Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)
Posted: 19 Sep 2011, 23:35
Comentariu in fapt de seara (dupa ce am postat cu stoicism pozele si filmele de mai sus):
...Pai ce sa mai spun ?! Ca l-am auzit real live pe Zubin Mehta cu una din cele mai bune orchestre din lume ?! Ca l-am auzit la doi pasi pe unul din cei mai mari violonisti actuali, Vadim Repin ?! Ca repertoriul pe care l-au ales este de vis ?!.... Inutil sa insir iar epitete la superlativ ! Am ascultat pe viu, direct, in mijlocul lor pe unii dintre cei mai buni dintre cei buni. E ca un vis, am discuri cu ei puse la loc de cinste in colectia mea, dar niciodata nu-mi imaginam ca am sa-i ascult in realitate!
Nu stiu ce sa spun.....
Poate chestii din astea, de genul ca sala a fost plina ochi, stateau si in picioare pe unde mai ramasese putin loc si chiar direct pe jos, pe culoare. Plin de "vipuri" din politica, cultura si chiar can-can. In sala era ca spectator chiar si marele maestru Cristian Mandeal sau pianistul Dan Grigore (care nu lipseste aproape de la nici un spectacol la acest festival) sau diverse actrite nationale precum Rodica Mandache (deasemenea prezenta la multe alte spectacole) si Irina Petrescu. De politicieni nu mai spun, azi s-au bulucit pentru ca auzisera, "E bairam mare, e unu'celebru la clasica!"...sau alt scenariu, primisera cadou bilete de la lingaii din anturaj; au fost prezenti de la toate partidele dar la alte spectacole nu i-am vazut inafara de doi, trei. Unul din astia pe care l-am vazut acum prima oara la un spectacol de la festival, venise cu sotia, s-au asezat langa mine si cu vreo 2 minute inainte de incepere m-au intrebat.....cine canta si ce canta ?! .......Cica primisera cadou biletele Imi statea pe limba sa le spun ca va fi taraful de la clejani.
Astfel, s-a simtit sala plina ochi cu vreo 2 treimi care nu aveau ce cauta la muzica clasica. Tusete, zgomote, fosneala, paraiala de scaune, diversi care se sculau in timpul spectacolului, ba chiar si palavrageala in soapta (si se aude la pasajele joase!). Politicianul de langa mine se susotea cu nevasta in timp ce canta Vadim Repin la vioara, probabil comentau, "iata-l frate pe ala cum face din batul ala"....etc.....
Hotarat lucru, cand e un nume celebru sala de spectacol devine ceva mai "microbista" fapt care cere musai un repertoriu cu volum mare la sunet (sa acopere mitocanii). Ceva alamuri uriase, o pereche de talgere si o toba mare garnisita cu vreo 3 timpane, in felul asta se poate vietui pana la capatul spectacolului.
Dar si sala asta e proasta, ca nu a fost facuta pentru muzica clasica, a fost pentru congresele PCR-ului, chestie la care se preta perfect.
Si nu cred ca vreunul dintre politicieni (din nici o formatie politica) ar avea junghiul in neuron cum ca in Bucuresti avem totusi nevoie de o sala de concert macar de nivel secol 20, nu spun 21 ca as fi pretentios. Pentru ei sunt convins ca e perfect buna si Sala Palatului. Iar Ateneul e o chestie moderna....din anul 1888. Dar acolo nu ar incape orchestra de asta seara.
Ca tot sunt la can-can, ar mai fi de spus, la Concertul pentru vioară şi orchestră s-a produs si o "zbarca". Asiaticul care ciomagea setul de timpane din spate a fost luat de val si a tras vreo cateva babardeli suplimentare si zdravene ca i-a pufnit rasul pe Repin si pe Zubin Mehta, asta in timpul interpretarii. Nu a fost o greseala prea evidenta, doar o chestie subtila observata de cine are habar de clasica. Dar la ultima parte, simfonia 4, percutionistii si-au facut treaba impecabil.
Orchestra asta suna altfel decat celelalte. E un sunet pe care l-as descrie.... "uns", adica muzica curge precum mierea din borcan, e ca o masinarie extrem de bine pusa la punct.
Zubin Mehta stapaneste orchestra in stil absolutist. Nu se agita inutil si nu face teatrul pe care alti dirijori il mai fac sa impresioneze mai ales publicul mai putin cunoscator. Omul e strict profesional, cu minim de miscari stie sa scoata tot din orchestra.
Evreii astia par a fi dotati cu maximul de calitate la instrumente. Flauturile erau aurite....sau din aur, nu ma pricep, oricum luceau ca noi; trombonul mare ma impresiona cum lucea impecabil nou nout, tot ce tineau in maini arata de top dar si ei aratau a oameni cu stare buna.
Prima parte au cantat-o mai relaxati, chiar mi-au facut impresie ca sunt un pic obositi si se relaxau voit, zero trac de spectacol. Partea a doua a cazut pe umerii lui Repin care a interpretat la vioara total diferit fatza de preferatul meu din toate timpurile, David Oistrakh pe care evident il stiu (pe dinafara) doar dupa inregistrari (ca e mort din 1974). Vadim Repin interpreteaza mai melodios, mai dulce, putin mai lent dar fara sa cada in pacatul lautaresc sau "de show". Vioara lui suna foarte special, un pic mai jos decat viorile clasice, nu guturala, doar un pic mai grava si foarte melodioasa, mi-a mers la inima!
Concertul pentru vioară şi orchestră de Ceaikovski poate fi interpretat extrem de diferit si acum imi dau seama ce piesa grea este! Nu orice violonist e capabil de asemenea performantza (in fata unei sali asa mari).
Impresionanta a fost Simfonia 4. A fost piesa de rezistenta a concertului, zguduitoare! Daca as spune ca au fost impecabili parca nu ar fi de ajuns!....
La sfarsit, dupa lungi aplauze cu sala in picioare a urmat bisul. Zubin Mehta ne-a spus....in romaneste (pronuntand corect) ca va canta Lacul Lebedelor..... Si l-au cantat ! La partea asta m-au rupt....nu numai pe mine! Am plecat ca un lebadoi ranit (si negru; din difuzoare, oricare ar fi ele, nu e nici o sansa, nada, zero!).
Un concert de tinut minte toata viata, o seara superba!
...Pai ce sa mai spun ?! Ca l-am auzit real live pe Zubin Mehta cu una din cele mai bune orchestre din lume ?! Ca l-am auzit la doi pasi pe unul din cei mai mari violonisti actuali, Vadim Repin ?! Ca repertoriul pe care l-au ales este de vis ?!.... Inutil sa insir iar epitete la superlativ ! Am ascultat pe viu, direct, in mijlocul lor pe unii dintre cei mai buni dintre cei buni. E ca un vis, am discuri cu ei puse la loc de cinste in colectia mea, dar niciodata nu-mi imaginam ca am sa-i ascult in realitate!
Nu stiu ce sa spun.....
Poate chestii din astea, de genul ca sala a fost plina ochi, stateau si in picioare pe unde mai ramasese putin loc si chiar direct pe jos, pe culoare. Plin de "vipuri" din politica, cultura si chiar can-can. In sala era ca spectator chiar si marele maestru Cristian Mandeal sau pianistul Dan Grigore (care nu lipseste aproape de la nici un spectacol la acest festival) sau diverse actrite nationale precum Rodica Mandache (deasemenea prezenta la multe alte spectacole) si Irina Petrescu. De politicieni nu mai spun, azi s-au bulucit pentru ca auzisera, "E bairam mare, e unu'celebru la clasica!"...sau alt scenariu, primisera cadou bilete de la lingaii din anturaj; au fost prezenti de la toate partidele dar la alte spectacole nu i-am vazut inafara de doi, trei. Unul din astia pe care l-am vazut acum prima oara la un spectacol de la festival, venise cu sotia, s-au asezat langa mine si cu vreo 2 minute inainte de incepere m-au intrebat.....cine canta si ce canta ?! .......Cica primisera cadou biletele Imi statea pe limba sa le spun ca va fi taraful de la clejani.
Astfel, s-a simtit sala plina ochi cu vreo 2 treimi care nu aveau ce cauta la muzica clasica. Tusete, zgomote, fosneala, paraiala de scaune, diversi care se sculau in timpul spectacolului, ba chiar si palavrageala in soapta (si se aude la pasajele joase!). Politicianul de langa mine se susotea cu nevasta in timp ce canta Vadim Repin la vioara, probabil comentau, "iata-l frate pe ala cum face din batul ala"....etc.....
Hotarat lucru, cand e un nume celebru sala de spectacol devine ceva mai "microbista" fapt care cere musai un repertoriu cu volum mare la sunet (sa acopere mitocanii). Ceva alamuri uriase, o pereche de talgere si o toba mare garnisita cu vreo 3 timpane, in felul asta se poate vietui pana la capatul spectacolului.
Dar si sala asta e proasta, ca nu a fost facuta pentru muzica clasica, a fost pentru congresele PCR-ului, chestie la care se preta perfect.
Si nu cred ca vreunul dintre politicieni (din nici o formatie politica) ar avea junghiul in neuron cum ca in Bucuresti avem totusi nevoie de o sala de concert macar de nivel secol 20, nu spun 21 ca as fi pretentios. Pentru ei sunt convins ca e perfect buna si Sala Palatului. Iar Ateneul e o chestie moderna....din anul 1888. Dar acolo nu ar incape orchestra de asta seara.
Ca tot sunt la can-can, ar mai fi de spus, la Concertul pentru vioară şi orchestră s-a produs si o "zbarca". Asiaticul care ciomagea setul de timpane din spate a fost luat de val si a tras vreo cateva babardeli suplimentare si zdravene ca i-a pufnit rasul pe Repin si pe Zubin Mehta, asta in timpul interpretarii. Nu a fost o greseala prea evidenta, doar o chestie subtila observata de cine are habar de clasica. Dar la ultima parte, simfonia 4, percutionistii si-au facut treaba impecabil.
Orchestra asta suna altfel decat celelalte. E un sunet pe care l-as descrie.... "uns", adica muzica curge precum mierea din borcan, e ca o masinarie extrem de bine pusa la punct.
Zubin Mehta stapaneste orchestra in stil absolutist. Nu se agita inutil si nu face teatrul pe care alti dirijori il mai fac sa impresioneze mai ales publicul mai putin cunoscator. Omul e strict profesional, cu minim de miscari stie sa scoata tot din orchestra.
Evreii astia par a fi dotati cu maximul de calitate la instrumente. Flauturile erau aurite....sau din aur, nu ma pricep, oricum luceau ca noi; trombonul mare ma impresiona cum lucea impecabil nou nout, tot ce tineau in maini arata de top dar si ei aratau a oameni cu stare buna.
Prima parte au cantat-o mai relaxati, chiar mi-au facut impresie ca sunt un pic obositi si se relaxau voit, zero trac de spectacol. Partea a doua a cazut pe umerii lui Repin care a interpretat la vioara total diferit fatza de preferatul meu din toate timpurile, David Oistrakh pe care evident il stiu (pe dinafara) doar dupa inregistrari (ca e mort din 1974). Vadim Repin interpreteaza mai melodios, mai dulce, putin mai lent dar fara sa cada in pacatul lautaresc sau "de show". Vioara lui suna foarte special, un pic mai jos decat viorile clasice, nu guturala, doar un pic mai grava si foarte melodioasa, mi-a mers la inima!
Concertul pentru vioară şi orchestră de Ceaikovski poate fi interpretat extrem de diferit si acum imi dau seama ce piesa grea este! Nu orice violonist e capabil de asemenea performantza (in fata unei sali asa mari).
Impresionanta a fost Simfonia 4. A fost piesa de rezistenta a concertului, zguduitoare! Daca as spune ca au fost impecabili parca nu ar fi de ajuns!....
La sfarsit, dupa lungi aplauze cu sala in picioare a urmat bisul. Zubin Mehta ne-a spus....in romaneste (pronuntand corect) ca va canta Lacul Lebedelor..... Si l-au cantat ! La partea asta m-au rupt....nu numai pe mine! Am plecat ca un lebadoi ranit (si negru; din difuzoare, oricare ar fi ele, nu e nici o sansa, nada, zero!).
Un concert de tinut minte toata viata, o seara superba!