ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

CD, vinil, concerte
diversetrancote
Posts: 186
Joined: 04 Jul 2017, 09:17
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by diversetrancote »

johndoe21ro wrote: Pentru ca am tot facut, in ultimul timp, legaturi cu cele spuse anterior...
Așa aflăm lucruri noi. Numele îmi era cunoscut, dar altceva nici eu nu știam despre Constantin Silvestri. O să ascult, mulțumesc!

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

Kostas wrote:Un articol interesant despre reactia publicului la Festivalul Enescu si nu numai...


http://m.revista22.ro/70265552/cum-poi-" onclick="window.open(this.href);return false; ... -tale.html
eu unul nu sunt deloc de acord cu opiniile d-lui Sever Voinescu! In primul rand, s-a referit doar (in mod voalat, adica sa se inteleaga bine fara sa nominalizeze - deci o "soparla") la Orchestra Romana de Tineret dirijata de acel tanar venezuelean din Elvetia. Daca ar fi avut curaj (oo) s-ar fi luat si de alte orchestre si alti dirijori. Insa ca politician (fost pedelist) a atacat pe cei mai slabi! Pe care indirect, voalat (tip "soparla") i-a facut prosti.... alaturi de public, alta adunatura de prosti in viziunea acestui politician portocaliu. Sau poate el a fost doar la acel spectacol?! Nu am de unde sa stiu! Dar am banuiala ca nu a fost la prea multe!
Este tipic politician din perioada in care a fost la putere. Adica un amestec de dispret pentru cei multi cu aroganta voalata (in rol de superioritate camuflata).

Opiniile generale despre publicul Festivalului dealungul anilor sunt evident, extrem de subiective! Poate nici un calculator nu ar fi in stare sa genereze o imagine autentica a evolutiei, inevolutiei sau stagnarii publicului.

Eu am fost la acest Festival inca din perioada in care era presedinte Iliescu. Si la cele mai multe editii am vazut cea mai mare parte din spectacole, cateodata am reusit sa merg la aproximativ 80%, ceea ce a fost de fiecare data epuizant. Si am cumva memorie, mai ales vizuala si auditiva. Asa ca, in opinia mea, publicul de la Festival e acelasi dintotdeauna, adica pestrit. Intotdeauna telefoanele mobile au sunat cu aceeasi frecventa generala la toate editiile. La cateva mii de oameni e imposibil ca macar cateva persoane sa nu uite sa-si inchida telefoanele. In sali exista intotdeauna un public de pasionati la toate editiile, cunosc din vedere sute de oameni si direct zeci, ii vad de fiecare data. Anul asta e prima oara cand parca am vazut mai putini. Insa per total publicul e acelasi mereu. Chiar m-a deranjat opinia ingamfata si pretioasa a lui Sever Voinescu! Fineturile de care discuta el nu-si au locul in Sala Palatului. E un spatiu impropriu, nefericit acustic, mort si prea mare. Nu e locul pentru fineturi din astea ca inceputul la a 9-a! Iar Orchestra de Tineret a sunat prea bine avand in vedere ca-s tineri!

In Romania nu exista o sala dedicata. Ateneul e prea mic si are o acustica de secol 19 (suna ca in baie). Acolo nu pot canta orchestrele mari piesele mari! Iar la Sala Palatului le canta degeaba. E cum ai asculta din mp3 pe PC in boxe "Lojitec" de plastic, dupa care sa-ti dai ifose ca dirijorul nu a luat pasajul 234 cum trebuie si nota nu stiu care prea joasa. Desi eu la randul meu comentez, de multe ori foarte dur (in termeni extremisti), in spatiul ala nu ai ce comenta. Caci unde iti pui fundul se aude altfel sau deloc. Per ansamblu ca sound se poate intelege ceva, insa ceea ce comenteaza acest politician portocaliu raspopit, tine de o sala dedicata, mare, occidentala si un public dedicat. Nefiind cazul in Romania. Unde nu exista nici sala si nici public (dedicat, initial, de obicei in lumea capitalista acest tip de public e format din oameni peste medie, cei mai multi bogati - caci da! In lumea capitalista acest tip de cultura COSTA, nu e pentru saraci, nici pe "deamoaca", asa cum ne-a obisnuit comunismul. Care din punctul asta de vedere a fost extraordinar! Dar venit cu alte rele la pachet.)

Parerea mea - publicul peste ani la Festivalul Enescu e acelasi. Nici mai educat, nici mai needucat. Anul asta parca au fost mai multi ghertoi (cu bani) pe metrul patrat si unul din asta face cat 30 de oameni normali in privinta deranjului pe care-l poate produce. Efect al scumpirii biletelor. Dar per total, publicul e acelasi. Si e normal ca in conditiile date sa fie cateodata prea entuziast si sa produca inflatie de aplauze in picioare! Sa ne gandim, cate orchestre si cati artisti de valoarea celor care vin la Festival, vin in cursul celor 2 ani de pauza in Romania ?! Aproape nici unul! Noi suntem ca niste salbatici din Noua Guinee care fac foamea tot anul ingrasand purceii pe care ii taie si ii mananca in 3 zile de sarbatoare la sfarsitul fiecarui an. Hamesitii aia ce inteleg saracutii de ei din fineturile bucatariei cu carne de porc?!?! Le asa foame ca nici nu stiu ce inghit! Isi umfla matzul hamesiti pana cad lati si sunt fericiti cateva zile, dupa care urmeaza alt an de foame si saracie. Normal ca sunt "extremisti" si produc inflatie de aplauze si ridicat in picioare!

Si mai vine cat un simandicos din asta (adica varianta parvenitului sofisticat) sa faca misto de acesti salbatici disperati si hamesiti! Mi se pare chiar insultator si denota dispret pentru oamenii obisnuiti. Ceea ce, toti stim, e o carateristica a politicienilor din Romania de la toate partidele. Caci cei mai mari tirani ai lumii sunt fostii sclavi eliberati si parveniti. Spectacolul parvenirii fostelor slugi este unul din cele mai jalnice in cadrul marelui spectacol al omenirii! Si-l avem din plin deoarece pana sa fie impuscat Geniul Carpatilor toti eram egal de slugi. Iar acum avem, iata, chiar si parveniti sofisticati si complicati! Care ataca in mod lash pe cei mai slabi, ca altfel si-o fura si ei cunosc bine cum e sutul in cur (din fostul regim, care pe multi ii pusese la groapa de gunoi din care provin parvenitii tranzitiei).
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

diversetrancote
Posts: 186
Joined: 04 Jul 2017, 09:17
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by diversetrancote »

@Momolo
Eu nu știam de Sever Voinescu până să citesc articolul din link, că e politician sau orice altceva. Oricum, nu mi s-a părut că autorul ne face proști în vreun fel. Poate există acolo, dar eu nu am simțit nici măcar tonul superior.

Altfel, ideea că publicul de festival s-a mai civilizat eu o am pentru că cred că întreaga societate românească se civilizează - încet, dar o face.

Toate cele de mai sus mi se par însă mai puțin importante. Eu cred că ar trebui să nu ne blocăm nici măcar în problema acusticii sălilor. E clar deja pentru multă lume că avem o problemă cu spațiile de concert, dar, ca spectatori, dacă putem, mi se pare mai bine dacă uităm de asta în timpul concertului și să ascultăm muzica. Nu vreau să dau sfaturi, la mine vine natural, dacă-mi place cum e cântată lucrarea respectivă, dacă-mi place muzica, uit de acustică, ba chiar îmi place și sunetul. Poate sunt eu norocos, dar sigur nu sunt singurul. Cred deci că acustica sălilor nu e o problemă atât de gravă încât să ne împiedice să ne dăm seama ce ne place și ce nu, să judecăm o interpretare sau să înțelegem mai bine o lucrare.


Ce ziceți de concertele de joi?

Eu la Ashkenazy, răcit și obosit, am avut atenția și concentrarea unui elev de clasa a IIa - iar asta bate și cea mai bună acustică. Nu am reușit să intru în simfonia aia a 10-a mai deloc. Prietenului meu, la părerea căruia țin, i-a plăcut - mi-a lăudat tempoul, dinamica, spiritul interpretării. Eu, deși am văzut câteva concerte cu a 10-a asta și am ascultat și ceva înregistrări, încă nu știu dacă-mi place cu adevărat și nu am nici acum o interpretare favorită. Nici concertul ăsta nu m-a luminat. Am intrat vacă și-am ieșit bou.

După concert, am băut niște beri cu prietenul, apoi eu am plecat singur la Sala Palatului să văd și a 12-a. Nu aveam așteptări, neștiind prea multe despre orchestră și dirijor. Chestia e că mi-a plăcut destul de mult cum le-a ieșit. O fi fost de la beri? - n-am mai avut lângă mine prietenul să-l întreb și pe el.

User avatar
johndoe21ro
Posts: 777
Joined: 27 Jun 2015, 23:36
Location: Craiova

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by johndoe21ro »

Mie a 12-a mi s-a parut reusita avand in vedere ca a fost cantata de o orchestra italiana (fie ea a Scalei). Si nu cred ca o spun pentru ca Chailly este dirijorul meu preferat (dintre cei aflati in viata)... Cred sincer ca este cumva depasit de situatie si ca nu i se potriveste orchestra... Din Royal Concertgebouw Ochestra a facut cea mai buna orchestra din lume, iar Leipzig Gewandhaus Orchester nu a sunat niciodata atat de bine cum a sunat sub bagheta lui... Italienii canta bine, foarte bine insa opera, Verdi, samd. Nu poti pune niste italieni sa cante Mahler, Shostakovich si Bruckner... E o cauza pierduta pentru latini. Cert este ca au sunat bine. Pana la urma francezii sunt cei care raman codasi la capitolul orchestre (cu Orchestre de Paris, orchestra Operei din Paris si Lyon) in ciuda eforturilor dirijorale si de management care se fac.

P.S. Mi s-a parut ciudat aranjamentul (fata de ce s-a intamplat pana acum la Festival). Fara sectiune de viori in partea dreapta (doar violoncele si contrabasi), cu alamurile undeva in spate si mai spre stanga...
Cred ca de-asta nici sectiunea de alamuri nu au fost prea energica (acustic vorbind). Nemtii, rusii si englezi au nimerit-o mai bine cu aranjamentul pe scena. Sunetul a avut oricum coerenta si forta chiar daca nu a dat pe nimeni pe spate. Chailly parea sa pretinda prea mult de la orchestra italiana...
Triangle Magellan Concerto 2; AQ Everest; Vitus Audio SS-010 Mk2; AQ Dragon HC; AQ WEL XLR; Chord Qutest w UpTone JS-2; SOtM tX-USBultra & Paul Hynes SR5-12XL; AQ Diamond USB; Gryphon PowerZone; Stillpoints UltraSS; Solid Tech Hybrid

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

FILARMONICA DELLA SCALA + RICCARDO CHAILLY = SUPERB! Pansament pe suflet!!! Nu am cuvinte de lauda si (spre indignarea unor "fini cunoscatori-specialisti") am aplaudat in picioare! (alaturi de mare parte din Sala Palatului (adica aia care nu se pricep si produc inflatie de ridicat in picioare si de aplauze sa plece dirijoru' acasa cu impresia ca a fost genial, desi a fost un bou alaturi de toata orchestra de vaci - inchei citatul din finul cunoscator Sever Voinescu!)

Riccardo Chailly imi place mult si la randul meu il clasez intre cei preferati! Iar muzicienii din orchestra italiana sunt toti buni! De la corzi la alamuri, minunati!
Aranjamentul orchestrei nu a fost original, am mai vazut cu violonceii si contrabasii in dreapta (de exemplu la editia trecuta orchestra "furuncul" din Munchen care a cantat numai Wagner - aveau aceeasi dispunere a orchestrei, adica fix la fel!).

Sala reactioneaza straniu la aranjament. Nu detectez nici o regula, cateodata iese, alte dati nu iese. Acustica mai depinde si de umplerea salilor. Am observat ca ambele sali (Palatului si Ateneu) suna prost cand sunt foarte pline. Ca sa sune mai bine cred ca trebuie sa fie goale cam 15...20% in mod uniform, nu pe zone. Cand sunt 100% full, ambele suna cel mai prost. Si cand sunt foarte goale suna prost.

Bisul a fost.... Giuseppe Verdi - "La forza del destino"!!! Nu am cuvinte suficiente de lauda!!!

diversetrancote wrote:Altfel, ideea că publicul de festival s-a mai civilizat eu o am pentru că cred că întreaga societate românească se civilizează - încet, dar o face.
aseara era o baba imbracata (simandicos - adica de lux) in negru care in timpul interpretarii a venit pe culoar din spate si a vrut musai sa intre la locul ei in randul 5, sculand (in timpul interpretarii) pe toti in picioare..... Dar povestea nu se opreste aici! Dupa ce a discutat amical cu cel de langa ea (deci, in timpul interpretarii!) s-a sculat si a luat-o inapoi sculand pe toata lumea! Deci, totul in timpul intepretarii! (la pasaje pianissimo). In primul sector din sala, mijloc, adica acolo unde e mai multa lumina si se vede tot!!

Am stat f bine, zona buna acustic. In jurul meu am auzit (ca de obicei) telefoane mobile si multe bomboane despachetate din celofan. Chiar la sfarsit m-am gandit cum poti sabota un spectacol, sa dai la intrare gratis bomboane in celofan.

Multi in jurul meu s-au foit intens, unii scapau diverse pe jos, etc, desi intepretarea era magnifica si zona buna (cea mai buna acustic).

Parerea mea mi-am spus-o mai sus - publicul e acelasi de cand il stiu, nici mai civilizat, nici mai mitocan. Cu un plus de "ghertoi cu bani" anul asta (se vad dupa haine, parfum, pantofi si masinile din parcari. Iar publicul care venea la fiecare editie (hard-core, cei super pasionati) pe care-l stiu cel putin din vedere - mai putin anul asta. Probabil e chestiunea banilor. E scump iar biletele s-au vandut instant pe net (plus controlul cu scannere la intrare).
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

diversetrancote
Posts: 186
Joined: 04 Jul 2017, 09:17
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by diversetrancote »

În cazul ăsta, o să-l trec și eu pe Riccardo Chailly printre dirijorii de ascultat. Lărgirea cercului de preferințe muzicale mi se pare întotdeauna un câștig. Mulțumesc!

User avatar
johndoe21ro
Posts: 777
Joined: 27 Jun 2015, 23:36
Location: Craiova

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by johndoe21ro »

@diversetrancote: Cauta ciclul simfoniilor lui Mahler de la Decca cu RCO (printre multe altele)! Este... sufocant! :mrgreen:

@momolo: Si mie mi-au placut cum au cantat italienii (chiar daca simteam nevoia unei orchestre germane/rusesti/englezesti)... sunt perfect constient ca sunt carcotas. Pe mine m-au nemultumit alamurile pe care insa s-ar putea sa nu le fi auzit eu bine. Am stat in sectorul A in randul 4 insa putin mai in dreapta decat mijlocul, cumva diametral opus de ele si mi-au parut putin ascunse...
Eu as putea baga mana in foc ca bisul a fost uvertura operei I Vespri Siciliani a lui Verdi! :)

P.S. Mie nu mi-a placut (strict) David Garrett.. Stiu concertul ala pe de rost si nu a fost chiar ce trebuie. A fost binisor, nu a fost un fiasco sau ceva.. dar nu a rezonat cu ce stiu eu si ce-mi place mie! Orchestra insa a cantat cum trebuie - de asteptat, de altfel...
Last edited by johndoe21ro on 16 Sep 2017, 12:13, edited 1 time in total.
Triangle Magellan Concerto 2; AQ Everest; Vitus Audio SS-010 Mk2; AQ Dragon HC; AQ WEL XLR; Chord Qutest w UpTone JS-2; SOtM tX-USBultra & Paul Hynes SR5-12XL; AQ Diamond USB; Gryphon PowerZone; Stillpoints UltraSS; Solid Tech Hybrid

diversetrancote
Posts: 186
Joined: 04 Jul 2017, 09:17
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by diversetrancote »

momolo wrote:aseara era o baba imbracata simandicos ....
Într-adevăr halucinant episodul. Eu am stat de fiecare dată la etaj și nu am fost deranjat grav decât o singură dată, la Jurowsky cu a 11-a de Shosta, de o duduie corporatistă care filma cu telefonul ca să le arate colegelor a doua zi la companie cât de cult umblă ea. La concertul de joi de la Sala Palatului, eu nu am practic de ce să mă plâng. Probabil însă că locurile cele mai bune adună și cei mai mulți rechini din cei de care povestești tu :)

diversetrancote
Posts: 186
Joined: 04 Jul 2017, 09:17
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by diversetrancote »

@johndoe - din păcate pentru mine, pe Mahler n-am reușit încă să mi-l apropii, sau n-am știut, sau nu i-am acordat destul timp. Păstrez însă sfatul pentru viitor. Mulțumesc!

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

johndoe21ro, eu vorbesc de al doilea spectacol! Nu am fost la primul cu Mahler. Bisul a fost ala pe care l-am scris mai sus. Si a fost sublim!!!

diversetrancote, la etaj (balcon) nu se aude nimic! Acolo e completat cu boxele alea de nunta si botez care atarna din tavan. Deci nu asculti orchestra direct ci completat cu boxele. Din toata sala zona in care se aude pe direct (si cat de cat ok) este mica si cuprinde doar sectorul central pana prin randurile 14...16. Chiar si locurile din fata lateral (cele in foarte lateral) sunt praf ca sunet. Iar in lateral sub balcoane sunetul este efectiv ... altul! Acolo nu intelegi nimic din ceea ce canta. Locul ideal este functie de marimea orchestrei. La recitaluri e bine sa fi in fata, randurile 3....10, la orchestrele mari e bine sa fi mai spre spate, randurile 5....16. Dar nu foarte intr-o parte.
Decat sa ascult de la balcon mai bine raman la televizor sau radio.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

diversetrancote
Posts: 186
Joined: 04 Jul 2017, 09:17
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by diversetrancote »

@Momolo - Nu spun ca nu ar fi adevarat ce spui, doar ca eu privesc chestiunea diferit. Eu cred ca e mai bine sa mergi la sala in orice conditii, chiar si daca trebuie sa stai pe scarile dintre scaune. Mai mult, incurajez pe orice incepator care citeste aici, nu ca eu as fi vreun avansat, sa mearga la concert si, daca poate, sa nici nu-si bata capul cu acustica.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

ISRAEL PHILHARMONIC ORCHESTRA + ZUBIN MEHTA = un sunet mare, orchestra mare, frumos! Totusi o interpretare un pic mai rece, perfecta dar rece si fara sa se simta necesarul "spirit germanic" pentru „Simfonia Domestica” din 1904. Dealtfel ar fi aberant sa pretind de la israelieni.... spirit germanic! Dar e in stilul marelui maestru Zubin Mehta. Care se tine foarte bine la varsta lui! Credeam ca-l vad mai daramat, insa nici vorba, e inca verde! Si super elegant (din toate punctele de vedere)! Ca si orchestra evreiasca! Ce sa mai, au stil, au clasa, sunt in top ca la ei acasa! Adica am toata admiratia! Si ce sound au! Mare, frumos, grav, as spune chiar perfect!

ENSEMBLE CONSTANTINOPLE + ENSEMBLE EN CHORDAIS - "The Musical Voyages of Marco Polo" = o experienta exotica si originala! Nu vezi/auzi prea des asa ceva!
Tarziu in noapte, instrumente exotice, "lauta" chineza (manuit de o chinezoaica originala), inca o lauta mongola cu gat de lebada si cateva corzi, o titera mare, un bouzouki (un fel de cobza tare frumoasa), un instrument indian, etc, etc. Apropos, la instrumentul mongol a cantat (si vocal) se pare.... ambasadorul mongol la Bucuresti, cel putin asa am inteles. A fost un moment super original cum rar vezi/auzi! Mai lipsea sa mulga o iapa pe scena! Iar chinezoaica cu instrumentul traditional chinez a fost aplaudata cel mai mult! Extrem de greu de cantat la asa ceva, cu toate degetele dintr-o data, fiecare deget facand altceva! Superb! Nu mai spun de corul bizantin! Parca eram inaintea caderii Constantinopolelui! Asa mi-am dat seama cat de multe au in comun muzicile orientale, ascultand de la inflexiuni grecesti si bizantine pana la cele chineze, mongole si ritmuri iraniene pe alocuri. Original, frumos, minunat! La un moment dat parca vedeam niste cadane cu zurgalai la picioare si tingiri mari cu pilaf!
In concluzie, nu vezi/auzi asa ceva prea des! Excelent! :)

PS - la ambele am facut poze cu un aparat foto. Pana alaltaieri am folosit doar telefonul (doar pentru remember personal), ma cam lasasem de obiceiul foto, de filmat nici vorba, as fi un tzaran. Maestrului Zubin Mehta nu-i place sa fie pozat, a pus badigarzii sa opreasca lumea sa-l agreseze cu pozele la coada la autografe, ditamai coada. Dar in orchestra evreiasca muzicienilor le placea ca-i pozez.
Sala Palatului tot un jeg! Anul asta nu mai are nimeni nici o scuza! Suntem de rahat!
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
remoteviewer1
Posts: 936
Joined: 14 May 2011, 11:13
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by remoteviewer1 »

Am avut sansa (datorita unei persoane extreme de generoase) sa ajung la concertul de Duminica seara ce I-a avut ca protagonist pe ZUBIN MEHTA, LEONIDAS KAVAKOS alaturi de ISRAEL PHILHARMONIC ORCHESTRA. Impresia a fost aceasi, de sunet mare, precis, insa in acelasi timp emotionant. Prestatiile Maestrului ZUBIN MEHTA si ale violonistului LEONIDAS KAVAKOS au fost un exemplu de virtuozitate si profesionalism dupa parerea mea. Sunetul a fost sublim pe ansamblu, pacat ca sala nu prea a ajutat.
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche

diversetrancote
Posts: 186
Joined: 04 Jul 2017, 09:17
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by diversetrancote »

Am fost și eu sâmbătă seara la "The Musical Voyages of Marco Polo". Căutând puțin pe net despre acest proiect, există un CD scos în 2013, m-am gândit că are să-mi placă. Experiența mea e redusă în ceea ce privește muzica bizantină laică: am văzut în concert și îmi plac Imago Mundi și Ansamblul Anton Pann, care cântă însă mai degrabă muzică românească veche de inspirație bizantină, dar înghit mai greu muzica grecească sau turcească tradițională. Nu neapărat originea și sursa de inspirație a pieselor, cât mai ales stilul interpretărilor, care îmi amintea prea mult de muzica tradițională grecească, a făcut să mă bucur mai puțin de concert.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

Nu a stiut nimeni sa-mi spuna daca Leonidas Kavakos a cantat pe Stradivarius?! Pe langa multe alte viori bune, el are un "Willemotte" Stradivarius din 1734:
https://www.thestrad.com/leonidas-kavak ... 28.article" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.leonidaskavakos.com/2017/06/ ... adivarius/" onclick="window.open(this.href);return false;
Parerea mea, posibil sa fi fost vioara cu pricina deoarece a sunat fabulos! Iar el a intepretat minunat! Acompaniat minunat de Orchestra Israelului condusa de marele maestru Zubin Mehta!
Kavakos a mai fost la Festival, acum vreo doua sau trei editii. Atunci mi s-a parut bun, ok. Acum se pare ca a evoluat mult in bine, este chiar extraordinar! Avand in vedere ca era intr-o stare proasta din cauza unui deces in familie, concertul stand sub semnul intrebarii pana in ultima clipa.

Totusi, piesele alese de Orchestra Israelului au fost din categoria grea, dificil de ingurgitat chiar si pentru impatimiti. Desi soundul acestei mari orchestre este superb, mare, puternic, hotarat, vitezos, perfect, totusi constat o raceala generala a interpretarilor acestor piese, dealtfel foarte grele. Am gasit expresia, "sunet academic, perfect dar un pic rece". Doar ultimul bis, Trish Trash Polka - Johan Strauss a fost foarte aproape de perfectiune... cu o micuta lipsa totusi de, din nou, muzicalitate. Adica perfect dar un pic a lipsit sufletul (in cazul asta, austriac..... deci nu era cazul).
Intr-o statistica generala se pare ca Orchestra Nationala a Israelului al carei director numit pe viata este Zubin Mehta a interpretat dealungul timpului mai mult din repertoriul germanic, pe primele locuri fiind Beethoven, Mozart, Brahms, Mahler. Acum in octombrie vor avea inceput de stagiune in Israel cantand aproape in fiecare seara la Tel Aviv, Haifa si Jerusalim cu Maria João Pires avand invitati unii dintre cei mai mari artisti ai lumii la ora asta, inclusiv pe Vasily Petrenko de la Royal Liverpool, chiar si pe faimosul si fitzosul David Garrett (pe langa multi altii).

PS - Intre timp am ciugulit diverse discuri de la tarabele bogate din holurile Festivalului si avand intentia sa vad ce este pe ele (vorba aia, cand nu ascult, derulez) am audiat Royal Concertgebouw Orchestra dirijata de Riccardo Chailly, Gustav Mahler, Simfonia Nr. 5 de la DECCA ( eu am gasit discul sub alta forma, dar e defapt asta: https://www.amazon.com/Mahler-Symphony- ... B0000042I7" onclick="window.open(this.href);return false; )
Riccardo Chailly cu olandezii este pur si simplu fabulos! Apoi am mai gasit discuri cu el si e deasemenea minunat! Un mare dirijor!
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

Post Reply