In 2013 LONDON PHILHARMONIC ORCHESTRA dirijata de VLADIMIR JUROWSKI a interpretat la Festival Simfonia a 3-a de George Enescu. Pe vremea aia relatam (munca multa! Ma intreb si azi de ce, pentru cine si cu ce folos mi-am consumat atata timp si energie?!), iata, am gasit:
viewtopic.php?f=2&t=1534&p=25813&hilit= ... ski#p25813" onclick="window.open(this.href);return false;
Aia a fost una din cele mai FABULOASE interpretari de clasica la modul universal, absolut, total! Mi-a ramas in cap (si in urechi) pentru toata viata! A fost un moment de glorie! Tin minte ca la sfarsit cand s-a facut liniste ma temeam sa respir, sa nu cumva sa fac zgomot! Incremenisem alaturi de toata sala! A fost un moment greu de redat, cuvintele sunt nimic! Putin spus, sublim! Asa apar legendele lumii!
Atunci a fost pentru prima oara cand am inteles cine si ce a fost Enescu!
Desi amator de clasica nu-l puteam suferi pana atunci. Pe de o parte pentru ca nu-l intelegeam, pe de alta pentru ca fusesem indoctrinat si indopat cu propaganda nationalist-idioata (care se mai poarta si azi pentru o parte din populatie, partea oligofrena). Mie mi se apleaca cand unii vor sa-mi bage cu de-a sila pe gat ceva.
Atunci am fost efectiv socat! Mi-am dat seama ca Enescu a fost un geniu absolut si poate cel mai mare compozitor al lumii in secolul XX. Mi-am dat seama ca a scris niste partituri mult prea grele si prea complicate si care nu pot fi interpretate de oricine pentru ca a intelege Enescu trebuie inainte de toate sa intelegi muzica traditionala romaneasca si spiritul istoric romanesc (spirit care azi isi da duhul pe patul de moarte al natiunilor care dispar lent si sigur).
Ieri.... defapt alaltaieri, ceea ce am ascultat este opusul acelui moment indescriptibil din 2013 (care parca a fost ieri!). Orchestra si intepretarea nemteasca nu a transmis nici o emotie, nu a avut nici cel mai vag spirit romanesc (de care lucrarea abunda subtil, extrem de subtil.... si iata, e primul element care moare sau nu exista la o interpretare proasta). Daca ar fi fost Enescu in sala nu si-ar fi recunoscut opera!
A sunat ca un Wagner trancotar sau orice altceva.
Orchestra radioului din Berlin e mare si bine dotata. Sunetul e puternic si corect per ansamblu. Muzicienii par buni si luati in parte nu suna rau. Soundul general (am stat ca de obicei intr-un loc bun, de data aia poate cel mai bun din sala) este insa dur, teutonic, bont, bufnit, lipsit total de orice emotie. Violonistul sef e foarte bun..... ca un robot perfect. Toba mare seamana cu vecinul de 200 kile care cade pe plafon in timp ce adoarme la film, inaltele orchestrei sunt latrate ca soundul unor boxe precum Canton sau Elac, "minunate" dar lipsite total de emotie si spirit muzical.
Jurowski a albit si parca e si mai slabanog (toti imbtranim si albim). Parea un sofer de Logan care apasa pedala de acceleratie in zadar pe autostrada vrand sa fie Mercedes. Dar Loganul nu poate, huruie tampit si ramane in urma.
Parca am ascultat un strung nemtesc care aleza o piesa metalica. O alezare perfecta! Eu avand aceleasi "sentimente". Rar spectacol care sa ma lase atat de rece!
Poate nu au exersat, poate nemtii aia sunt pur si simpli incapabili, nu stiu. Insa intepretarea lui cu englezii din 2013 a depasit inregistrari romanesti pe care eu le-am ascultat! ....Iar acum a fost opusul. Glorie si decadere (decaderea fiind pe masura gloriei).
Daca as fi vrut sa "lecuiesc" un incepator de muzica clasica sau cel putin de Enescu, l-as fi adus in seara aia la spectacol!
Apropos de asta, in sala de fiecare data am vazut persoane care efectiv nu au nici o treaba cu muzica clasica si par chinuite rau de aceste spectacole. Eu nu inteleg de ce atatia vin acolo sa se zbata de plictiseala si chin in timpul interpretarilor?! Multi citesc telefoanele sau se foiesc chinuiti in speranta sfarsitului cat mai grabnic al chinului, mai ales dintre cei tineri in timp ce batranetul adoarme. Chiar asta seara a adormit o baba grasa langa mine si ii cazuse capul, noroc ca nu sforaia.
Anul asta au fost mai putine telefoane care au sunat dar se poarta bratarile zanganitoare la femei trecute de jumatate si eventual obeze. Miercuri aveam o grasa in spate care purta zeci de bratari pe mana cat piciorul unui porc si se tot scarpina la coaie sau citea telefonul; la fiecare miscare zecile de bratari zanganeau in asa fel incat nu stiam daca clinchetul emis face parte din orchestra ca instrument aparte sau vine din sala?! Adica TAREEE! I-am zis scroafei (care abia incapea in scaun, venise cu consortul pe masura ei, adica un porc, ambii cam in jur de 35 de ani, doi porci rumeni la sorici) insa se arata mirata, poate era efectiv surda!? Si asta seara era una mai in varsta cu zeci de bratari zanganitoare pe maini plus poseta cu lant la care tot umbla ca se plictisea teribil.
Oricum, suntem dupa atata vreme in aceeasi ruina comunista de sala improprie. Deja "spiritul' a obosit, probabil pentru un spectacol bun trebuie si ceva "mojo" iar anul asta nu mai exista. In fond, cu ce ar face diferenta Festivalul Enescu de restul dezastrului din Romania!? Ultimii 3 ani de mui-pesediste a scufundat intreaga tara intr-o latrina din fundul curtii unei scoli romanesti tipice de provincie.
Festivalul Enescu de acum se asorteaza cu falimentul politic!
Si ca tot veni vorba, nu prea am intalnit figurile cunoscute de la celelalte editii. Anul asta parca e alt public. Unul foarte plictisit si chiar chinuit de muzica clasica la care ...nu inteleg de ce a mai venit!??! Sa se zbata de plictiseala pe scaunele alea vechi si imputite?! Probabil s-a dus vestea si e foarte "cool" sa fi vazut acolo.
Asta seara cu francezii a fost semi-OK dar nimic remarcabil....ca de obicei. Deja!
Nemtii de la radio berlinez doar am spus ca nu mi-au placut chiar deloc, Jurowski stand degeaba in fatza lor.
Cel mai bun sound mi s-a parut pana acum la LSO iar dirijorul italian e un soi de Valeri Gherghiev, el fiind defapt mentorul lui pe care incearca sa-l copieze. E un Gherghiev ceva mai bland si mai bont. Dar LSO sunt tare buni! Repertoriul ales foarte naspa!
Cat priveste Filarmonica din Berlin cu statut de Maybach intre orchestrele lumii si noul lor dirijor rus Kirill Petrenko, au cam dat-o in bara, doar la ultimul spectacol au fost mai ok, insa nu ok pana la capat.
Curat-murdar, nu mai exista "mojo" la festivalul de anul asta! Cred ca l-a furat Ciuma Rosie!
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.