https://www.primatv.ro/stiri/intern/pri ... aign=CrossPRIMA MAŞINĂ ELECTRICĂ ROMÂNEASCĂ.
https://i0.1616.ro/media/581/3181/38707 ... masina.mp4
Mie unul mi se pare urata, ceva de genul "design din jocuri video"
Dar in sfarsit unica idee de bun simt in cazul masinilor electrice - schimbarea cu totul a bateriei dupa ce se consuma. Chestia asta e unica varianta pentru ca electricele sa intreaca pe cele clasice, dar nu e noua. Marea problema este standardizarea, costul, reteaua care trebuie sa devina universala, deci mai e cale foarte lunga pana acolo. Si nu cred ca aceste masini sunt atat de ECO pe cat se face propaganda. Mai degraba se muta poluarea din orase in alte parti. Si ma intreb daca pe planeta sunt destule resurse pentru a se trece la masini electrice in masa? (ma refer la baterii, materiile prime pentru astea dar si poluarea de alt tip).
Deci, probabil pentru multa vreme electricele vor fi mai mult "de fitze".
Cred ca reducerea poluarii ar fi mult mai practica si eficienta (pe cat se poate) prin promovarea masinilor conventionale mai mici si care consuma mai putin, prin catalizatoare mai eficiente si neaparat mai ieftine, prin promovarea si construirea unui transport in comun si feroviar mai extins, adica prin metodele clasice si bine stiute de ani si ani. Insa ce observ?! Industria auto nu mai stie cum sa se complice mai mult si cum sa promoveze risipa si fitzosenia. In ultimele decenii s-au inmultit masinile "nesimtite" ca niciodata, ma refer la SUV-uri, adica niste camioane mai mici pentru a transporta aproape nimic. In loc ca resursele sa se duca catre masini mai simple, mai mici, mai ieftine, se duc catre fitzosenii de o complicatenie fara egal si fara egal de inutile si mari degeaba.
Masinile sunt din ce in ce mai complicate, mai ales inutil, pline de tehnologii si senzori, electronica, etc, care partial ajuta teoretic la o siguranta mai buna dar in fapt probabil daca s-ar studia, nu ajuta chiar asa de mult. Multe masini super sofisticate dau senzatia de siguranta la viteze mari, adica viteze la care orice accident este foarte grav. O stupizenie si ipocrizie a societatii - scoti la vanzare masini super puternice care pot atinge viteze teribile insa in trafic, pe strazi, adica legal viteza e limitata mult in jos. E cum ai vinde acadele la copii doar sa se uite la ele, ca nu e legal sa le linga, fiind otravitoare. Dupa ce le ling si se otravesc, te vaicaresti, "Vai copiii mei!".
O gramada de resurse se duc in masini prea complexe, prea sofisticate, prea mari, adica resurse care sunt consumate pentru prea putini oameni in detrimentul celor mai multi.
Industria asta a ajuns sa se complice de dragul complicarii (si nu numai auto, peste tot ti se ofera facilitati si functii de care efectiv nu ai nevoie si nu te intreaba nimeni daca ai nevoie, dar jmecheria este sa platesti pentru ele, ca nu ai alta varianta) si reflecta de fapt decalajere din ce in ce mai mari intre minoritatea celor favorizati si majoritatea celor defavorizati. Seamana a evul mediu cu decalaje din ce in ce mai mari intre grupuri mici de favorizati care consuma (adica risipesc) din ce in ce mai multe resurse, si majoritatea care abia isi permite sa supravietuiasca.
Avand in vedere toate astea, politica ECO mi se pare o mare ipocrizie si nesimtire dar si o prostie. Am mari dubii ca se "salveaza planeta" cu masinile electrice, moristile de vant si solarele. Cresterea populatiei, deci a consumului si concomitent promovarea asta a risipei de resurse ca statul social inalt (adica daca esti in varful societatii manifestarea superioara este sa consumi cat mai multe resurse = evul mediu unde majoritatea mancau burieni sa nu crape in timp ce ultra minoritatea, adica nobilii se imbuibau cu carne pana crapau de boli specifice alimentatiei cretine), deci , risipa nu poate fi nici macar oprita pe loc de politicile "verzi" de orice fel. Cat va fi in mintea si mentalitatea omului nu poate fi oprita. Acolo e problema. E cum ai scoate apa dintr-un vapor cu caldarea in speranta ca nu te duci la fund.
Unica sansa pe care o vad si am scris mereu asta, este educatia, schimbarea sistemului promovat de valori (de exemplu, cine isi cumpara "camion" SUV sa fie socotit un cretin, nesimtit, primitiv, imbecil, si nu "un invingator" admirat de toti amaratii care se dau la o parte in trafic umili), schimbarea organizarii sociale inspre interesul celor multi si nu celor putini (speciali, favorizati, "cei mai egali intre egali"), orientarea mentalitatii oamenilor catre mai mult respect pentru natura, mediu, traditii bune, simplitate si nu complicare inutila, orientarea preocuparilor placute ale oamenilor catre activitati mai putin distructive sau consumatoare inutile de resuse, deci intr-un cuvant, EDUCATIE, sistem de valori, cultura.