Sala a fost goala cam in proportie de 20...30%.
Remarc de la inceput ca nu s-au invrednicit sa puna (ca in vremurile bune) macar un singur afis pe trepied in holul de la intrare ca sa stie omul ce se canta si cine canta ?! Pe bilete scrie numai orchestra iar pe net scria......
Vivaldi pe saptamana trecuta (
observ ca acum au corectat - dar aseara le-am zis eu.....).
Programul era totusi tiparit pe niste pliante de 2 bani ar caror pret era 15 RON (enorm!) insa aseara nici pe alea nu le-am vazut....
Nici macar bunul obicei ca la inceput sa vina careva la microfon si sa spuna ceva, de exemplu "-Va prezentam orchestra X, tra-la-la etc, va prezentam dirijorul Y tra-la-la etc si vor interpreta piesele ABC, etc". Nu, asemenea "banalitati" nu mai sunt la moda!
Asa ca ultima data citisem pe net (cred ca vineri) "vivaldi" in ambele parti, m-am dus acolo si nevazand program , afis si nici nimeni sa zica ceva ..... am fost tare mirat de "toba mare a lui vivaldi"....
...ma tot gandeam eu de unde naiba l-au scos pe "Vivaldi" asta asa de sinistru si adormit?!.....
Dupa o vreme ma tot gandeam ca schimbasera repertoriul si chiar si dupa pauza inca mai asteptam..... sa aud Vivaldi !!!!!!
Astfel ca piesele interpretate au fost cele puse mai sus (pe care le-am aflat cu precizie abia dupa....), prima parte Enescu la care m-am luptat eroic cu somnul (daca adormeam riscam sa sforai si sa deranjez sala) si apoi Mahler la care majoritatea s-au plictisit in mod vadit, muzica fiind cam greu de digerat si acceptabila numai pentru impatimiti in momente speciale de dispozitie, nu oricand!
De remarcat ca fapt pozitiv numarul mare de instrumentisti, o "armata" care ocupase toata scena. Am zis - Azi se aude cat de cat mai tare!!! Ura!
Alta remarca, cu ocazia lui Mahler s-a folosit destul de abuziv (mi-ar fi placut chiar si mai abuziv!
) toba foarte mare a carei bas imi sugera intrebarea - daca exista vreo incinta acustica si o amplificare sa o poata reda in toata splendoarea ei !?
O folosire destul de intensa si a tubei sau a tromboanelor a mai trezit din plictiseala si toropeala sala populata in general de lume civilizata si bine imbracata (fara politicieni de data asta, se pare ca duminica seara sunt la gratare iar unii inca mai bantuiau la mormantul lui Avram Iancu departe de Bucale ca sa-si culeaga huiduielile binemeritate).
Apropos de Bucale, o vreme tare frumoasa aseara!
.....
Halatu', halatu'...cat costa halatu'.....Deci, cum a sunat numeroasa orchestra italiana !?.....Buna intrebare!
Pai in general excelent, foarte diferiti de francezii de Radio France. Italienii astia le au al naibii de bine cu viorile si cam tot ce are corzi si arcus. O muzicalitate iesita din comun, opinia mea ca e cam maximul de muzicalitate si traire pe instrumente ce au corzi...... de aceea si regretul meu privind asteptarea dupa Vivaldi care nu a mai venit (noroc ca si-au spalat pacatele cu toba mare si tubele!
)
Oricum, peste ai nostrii fara discutie si depinzand de piesele muzicale, la intrecere cu francezii.
O critica - de data asta dispunerea pe scena a orchestrei ce ar fi trebuit sa tina seama de sala si acustica, a fost deficitara. Grupul de contrabas cu grupul de violoncele era pus in extrema dreapta a scenei. Intre acestia si spate dreapta era ceva loc liber. In spate dreapta erau alamurile mari, tuba, tromboane care in cateva momente parca sunau de capul lor, disparat de orchestra. Am presupus (din ceea ce am auzit) ca de vina ar fi fost acustica salii si dispunerea celor doua grupuri. Am stat ca de obicei in loja oficiala centrala spate (cea sub balcon fosta a celor noi ceau.....sper sa nu bantuie fantomele pe acolo!
).
In rest dirijorul si-a facut treaba excelent, la modul italienesc, miscari ample si multa gimnastica, parul albit miscat valvoi la pasajele crunte din Gustav Mahler.
Este regretabila alegerea repertoriului. Enescu (in opinia mea....gusturile nu se discuta) este greu de suportat, desi acea piesa eu as folosi-o pentru tratarea insomniei din moment ce era sa cad pe sforaite dupa o cafea zdravana! Daca eram acasa cred ca nici 5 cafele nu ma tineau treaz.
Iar Mahler e din categoria greu digerabila, mai degraba se adreseaza nucleului de melomani (clasica) hard-core. Nu cred ca era cazul sa-l puna la Sala Palatului unde si asa se aude de toata maneaua fara amplificare.
Apropos', de data asta s-a auzit si mai bine ca inainte, cauza fiind simpla, sala goala partial (cam un sfert in medie, razletit) cat si numarul mare de instrumentisti si partea de bas foarte solida.
Pai daca pui acolo un qvartet de camera cred ca nici cu aparat auditiv nu-i auzi din spatele salii!
Dar tobele alea mari si tubele! Cu asta m-au cucerit pe mine! Ce bas frate!!!!!! Pai si cel mai mare subwoofer dedicat e o biata "bashinica" pe langa ceea ce se aude in aceste cazuri live! Greu de reprodus asa ceva!
Dupa Mahler'ul de final si dupa trezirea din amorteala si plictiseala a unei sali dealtfel cuminte si civilizata (fara foieli si fara mobile sau tusete in timpul interpretarii) lumea a bagat aplauzele normale insa a lipsit entuziasmul care sa impinga catre un bis. Multi au si luat-o la fuga catre iesire, sincer noi nu stiam prea bine daca s-a terminat sau nu ?!
De remarcat inca o bila neagra pentru jalnicii organizatori (care au adunat un cos plin cu bile negre) - stanga si dreapta sus in lojele de langa scena erau doua baterii de reflectoare indreptate fix catre sala, fix in ochi, precum alea cu care cautau hitleristii avioanele pe cer. Cum se termina actul muzical, cum aveai zece reflectoare in ochi de spuneai si ce-ai mancat la micul dejun! Oribil!
Deci, lumea cam moale, apluze erau destule dar nu se simtea acel entuziasm care sa impinga catre bisuri. Dirijorul a iesit, cei din numeroasa orchestra s-au sculat in picioare, s-au asezat, din nou asa, lumea partial pleca, multi stateau inca pe scaune, nu prea stiam daca s-a terminat sau nu lunga plictiseala.
Insa apare dirijorul din culise, mai culege cateva aplauze de la nucleul hard-core si baga un bis in toata regula, cu toata orchestra!....Eiii, bisul asta a salvat seara,
Cavalleria Rusticana de
Mascagni, pe asta am recunoscut-o din prima, nu ca la "vivaldi" dinainte! (evident, nu s-a obosit nimeni sa prezinte ce se interpreteaza....cine stie?!
....nu o mai fi de bon ton sa spui la astia care nu sunt destul de
cultzi in cap ce naiba se canta pe scena?!
).
Aici s-au vazut si auzit clar de tot italienii astia adevarati, care in sfarsit au cantat ceva care le place si lor; astfel au sunat fantastic de bine, au cantat din toata inima si au spalat "pacatele" unei seri de "taiat dulapul" la modul cel mai plicstisitor posibil! Naiba stie cine le alege repertoriul insa in mod cert omul ala e din centrul grupului de puristi hard-core de clasica sau dus cu capul !
Dupa bis sala a aplaudat din toata inima....mai ca abia atunci incepea concertul!
Huaaaa pentru organizatori si huaaaaa pentru aia care fac repertoriul! Tampiti oameni!
La iesire eu ma intrebam in continuare unde s-a evaporat Vivaldi (v-am zis ca mi-a trecut greu!
...).....ce sa fac?!....nu l-am ascultat pe preferatul meu in interpretare italieneasca, asa ca m-am tot uitat dupa vreo persoana cu aspect "favorabil" (sa aiba aerul ca stie ceva)....Am intrebat vreo cativa insa nici unul nu stia macar ce au ascultat in seara aia (v-am spus ca programele alea de 15 RON erau nevazute si etc,etc) asa ca la iesire am intrebat o femeie din personalul salii. Langa dansa mai era un tip ce parea organizator asa ca atunci cand l-am intrebat unde e nenea Vivaldi ?! ...a ras si mi-a spus ca nu se mira, pe net este scris aiurea, cica "Asa se intampla mereu!".....No coment, sa nu uitam ca suntem in RRomanika!......
Apropos', daca cineva vrea sa vada concertul pe gratis, se poate - la pauza lumea iese pe hol si afara, usile sunt deschise vraiste, nu mai e nimeni sa controleze nimic, personalul salii nici nu l-am vazut in pauza. Multi se duc afara sa fumeze. Asa ca cine vine calculat sa nimereasca la pauza poate intra in voie iar locuri libere au fost cate vrei. Aviz amatorilor, mai ales ca prima parte e nashpa, adica se da pe gat "untura de peste" (Enescu de exemplu) si abia la partea a doua merita auditia. Destui au "evadat" aseara dupa prima parte....dupa care as fi evadat si eu toropit de somn si plictiseala !...
Nu am nimic cu Enescu.... dar nu poate sa-mi placa un compozitor numai din patriotism. Mai ales cand in genul clasic este atat de multa muzica exceptionala!..... Cine naiba le face repertoriul la astia !?
Cat priveste calitatea orchestrelor auzite pana acum de mine, in aceleasi conditii de sala si acustice (fara amplificare)....adica comparatie A/B
, as spune cam asa, Filarmonica George Enescu = JmLAB seria medie-ieftina, alea de HT, Orchestra Radio France = Triangle Magellan Concerto SW2, Orchestra Fiorentino = Opera Grand-Callas.