Sunt dator cu finalul, ultima seara! Poate cea mai memorabila!
Asa ca, intai am fost la Ateneu sa-l aud pe "Nasturica":
Series "Chamber Music"
"
MUNCHENER PHILHARMONIKER KAMMERORCHESTER"
Orchestra sponsored by Stelian Gheorghe
Conductor:
LORENZ NASTURICA HERSCHCOWICI
Soloist: MARIN CAZACU (violoncel)
Program: Respighi - Antique Dance
Paul Constantinescu - Concerto for strings
dupa pauza,
Haydn - Symphony no. 43 E flat Major "Mercury"
Haydn - Concerto for cello and orchestra in C Major
In primul rand am remarcat vioara lui Nasturica! Ulterior am aflat (de la Sanda Visan) ca este un Stradivarius pe care l-a avut din Romania (atunci cand a plecat). In Germania i s-a oferit un alt Stradivarius insa l-a refuzat spunand ca a lui e mai buna!..... Si e pur si simplu fenomenala aceasta vioara!....
Sa nu radeti de mine daca va spun ca aceasta minunata Stradivarius "intra" in orchestra, printre celalalte aprox. 10,....doar cand Nasturica se intorcea cu spatele la scena!
Sunetul (si stilul de interpretare) mi s-au parut foarte asemanatoare cu ceea ce am auzit din inregistrarile marelui David Oistrakh!
Pe scurt, mi-a placut foarte, foarte mult de Nasturica al nostru!
Orchestra e condusa de el din calitatea de solist la vioara. De multe ori parea profesorul si elevii sai.
Au sunat excelent iar soundul lor specific este unul grav, jos, melodios.
Solistul la violoncel, Marin Cazacu nu mi-a displacut (altora le-a displacut, printre care si Sanda Visan de la TVR) insa in opinia mea, are tehnica foarte buna dar nu a fost ajutat de violoncel. Intrumentul parea ca nu prea poate sa duca un solo adevarat. A adaugat si un solo de Dvorak spre sfarsit, una din piesele mele preferate.
In orchestra lui Nasturica s-a remarcat un violoncelist tanar si blond cu "aspect de neamt" care la un moment dat a intervenit solo. Mi-a placut foarte mult iar voloncelul sau suna de zece ori mai bine decat "dulapul" rapciugos al lui Cazacu.
Un spectacol foarte reusit in care vedeta a fost Nasturica, din punctul meu de vedere un mare talent. Ansamblul condus de el suna excelent, foarte buni toti cei aprox. 20 de instrumentisti.
Apoi am mers la ultimul spectacol la Sala mare a Palatului,
ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE (din nou, a doua seara)
Conductor: MAREK JANOWSKI
Soloist (pian):
JEAN-YVES THIBAUDET
Program: Enescu – Suite no. 1 in C Major op. 9
Liszt – Concerto no. 2 for piano and orchestra in A Major
si dupa pauza,
Brahms – Symphony no. 2 in D Major op. 73
Imi este greu sa spun ca a fost cel mai bun concert din tot festivalul insa dupa pauza eram practic epuizat (in mod fericit!).
Inca o data spun, aceasta mare orchestra suna absolut minunat, ma unge pe suflet!
Dirijorul mi s-a parut de inalta clasa...... contrar opiniei Sandei Visan de la TVR (langa care am stat) si care i-a displacut (venise sa-l asculte doar pe Thibaudet iar dupa pauza a plecat).
Nu sunt singurul impresionat la maxim de aceasta orchestra fantastica. Si ceilalti prieteni cu care am fost au fost la fel de impresionati.
Prima parte, Enescu..... aici sunt dator sa-mi torn un lighian de cenusa in cap! Am zis ca nu-mi place Enescu si ca-l ocolesc.....sunt vinovat! Ceea ce am auzit in seara aceea, Suita numarul 1 in C major este una dintre cele mai geniale simfonii auzite vreodata!
Fara indoiala, conteaza mult, poate decisiv cine interpreteaza. Daca ascult Enescu interpretat de "gastele nationale" poate ca asa nu-mi place si-mi fac opinii gresite si tampite, dar in seara aia, asa cum au interpretat elvetienii aceasta simfonie, e fabulos! Va spun cu mana pe inima ca atat Liszt cat si Brahms mi s-au parut ...."mici" pe langa Enescu dupa ce am auzit aceasta Suita numarul 1 ! Nu o spun din spirit patriotic, dimpotriva, dupa cum am si scris mai sus, aveam "un cui" impotriva creatilor marelui nostru compozitor.....
Dupa Enescu (care m-a facut praf....si nu numai pe mine, un prieten langa mine avea lacrimi in ochi) am primit "lovitura" finala, concertul numarul 2 de pian de Liszt interpretat de Thibaudet, unul dintre cei mai buni pianisti ai lumii la ora actuala.
...Nu am cuvinte, am fost coplesit! Nu cred ca "nota" 10 ar fi de ajuns, a fost fabulos!
Pianul a fost un Steinway & Sons care suna superb. Armonia cu orchestra a fost pur si simplu perfecta!
Dupa pauza am fost cu totii terminati, coplesiti. Un asemenea concert se asculta de putine ori in viata!
Ultima parte a fost Brahms, simfonia numarul 2. Pentru unii era deja prea mult dupa prima parte care a fost fabuloasa. Tin minte ca spre sfarsitul primei parti nu sufla nici musca in sala (plina de babe care tuseau sau telefoane mobile care sunau din cand in cand).
Brahms a fost interpretat, in opinia mea, perfect! Este o muzica grea cu accente triste si sinistre, ceva greu de "digerat" pentru cei care nu sunt foarte impatimiti cu muzica clasica. Insa din punctul meu de vedere aceasta simfonie este geniala pentru cine are dispozitia si rabdarea sa o inteleaga.
In final pot spune ca au fost absolut minunati! Rar avem aici in RO ocazia sa ascultam asa calitate din toate punctele de vedere, interpretare, dirijare si sunet.
Am stat ca de obicei in randul 10/11/12 la Sala mare a Palatului, un loc unde se aude exceptional. Din pacate sala este totusi foarte proasta acustic (in ciuda opiniilor unora) si conteaza enorm unde te asezi. Dar este singura potrivita pentru orchestre atat de mari care nu ar incapea la Ateneu (mult prea mic).
Astfel ca s-a terminat aceasta minunata sarbatoare a MUZICII. Pentru mine a fost absolut deosebit. Pot spune ca luna asta am avut toate piedicile imaginabile impotriva ca sa nu ajung la concerte, dar am reusit pana la urma sa aud tot ce a meritat de la acest festival de o luna intreaga.
Pentru organizatori cele mai sincere felicitari pentru alegerea invitatilor. Au adus pe cei mai buni dintre cei buni, bravo lor!
Insa o bila neagra pentru cei care au organizat logistic - nu au dat flori la toata lumea iar florile date au fost oribile, aspect de saracie si prost gust. Cat priveste logistica ce a depins de ei, le-au trebuit cateva zile sa-si dea seama ca e nevoie de microfon pentru un discurs de final (de exemplu al ministrului culturii care a vorbit initial fara amplificare ....intr-o sala ca aia!
...) iar la final au dat-o rau de tot cu mucii in fasole - ultima parte de sambata, la Brahms, pe la mijloc a intrat in functie toata amplificarea salii mari a Palatului cu un bazait si un brum oribil care pentru scurt timp a debusolat orchestra. Bazaia in toata sala si continua si continua. Aici s-a vazut ce inseamna sa fi profesionist cu adevarat, pentru cateva clipe orchestra a diminuat nivelul, dirijorul se uita in jur speriat dar au continuat fara oprire pana cand vreun idiot de la partea tehnica a "reusit" sa opreasca bazaiala aia....
Imi pare sincer rau ca nu ati putut sa fiti acolo in sala la concerte sau ca nu ati vrut. In opinia mea nu prea exista scuza valabila inafara celor din provincie si a banilor.....dar trebuie sa va spun ca alaturi de mine a fost un prieten care a facut zilnic naveta Constanta-Bucuresti pentru concerte. Practic venea la Bucuresti, auzea concertul si pleca imediat inapoi direct la Constanta pentru ca are si el munca lui si casa lui acolo.
Asa ca, pentru cine iubeste cu adevarat muzica nu exista sacrificii si cheltuieli prea mari!