Concertul de anul nou de la Viena, 1 ianuarie 2022, comentarii:
- Daniel Barenboim a dirijat superb ca de obicei. Muzical, frumos. Insa orchestra aia e minunata, probabil canta si singura.
- repertoriul frumos din punctul meu de vedere. Ca noutate mi-a placut piesa cantata din vocea instrumentistilor.
- florile frumoase luate in parte insa combinatia urata, parca erau flori la mort. Cea mai urata combinatie de pana acum.
- din cauza masurilor stupide de covid au lasat etajul gol ca si cand zboara covidul pe acolo dar au inghesuit pe toata lumea, adica limita 1000 spectatori, in partea de jos. Pe margine erau unii peste altii si au pus scaune cu spectatori si pe scena printre instrumentisti. Stupizenie pura! Oricum cred ca le-a cerut test la toti, ceea ce poate fi normal in cazul asta, insa de unde au gasit ei ca peste 1000 de spectatori da covidul in populatie?!?! Si de ce macar nu i-au rasfirat pe astia 1000 si pe sus sa nu mai stea buluc toti jos?! Si daca ceri teste si certificate si inghesui pe toti gramada, la cata-i sala de mare in sus, ce problema era daca primeau mai multi de 1000?!?! Ca e loc destul si volum aer cat curpinde! Deci s-a ajuns la multe aberatii cu "masurile" astea, multe aberante si fara rost. Inteleg sa ceri teste la un Concert (nu am informatia dar ma astept sigur sa fi cerut - oricum, la orchestra e obligatoriu, mi se pare logic, oamenii aia stau gramada multe ore zilnic), insa care e logica cu limitarea la 1000 oameni si toti buluc numai jos?!?!
- discursul neprevazut al batranului Daniel Barenboim a fost frumos si impresionant. El a vrut sa transmita ca oamenii sufera de la nebunia asta colectiva, a transmis cat de importanta e latura umana, si indirect a atras atentia asupra muzicienilor care au avut cel mai mult de suferit cu pandemia asta.
- TVR in "buna" traditie a stricat sunetul, probabil din cauza mixerului ca sa vorbeasca Cătălin Sava. Omul a fost ok in ce-a comentat, oricum e mult peste o baba de pe vremuri careia ii juca placa in gura si trancanea peste muzica ca la patinaj artistic. Poate ca si calea de semnal platita sau primita pomana de TVR a fost una ieftina, deci un mp3 ingust. Nu stiu. Dar ca de obicei TVR pe ce pune mana, strica. Dar cumva mi s-a parut ca sala suna altfel goala in partea de sus, ceea ce e foarte logic, si Ateneul nostru suna diferit functie de incarcarea cu public.
- interesant este ca Daniel Barenboim are fix jumatatea varstei infintarii Orchestrei Filarmonice din Viena. Si sa nu uitam, Concertul de Anul Nou de la Viena a fost inventat de Hitler!
- apropos de asta..... balerinii filmati de editia asta.... prima care apare o chinezoiaca (asiatica) oribila (moartea pasiunii!), a doua o mulatra cu aspect de tari arabe sau insulare.... Cica e un nou director artistic la balet. Mulatra avea si tatuaj pe o mana. Si ma intreb ce era cu aia din sala cu masti multicolore?!?! La un moment dar am crezut ca au steagul Romaniei pe masca dar mi s-a parut ca sunt mai multe culori acolo. Sa fie LGBT?
- de remarcat ca orchestra e formata majoritar din barbati. Rar in ziua de azi. La o editie de Festival Enescu m-am si speriat cand o orchestra din Suedia a venit pe scena formata aproape numai din femei! Nu zic nimic, doar ca am auzit ca la unele orchestre se impune "egalitatea de gen" adica sa bage femei.... doar pentru motivul ca sunt femei (ca si faza cu negrii). De exemplu ce personaj a comentat anul asta la BBC (Londra) momentul orei zero de anul nou??..... un negru! La Londra au si primar indian. Europa incet....incet.... se duce. Auzi faza, tot cu masurile de covid, la Londra au dat foc de artificii barosan cu lasere in aer (ceva uimitor, figuri 3D formate pe cer care se si miscau!) dar le-a zis la oameni sa stea in case si sa urmareasca la TV. La Edinburg au interzis tot, ciuciu. Dar tot a venit tinerimea buluc cu berea in mana pe strazi. Pai ce sa spun, o sa scape de covid daca urmaresc artificiile la TV! Dar oricum, la Londra s-au dus multi pe malul garlei sa le vada ca nu puteau sa puna bulanul pe ei, adica de prea multi!
- in concluzie mi se pare o editie reusita datorita marelui Daniel Barenboim, orchestrei (inca) de inalta calitate si repertoriului care mi s-a parut de bun simt. Apropos, pe cei doi prim violonisti din stanga dirijorului ii stiu de aici de la Festivalul Enescu, poate chiar de la editia 2020, ca oricum, pe Daniel Barenboim l-am vazut de multe ori la Enescu cu ani in urma.
Orchestra Filarmonică din Viena a fost fondată în 1842 și după debuturile dificile, a devenit una dintre cele mai bune orchestre simfonice din lume. Orchestra a strâns în efectivul ei de-a lungul timpului membri prestigioși ca și Hans Richter, Arthur Nikisch, Franz Schmidt, Willy Boskovski.Sala de concert principală este Musikverein, o sală magnifică, cu o acustică excepțională. Efectivul instrumental asigură reprezenațiile la Opera din Viena și la festivalurile din Salzburg : festivalul de Paști și Festivalul Salzburgului.
Concertul de Anul Nou (germană Das Neujahrskonzert der Wiener Philharmoniker) al Orchestrei Filarmonice din Viena este un concert instituționalizat de Adolf Hitler la 10 octombrie 1939, ca o idee a mașinii de propagandă a lui Joseph Goebbels, puțin după izbucnirea celui de Al Doilea Război Mondial.De atunci concertul are loc în fiecare an la Viena, în dimineața zilei de 1 ianuarie.Primul concert a avut loc pe 31 decembrie 1939 și a fost dirijat de Clemens Krauss. Muzica este, în principal, cea a familiei Strauss (Johann Strauss (tatăl), Johann Strauss (fiul), Josef Strauss și Eduard Strauss). Florile care decorează sala de concert Wiener Musikverein sunt donate anual de către orașul San Remo din Italia. Sala Musikverein a fost inaugurată la 6 ianuarie 1870 prin contribuția financiară a macedoromânului Nicolae Dumba.
Concertul se termină totdeauna cu o serie de bis-uri după programul principal. Apoi muzicienii urează în cor audienței un An Nou fericit și încheie concertul cu Valsul Dunărea Albastră al lui Johann Strauss II, urmat de Marșul lui Radetzky într-un aranjament muzical creat de compozitorul Leopold Weninger, fost membru al Partidului Muncitoresc German-Socialist. Spre deosebire de versiunea originală a lui Johann Strauss (tatăl) - „Urfassung”, noul aranjament este mai ritmic și mai vivace, astfel încât să implice publicul, răspunzând astfel cerințelor propagandistice de la acea vreme. În timpul acestei ultime piese, publicul aplaudă în ritmul melodiei iar dirijorul se întoarce să dirijeze audiența, în locul orchestrei.
O schimbare față de organizarea tradițională a sfârșitului concertului în perioada recentă a avut loc cu ocazia concertului in 2005 dirijat de Lorin Maazel, când programul s-a terminat cu valsul „Dunărea albastră” în semn de respect față de victimele cutremurului din Oceanul Indian din 2004.
Concertul este televizat în jurul lumii la o audiență estimată de aproximativ 1 miliard de telespectatori în 44 de țări. El este difuzat în direct din 1959 de către ORF - televiziunea de stat austriacă, și preluat de către rețeaua Eurovision. În Statele Unite concertul a fost difuzat câțiva ani de către postul PBS. Din 2006 o serie de state africane (Botswana, Lesotho, Malawi, Mozambic, Namibia, Swaziland, Zambia și Zimbabwe) precum și din America Latină (Ecuador și Bolivia) au început să transmită spectacolul.
În 2006, nu pentru prima dată în istoria concertului de anul nou, a fost interpretată o partitură de Mozart: uvertura Nuntei lui Figaro.
Cu ocazia concertului de la 1 ianuarie 2020, s-a decis să se renunțe[2] la tradiția veche de 80 de ani, din dorința de a se distanța de trecutul nazist al compozitorului Leopold Weninger, deși, după cum a explicat compozitorul și dirijorul Massimo Scapin, „în acele vremuri, orchestra redusă, mozartiană, s-a transformat în aceea a târziului romantic, mult mai mare. Weninger a introdus astfel toate noile instrumente implicând alămurile, în special cornurile, întărind armonia într-un fel foarte deștept, nu superficial. Introducerea tobei portabile o face mai plină de viață și mai veselă decât partitura originală. Este vorba de o lucrare inteligentă și rafinată, iar pentru aceste lucruri, a fost interpretată cu plăcere și la un înalt nivel artistic de către Wiener orchestra”. Această alegere a fost a noului dirijor al Filarmonicii din Viena, letonul Andris Nelsons.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.