie, doar asa in necazul spectacolului de joi al filarmonicii din Berlin care nu mi-a placut deloc dar au incasat de departe cei mai multi bani! Ca o paranteza as vrea sa punctez o observatie - mai ales oamenii foarte racordati in fenomenul muzicii clasice, de exemplu critici dar si ziaristi de specialitate precum si o parte din public nu pot sa se detaseze de titluri, clasamente, faima unor nume. Am vazut persoane care nu pot trece peste treaba asta si chiar daca nume celebre (precum cei de joi seara) le ofera un spectacol prost, ei il apreciaza entuziasti numai pentru nume, cotatie, somitate. Insa mie unul mi se rupe de somitati si clasamente sau critici internationale, raman doar la ceea ce aud. Nu ma impresioneaza faima si cotatia, daca orchestra din Congo canta mai bine decat Filarmonica din Berlin, o spun direct!

Bronfman a dat un bis. Probabil unicul bis de pana acum auzit de mine la festival, anul acesta se pare, nimeni nu vrea sa cante nimic in plus! A fost o piesa superba dupa muzica de Scarlatti (din ce mi s-a parut) insa semana ca stil cu Erik Satie.

Dupa pauza a urmat lunga si complicata lucrare a lui Bruckner, Simfonia Nr. 6, o piesa grea si dificil de interpretat.

Orchestra din Dresda in frunte cu Thielemann a reusit sa prezinte un Bruckner asa cum nu l-am mai auzit vreodata! Pur si simplu magnific! Nu am cuvinte de lauda! Am admirat in mod special conlucrarea dintre dirijor si orchestra, toti formeaza o echipa si se vede cu ochiul liber, toti canta de placere, le face bucurie sa cante! Remarcabil cum Thielemann a dozat pasajele forte cu cele pianissimo, unele de o delicatete rupatoare la suflet!

In concluzie, a fost unul din cele mai reusite spectacole de la Festival! Oricand as cumpara o inregistrare cu acesta orchestra, cu acest dirijor si acest pianist deosebit! Dealtfel scrie in presa ca ei pregatesc impreuna o integrala Beethoven pe DVD (parca).

Un mare BRAVO si din partea mea!